Autoga mööda Läänemere rannikut Hollandi
Meie tütar lõpetas oma kooliaasta Rodderdamis ja vaja oli
tema asjad ära tuua. Otsustasime Triinuga ühendada meeldiva kasulikuga, võtta
aega enesele ja osutada kullerteenust tütrele. Või nagu seda ütles minu kallis
Triinu „Me ju arutasime selle läbi ja siis ma otsustasin, et seekord oleme 11
päeva ja ei kihuta kogu aeg arutult ringi.“ Minul ei jäänud muud üle, kui
vabastada ennast muudest kohustustest ja rooli istuda, sest me olime ju selle
läbi arutanud, mis sest , et mina seda arutelu tähele ei pannud. Eks see olnud
minu viga.
Plaan oli lihtne – sõita Hollandi mööda Läänemere lõuna
kallast ja külastada sealseid imearmsaid linnu. Pakkisime asjad autosse jättes
sinna nii palju ruumi, et saime muretult autos ka magada. Küll on see seadus
hea, et rännates enam telefonitasudele midagi ei lisandu ja saad rahaliku
südamega kasutada mobiilset internetti kiirete töötoimetuste tegemiseks ja mis
peamine – google maanteede kaardi vaatamiseks.
Panime neiule, kes telefonis liikluses orientuurimiseks juhtnööre jagab nimeks
Esta. Esta on teelt väga kapriisne tütarlaps ja juhatas meid teinekord päris
imelikele radadele, mis ei tundunud kuidagi kiiremaiks teeks kahe asula vahel.
Pealegi hakkab peale mitmepäevast kasutamist tema tuim, monotoonne ja mis kõige
hullem, käskiv kõneviis, lõpuks närvidele
käima. Siis laskub juht Estaga dialoogi. See on veel hullem, sest kui
mina juba rooli taga vahutan tema segaste juhiste pärast, siis tema jätkab sama
tuimal häälel. See on enneolematu ülbus. Otsustasime, et tuleb teha palju
emotsionaalsem teejuht, kes vahel
südamest ohkaks või itsitaks omaette või siis näitaks oma tundeid „Ma ju
ütlesin, et siit ei saa“ „Keerame nüüd ringi ja hakkame otsast peale“ „Kas sinu
või minu vasak“ jne. Vat siis sõidad 1000 kilomeetrit ja kunagi ei hakka igav.
Proovisime seda Triinuga, kui vaigistasime Esta ja Triinu jagas juhiseid
vastavalt kaardile. See ajas närvi sama palju , aga oli vähemalt lõbus. Kui
peaksite sama üritama, siis annan nõu, et leppige ennem kokku, kummal pool on
vasak ja kummal pool parem, sest teinekord võib sõbra vasak olla teisel pool
kui sinu vasak.
POOLA
Läti ja Leedu jätsime peatusteta vahele ja sõitsime otse
Poola. Ületasime tänu Estale Poole piiri kohas, kus ühel pool teed oli
sõnnikuhunnik ja teisel pool piiri post. Ma olin sellest külarajast nii
tüdinud, et ei tulnud meelde isegi pilti teha sellest absurdsest paigast.
Esimesena külastasime Gierlozi linna lähistel metsade keskel
asuvat Hitleri peakorterit II Maailmasõja ajal Hundikoobast. Enne veel kui saime parklasse müüdi meile piletid.
Need ei maksnud suurt midagi. Läks vist 40 zlotti. Peab teadma, et kurss on
umbes 4:1. Seega maksis pilet kuskil 10 eurot. Saime autost välja, kui meie
juurde astus vanem vene keelt rääkiv härra ja pakkus giiditeenust. See maksis
60 zlotti, mille saime pooleks jagada samal ajal saabunud vene juudi
perega. Keskus ise on ikka võimas ja
tekitab aukartust inimese võimete ees. Hiljem külastasime ka kirikuid, mille
ees on samuti aukartus, kuid siin on see hoopis teistsugune. Hundikoobas oli mõeldud varjatud
juhtimiskeskuseks sõjas Venemaa vastu. Kohalikele räägiti, et metsa ehitatakse
keemiatehast ja seal lekib. Vale toimis ja rahvas hoidis sündivast linnast
eemale. Kokku ehitati soisele metsaalusele 200 erinevat osavalt maskeeritud rajatist.
Ainsateks pidevalt ründavateks vaenlasteks olid sääsed, mida oli olnud
massiliselt. Hitler saabus siia esmakordselt jaanipäeval 1941 ja ta veetis siin
kokku kolme aasta jooksul enam kui 800 päeva. Eriti hirmuäratavad olid Hundikoopas
suurte juhtide isiklikud punkrid. Väljast massiivsed, kuid seest üldse mitte
avarad, sest enamuse kogu hoonest moodustas betoon. 8 meetrise läbimõõduga
välisseina ja sama paksu siseseina vahel oli amortisatsiooniks vajalik umbes
meetrine õhukoridor. Katuse paksuks oli 14 meetrit. Puude vahele olid tõmmatud
terastrossidele võrgud, kuhu langesid sügisel lehed ja talvel lumi ja nii
polnud lennukitelt näha muud kui metsa. Trossid ripuvad puude otsas kohati veel
tänaseni. Jäin mõtlema, et, keda nad nii hirmsasti kartsid? Milleks oli vaja
nii kolossaalseid kaitserajatisi. Mul on tunne, et nad kartsid oma rahvast
rohkem , kui vaenlasi, sest Hitler oli ju kindel, et suudab Venemaa vallutada
mõne kuuga. Kartsid vist aga õigustatult, sest just siin üritati 43 atentaati
üle elanud Hitlerit taas tappa tema oma ohvitseride poolt. Sellest ajaloolisest
seigast on alles päris täpsed andmed ja sellest on vändatud film „Valküürid“
Tom Cruisega peaosas. Igal juhul on see ajalooline fakt ka tänases Hundikoopas
jäädvustatud. Kui kaotus oli juba näha otsustas Hitler kogu keskuse hävitada,
et see ei satuks vaenlaste kätte. Sajad tonnid lõhkeainet lennutasid suured
betoonkamakad mööda metsa laiali. Palju hävis, kuid palju ka säilis tänaseni.
Poola riik ja rahvas kannatasid II Maailmasõjas kõvasti. Seda ei lasta seal
hetkekski unustada. Reeglina on need mälestusmärgid kaunikesti masendavad ja
seepärast lähedal asuvasse koonduslaagrisse me minna ei soovi.
Hundikoopast sõitsime
oma ajaloo rännakus ligemale 700 aastat tagasi ja külastasime suurimat
telliskivi ehitist siinpool Alpe ehk Malborki
(endine Marienburg) linnust. See
UNESCO Maailmapärandi hulka kuuluv linnus on tähtsamaid ajaloomälestisi kogu Poolas
ja poolakad peavad teda omamoodi rahvuslikuks pühapaigaks. Linnus asukoha Visla
jõe suudmeharu Nogati jõe kaldal endisel Preisimaal valis välja Saksa Ordu oma
keskuseks 13. sajandil. Linnust hakati ehitama 1274 ja rüütlid kolisid sinna
juba 1280.a. Teadupärast valitses osa
Eestimaa üle samuti teotooni ehk Saksa ordu ehk kaudselt võib pidada linnust ka
tollase Eesti administratiivseks keskuseks. Linnus on kolme osaline. Igat osa eraldab vallikraav ja kindlusemüür
ehk tema vallutamine oli vaenlastele ületamatult raske. 1457.a müüdi linnus
koos tema sees oleva lossiga Poola kuningas Kazimierz IVndale ja lossist sai
Poola kuningate residents. Poola
jagamisel läks 1772.a linnus uuesti sakslaste kätte. 1945.a sai loss II
Maailmasõjas kõvasti kannatada, kuid peale sõda ehitasid poolakad oma uhkuse
taas kiirelt üles ja 1961.a avati linnus muuseumina. Piletiga koos anti meile
lossi sisenemisel kaasa audiogiidid, mis meid läbi lossikoridoride juhatasid ja
oluliste detailide kohta infot jagasid. Linnus on tõesti suur ja tasub igal
juhul sinna kanti sattudes külastamist.
Koos jalutamise ja pildistamisega kulus meil linnuses aega
enam kui kolm tundi. Üldse on huvitav tähendada, et kõndisime iga päev vähemalt
10 kilomeetrit. Hiljem Brüsselis ja Amsterdamis tuli päevateeks isegi 15 km.
Seega oli autosõit segatud sportliku jalutusega ja sugugi ei olnud kogu aeg
nii, nagu Triinu mainis, et kõik tema rippuvad kehaosad on juba ammu
autoistmesse vajunud.
Ükskõik, mida me külastasime, siis pidime oma külastust
jagama kümnete kooligruppidega. Nagu kevadisel koolide lõpetamisel ikka, siis
viiakse ka mujal Euroopas lapsi ekskursioonidele oma kodumaa kaunimate
vaatamisväärsuste juurde. See on ju iseenesest tore ja vajalik, aga pika peale
teiste jaoks tüütu, sest aega kulub kõikjal planeeritust rohkem ja kisa ei
vaibu kõrvust ka õhtul veel. Laste kädin ja kisa levib vist mingis teises
tonaalsuses, sest kui olime hiljem Rotterdami Euromastis 185 m kõrgusel maast,
siis all asuva kooli katkematu kilkekõmin kostis sinna nagu istuks kõrval toas.
Poolas sõitmiseks ei kasutanud me kiirteid, vaid liikusime
ikka väiksematel külateedel. Kui vähegi aega on, siis soovitan seda soojalt
teha. Läbides väikseid külasid ja nähes sealseid inimesi, tekib maaga hoopis
teine side ja tunnetus. Varasemalt häirinud rekkad on kolinud kiirteedele ja
pikkade alleede vahele peitunud külateed, kust aeg-ajalt avanevad vaated
silmapiirini loovad romantilisele meeleolu ja toovad hinge rahu. Reeglina on
teed heas korras ja hästi tähistatud. Ainsad, kes meeleolu rikkusid, olid
valgete kaubikute juhid. See ei ole probleemiks ainult Eestis, vaid valgete
kaubikute juhid terroriseerivad kaasliiklejaid kõikjal Euroopas. Arutasime
omavahel, et kas neil on olemas oma salaorganisatsioon, kus hoolimatust ja
teisi liiklussigadusi õpetatakse. Tegime ka laulu „Valge kaubik, valge kaubik,
2-tonnine furgoon, kiira-käära sõidab maanteel, tundub juht on veidi joond“.
Nagu Eesti ühest paljudest teeremontidest minust üks valge kaubik (energiajook
Monster logo oli autol peal, vast oli juht üle joonud) sajaga mööda kihutas ja mul
oli auto esiklaas kive täis, nii see Eestist kaugemalgi ei muutunud. Valgete
kaubikute juhid elavad kõikjal oma reeglite järgi.
Jõudsime Gdanskisse.
Suurlinn, kuhu kavatsesime ööbima jääda. Parkisime auto parklasse ja läksime linna
peale jalutama. Linna südames on hiiglaslik vaateratas, mis pole kallis ja kust
avaneb vaade kogu sellele tööstus- ja sadamalinnale. Gdanski kesklinnas kõrgub
vaateratas, mitte nii suur kui Londonis või Hong Kongis, kus me ka käinud
oleme, kuid siiski piisavalt kõrge, et saada ülevaade kogu linnast. Jalutama
selles arhitektuuristiilide segapuntras unustades enda jaoks salvestada tee. Korraga
juhtusb nii, et minu telefoniaku on tühjaks saanud ja sama juhtus ka Triinul.
Sellest poleks ju hullu, kui me teaks, kuhu meie auto on pargitud. Aga seda ei
suuda me kumbki meenutada. Katsume siis mälupiltides sobrades meenutada, mida
me enda ümber nägime, kui autot parkisime. Minule meenus mingi kirik, Triinule
suur tänav. Liikusime siis linna serva poole, kus eemalt paistis kirikutorn ja oh seda
õnne, kui nurga tagant välja astudes korraga ootaski meid meie sõber Chrysler.
Sõitsime ööseks Gdanski kõrval asuvasse
kuurordlinnakesse Rewa. Imearmas ja imelise liivarannaga linn, kus iga maja on
hotell ja kus igas õues väikese tasu eest parkida lubatakse. Parkimine aiaga
piiratud turvalises hoovis maksis 2 eurot öö, mõistlik. Ranna ääres kulges
promenaad, kus sai tahvlitelt lugedes tutvuda linna ajalooga või teha füüsilisi
harjutusi. Uue päeva hommikul alustasime sõitu Läänemerele. Seda muidugi mitte
päris otseselt, vaid 35 kilomeetrit merre ulatuva Hel poolsaarele. Vahva 35
kilomeetri pikkune riba Baltimeres, mis on kohati kolm kilomeetrit ja kohati
vaid 100 meetrit lai, tipus asub armas turistilõksust linnake nimega Hel.
Linna endisest kirikust on tehtud meremuuseum, mille tornist saab taas vaate
kogu piirkonnale. Linna suurimaks vaatamisväärsuseks on hülgekeskus, kus
tutvustatakse neid imelisi mereloomi ja räägitakse merekeskkonnast tervikuna.
Nende paljude koolilaste, kes seal meiega koos tunglevad ümber basseinide,
jaoks on tegemist äärmiselt olulise ideega parema ja puhtama looduse nimel.
Enne Saksamaale jõudmist sõitsime läbi ka Szczecinist. Hääldage seda linna nime
kuidas oskate. Ma arvan, et eestlased ei ole päris õigesti seda nime
anatoomiliselt üldse võimelised hääldama.
Päeva hakkas õhtusse jõudma ja seega ei olnud meil palju aega. Szczecnis
jalutades mõistsin taas, et on teatud asjad, mis on poolakate jaoks kõigest tähtsamad.
Esiteks on see usk ja see, et nende oma mees 26 aastat paavstina kogu maailma
valitses, on kõikjal ära märgitud. Teiseks II Maailmasõjaga seonduvad saatusejäljed.
Neid Poola rahva jaoks valusaid haavu ei lasta ka tänasel päeval unustada. Kolmandaks
on kirg unustamaks sotsialismi periood ja soov jõuda tagasi Euroopa vägevate ja
austust väärivate rahvaste sekka. Poolakad on selles mõttes veider rahvas, et
kui nende poole inglise keeles pöörduda, siis nad vastavad poola keeles ja kui
siis täpsustad oma soovi, siis ta vastab ikka inglise keeles ja vaatab küsivalt
otsa, et mida ma arvan tema jutust. Teda ei häiri absoluutselt see, et ta näeb
ja saab aru, et ma poola keelt ei mõista. Tema jätkab ikka poola keeles ja on
hämmingus, miks me Poolasse tulles pole ometi keelt ära õppinud. Ausalt öeldes,
siis hakkasin poola keelest juba ka aru saama, sest sarnasus vene keelega on
olemas ja tuttavaid sõnu on keeles palju. Aga Szczecin. Peamised
vaatamisväärsused on kirjelduse järgi koondunud vanalinna, kuid vanalinna meie
mõistes neil tegelikult pole. Ajaloolised hooned on segi tänapäevastega, lisaks
sekka mõned aastakümnete tagused. Seega puudub terviklik ajastuhõnguline
linnasüda. Taas kord mõistan, mida turistid tunnevad, kui räägivad Tallinna
vanalinna kordumatust ilust. Kunagi Tallinna linnaisade poolt tehtud otsus, et vanalinna
ei tohi ehitada uusi hooneid või paigaldada kirevaid reklaame, on olnud
ainuõige.
Szczecinis asub maailma suurim punastest tellistest
basiilika, mis troonib vägevana nii-nimetatud vanalinna ääres. Kindalsti tasub külastada ka vägevat Pommeri
lossi. Lossis tegutseb kunstimuuseum, linnamuuseum ja mitmed kohvikud, kus
korraldatakse põnevaid kontserte ja sündmusi.
SAKSAMAA
Saksamaa ajaloolised linnad on koduselt võluvalt. Esimesena jääb
meie teele Lübeck. Hansalinn Lübeck on üks varajase maailmakaubanduse olulisemaid
keskusi. Veega ümbritsetud vanalinn oma viie peakiriku seitsme torniga on üle
tuhande aasta vana ja kuulub UNESCO Maailmapärandi objektina muinsuskaitse
alla. Võtame Turismiinfopunktist linna kaardi, millele on maha märgitud
kooskirjeldustega teekond kõigi olulisemate vaatamisväärsuste juurde. Tee viis mööda
Maarja kirikust, mille torni oli võimalik liftiga tõusta ja imetleda vaadet
kogu linnale. Enim püüdsid silma linna paljud kirikud oma sihvakate tornidega. Astusime
sisse hiiglaslikku Maarja kirikusse. Kümned hauakambrid, mitmed teineteisest
eraldatud kontsertsaalid, on vaid osa sellest, mida suur hoone endas peidab. Kirikus
tundsin tühise putukana Jumala nimel rajatu kõrval. Mõistsin, et hiiglaslik ja uhke
kirik annab inimesele olla uhke inimese üle. Kui vahel tänaval või pidudel
inimesi vaadeldes hakkab paha ja kahju üheaegselt, sest inimesed on kaotanud endas uhkuse ja autunde,
siis kirikus vaadeldes seda muinasjutulist hoonet, saab usu inimese võimsusse
taas tagasi, sest see , kes on loonud midagi nii suurejoonelist ei saa olla
üdini paha.
Lübecki majade vahelt avanevad kitsad tänavad, mis viivad imelistesse sisehoovidesse,
kus inimesed igapäevaselt elavad, kuid ometi on lubatud huvilistel nende
väikeste muinasjutuliste aedadega tutvuda. Ühe sellise väikese tänava kõrvalt
leiab kuulsa saksa kirjaniku Günther Grassi maja, mis tänasel päeval tegutseb
muuseumina.
Lübecki Vorwerkeri kalmistul asub eestlaste jaoks oluline
mälestusmärk. Fern der Heimat ruhen hier Esten
(kaugel kodumaast puhkavad siin eestlased), nii on kirjas Teises maailmasõjas
hukkunud Eesti sõjapõgenike mälestusmärgil Vorwerkeri kalmistul. AsetasimeTriinuga
mälestusmärgile lillepoti ja pidasime vaikuseminuti. Tuleb tõdeda, et südame
tegi soojaks nähtu, mälestusmärgi jaoks on valitud ilus koht, ümbrus on kenasti
hooldatud ja Vorwerkeri kalmistu
on tervikuna tõeline vaatamisväärsus. Läbi kalmistus jooksevad alleed,
kus hekkide taga on varjatult hauad. Hauad ei ole tihedalt teineteise kõrval,
vaid asetsevad mõistlike vahedega veidi süsteemitult muruplatsi sees. Kalmistu on jaotatud mitmesse
sektorisse, kus oma viimse puhkepaiga on leidnud paljude rahvaste lahkunud.
Olen surnuaedade fännina jalutanud väga paljudel maailma kalmistutel, kuid nii
ilusat pole vist tõesti varem kohanud.
Lübeckist viis meid tee Bremenisse. Saksamaa vanim sadamalinn Bremen asub Weseri jõe suudmes.
Endisest kalurikülast on nüüdseks saanud Saksamaa loodeosa keskus. See, et umbes poole miljoni elanikuga Bremenit üle
maailma just tänu «Bremeni linna moosekantidele» teatakse, näib neid endid
pisut üllatavat. Linna 600-aastane raekoda kui ka vabadust ja sõltumatust
sümboliseeriv ligi kuuemeetrine Rolandi kuju on kantud UNESCO maailmapärandi
nimistusse. Raekoja alla asub Euroopa üks suuremaid veinikeldreid, kuhu
tehakse ka ekskursioone. Linna sümboliks saanud moosekantide kujusid on
erineval moel ja erineval kujul märgata kõikjal ja suveniire koos eesli, koera,
kassi ja kukega saab osta igalt poolt.
Enne Hollandisse jõudmist põikame läbi Rheine linnast, mis üllatab meid oma
kompaktse ja liigirikka loomaaiaga. Rheine loomaaias saab sisse astuda teatud
puuridesse ja vaadelda lindude või loomade toimetamisi otse nende koduses
keskkonnas. Kõik puurid on suured ja osavalt loodusesse sulatatud. Korrakski ei
teki küsimust, et kuidas küll see või teine loomake sellises keskkonnas
elamisega hakkama saab. Astume ahvide puuri. Veidi pelgan, et ahvid on agressiivsed,
nagu seda Aasias võib tihti näha, kuid siin on teisiti. Ahvid mängivad omaette
ja ei tee inimestest üldse välja. Kaamelid nagu lesiks lihtsalt keset teerada.
Vaata, et peale ei astu. Mõistan, et loomaaed on oluline loodusõppekeskus
kohalikele koolidele, sest siia on rajatud väliõppeklassid ja metsa all
looklevad viidastatud õpperajad. Loomaiast 5 minutilise jalutuskäigu kaugusel
on endisesse kloostrisse rajatud Bentlage loss. Loss tegutseb kultuuri- ja
kunstikeskusena. Lossis on ka kohalikku ajalugu tutvustav muuseum ja kõrgelt
hinnatud restoran. Jätame viimase külastamise seekord vahele.
HOLLAND
Rodderdamis
tegime jalutuskäigu Euromastini. Kui küsisin torni all laiuvas imekaunis pargis
ühelt tervisesportlaselt sulaselges inglise keeles teed, siis olin segaduses,
et viimane minust aru ei saanud. Triinu togib mind küünarnukiga ja itsitab :“Mida
sa nüüd siis küsisid – eurotorn.“ Ja kordab siis veel kord erilise inglise aktsendiga
– eurotorn. Mis seal vahet on eurotorn või euromast. Lõpuks saime asjad selgeks
ja tee näidati meile kätte. Seal tasub Rodderdami sattudes kindlasti ära käia.
Torni tippu tõuseb klaasist seintega lift, kus sees saad muretult istuda ja mis
185 meetri kõrgusele jõudes hakkab
tegema tiire ümber torni pakkudes imelisi
360 kraadi vaateid kogu linnale. Tornis on veel lisaks restoran, peosaal ja
vaateplatvormid. Elamus oli igal juhul garanteeritud, sest kuigi vaatelift pidi
olema suletud, siis kutsuti meid ikkagi peale väikest hooldust proovisõidule.
Nii me siis koos remondimeestega Rodderdami vaadet imetlesime ja olime
õnnelikud meile avanenud võimaluse üle.
Rodderdam on kaasaegse arhitektuuri keskus. Vaatetornist on
eriti hästi näha, kui palju erinevaid ja erilisi maju linn endas peidab. Päris
tavalist korteritega karpi nagu linnas polekski. Igal majal on oma väike
arhitektuuriline vigur küljes. Kuulus on turuplasti kõrval olev kuup-maja, kus
maja karp oleks nagu ühe nurga peale seisma pandud. Loomulikult on vaatamist
väärt ka turuhoone ise.
Rodderdami kõrval asub väike ja maaliline linnake Delft. Delft on vaieldamatult Hollandi
üks kõige kaunemaid linnu. Linna keskväljaku Grote Markti ääres asuvad Uus ja
Vana Kirik ja raekoda. Kuulus on Delfti kirikute kellamäng, mida on kutsutud ka
kellamängude Stadivariuseks ja mida saab kuulda iga esmaspäeva õhtul. Kahjuks
on reede. Uue Kiriku torn on 209 m kõrge, mis Madalmaades jääb alla vaid
Utrechi katedraalile. Kirikusse on maetud Hollandi viimased kuningad.
Linna vaatamisväärsuste hulka kuulub kuulsa maalikunstnik Vermeer
van Delfti maja. Nagu tema nimigi ütleb, siis sündis, elas ja töötas Vermeer
just siin linnas. Taas leian ennast mõtisklemast maalikunstnike tähtsuse üle
kohaliku identiteedi loomisel. Igas linnas on kindlasti üheks peamiseks
väärtuseks mõne sealse kunstinuku maja. Hiljem külastame veel Antwerpenis Rubensi
maja. Amstedamis on Rembranti ja Van Goghi majad. Kuulsaid Madalamaade
kunstnike on palju ja sealne kunst hinnas kogu maailmas. Eesti keeleski on
ilmunud raamatud Vermeer van Delft, Rembrandi ja ka Pieter Bruegheli elust. Delfti
peamised võlud tulevad välja peale väikest jalutuskäiku. Raba peale rajatud
linnas on hulgaliselt kanaleid, mis on ääristatud kõige võluvamate hoonetega.
Teel Rodderdamist Amsterdami sõitsime läbi Haagist, kus
paljude vaatamisväärsuste ja suurepärase ranna kõrval asub ka Madurodam ehk Mini-Holland. Minilinn
avati 2.juulil 1952 ja tema esimeseks linnapeaks oli tollal 14-aastane printsess
Beatrix. Pargis on koha leidnud kõik peamised Hollandi vaatamisväärsused.
Loomulikult on minimajad ääristatud tänavate ja rohelusega. Tänavatel sõidavad
autod, kanalites laevad ja hiiglaslikul miniraudteel liiguvad rongid. Linnaplatsil
liigub rongkäik ja kõikjal on tilluksed inimesed, kes nagu päris inimesedki
tegelevad oma igapäevaste asjadega. Mõned istuvad kohvikutes, mõned mängivad
palli, teised vaatlevad kogu seda minisaginat oma maja akendelt. 1:25 suurusega
Madurodamis on kokku 1148 minihoonet, 27 silda, 2389 autot, 58 laeva, 32
lennukit, 12 rongi ja 5000 spetsiaalselt aretatud minipuud. Reaalsus võiks
sellises linnas elada 13 000 inimest. Õhtul süttivad kõigi majade akendes
ja liiklusvahendites kokku 50000 tulukest ja linn elab hämaruses oma elu edasi,
nagu päris linngi. Olen hämmingus detailide täpsusest, sest kirikutel on
hoolikalt välja toodud ka kõige pisemad kaunistused. Arutame omavahel, et kas peamegi edasi veel
minema, sest kõik see, mida planeerime vaatama minna, on siin olemas.
Madurodamis puudub siiski Amsterdami sümbol punaste
laternate tänav. Satume sinna reede õhtul, kui elu kihab kõige oma pahedega.
Inimesi on laternate tänaval palju. Huvitaval kombel on 95% siin liikuvatest
inimestest valged. Silmad udused, kanepi suits suunurgas vaadatakse akende
tagant ennast pakkuvaid tüdrukuid. Kui raha vähe saad 2 euro eest astuda
kabiini, kus läbi klaasi on võimalik jälgida suguakti. Tänaval on ka mitmeid muuseume,
mis tutvustavad kogu seda salajast ja intiimset maailma. Sealt ilmneb, et
Punaste Laternate tänaval on 420 akent ehk tuba, mille taga neiud ennast
pakuvad. Neiud on kontrollitud ja kõigil neil on olemas vägivaldsete klientide
kaitseks häirenupud. Nad tegutsevad sisuliselt eraettevõtjatena, kes maksavad
osutatud teenuste pealt makse ja ruumi kasutuse eest renti. Aken on päris
kallis, sest neid, kes seal sooviks töötada, on rohkem, kui kohti. See on
muidugi väga kummaline. Tunnen ennast selles inimkonna pahede mülkas
ebamugavalt. Usun armastusse ja pole
kunagi päris täpselt aru saanud, mis mõnu pakub prostituutide külastamine.
Soovin lahkuda ja kuigi Triinu tahaks veel uudistada, siis otsustame siiski sööma
minna. Söögikohad on Amsterdamis kallid, kuid reede õhtul on nad ikkagi kõik
rahvast täis. Jalutame pikalt enne kui endale koha leiame. Jätan siin jutu
pooleli, sest halvemat toitu ja teenindust pole ma vist kuskil varem tundnud.
Soovisin külastada Amsterdamis Van Goghi muuseumi või Anne
Franki maja, kuid sinna pääses vaid eelostetud piletitega ja kohale minnes
muuseumit külastada polnud võimalik. Lisaks oli Anne Franki maja külastamiseks ajalimiit
ehk 15 minutiga pidi ringi majas ära tegema ja välja tulema. Jäin taas mõtlema
- sõjaõuduste näitamine on küll vajalik, kuid kas on ikka eetiline, et inimeste
kannatustest on tehtud rahamasin, kus probleemi olemusse süveneda aega ei anta
ja hiljem saad lihtsalt öelda, et oled seal käinud.
Tagasiteel koju põikasime sisse Appledoorni linnakese
vahetus läheduses kuni 1975.a Hollandi kuningapere suveresidentsiks olnud Het
Loo lossist. Taas kord on tegemist vaatamisväärsusega, mida tuleks Hollandis
kindlasti külastada. Loss ise oli küll remondis, kui tallid ja aiad olid
külastajatele avatud. Het Loo loss ehitamist alustati Oranje prints Williami
poolt 1684 aastal, kui viimane ostis endale samanimelise jahimaja. Peatselt
tõusis William III Inglismaa kuningatroonile ja lossis algasid võimaluste
suurenedes ümberehitustööd. Lossi ümber rajati purskkaevude, tiikide,
paviljonidega ja fantastilise iluaiaga
aed-park. Suured muutused lossiaias toimusid 1807-1809, kui Hollandi kuningaks
oli Napoleon I vend Loius Bonaparte. Maapinna tasandamiseks lõhuti terrassid ja
täideti basseinid, samuti krohviti üle loss ise. Alles 20. Sajandi algul laskis
kuninganna Wilhelmina lossi algsel kujul taastada. 1970.a võeti vastu otsus
avada loss muuseumina. Kuningapere kolis parki ehitatud majja ja peale
ümberehitustöid avati loss külastajatele 1984.a. See on lühidalt lossi ajalugu.
Meil avanes võimalus külastada uhkeid kuninglikke talle, kus hobuste asemel
olid vaatamiseks väljas kuninga perele
kuulunud sõidukid. Iga sõiduki juures olid fotod või videod antud sõidukist
koos kuningaperega. Mind hämmastas, et Hollandi kuninga ametlik sõiduk oli aastaid
tagasi Ford Granada ja hiljem Ford Scorpio. Mõlemad autod küll kuningapere
jaoks täiustatud, kuid siiski kuidagi liiga maalähedane valik kuninglikule
perele. Kõige enam hämmastas siiski lossi iluaed ja aia taga laiuv parkmets. Liigirikka
metsa alla on korralikud rajad, voolavad ojad ja pargi keskel on tiigid,
millest üle viivad uhked sillad. Jalutades on lihtne ette kujutada, kuidas Hollandi
kuningad on siin oma kõrgete külalistega jalutanud või ise oma hommikusi
terviseringe teinud. Näiteks on pargi sees ka paviljon, kus üks kuningannateest
oma eluloo kirjutas. Lossi taguses iluaias on basseinid kaladega, mis omavahel ühendades
moodustavad kauneid kaskaade, mille ääres kõrguvad kümned skulptuurid. Mõistsin,
et loss oma hiilguses on oluline Hollandi kodanikele, kes siin jalutades
tajuvad kuninglikku suursugusust ja kindlasti sisendab see neile tugevust rahvana.
Mind hämmastas, et enim levinud sõiduk Hollandi teedel on
pigem väiksemat sorti säästlikum auto. Meie liikluspildis domineerivaid
mahtuniversaale ja maastikuautosid kohtab seal üliharva. Omajagu süüd on siin
Hollandi kõrges bensiinihinnas, mis on 1,63 eur liitri eest, kuid teisalt on
meie suurte autode hullus ikkagi äärmiselt veider ja mõistetamatu.
BELGIA
Laupäeval teeme väljasõidu Belgiasse, et külastada
Antwerpenit ja Brüsselit. Antwerpen
on Belgia suuruselt teine linn,kui kindlasti on ta kõige rikkam linn ja seda
juba ajalooliselt. Antwerpenile on rikkust toonud teemandid, sest linna
peetakse teemandituru keskuseks. Selle au on linnale toonud meistrid, kes
leiutasid teemantide lihvimiseks uue mooduse, mille tagajärjel käib linnast
läbi suur osa kogu maailma teemantidest. Kuigi meile meeldib Triinuga jalutada, siis
seekord otsustame linnas tiiru teha ratastel rongiga, mis teeb tiiru linna peamiste
vaatamisväärsuste juures. Rongisõit munakivisillutisel pole midagi meeldivat.
Vagun on umbne ja rappub hullusti. Antwerpeni Jumalaema katedraal on kuulus oma
kunstikogu poolest. See on üks väheseid kirikuid, kuhu sisenemiseks tuleb osta
pilet, kui 7 eurone pilet tasub ära. Võib ju oletada, et kirikud on kõik
ühesugused, et kui oled ühte näinud, siis tead, mida ka teisest oodata. Laias laastus
võibki see nii olla, kuid süvenedes on näha olulisi erinevusi.
Antwerpenis käies tuleb kindlasti läbi minna ka kunstnik
P.Rubensi majast. Rubens oli oma aja üks olulisemaid kunstnikke kogu maailmas.
Lisaks tegutses ta kunstikoguja ja aktiivse ühiskondliku tegelasena. Rubensi
maja paistab väljast väike, kuid sisenedes avaneb suur siseõu ja maja-tagune
aed. Maja 4 korrust on kõik kunsti täis. Majas saab imetleda Rubensi enda ja ka
paljude tema kaasaegsete originaalteoseid.
See on imeline sissevaade ajastu suurkuju varjatumasse poolde.
Belgia pealinn Brüssel on üks kõige kosmopoliitsemaid linnu maailmas – umbes 27
protsenti selle elanikest on välismaalased (arvestamata neid, kes on juba
Belgia kodakondsuse saanud). Linn kannab õigusega Euroopa pealinna tiitlit –
siin tegutseb üle 40 000 Euroopa Liidu ametniku, umbes 4000 NATO esindajat ja
ligikaudu 300 erinevat agentuuri (lobigrupid, saatkonnad, meediaühendused).
Pärast Euroopa Liidu konverentside kohtumiskohaks valimist sai linn tõeliseks
Euroopa äri ja poliitika keskuseks. Brüsselis asuvad praegu järgmised asutused:
Euroopa Komisjon, Euroopa Parlament ja NATO ehk Põhja-Atlandi Lepingu
Organisatsioon.
Külastame Europarlamendi peahoonet. Aeg on hiline
ja hoone juba suletud, kuid ümbrusega tutvudes saame aimu kogu selle hiiglasliku
hoonetekompleksi olemusest.
Esimese asjana viis tee meid kuulsa Pissiva Poisini. Saab siis ka öelda, et oleme selle veidruse ära näinud. Mõni asi on lihtsalt kuulus selle poolest, et ta on kuulus ja keegi enam ei mäleta, miks ta tegelikult kuulsaks sai. Eks ta üks Kopenhageni Väikse Merineitsiga sarnanev veidrus on. Brüsseli raekoda Grone Marktil on nii võimas, et minul vajus suu ammuli kui platsile jõudsime. Raekoja fassaadil on sajad kohalike kuulsuste ja pühakute kujud. Platsi ääristavad uhked hooned, mis omal ajal kulusid kohalikele gildidele. Võtame istet ühs paljude välikohvikutes ja naudime tänavamuusikuid ja degusteerides Belgia kuulsaid õllesid. Korraga libiseb lauajalg ümmargusel munakivil ja kuus klaasi õlut langeb mulle sülle niisutades selle kõige piinlikuma koha riietuses. Lugu on küll halenaljakas, kuid samas pean ütlema, et naudin Brüsseli õhtut olulisemalt rohkem, kui päev varem Amsterdamis. Enamus inimesi on adekvaatsed ja rõõmsameelsed, kuulatakse muusikat ja isegi tantsitakse.
Esimese asjana viis tee meid kuulsa Pissiva Poisini. Saab siis ka öelda, et oleme selle veidruse ära näinud. Mõni asi on lihtsalt kuulus selle poolest, et ta on kuulus ja keegi enam ei mäleta, miks ta tegelikult kuulsaks sai. Eks ta üks Kopenhageni Väikse Merineitsiga sarnanev veidrus on. Brüsseli raekoda Grone Marktil on nii võimas, et minul vajus suu ammuli kui platsile jõudsime. Raekoja fassaadil on sajad kohalike kuulsuste ja pühakute kujud. Platsi ääristavad uhked hooned, mis omal ajal kulusid kohalikele gildidele. Võtame istet ühs paljude välikohvikutes ja naudime tänavamuusikuid ja degusteerides Belgia kuulsaid õllesid. Korraga libiseb lauajalg ümmargusel munakivil ja kuus klaasi õlut langeb mulle sülle niisutades selle kõige piinlikuma koha riietuses. Lugu on küll halenaljakas, kuid samas pean ütlema, et naudin Brüsseli õhtut olulisemalt rohkem, kui päev varem Amsterdamis. Enamus inimesi on adekvaatsed ja rõõmsameelsed, kuulatakse muusikat ja isegi tantsitakse.
Hiiglaslikku raua-aatomit kujutav Atomium on üks
Belgia pealinna Brüsseli tuntumaid ehitisi. See rajati 1958. aasta Brüsseli
maailmanäituse jaoks. Hoone projekteeris insener André Waterkeyn, interjööri
kujundasid arhitektid André ja Jean Polak. Atomium
on 102 m kõrge ning koosneb üheksast 18 m läbimõõduga kerast, mis on tehtud
roostevabast terasest, kerad on ühendatud nii, et hoone kuju sarnaneb
rauakristalli omaga, kui kristalli suurendataks 165 miljardit korda. CNN
on nimetanud Atomiumi Euroopa kõige veidramaks ehitiseks. Torud ühendavad kerasid kuubi 12 serva pidi ning 8
neist viivad kristalli keskele. Torudes on eskalaatorid ja lift, kerades
näitusesaalid jm. Parasjagu on seal Belgia kuulsaima sürrealisti Rene Magritte
näitus. Kõige ülemisest kerast avaneb Brüsseli panoraam. Atomiumi all pargis asub
ka Mini-Euroopa. Park ise on hiiglaslik, kus leidub mitmeid erinevaid skulptuure.
Muru sees kalpsavad jänesed tehes õhtuse jalutuskäigu vallatuks vaatemänguks.
Meie 11-päevane reis autoga Euroopasse hakkas lõpule jõudma.
Tõdesin, et pikalt ette korraldamata on täiesti võimalik jooksvalt maha panna
väga huvitav programm lähtuvalt teekonnast ja oma lõpp-eesmärgist. Nautisime
kauneid loodus- ja linnavaateid tehes pidevalt teel väikesi peatusi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar