neljapäev, 1. jaanuar 2015

Suhtluskultuurist ja debatist

Olen andnud nõusoleku osaleda riigikogu valmistel Vabaerakonna nimekirjas. Seetõttu olen tavapärasest enam jälginud meie poliitilist elu. Ma pean tunnistama, et kuidagi väga raske on elukutseliste poliitikutega ühele lainele tõusta. Seda mitmes mõttes. Esiteks ei suudaks ma kuidagi poliitdebattidel ebaviisakalt kaaskõnelejale vahele karjuda. Teiseks ei suuda ma vaadata inimesele silma ja siirale küsimusele vastuseks täielikku pläma ehk populismi ajada. Kolmandaks ei ole mul argumente tõestamaks, et teatud erakondade lubadused on täielik rumalus ja need ei täitu kunagi, vaid lubadusi lubatakse vaid lihtsa populaarsuse saamiseks. Pole mulle antud soont siiraste silmadega jahu ajada.
Kõige enam häirib mind eelnevatest kultuurse sõnakasutuse puudumine. Poliitdebatil nagu eeldatakse, et ütlemised on teravad ja vastandlikud. Miks ei võiks olla debatid tõeliselt asjalikud, kus erinevatest ideedest sünnib midagi uut ja Eesti elu edasiviivat. Nii nagu omal ajal sündis Rahvarinne. Praegu on iga oponendi arvamus laiduväärt ja seda tuleb selgeks teha võimalikult labaselt väljendudes (nt Ligi, Gräzin, Savisaar, Ansip, Simson jne). Poliitikud, kelle sõnapruuk on olnud ebatsensuurne, halvustav ja mõnitav, tuleks kõrvaldada igasugu debattidelt. Meil aga viiakse nad omavahel hoopis kokku, teades, et tele ja raadioreitingud on siis üleval ja rahval on nalja rohkem. See välistab aga debati tõsiste teemade üle.
Lugesin tutvustust ETV ametlike debattide kohta. Saated on lühikesed ja teemasid palju, kuid minu jaoks Eesti elu kõige olulisemaid teemasid ei puudutata üldse. Kodanikuühiskonna areng, maaelu mitmekesistamine, laiapõhjaline kultuuri- ja spordiareng, neid teemasid ei arutata. Need on kokku pandud sotsiaaltemaatikaga, kus nad kindlasti esile ei tõuse, sest pensionid ja toestused võtavad kogu aja. Mitte , et mul oleks nende arutelude vastu midagi, aga olulisi teemasid, mis puudutab iga inimest ja kogu riigi pikaajalist tulevikku, ei arutata. Sellest on kurb.
Siit üleskutse. Olen valmis osalema erinevatel debattidel ja ümarlaudadel, kui seal austatakse oponente ja püütakse leida lahendusi tänastele kitsaskohtadele.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar