Ole Sina tasane tee minu ees,
Ole Sina juhatav täht minu kohal,
ole Sina valvas silm minu taga
Tänasel päeval, tänasel ööl, ikka ja alati!
(keldi palve. Tlk. Valda Raud)
Tallinna Jaani koguduse õpetaja Jaan
Tammsalu „Vaadake, mis värvi on teie lähedaste silmad.“
Külastasin hiljuti
raamatupoodi ja soodusmüügi riiulilt leidsin Jaan Tammsalu raamatu „Igaviku
hääl“ . Ostsin raamatu ja võtsin selle ette. Arvasin, et loen selle õhtuga
läbi, sest raamat pole mahukas. Kuid ma eksisin. Lugesin seda raamatut mitu
nädalat, sest iga peatükk tekitas soovi endasse vaadata ja oma elu üle
mõtiskleda. Tahtsin rohkem teada saada nendest väikestest õpetustest, mida
raamatus näpuotsaga poetatakse. Läksin Tallinna Jaani kirikusse õpetaja Jaan
Tammsalule külla. Rääkisime usust, kirikust, jõuludest ja Eestist. Sellest sai
südamlik ja inspireeriv vestlus, mida ei saa jätta jagamata.
Hiljuti tähistati luterluse 500. aastapäeva. See oli ja on väga oluline märk kirikuelus. Mida on luterlus Eestimaale andnud?
Minu jaoks on üks väga oluline raskuspunkt, kui me räägime Eestist
kui luterlikust maast. Me ei saa olla kindlad, millal oleks eestlased jõudnud
nii massilise kirjaoskuseni, nii suure ja hõlmava hariduse ja harituseni, kui
luteri kirik poleks jõudnud sellele maale. Ilma kirikuta oleks see võtnud palju
kauem aega. Luther on öelnud lause, mis mind väga on puudutanud „Kristuse
ristisurm oleks olnud mõttetu, kui meil poleks anda oma lastele haridust.“
Luther on rõhutanud emakeelse hariduse vajalikkust ja seda, et haridust antaks
kõigile, ka tüdrukutele. Täna see on kõik normaalne. See, et luteri õpetajad 1739.a esimese maakeelse
piibli kokku said ja et me põhja-eesti murret räägime, et luteri kirikus on
korjatud ja talletatud meie rahvakultuuri, see kõik ei olnud siis igapäevane ja
normaalne. Need asjad ei ole tänase päevani paljudes riikides normaalsed, mis
meie jaoks on nii enesest mõistetavad. Jaa, enne Lutherit said ka soovijad
haridust, kuid vaid need, kellel oli korralik rahakott.
Folklorist Mikk Sarv mainis
ühes oma loengus, et sõnad pärand ja päris on pärit ühest algest ehk see, mis
on meile pärandatud, mis on pärit vanematelt, see on päris. Kas luteri kirik on
päris kirik?
Luterlus on aidanud meie pärandit väga olulisel määral kokku
koguda. Ma ei taha selle jutuga vähendada õigeusu või katoliku kiriku tähtsust.
Ka nemad on oma teenimistööd sellel maal väga hästi teinud. Kuid rõhuasetused
erinevatel kirikutel erinevatel ajaperioodidel on väga erinevad olnud. Luterlus
tuleb tugevalt siin esile, sest just luteri kirik ütles, et aitab ladina
keelsest piiblist. Rahvas peab saama omas keeles piiblit lugeda ja selleks peab
ta saama ka haridust. Selleks tuleb korda teha ka keel ja A.T.Helle andis välja
esimese eesti keele grammatika, et me oskaks oma mõtteid kirja panna, sest
selle ajani me ainult rääkisime ega kirjutanud. Heebrea keeles on üle 3000
aasta asju savitahvlitele kirja pandud ja see oli seal normaale. Meie jaoks ei
olnud see normaalne.
Pean selle küsimuse ka
esitama. Eesti rahvas on taas arvatud maailma kõige usuleigemate rahvaste
sekka. Mina olen vastupidisel arvamusel. Minu meelest on eesti rahval tohutult
asju , mida usutakse. Pigem on küsimus religioonis. Mis vahet on usul ja
religioonil?
Sõna usk alla saab panna palju erinevaid tähendusi. „Ma
usun, et see toit on soe“, „Ma usun, et see naine on tore“, „Ma usun, et see
auto polegi päris auto“. Me anname väga paljusid hinnanguid usu peale. See on
tihti teistelt laenatud ja mitte endal järgi proovitud. Siin on ka
ajakirjandusel vastutusrikas roll, sest nemad kujundavad tihti seda usku. Olen
nõus, et eesti rahvas ei ole usuleige. Olen nimetanud Eesti rahvast isegi
Euroopa Liidu kõige usklikumaks rahvaks, sest me usume nii kohutavalt palju
nõidadesse, pendlikeerutajatesse, igasugu müstilistesse asjadesse. On rikkaid ja
ilusaid, kes ei julge oma kaasa kõrvale voodissegi heita, ilma et enne küsiks
mõne pendlikeerutaja käest, et kas on õige aeg. Rääkimata äritehingutest.
Selline usumaht on meil väga suur. Religioon on vastupidiselt kindlalt
raamitsetud. Kristlikul kirikul on oma pühakiri. Ei ole nii, et naabrimemm pani
kaarte ja ütles, et nüüd on asi nii. Soome keeles on ainult üks raamat
(raamattu soome keeles Piibel) ja teised kõik on kirjaad (kirjaa soome keeles
raamat). Kristlik religioon baseerub
sellele pühakirjale, sellele 1200 leheküljele, paljudele tekstidele, mis on
pika aja jooksul kogutud ja tunnistatud pühakirjaks. Ühesõnaga on mingid
raamid. Siit tekib küsimus, et kas me tahame ennast raamidesse panna, sest kõik
tahavad ju olla nii vabad. Olgem siis lõpuni vabad ja ärme pane ennast ka
loodusseaduste raamidesse. Raamid on siiski olulised, et oma elus korda hoida
ja mitte päris sassi minna. Religiooniga on siin tõsisemad lood. Ma olen
öelnud, et eestase hing on nagu Tootsi peenar, kuhu on igasugu jama külvatud. Seal,
kus põlismets maha raiutakse, sinna kasvab võsa asemele. Seda saab öelda ka
eestlase usu kohta. Sellepärast on ka paljude inimeste hinged väga rahutud,
sest nad ei leia rahu ja tasakaalu. Nad ei leia õiget rada, mida mööda minna,
nad rapsivad siia ja sinna. Ma tegelesin aastaid tagasi väga tõsiselt ida
kultuuridega – budismiga, joogaga jna, kui ma kohtasin ühte oma õpetajat, kes
tunni ajaga õpetas mulle rohkem, kui paljud teised aastatega. Ta ütles, et kuni
33 eluaastani on mõistlik ilmapuu erinevad oksad läbi käia, neid tundma õppida,
aga siis tasuks valik teha, sest muidu ei jõua sa ühte oksa lõpuni käia. Mulle
on jäänud mulje, et me oleme siin nagu väikesed lapsed, kes kõike proovida
tahavad. Maksame ühe kursuse eest ja teise kursuse eest, laseme kaarte panna ja
pendlit keerutada jne. Need inimesed ei jõuagi ühele kindlale oksale, hüpates
siia ja sinna.
Piibli tekstid on
kuni 3000 aastat vanad. Kas seal leidub üleüldse tänapäeva inimesele toetavat
tarkust või tõde?
Seal muidugi paljusid teadmisi nt kuidas auto GPSi käivitada
jne, aga üldinimlikud tõed on seal tõesti kõik kirjas. Inimene ei ole
aastatuhandetega väga palju muutunud. Inimesel on hing, ikka seesama hind.
Inimesel on süda, ikka seesama süda. Inimese jalanumber on ikka suuruses 32
kuni 48. Loodusteadlased näitavad meie arengut
läbi ahvist inimeseks, kuid mõtlev inimene ehk homo sapiens ei ole
muutunud. Lugege antiiktekste, inimeste kirjeldust ja tema tegevusi käivitavaid
impulsse ja siis mõelge enda peale. Ega nad väga mööda ei pane. Inimene peaks
igatsema igavikku, aga meie inimene igatseb „tolmuta randa“ (E.Enno
luuletusest). Me põgeneme igaviku eest, me muudame ennast ajutisteks loomadeks
siin maa peal. Andke andeks, kui keegi nüüd solvub. Mulle meenub Uku Masingu
võrdlus. Ta võrdles inimest, kes on loobunud vaimsete väärtuste otsimisest,
kottloomaga, kellel sündides on olemas selgrooalged, kuid laskub siis
merepõhja, kinnitub igaveseks kivile ja ainult sööb ja sigib ja tema selgroog
lõpuni ei arenegi. Selline loom on reaalselt olemas. Anu Raud on öelnud
imeilusa väljendi „Õnne valemiks on vähenõudlikkus“. Kui me vaatama oma kodu
kappe, siis näeme kui palju on seal vanu ja kasutuseta asju, ja kui me vaatame
Anu Raua kinnast, milles on rohkem parandusi, kui kinnast ennast, siis tahaks
kapid kinni lüüa ja põgeneda asjade maailmast. Me kogu aeg planeerime elama
hakata, kuid paljud ei jõuagi elama hakata.
Kas vana piibli
väärtus on suurem, sest temas on peidus möödunud põlvede ja lugejate vägi, kui
kaasaegne suitsupaberil trükis?
Alustaksin sellest, et ,mõnda aega tagasi jõudis minu kätte
1739.a välja antud eestikeelne esimene piibel. Üks koguduseliige kinkis selle.
See on välja pandud meie näitusesaali klaasvitriinis. Näitusel on väljas lisaks
piiblid kümnest esimesest trükist. Nende raamatute küljed on paljud suitsust
mustad, mis tähendab, et inimestel polnud võimalust majale korstnat ehitada,
kuid piibel pidi olemas olema. Mulle meenub lõik Oskar Lutsu „Kevadest“. Lutsu
on peetud usuvastaseks, sest ta on maalinud köstrist päris hirmutava pildi,
kuigi tegelikult oli hirmutav just viiuliga mees. Luts taipas, et see läheb
rahvale hästi peale. Luts laseb Tootsi isal Tootsile öelda, et me kirjutama
talu sinu nimele ja meile emaga anna elupäevade lõpuni kahte asja –
piibliraamatu kõrvale igapäevast leiba. Punkt. Nad ei nõudnud Egiptuse reisi
või nutitelefoni, vaid hingetoitu ja keretoitu. See on väga võimas sümbol.
Piibel on maakaart, kus otsitakse õiget teed, kui on eksiteele mindud. Kui
palju vanasõnasid on piiblist pärit, mida oleme enda omadeks pidanud. Piibel on
väga hea navigatsiooniseade, aga sa pead oskama seda kasutada. Piibel on
lugemiseks, mitte riiulil tolmumiseks. Vana gooti kirjaga piiblites on vägi
sees, kui mõelda, kes on seda lugenud ja sealt lohutust ja juhatust leidnud,
kuid ma soovitan lugeda kaasaegse kirjaga piiblit, nii et saad igast sõnast
aru. Piibel võib su elule väga palju juurde anda … kui seda lugeda.
Üks imelik number on
see 33, Kristuse vanus, mis tähendab inimese elus pöördelist hetke. Miks just
33?
See on ilus number. Jumal ütleb, et inimesele on antud 70
eluaastat ja kui keegi on tugev siis 80 aastat. 33 on seal enam-vähem keskel.
See ongi siin oluline ehk inimene võiks pool elust valmistuda eluks ja õppida
ja teise poole elada, mitte edasi valmistuda. Sa teed endale asjad selgeks ja
elad oma valitud elu. Me peame kõik endale oma tee ja oma viisi leidma, aga
selleks et neid leida pead sa erinevaid teid tundma. Paljud inimesed teevad
võõraste arvamuste põhjal väga tugevaid ennast mõjutavaid otsuseid. Ma lasen
kõigil oma leerilastel kirjutada kirjatüki teemal „Eile nägin m kirikut …“. Nad
peaksid sinna kirja panema oma meenutuse sellest millist kirikut või milliseid
kristlasi on nad näinud. Oma enda meenutuse. Seda kirjutades on paljud jõudnud
tõdemuseni, et nende arvamus on olnud selline nagu neile on pähe topitud kuskil
kooliraamatutes, „Villu võitlustes“ , „Viimses reliikvias“, Kitzbergi looming.
Neile oli sisendatud et kirik on õudne, vaimulikud on hirmsad. Seal on lood,
kus kirikiuõpetaja tuleb ja kasseerib surija armuleiva eest vanapaari viimase
lehma. See on inimeste peas kinni. Me peas elab igasugu koletisi, kes on sinna
maalitud. Selle eest vastutavad need, kes on need koletised sinna maalinud. Me
ise nii väga ei vastutagi, sest meid on õpetatud nii arvama. Mäletan ühte kooli
ajalooõpetajat, kes tuli oma isa matustel minu juurde ja ütles, et sa oled
valinud endale nii hea eriala, sest sa saad inimesi lohutada terve elu, aga
mina olen ainult inimestele valetanud. Meie oleme tulnud nõukogude
koolisüsteemist, aga isegi täna on meie kooliõpikutes kristluse kohta väga vähe
kirjutatud ja sellest 70% on negatiivne. Me elame Eesti Vabariigis ja ikka
räägitakse, kuidas kristlus tuli hävinguga- mõõga ja tulega. Kõik on halb, aga
sellest mida kristlus tõi Maarjamaale. Enne kristlust Eesti hõimud pidasid
vastastikku sõdasid, korraldasid rüüsteretki jne. Tänasel päeval on meil
koolid, haiglad, haridus, aga see kõik on normaalne. See ei olnud
normaalne.
Mind väga häirib, et
eesti omad traditsioonid hakkavad kaduma? Isamehena palutakse korraldada tihti
pruudikimbu üle õla viskamine, kuigi meil on olemas oma palju ilusam komme. Või
lapsed jooksevad ringi halloweenil, teadmata mis on mardipäev. Kas
traditsioonide kadumist on märgata ka kirikus?
Ma lisaks siia juurde. Kui noorpaar tuleb kirikusse
laulatuseproovi, siis ma teen kõigiga korraliku proovi ja lasen neil kirjutada
ka erinevaid kirju, et laulatusekõne saaks vastavalt noorpaari soovile peetud. Siis
tasapisi küsitakse, et meil on ikka omad soovid ka. Ma siis uurin, et millised
soovid teil oleks ja siis ilmneb, et nemad tahaks riisi visata. Ma olen
vastanud, et Eestis on ikka kartulikasvatus au sees olnud, et viskaks siis
kartuleid. Kartuleid on 120m2 vaibalt palju lihtsam kokku korjata kui riisi. Kuskilt on nähtud mingeid asju ja soovitakse
see üle võtta. Samamoodi on see isaga tulemine. Paaril võib olla juba kolm
ühist last, aga siis tuleb isa ja annab üle. Ma olen siis küsinud, kas isa
lastetegemise juures ka nõustas. Aga filmides on ja see on nii tore, vastatakse.
Aga kas peigmehe närvisüsteem peab vastu, kui kosmeetikud on pruudi nii üle
töötanud, et peigmees tahaks põgeneda või puhkeb nutma. Ma olen seda näinud. Me
teeme tihti asju, mida me ei mõtle korralikult läbi. Me oleme elanud suletud
süsteemis ja nüüd vabana tahame ahvida asju järgi. Me ei ole enesekindlust.
Meil ei ole ka autoriteete. Ajakirjanduse abiga teeme me kõik autoriteedid
maha. Meil ei tohi olla kedagi, kellele alt üles vaadata. See on meil keelatud.
Kui president Ilvese proua tuli Vähiliidu konverentsile, siis kirjutas ainult
üks väljaanne, et ta seal oli ja seegi selles kontekstis, et tal olid punased
ja mittesobivad sukkpüksid jalas. Meil teevad autoriteedid kõike valesti. Kui
meil ei ole autoriteete, kelle alt üles vaadata, siis vaatame me mujale. Aga
mujalt ei pruugi tulla head. See on üpris ohtlik tendents. Vähesed ajakirjad
püüavad leida positiivseid ja eeskujusid pakkuvaid lugusid. Enamuses toodavad
oma elushoidmiseks ja klikkide saamiseks üpris negatiivseid artikleid. See on
aga rahvast hävitav. Rahva hoidmiseks oleks vaja väga palju ära teha ja siin on
ajakirjandusel väga suur võim. Võim on aga vastutus. Seda vastutust on
ajakirjandus aga kuritarvitanud.
Kust tuleb kättemaks?
Seda on inimestes nii palju, seda on meie poliitilises seltskonnas väga palju.
Kogutakse endasse aastaid mingeid tundeid, et siis õigel hetkel välja lasta,
aga negatiivsed emotsioonid ei too endale kunagi rahuldust.
Mida väiksem on inimene seda suurem on kättemaks. Mida pisem
on inimese hing, seda rohkem on seal ruumi negatiivsetele asjadele. Neid
hoitakse meeles nädalaid, kuid ja aastaid. Neid ei saa andeks anda ja siis
kogunevad nad hinge. Siis öeldakse et hing on täis. Eestlase hing on täis
negatiivset, mitte rõõmu või positiivseid tundeid. See on ääretult täpne ütlemine.
Kui hing on täis, siis pead vaatama, kuidas su hing jälle tühjaks saab. Oma
hinge eest peab hoolt kandma. See, mida teised inimesed meile halba teevad, on
köömes selle kõrval, mida me ise endal teeme, kui me ei suuda endale andeks
anda. See kuidas me ennast hävitame hoides roiskunud asju oma südames, on kurb.
Miks sa prügi kolme aasta pärast toast välja ei vii? Sest see läheb haisema.
Kõik negatiivne läheb ka meie sees roiskuma ja tekitab väga palju kehalisi ja
vaimseid haigusi. Sa hävitad ennast. Sa tekitad sellega endale kordades rohkem
halba, kui mistahes inimene või Siberisse saates võim seda teha suudab. Inimesed
tulid Siberist tagasi ja läksid kohe leerikooli. Need asjad tuli kõigepealt
korda ajada, neid ei murtud ära. Miks me ennast tänapäeval murda laseme? Miks
me mürgitame ennast halvaga, laseme negatiivsel murda, ei suuda andestada. Kui
sinult pole isegi andeks palutud, siis astu ise samm edasi, pane see jama endast maha.
Natukene jõuludest
ka. Inimesed seostavad jõule ostuhullusega ja lähevad seepärast endast tihti
välja. Minule meeldib kingitusi teha ja mõelda, mida kellegi rõõmuks kinkida.
Kumb siis domineerib andmisrõõm või kingikohustus?
Kuidas kellelgi. Ma mäletan selgelt, kuidas ühes lasteaias
rääkisin lastele jõuludest ja hakkasin ääri-veeri peale ja küsisin, et kelle
sünnipäev jõulud on? Sain kohe kiire vastuse, et jõulud on jõuluvana sünnipäev.
Ma siis küsisin, et kas teie ka nii ohmud olete, et oma sünnipäeval veate
kingitusi laiali ja esireast vastas kohe üks pois, et tema küll nii loll ei
ole. Siis me vaikselt jõudsime selleni, et jõulud on Jumala poja sünnipäev.
Jumal tegi meile nii suure kingituse ja kui meie saajana oleme saanud nii suure
kingituse, siis see võiks vallandada meis soovi seda rõõmu jagada ja midagi
edasi kinkida. Viimsepäevakohtu loos ütleb Kristus, et ta tuleb peagi tagasi ja
eraldab siis meid kõik kaheks – lammasteks ja sikkudeks. Ühed paremale ja
teised vasakule. Lühidalt öeldes ütleb ta siis, et kes te olete minu paremal
käel tulge minu Isa aujärje juurde ja vasakul käel olijad kobige põrgu. See on
lühidalt. Jeesus seletab, et minu paremal käel olijad andsid mulle juua, kui mul
oli janu, andsid mulle süüa, kui mul oli nälg, tulite mind vaatama ja andsite
mulle oma aega. Kõige lihtsam ja samas ka kõige raskem on kinkida teistele oma
aega. Naisele on lihtne kinkida sõrmust, kuid kingi talle aega. Kui ta räägib
sinuga, siis ära tee nägu nagu kuulaks, vaid kuulagi teda jne. Tihtipeale
kiputakse kingitustega kompenseerima seda, mida me ajaga andmata jätame ja
kavatsema veel jätta. „Said oma asja kätte ja ole nüüd vait, ma pean tööle
minema, et see raha tagasi teenida …“
Üks laps krõbistas kunagi paberikorvis, kui isa oli töölt tulnud ja kohe
arvuti taha istunud. Isa nägi last paberikorvis ja küsis, et miks sa seal istud.
Laps vastas, et siia sa ju viskad asjad, mida sa enam ei vaja. Kinkigem oma
lähedastele rohkem aega.
Te kirjutate, et
küsisite kord noorte käest, mis värvi on facebooki logo ja kõik teadsid kohe
vastust, aga kui te küsisite, mis värvi on teie ema silmad, siis teadsid
vastust vaid mõned üksikud. Mis värvi on teie ema silmad?
Minu ema silmad olid hallikasrohekad, nagu ka minu abikaasa
silmad. Minuga tehti hiljuti seda katset ja ma teadsin kohe vastust, sest ma
vaatan oma abikaasa silma väga tihti. Me käime kord nädalas tantsutrennis ja
siis ei vaata ma jalgade liikumist vaid just oma abikaasa silmi. Aga kahjuks on
see väga tavapärane, et me suhtle piisavalt oma lähedastega, ei uuri nende
muresid või rõõme. Me leiame asendustegevusi, mis meid meie elus edasi ei vii.
Mulle ei meeldi, et
aastalõpul tehakse tohutuid heategevuskampaaniaid ja meie emotsioonidele
tuginedes pressitakse raha välja. Heategevusega võiks tegeleda aastaringselt,
mitte ainult jõuluajal, kui raha niigi vähem.
Olen aasta aega elanud Kanadas ja mõnda aega Sotimaal. Mind
jahmatas Torontos elades see, kui palju nemad annavad ja panustavad oma aega
erinevates organisatsioonides osaledes ja heategevusega tegeledes – kirikutes
ja mujal. Loomulikult on hea, kui kord aastaski panustatakse, kuid mõistlik
oleks see hajutada terve aasta peale ära ja mitte presside inimestel välja, kui
sa laineharjal sõites oled kotid kaupa täis toppinud ja siis näed kedagi, kes
raha korjab, siis tuleb häbi peale küll ja siis võtad ja annadki. Ma ei ole kindlasti väga populaarne, kui ma
ütlen, et mõistlikum oleks see jagada terve aasta peale ära. Mind kummitab
Kalev Raave lause „Mitte keegi meist ei ole nii vaene, et ta ei võiks kellegi
elu rikkamaks teha.“ Iga inimene võiks leida endale püsiva heategevusliku tegevuse,
mitte aasta lõpul kompenseerida seda ühekordse annetusena aasta jooksul
tegemata jätmise eest.
Kui teil oleks 1000
eurot annetuseks, siis kellele te selle annetaksite?
Tänasel päeval Ago Uudelepale, heale sõbrale, kes tahaks oma
kahe väikese lapsega veidi kauem veel olla. Ta saaks selle eest vaid ühe toosi,
kuid sellestki oleks abi. Ma teadsin tema haigusest juba kaua, kuid nüüd on ta
sellega ise avalikkuse ette tulnud. Meil Jaani kirikus juhtub tihti imesid.
Inimesed leiavad siit hingerahu. On juhtunud, et meie uksest tuleb sisse
inimene ja ütleb, „Ma ei tea miks, aga ma tundsin, et pean teie kätte tooma 500
eurot. Keegi on kindlasti kes seda vajab, aga minu nime ärge mainige.“ Ma panen
selle raha siis oma sahtlisse ja tavaliselt ei mööda 24 tundigi, kui on minu
juurde aeg kinni pandud ja tulevad inimesed rääkima, et on keegi, kelle jaoks
nemad on kõik teinud, aga puudu on veel 500 eurot. Need on imed, mille keskel
ma elan. Ma olen vahendaja nagu toru, kus ühest otsast pannakse raha sisse ja
teises otsas on abivajaja.
Miks meil on
tänamisega probleeme? Ma olen seda elus nii palju näinud, et inimesed võtavad
kingituse vastu, aga mingit tänu vastu ei tule.
Me ei taha võlgu jääda. Kui sa avaldad tänu, siis sa
tunnistad, et oled võlgu. Tänades võtad sa vastu kohustuse ka ise head teha. Me
ei saa olla anumad, kus ühest otsast tuleb sisse ja teisel pool on punn ees.
Tänades me avame selle anuma teise otsa ja me laseme selle välja. Aga me ei
taha välja lasta. Hoiame kõik endale. Tänulikkus on midagi, mis on hämmastava
mõjuga. Ma elan tänu sellele väga hästi, sest ma arvan, et ma olen väga tänulik
inimene. Ma avaldan alati tänu ja vahel liiga ülevoolavaltki. Kuna inimesed
avaldavad vähe tänu, siis on nad tihti ehmatanud sellepärast kui neid tänatakse. Tänu tänamisele avatakse paljud uksed, mis
muidu kümne riiviga lukku lükatud. Paljud inimesed muutuvad lahketeks ja
ohvrimeelseteks. See on imeline võti, mis avab võimsaid uksi ja ärapeidetud
väikseid uksi. Katsetage ja te ei kahetse, kuid sellega peab siiras olema.
Mis teid rõõmustab?
Inimesed. Avatud inimesed. Kui avanevad inimesed, kes ise ka
ei usu, et nad võiksid kunagi avaneda. Mind teeb õnnelikus väga palju asju. Te
ei jõua seda kunagi avaldada. Eestimaal on väga palju imelist. Ava vaid silmad
ja näe seda.
Mis teid häirib?
Kõige rohkem see,
mida ma juba korra mainisin. Meil ei saa olla autoriteete, me tõmbame nad maha
ja tallame porri. Mind häirib võimalus anonüümselt kommenteerida ja lajatada.
Mind häirib, kui mõni ajakirjanik küsib eriti kõvera küsimuse ja ma küsin
vastu, et kuidas te selle peale tulete, siis ta vastab, et kommentaaridest
luges. Kui ajakirjanikele on antud ülesanne lugeda kommentaare ja selle põhjal
teha lugusid, siis on see päris kohutav. Selle asemel, et oma nägu puhtaks
pesta, on vaja teised poriga üle loopida. See häirib. Häirib kui inimesi
rikutakse. Ajakirjanikel on tohutu vastutus. Ma tean et minu amet on suure
vastutusega teiste hingede üle. Ma püüan teha kõik, et hinged saaksid tervemaks,
mitte katkisemaks. Ajakirjanikud mõelge selle peale enne kui te järgmist hinge
puruks peksma lähete või järjekordset peret õnnetuks tegema. Kunagi tahtis ühe
maakonnalehe peatoimetaja mulle kätte maksta ja pani muidu täitsa normaalse
jutu juurde täiesti rõveda pildi. Ma olin paljastanud ta asjadelt, mida ta ei
oleks pidanud tegema ja ta lasi arvutis joonistada ühe rõveduse. Minu teadmata
helistas minu väike tütar talle ja ütles, et kas te teate, et Jaan Tammsalul on
ka lapsed ja me saime väga haiget. Enne kui hakkad negatiivset lugu kirjutama,
mõtle tõsiselt järgi. Olen kogenud, kui palju valu võib see teha sinu
lähedastele.
Andke üks soovitus,
mida lugeda või vaadata jõulupühadel?
Mulle meenub üks lugu, kus sõbranna küsib teiselt, et pidite
ju mehega lahku minema, aga ei läinudki. Sõbranna vastab, et meil läks telekas
katki ja ma avastasin kui tore inimene
elab minu kõrval. Ma soovitan pühade ajal mitte raisata aega ekraanide
vahtimisele või enese eraldamisele perekonnast muude vahendite abil. Kutsuge
varakult oma pere kokku, suhelge ja vaadake, mis värvi on nende kõigi silmad.
Helistage nendele, kes tulla ei saa ja rääkige nendega.
Tõusku tee kohtama sind
Olgu tuul alati puhumas su taga
Paistku päike soojalt su näole,
Langegu vihm pehmelt su põldudele.
Ja kuni me kohtume taas,
hoidku sind Jumal
oma peopesa kumeruses.
(Iiri õnnistussoov Tlk. Jaan Tammsalu)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar