Lavastaja Madis Kalmet : Keha kultuur
tagab vaimse kultuuri juurde jõudmise ja õpetab pingutama tulemuse
saavutamiseks!
Madis Kalmetiga on minu teed ristunud mitmeid kordi. Ta on
minu jaoks alati olnud huvitav inimene ja suurepärane vestluspartner. Aravete
Teatripäevade žüriis osaledes olid tema kommentaarid alati oodatud ja väga
sisukad. Ta tõi esile lavastuste nõrkused ja pakkus samas kohe välja lahendusi.
Võrrelda oma nägemust kellegi teise nägemusega on alati intrigeerivalt huvitav.
Selleks, et teise inimese arvamust
omaks võtta, tuleb teda usaldada. Madis Kalmetit võib küll usaldada. Kohtume
Madisega ühel vihmasel (seda poleks vaja olnud mainidagi, nagunii kogu aeg
sajab) hommikupoolikul Kadrioru kohvikus. Istusime, vaatasime inimesi ja
rääkisime teatrist, spordist, poliitikast ja isiklikust õnnest.
Minule meeldib väga
kohvikutes istuda ja jälgida inimesi. Aeg peatub ja see on mõnus. Kui siis veel
mängib kuskil mõni tänava- või kohvikumuusik, ongi päev korda läinud. Kuidas
sinuga on? Kas armastad kohvikuid?
Väga palju. Kuna saatus on mulle kinkinud perioode elus, kus
ma tänu abikaasale olen saanud käia huvijalutajana välismaal. Olen olnud
Pariisis, Hollandis Haagis. Mulle meeldib niimoodi istuda. Pariis on sellise
elustiili mudel, kus inimesed armastavad kohvikus istuda ja vaadata mööduvaid
inimesi. Molutamine on heas mõttes minu meelest üks puhkuse vorme. See tähendab
jalutad, uitad ringi ilma otsese sihita, istud kuskil maha, jood kohvi või klaasi
veini, jalutad edasi, jõuad kuhugi muuseumi, astud sealt läbi, tuled välja. See
on minu meelest sama ennast täiendav kui lugemine.
Kas Eesti inimene
oskab molutada?
Liiga vähe. Eesti inimene on loomu poolest pärisori, kes
tõuseb hommikul kuke ja koiduga ja rassib niikaua kuni päevavalgust jagub. Tema
puhkus on tihti ainult nädalalõpu saun. Sellel, miks see nii on, on mitu
aspekti. Esiteks ma olen mõelnud, et Eesti rahval pole olnud oma aadliseisust.
Me oleme kogu aeg kellegi alluvuses olnud, meid on vitsutatud, me pole saanud
rantjee elu luua. Seda läbi kogu kaugema ajaloo, vahepeal oli lühike hingamise
aeg Eesti Vabariigi ajal, siis tuli 50 aastat sotsialistliku Venemaa orjamist
ja nüüd me orjame kaudselt raha. Me oleme muutunud rahaorjadeks. Rahval, kellel
on olnud lühike iseseisvuseaeg, on kõige pealt soov saada endale jalad alla. Ja
see meid muidugi tapab. Kui see kolmas või neljas põlvkond, kes meile peale
kasvab, kellele vanemad saavad midagi juba pärandada, siis nemad äkki hakkavad
asju kergemalt võtma ja õpivad puhkama. Teine aspekt on see, et me ei ela
soojal maal. Meil ei kuku midagi niisama puu otsast alla, me peame suurema osa
aastast oma ümbrust kütma, et toime tulla. Me peame varuma talveks
söögivarusid. Meil ei ole tule lihtsalt midagi kätte. Me asume geopoliitiliselt
kehva koha peal. Kui ajalugu võimaldab ja kunagi oleme sama rikkad kui
šveitslased või hollandlased, äkki hakkame siis puhkama ka.
Sa pöördud oma
lavastustes tihti ajaloo poole. Kas sinu ajaloo huvi on sügavam?
See on huvitav, et sa niimoodi küsid. Mul ei ole mingit
erihuvi ajaloo vastu. Mind huvitab pigem inimene keerulistes olukordades.
Ajalugu asetab inimesi rasketesse olukordadesse. Minu jaoks on keskpunktis
alati inimene. Minu jaoks ei ole väga huvitav mõni stagnaaegna melodraama, kus
mees ja naine arutavad köögis istudes igapäevast elu. Neid on ka tehtud, sest
olude sunnil me olime 50 aastat sunnitud sellist teatrit tegema. Siis tehti veel ajaloolisi draamasid
nagu „Eskaadri hukk“ või „Kremli kellad“, aga keda see sisuliselt puudutas.
Vaevalt küll, et kedagi.
Kuidas inimene
ajaloos muutunud on, kui on muidugi?
Laias laastus on inimene alati samasugune bioloogiline olend,
nagu ta oli aastatuhandeid tagasi. Miks muidu me tunneme ennast ära iidsetes
legendides , mütoloogiates, saagades või eepostes. Kui need inimesed seal oleks
väga erinevad, siis me lihtsalt kehitaks õlgu ja ütleks, et me ei loe ahvide
kirjandust - neil seal oli mingi kirjandus, aga mis meil sellest. Me tunneme
seal ära inimese sellisena nagu ta alati on olnud, kuigi taust võib ajas
muutuda.
Minu arvamus, et
teater peab midagi alati pakkuma tänapäeva inimesele, isegi kui mängitakse
klassikalisi näidendeid. Inimene peaks ennast laval ära tundma ja leidma
seeläbi vastuseid oma elus ettetulevatele küsimustele.
Klassikat ei lavastatakse ikka uuesti ja uuesti, kui nad
meid ei kõnetaks. Shakespeare, Moliere, Ibsen või Strindberg jääksid vastasel
juhul kõik riiulisse. Armukired, võimuvõitlused, inimlikud ideaalid on kõik
klassikalises dramaturgias olemas. Aga siin tuleb mängu teine aspekt - kui
lavastatakse klassikat sellepärast, et see on juba tunnustatud ja
respekteeritud ja mis oleks lavastajale
kindla peale minek, siis on ta igav. Kui näidendit ei tooda tänapäevasesse
konteksti, siis pigem soovitan soojalt neid klasskuid lugeda, selle asemel, et
vaadata kostümeeritud näitlejaid deklameerimas teksti, mis ei paku midagi. Mul
on olnud tihti küsimärk Eesti ja välismaiste lavastajate suhtes, et miks jälle
ja jälle lavastatakse samu näidendeid. Ma väga harva näen uusi tõlgendusi. Kui
keegi võtab lavastada korduvalt samu autoreid, olgu Albee, Tsehhov, Miller,
siis see tekitab minus küsimusi. Meie ümber sünnivad kogu aeg uued klassikud,
aga me ei märka neid. Kunagi kirjutas ka Tsehhov oma esimese näidendi ja seda
hakati lavastama kui tundmatudt autorit. Ma soovitan nendele, kes hakkavad oma
nina teatrimaailma pistma, et ärge sobrage vanades asjades, otsige uut.
Avastage uued Tsehhovid ja Shakespearid. Öeldakse, et Nemirovits-Dantsenko
avastas Tsehhovi, aga miks ei võiks tänapäeval keegi avastada ja rahvani tuua
uue Tennessee Williamsi või Henrik Ibseni.
Lavastajana pead sa
palju lugema. Mis sinu jaoks peab ühes näidendis olema, et see sind kõnetaks?
Igaühel on see individuaalne. Mõnel mingisugune mõtteliselt
ja ideeliselt välja toodud kreedo, mis on selles näidendis olemas või mõni
ajatu tõde, mis on selles olemas. Teise jaoks peab teos olema inimhinge avav.
Minu jaoks on oluline, et materjal, mida ma loen, tekitaks minus sisemise
nägemuse. Kui ma hakkan seda oma vaimusilmas nägema juba lavastuslikus vormis,
kaasa arvatud liikumisi, isegi näitlejaid. Ehk kui ma hakkan seda nägema nagu
unenägu. See on nagu hea kirjandus üleüldse. Vahel soovitatakse head raamatut,
pressid lugeda ja lõpuks paned kaane kinni, sest see ei puuduta sind. Teine
võtab sama raamatu ja kiidab taevani. Sellesse kirjanduslikku maailma, mis sind
puudutab, lähed sisse ja hakkad seda nägema. Ma tunnen selle ära kui seal on olemas
minu jaoks tähtsad teemad.
Mida öelda inimesele,
kes ütleb, et tema ei armasta lugeda? Millest nad ilma jäävad?
Nende jaks jääb avastama väga palju maailmu. Väga raske on
öelda inimesele öelda, millest ta ilma jääb, kui ta ei loe. Samamoodi on raske
kurdile seletada, millest ta ilma jääb, kui ei kuule muusikat. Või seletada pimedale, milline on
päikseloojang. See on maailm, mis rikastab inimest. Sellest on väga kurb, kui
inimene sellest vabatahtlikult loobub, aga vägisi teda selleni ei vii.
Ütle üks teos, mida
soovitad kindlasti lugeda?
Ma võin seda autori kaudu öelda. See pole võib-olla parim
soovitus noorele lugejale, kuid emotsionaalse ja vaimse plahvatuse tekitab igal
juhul. Minu jaoks on selline kirjanik Dostojevski. Vaevalt keegi kogu tema loomingu läbi loeb, aga
lugege läbi „Idioot“. Sellest saab samasuguse vaimse elamuse, kui loeks läbi
piibli.
Kui mõni noor
kirjanik saadab sulle oma näitemängu, kas paned selle kõrvale või sa siis loed
läbi ka ja annad nõu?
Ikka loen. Kunagi ei tea , millise kivi all vähk on või
millises teokarbis pärl leidub. Tuleb lugeda. Nii võid avastada uue geeniuse.
Kust sinu jaoks tuleb
impulss, kas sa otsid sind vaevavatele teemadele vastavat teksti või loed
teksti ja siis mõistad, mis sind vaevab?
Ma tunnen, et paljusid inimesi, kaasa arvatud loomeinimesi,
vaevab depressioon, et kas ma siis otsin näidendit depressioonist. Ei, seda ma
ei tee. Kui ma aga loen näidendit ja leian sealt tegelase, kelle probleemid on
tingitud depressioonist või masendusest või endaga mitte toimetulekust, siis
see puudutab mind. Sest minus on juba olemas mingi pinnas võtmaks vastu antud
teemat. Näiteks mind ei huvita pedofiilia kirjandus ja seepärast ei hakkaks ma
kunagi lavastama Kaur Kenderit. Mõni teine võib-olla just tunneb, et ta tahab
paljastada pedofiilide maailma, et see on ohudraama.
Kas sina, vaadates
konkreetse lavastaja töid, oskad näha läbi aja tema kui inimese elus toimuvat?
Absoluutselt. Mitte ainult mina, vaid teatrihuvilised näevad
lavastajate oma nägu tema loomingus. Kes on ikka pärislavastajad. Tema töödes
ja materjalides väljendub tema isiklik hoiak, millised on teemad, mida ta
käsitleb ja, milliste näitlejatega ta teeb koostööd. Näitlejad on lavastaja
perekond. See räägib tema valikutest. Vaataja saalis tunnetab samamoodi- mulle
meeldib ka see näitleja, küll teevad kihvtilt. Teisele lavastajale meeldivad
hoopis teised näitlejad, see on nagu elus ja armastuseski. Lembit Petersoni ei
saa segi ajada Elo Nüganeniga, Elmo Nüganeni ei saa segi ajada Ingo Normetiga,
Ingo Normetit ei saa segi ajada Priit Pedajasega ja nii edasi.
Ma olen sattunud
viimasel ajal vaatama mitmeid noorte lavastajate lavastusi ja need on olnud
pigem nõrgad. Kuidas sulle tundub, kas Eestis on peale kasvamas uus lavastajate
põlvkond?
Mine ei oska midagi öelda. Ma pole väga sage teatris käia.
See iseloomustab paljusid tegevlavastajaid, et teiste töid vaatamas ei käida,
pigem keskendutakse enda asjadele. Näitena võib tuua maalikunstnikud, kes väga
harva käivad teiste näituseid vaatamas. Mis puudutab lavastajate pealekasvu,
siis arvan, et näitlejaks saab rohkem õppida, aga lavastajaks peab saama või isegi
sündima. Vanasti ei vorbitud diplomeerituid lavastajaid. Praegu aga vorbitakse
Viljandis ja Panso koolis diplomiga lavastajaid, kes usuvad kooli lõpetades, et
nad ongi lavastajad. Sellel vastikul nõuka-ajal sai lavastajaks sammukaupa ehk
õpipois-sell-meister. Meistriks saamise pidi välja teenima. Lavastajale anti
võimalus areneda samm-haaval, vahel anti talle võimalus lavastada ja kui välja
ei tulnud, öeldi, et harjuta väiksemate asjadega veel, vaata kõrvalt. Siis said
ühel päeval võimaluse teha oma lavastus. See oli suur asi. Tänapäeval lõpetad
kooli ära ja oledki oma meelest lavastaja. Üldse on teatrialal üleproduktsioon.
Kaks teatrikooli on ilmselgelt liiast. Iga aasta tuleb Eesti teatripõllule
kümmekond näitlejat, kellel pole siis õiget tööd. Nii sünnivad väikesed
trupikesed, mis võivad mõne aja pärast
taas kaduda. Neid niisama ringiliikuvaid töötuid näitlejaid on väga palju.
Kunagi, nõukogude ajal, ma imestasin, kui räägiti, et New Yorkis on iga teine
ettekandja näitleja haridusega. Nüüd kipub meil sama olema. Paljud kooli
lõpetajad ei leia erialalist tööd, asuvad mõnele teisele tööle ja ootavad oma
võimalust. Tehakse mingeid väikseid projekte.
Olen sattunud
viimasel ajal päris tihti nägema erinevate rahvateatrite lavastusi. Pean ausalt
tunnistama, et elamus, mida olen sealt saanud, on kohati hulga suurem
elukutselisest teatrist saadud elamusest. Kas oled ka sattunud nägema
rahvateatrite lavastusi ja milliseid tundeid see on sulle jätnud?
Ma olen sedasama kogenud. Ma ei hakka rääkima
näitlejameisterlikkuse tippklassist,
vaid sellest, et seal näeb tihti uusi, värskeid ideid ja mõtteid. Ja mis kõige
tähtsam, mis annab kunstile väärtuse, see on rõõm tegemisest, nemad tahavad
seda teha. Ka ise vabakutselisena lähen tihti riigiteatrisse tööle, kus kõik on
palgalised. Nad on valitud, neile on loodud võimalused, aga paljud neist
tulevad proovi ja nende silmis on näha rutiin ja väsimus. Selles ametis
igavletakse. Tehakse prooviperiood kuidagi lõpuni, suhtumisega, et eks ma
kuidagi ikka ära teen. Kõik muidugi mitte. Harrastajad ei saa selle eest raha,
nad teevad seda isiklikust tahtest ja rõõmust. See annab nende tegevusele
väärtuse.
Kuidas üks noor
näitekirjanik sinuni võiks jõuda? Kas sa jälgid mõne autori arengut ja
loomingut eriti hoolega?
Otseselt ei jälgi.
See on kujunenud nii välja, et selles ringkonnas - lavastajate ja näitlejate
hulgas, on ikka keegi midagi lugenud ja teavad siis soovitada. Et mida lugesin
ja mulle tundub, et see võiks sulle meeldida. Siis võtad ja loed ka. Aga ikka tekib, et mõne autoriga, tekib
vastastikkune usaldus. Ma tean, mida tema materjalid endast kujutavad ja ma
saan olla kindel, et lõplik versioon näidendist pidevalt täieneb. See pole
lõplikult valmis. Näiteks minu pihul Tiit Aleksejeviga. See on kõige huvitavam
loomingus, kui lavastusse töö käigus
kogu aeg midagi lisandub. See on väga produktiivne, kui sul on oma kirjanik.
Mulle meeldib teatris näha lugu, millel on oma algus ja lõpp
ja kindel moraal. Mulle ei meeldi erinevad katsetused ideede, inimeste või
vormidega. Kui keegi ajab mulle teatris udu ja ma tulen teatrisaalist välja
arusaamata, mis seal toimus. Hüpati, karati, vigurdati aga sõnumit ei ole, on
ainult vormi otsing. Mulle meeldib vaadata, kuidas tegelane laval lahendab oma
mured või raskused laval minu silme all. Inimese isiksuse arengu jälgimine on äärmiselt haarav. Või
siis on mul võimalus tegelastega laval samastuda, ma tunnen ennast seal ära
läbi sündmuste. Ma ei pea olema prügimäel elanud, selleks, et mõista sealsete
inimeste probleeme.
Kas riigipoliitika on
sinu hinnangul kultuurisõbralik?
Saan seda hinnata üldisemalt. See suhtumine, mis valitseb
teatrites, on valdab ka kultuuris üldisemalt. Kõik on stagneerunud.
Säilitatakse ammu välja kujunenud kultuurivorme nii rahastuses kui kultuuri
eksponeerimises. Muutusi ei riskita ette võtta. Mugav on jätkata samas reas.
Usun, et kultuuriministeeriumis pole viimase 25 aastaga midagi muutunud.
Inimesed võivad seal vahetuda, kuid kõik liigub seal samu rööpaid pidi. Võiks
tulla kultuurminister, kes tuleks ja ütleks, et võtame selle riigidotatsioonil
oleva ülerahastud teatri, nagu „Vanemuine“ või „Estonia“, pool rahastusest ära ja jagama sama raha
laiali mööda maakondi rahvakultuurile. Selline pööre oleks revolutsiooniline.
Aga keegi poliitikutest seda ette ei võta, sest see oleks tema karjääri viimane
otsus. Kõik kulgevad sissetallatuid radu. Lauldakse seda laulu, mida sinult
oodatakse. Ma olen selles täiesti kindel, et kodus söögilaua ääres räägitakse
diametraalselt erinevat juttu. Kõnepuldis taob rusikaga vastu rinda ja räägib
aust ja südametunnistusest, kui kodus ütleb, et sai päev otsa jälle jamaga
tegeletud.
Kui sul oleks
võimalust ja aega, siis millisele heategevuslikule valdkonnale sina
pühenduksid?
Minu hing ka kutsub aitama nõrgemaid. Haiged lapsed,
invaliidid jne, ma olen nõus, et nad kõik vajavad abi. Aga kui mina oleksin
Sorose moodi filantroop ja saaksin oma isikliku raha heategevusele kulutada,
siis mina taastaksin spordikoolid. Koolisüsteemi on jäänud vaid üks kehalise
kasvatuse tund nädalas. Samal ajal näen ma kõrvalt, kuidas meie noorus laguneb.
Ma olen ka omal ajal päris heal tasemel kergejõustiku teinud. Nüüd aga on Eesti
Meistrivõistlustel mõnel alal vaid kaks-kolm osalejat. Ei saada finaaligi
kokku. 40 aastat tagasi oli raske pääseda võistlustele. Mina usin antiikset
mõttetera - terves kehas terve vaim. Kui meie poisid ja tüdrukud ei saa
korraliku füüsilist ettevalmitust eluks, ei ole põhjust loota , et me võiksime
võita teise vabadussõja. Vaadake pilte, millised sirge ja tugevad poisid olid
vabadussõja kaevikutes. Kui vaadata
tänapäeva koole, seal on kõik sellised lödipüksid. Mina panustaksin noorte
tervisele ja sportlikule arengule. Ma panustaksin laiemale sportlikule
arengule. Mul on häbi meie vehklejate, sõudjate või võrkpallurite ees. Miks
meil haibitakse nii tugevalt jalgpalli? Riiklikus televisioonis näeme
seitsmenda liiga tasemel jalgpallimänge, noori meelitatakse jalgpalli mängima,
mille tulevikuperspektiiv on nulli-lähedane. Ma ennustan, et me ei jõua kunagi
meeskonnana maailmameistrivõistluste finaalturniirile. Suurepärased sportlikud
talendid vehklemises või maadluses või mõnel muul eestlastele sobival
spordialal taovad mõttetult palli, sest kaua sa ikka kuskil
arenguperspektiivita kolkameeskonnas jooksed. See on mõttetu! Hommikust õhtuni
tulevad reklaamid, mis kutsuvad jalgpalli mängima ja vaatama, aga kui vehklejad
või mõne muu ala tegijad teevad kõva tulemuse, siis on sellest vaid nupuke
spordikülgedel. Pohlak on saanud tugeva lobitööna jalgpallile suured riiklikud
rahad taha, mis teistpidi hävitab laiemalt Eesti sporti. Mul on häbi teiste
sportlaste ees, kes saavad teenimatult vähe tähelepanu võrreldes selle
külajalgpalliga. Ehk lühidalt vastates - Keha kultuur tagab vaimse kultuuri
juurde jõudmise ja õpetab pingutama tulemuse saavutamiseks. Sellesse oleks vaja rohkem panustada.
Mina olen arvamusel,
et riigipoliitika tulemusel on hetkel usk riigikaitsesse äärmiselt madal. Kui vaenlane
peaks lähenema, siis paneb pool rahvast kohe siit minema.
Ma ei usu, et kordub 40ndatel toimunud massiline lahkumine.
Toimub midagi palju kurvemat. Toimub massiline kohandumine uue süsteemiga.
Keegi ei hakka võitlema oma väärtuste, põhiõiguste või vabaduse eest. Me oleme
näinud, kuidas lipud vahelduvad Toompea torni tipus. Kõigil on tähtis isiklik
heaolu. Ma olen pannud tähele, et meie tipp-poliitikute hulgas on väga vähe
neid , kes mõtlevad Eesti peale, kõik mõtlevad oma isiklikule heaolule.
Inimestega on samamoodi – kõik vaatavad kuidas nende tööd, firmad, kodud alles
jääks ja seal edasi toimetada saaks.
Mis sind õnnelikuks
teeb?
Eks see tuleb vist vanusega, aga mind teeb õnnelikuks, et ma
olen elus ja terve, et mul on perekond ja pojad, kelle üle ma olen uhke.
Mis sind tänasel
päeval häirib?
Mind häirib diletantsus. See tähendab poolikute teadmiste
pinnal oma tarkuse demonstreerimine. Lajatamine „absoluutse teadmise“ tasemel
pooliku hariduse või teadmistega. See paistab nii läbi. Kui lugeda meie
ajakirjandust, siis kõik on seal kas poliitilised nõustajad, tervise nõustajad,
elustiili nõustajad jne. See kõik on populaarteaduslikul tasemel. See on
äärmiselt häiriv kui inimesed teevad väga olulisi kõrgel tasemel otsuseid nõrga
hariduse ja poolikute teadmiste pinnal.
Lõpetuseks annan
võimaluse veidi reklaami teha. Mis siis parasjagu tehtud ja tegemisel?
Kutsuks kõiki teatrisse. Ilmar Bergmann (kuulus Rootsi
filmilavastaja ja näitekirjanik) saanuks 2018 aastal 100 aastaseks. Me tõime
selle puhul välja juba avatud Filmimuuseumis Maarjamäel Bergmanni näidendi
„Pärast proovi“. See on väga põnev ja haarav draama, nagu kõik Bergmanni
näidendid. Kutsuks kõiki vaatama uut ja põnevat muuseumikompleksi ja samal ajal saama teatrielamust. Publikuna
saaksite kaks ühes. ära läbi saatuste ja probleemide.
Oluline on vahet teha
teatriterminitel, mida kiputakse tihti ära vahetama ja segi ajama
Näidend – kirjaniku
kirjutatud tekst.
Lavastus – lavastaja
poolt näidendist loodud ainulaadne ja kunstiline nägemus
Etendus – Ühekordne
akt lavastuse esitamisel.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar