Lõuna-Sulawesi – elamusi terveks
eluks
Otsustasime Triinuga veeta puhkuse Indoneesias. Midagi ei
ole teha, aga Aasial on oma võlu. Indoneesias käies ei jõua turistid tavaliselt
kaugemale Balist. Ometi on Indoneesias kokku üle 17000 saare, kuigi 6000 puudub
elu, on siiski kõigil neil midagi põnevat uurida ja vaadata. Esimese hooga
otsustasime minna Sulawesi saarele, mis laiutab nagu ämblik teiste saarte
keskel. Sulawesi saar on suur. Kokku on tema pindala võrreldav nelja Eesti
pindalaga. Otselendu Lõuna-Sulawesi pealinna Makassarisse ei lähe. Seega pidime
kõige pealt ikkagi minema Balile ja sealsest Denpasari lennuväljalt lendama
edasi Makassarisse. Meid võttis vastu meie kohalik reisijuht Eric. Eric töötab
igapäevaselt Toroja, mis on üks Sulawesi piirkondi, omavalitsuses. Ta on
väikest kasvu nagu kõik indoneeslased, rõõmsameelsete kavalate silmadega ja
räägib täitsa normaalset inglise keelt. Saksa keelt räägib ta paremini, sest on
kord käinud kolmeks kuuks Saksamaal õppimas. See on kohalike jaoks väga suur
asi.
Pean vist kohe ümber lükkama kummalised eelarvamused, mis on
seotud jaanuarikuise Indoneesia külastusega. Kuulen juba praegu, kuidas mõned
targad teavad, et jaanuaris on Indoneesias vihmaperiood, vulkaanid purskavad ja
turismiatraktsioonid on kõik kinni. Kõigepeal pean julgustama puhkajaid vaatama
natuke kaugemale hotelli õuest. Selleks, et basseini ääres päikest võtta pole
vaja sõita Aasiasse, seda saab teha ka näiteks Egiptuses. Jaanuaris on siin
küll vihmaperiood, kuid eestlase jaoks tähendab see just sobilikumat ilma
saarel seiklemiseks. Päevasel ajal on sooja u 30 kraadi. Saime osa ka mõnest
tugevast vihmasajust, kuid need möödusid ruttu. Taevas oli küll pilves, kuid
ringi sõitmiseks oli see just õige, sest sealne tavapärane üle 40 kraadine
lõõskava päikesega ilm oleks teinud meie reisi väga raskeks. Muidugi veetsime
ka päevi rannas päevitades ja koju tulles olime mõlemad Triinuga päiksest
pruunid. Vulkaanid siin samuti ei purska. Vahel nad köhivad, see tähendab, et
ajavad auru ja suitsu välja, kuid laavat pole siin voolamas nähtud juba kaua
aega. Jaanuaris reisides olid kõik vaatamisväärsused avatud, kuid meie õnneks
hooajaväliselt tühjad. Meie rahulikku kulgemist ei seganud miljonid pildistavad
hiinlased. Hirmude mahavõtmise kokkuvõtteks võin öelda, et jaanuar-veebruar on
Indoneesiasse ja Sulawesile reisimiseks suurepärane aeg.
Lõuna-Sulawesil elab hetkel 4 etnilist põlisrahvast. Bugised
ja makassarid asuvad peamiselt rannikualadel, mandrid keskmaal madalamal
mägedes ja toraajad on tõrjutud kõrgematele mägedele. Kogu Sulawesi rahvastike
nimekiri on oluliselt pikem. Kõigil etnilistel gruppidel on tänase päevani säilinud
väga tugev identiteedi tunne. Nende omavaheliste suhete ajalugu on keeruline ja
ajaloo vastasseisud on tunda tänaselgi päeval.
Kõigil rahvusgruppidel on säilinud oma keel ja kultuur. Kogu Indoneesias
on ühiseks keeleks indoneesia keel, mida õpetatakse koolis, kuid kodus ja tööl
räägitakse ikkagi oma rahva keelt.
Sõidame vaatama Rammang Rammang loodusparki, mis kujutab
endast maailma suuruselt kolmanda karstiala kaitseala. Aeg, vesi ja loodus on
uuristanud kohalikku paekiviseina käike, uurdeid, koopaid, kus saab sisse
minna. Tugevamad kivid on lasknud ajal endast vormida hiiglaslike
kiviskulptuure, mis seisavad rühmadena paekivi klibusel väljal. Kuna on siiski
vihmaperiood, siis on vesi tavapärasest kõrgemal ja suured paeskulptuurid on
jalgupidi vees. Ronime kitsastesse lõputuna näivatesse käikudesse. Põnevamate
koobaste sissepääsud on kadunud kõrge rohu sisse, kuid õnneks teab Eric meile
suuna kätte näidata. Koobastega tutvunud istume paati, et mööda palmidesse
mattunud jõge sõita Bareu külla, kus
elab 18 peret. Igas peres on kolm kuni neli last, kes hommikuti paadiga kooli viiakse.
Vanemad ise tegelevad kalapüügi ja põllumajandusega. Bareu külas juhatavad meid
suunaviidad King Kongi mäele, Teemandi koopasse või lihtsalt Kivimäele. Liigume
piki kitsast rada Kivimäele, sest rada viib läbi kohaliku küla ja mööda
ilusatest riisiväljadest ja sellest kogemusest ei tahaks ilma jääda. Rada
kasutavad peale turistide ka kohalikud elanikud oma igapäevastes toimetustes ja
seepärast on rada päris mudaseks ja libedaks tallatud. Korraga varitseb tee
peal meid taas suurem lomp. Astun riisipõllu veerel kulgeva raja servale, et
viisaka härrasmehena aidata Triinu üle lombi. Ja siis see juhtubki … Mätas minu
talla alla annab järgi ja ma vajun põlvist saadik vette, see järel annab järgi
ka mudane aluspõhi ja ma vajun sujuvalt veelgi allapoole. Tundub, et vajumine
ei lõpe ja libedast kaldast ka kinni ei saa haarata. Olles rinnuni vees tunnen
talla all tugevamat põhja. Eric ja pisarateni naerust rõkkav Triinu tirivad mu
välja. Ma avalikult seda välja ei näita, aga tegelikult oli see päris naljakas.
Kuigi olen märg, jätkame matka, sest õues on soe ja märjad riided toovad vaid
mõnusat jahutust. Ometi on vette kukkumisel ka üks kurb tagajärg. Mu taskus olnud telefon saab üleni märjaks ja
enam pilti ette ei võta. Pean järgnevad kolm nädalat ilma telefonita hakkama
saama. Ehk on see isegi hea.
Ööbime Makassari ühes uhkemas hotellis Aston. Tuba on kena
ja vaade ulatub üle linna.. Hotelli 15. korrusel asuvad bassein ja mini-spa.
Tõmbame rätikud ümber ja läheme spaasse lennuväsimust leevendama. Bassein on
õue avatud ja vees lesides kostuvad meie kõrvu üle linna kajavad mosseede
kutsed palvustele. Basseinis ligunedes näeme enda all sagivat linna. Tegelikult
on suurlinn igav ja valgeid inimesigi väga vähe näha. Siis tabab meid üllatus.
Spaas on olemas täiesti korralik soome saun. Saun on üleni klaasist ja see
seisab spa ühes seinas. Lavalt saad vaadata tervet linna ja teiselt poolt
spaad. Kurb on see, et teised saavad samal ajal näha sind. Igal juhul oli see
kummaline ja ootamatu.
Mind hämmastab, et Makassari tänavad on täis
pediküürisalonge. Astume ühte sisse, et asjast selgust saada ja lasta ühtlasi
oma varbaküüned ära lõigata. Kuigi ma varbaküüsi värvida ei lase, on siiski
kogu protsess nauditav. Minu kõrval on koha sisse võtnud paar kohalikku meest.
Mis neid siia toob? Arutledes jõudsin iseendas vastuseni. Indoneesia
rahvusjalats on tavaline varbavahe kummiplätu. Neid kantakse kogu aeg
sõltumata, mida seljas kantakse või mida parasjagu tehakse. Arusaadavalt, kui
sa kannad plätusid, peavad su jalad, mis on kogu aeg nähtaval, enam-vähem
korras olema. Sellest ka pediküürisalongide rohkus ja populaarsus.
Uuel hommikul istume bussi. Meie autojuhiks on Panther. Tore
nimi ühe vanaldase bussi juhile. Liikluses ei olnud Panter sugugi Panter vaid
pigem panda, kes vaikselt ja rahulikult läbi liiklusdzungli kulges. Külastame
Makassari keskel asuvat Fort Rodderdami. Selle nime panid kindlusele
koduigatsuse leevendamiseks Hollandi kolonialistid, kes Sulawesi saarel pikalt
valitsesid. Kindluses on avatud kohalikku ajalugu tutvustav muuseum. Tore on
teada, et arheoloogiliste leidude põhjal elasid kunagi Sulawesi saarel kuni
meetripikkused inimesed ehk kääbikud. Kui kunagi tundus Tolkieni „Kääbik“
fantaasiaraamatuna, siis uuemate leidude põhjal ja vaadates Sulawesi tänavapilti
on sellest saanud juba ajalooline fiktsioon. Kas pole kummaline!
Lõuna-Sulawesil asus 16.sajandil kolm kuningriiki. Võimas ja
suur Gowa kuningriik, kus elasid peamiselt makassarid. Veidi väiksem, kuid
samuti suurt võimu omav Bone kuningriik, mille olid asutanud bugised, ja Luwu
kuningriik, kus elasid mandarid. Tänane kilpkonnakujunline Fort Rodderdam oli
Gowa kuningriigi südameks. Selles algse nimega Benteng Jumpandang kindluses
elas ka Gowa viimane kuningas sultan Hassamutin. Hassamutin otsustas ühel
ilusal päeval rünnata Bone kuningriiki. Bonelased mõistsid, et neil pole
suurema Gowa vastu vajalikku jõudu ja kutsusid appi hollandlased, kes
sammhaaval laiendasid oma valdusi kogu Aasias ja olid juba hõivanud maid
Sulawesi saarel. Hollandlaste abiga võitis Bone kuningriik Gowa kuningriiki,
kuid võidul oli oma hind ja hollandlased sättisid ennast sisse Gowa iidsesse
kindlusesse. Holland valitses Sulawesi saarel koguni 400 aastat, kuni 1942
tulid jaapanlased ja hollandlased minema aeti. Pikalt ei pidanud rõhutud
indoneeslased kannatama ka Jaapani ülemvõimu all, sest II Maailmasõja
lõpptulemusena kuulutas Indoneesia ennast 1945 iseseisvaks. Kuid Gowa viimane
kuningas sultan Hassamutin on tänase päevani bugise rahva jaoks kangelase
staatuses.
Meie tee viib Phinisi külla, kus elavad saarele kuulsust
toonud traditsiooniliste puidust laevade ehitajad. Küla enamus meestest on juba
aastasadu laevu ehitanud ja omandatud kogemusi antakse edasi põlvest põlve.
Hetkel oli ehitamisel viis laeva. Ühte neist värviti, teist alustati ja
ülejäänud olid tööde järjega seal vahepeal.
Meile anti luba ronida ehitatava laeva sisse, et saada ettekujutus,
milline see 8 kajutiga kruiisilaev olema saab. Laevafirma kliendid on pärit üle
maailma. Peamiselt Aasiast, aga ka Austraaliast, Uus-Meremaalt ja mujaltki.
Uurisime laevade hindasid. Ilmnes, et üks keskmine laev maksab umbes 100 000 eurot. Polegi midagi nii hullu. Küla veerel küpsetab
vanem naine omapärasel viisil riisi. Riis on keeratud bambuslehe sisse, mis
omakorda on asetatud õõnsasse bambustorusse. Torud omakorda olid pandud püsti
madala, kuid pika lõkke äärde. Seal torudes madalal kuumusel riis küpseski. Ostsime ühe toru ja raputasime
riisi välja. See oli väga maitsev.
Sõidame Bira randa. Tee algab kena asfaldiga, mis muutub
peagi auklikuks, seejärel kaob asfalt sootuks ja jäävad ainult augud. Tee äärde
jääb küla, kus iga maja all on karaoke-baar. Kes siin käib? Tee muutub üha
kitsamaks. Lõpuks jõuame kohale. Meid ootab imeilus keskus Bira Beach koos
mugavate kämpingutega.
Peale hommikusööki istume paati ja meid viiakse snorgeldama.
Laevakapten elab ise üle lahe väikesel Liukangi saarel. Sukeldumiskogemus ei jää
kuidagi alla Egiptuses või Vahemeres kogetule. Sulawesi veealune maailm on
rikas nii kalade kui ka korallide poolest. Mõnda aega maskiga veepinnal
hõljudes kalastud ka ise ja liigud silmad punnis vette vahtides sihitult ringi.
Värvid neelavad mu endasse ja ise neelan emotsioone. Koralle on palju, see on
ka loogiline, sest maailmakuulus Vallrahu ei jää ju tegelikult kuigi kaugele. Korallid moodustavad kohati kindlusemüüre või
kausse või muid fantaasiarohkeid kujundeid. Tundub, et korallid on lepliku
meelega ja nii on mõned punapõsksed sellid kinnitunud vette jäänud nööri külge
moodustades vees hõljuva korallipalli.
Kalu leidub vee all samuti rohkelt ja need erinevad suures
osas Punases meres või mujal maailmas nähtust. Lõpuks kohtan ka siin nemo-kala
ja picasso-kala. Teisi ma lihtsalt ei tunne.
Laevakapten Jafar kutsub meid külla, et pakkuda lõunat. Oleme nõus. Kas
saab olla midagi paremat kodusest lõunast koos võimalusega näha kohalikku
elamist seestpoolt. Liukangi saar, kuhu peagi jõuame, on nagu väike paradiis. Saarekülas
elab kokku 200 inimest. Küla majad asetsevad tihedasti umbes kilomeetrise
ringtee ääres, mille uudishimulike pilkude all läbi jalutame seni kuni lõuna
valmib..
Külas on oma väike algkool ehk siis 6-klassiline kool, mis
on kohustuslik kõigile indoneeslastele. Koolipäev on just lõppenud ja lapsed
sätivad ennast lõbusalt kädistades koduteele. Koolivorm on Indoneesias
kohustuslik, kuid koolivormid on ilusad ja värvikirevad. Koolivorm maksab
vanematele umbes 250 tuhat ruupiat. Samuti tuleb välja osta õpikud. Kui
arvestada, et ühes keskmises Indoneesia peres on kolm last siis on kooliminek
kohalike jaoks päris suur kulu. Koolinädal kestab kuus päeva. Ainuke koolivaba
päev on pühapäev. Päris hull lugu või mis? Aga see pole veel kõik. Algklasside
koolipäev algab kell 7 hommikul ja kestab kell 11-ni. Teistel veel kauem.
Kooliaastas on kaks vaheaega, detsembris kuu aega ja juunis kuu aega. Tundub,
et Eestis on võrreldes Indoneesiaga päris suuri vabadusi võimaldav süsteem.
Üldine koolisüsteem kestab kokku 12 aastat, mille järel on võimalik minna
ülikooli. Ülikooli hariduse olulisus erineb etnilisest grupist. Toroojadest
omandab kõrghariduse koguni kuni 70% noortest, sest nende jaoks on hea
teenistus ja hea töökoht olulised kallite matuste korraldamiseks. Sellest
kummalisest paradoksis, kus elu elatakse surma ettevalmistamiskeks, juba hiljem.
Meie võõrustaja Jafar elab „moodsas“ kivimajas. Majaehituses
on kogu Sulawesil domineerivad kaks suunda. Ajalooline puidust silk-house
konkureerib kivist „moodsa“ majaga. Silk-house seisab puidust jalgadel ja nii
jääb esimese korruse põranda alla avatud ehk ilma seinteta majandusala, kus
tehakse süüa, pestakse ennast ja pesu ja mis kõige tähtsam - see annab varju päikselisel suvepäeval ja
mõnus tuuleke jahutab õhku. Seepärast on selles majaaluses võrkkiiged ja
puidust alused, kus rahumeeli kuum päev magades mööda saadetakse. Elamisse
pääsemiseks tuleb tõusta trepist üles. Toad on puhtad ja lihtsad. Igas toas on
voodi ja kapp. See on kõik. Kõik. Elutoas on siiski ka diivan. Kuid siis on
küll kõik. Elutoa nurgas on ka telekas, kuid ma pole kindel, et see pilti
näitab. Elu käib siiski õues ja toas ainult magatakse.
Rikkamad inimesed on ehitanud endale juba kivist maja, mis
sarnanevad vägagi meie majadega. Arusaadavalt ei ole seal ahjusid. „Moodsad“
majad, nii nad neid kutsuvadki, on oma sisustuselt sama lihtsad – voodiga toad
ja mustav telekas nurgas. Uurime, et miks on nii, et majad on seest väga
puhtad, kuid väljaspool maja vedeleb prügi suurtes hunnikutes. Jafar ei tea
vastust „Kuhu sa selle sodi siis ikka paned?“.
Rannas nägime kummalist korraldust, kui
hoolega kokkuriisutud sodi jaoks kaevati rannaliiva auk ja sodi maeti lihtsalt
samasse maha. Jafari proua oli katnud meile laua ja küpsetatud tuunikala
maitses väga hästi. Söögi ajal uurime, et mida need inimesed siin saarel
igapäevaselt teevad või millest nad elatuvad. Ilmneb, et 60% Sulawesi meestest,
nagu ka sellel väikesel saarel, on kalurid. Neile järgnevad põllumajandus,
riigisektor ja turismindus. Naised töötavad pehmetes ametites ehk on müüjad,
õpetajad, õed jne. Peale sööki jalutan
veidi eemale ja teen puu all raamatut lugedes väikese uinaku. Täielik paradiis.
Huvitav, kas saarerahvas ise ka teab seda.
Olles saarelt taas tagasi oma hotelli juurde jõudnud
otsustasime teha jalutuskäigu teele jäänud külakesse. Ühe auto laiune tee viib
läbi padriku. Pean vist botaanikat uurima hakkama, sest ükski teeäärsetest
puudest mulle tuttav ei olnud. Meie ütleme palm, kuid neid on ju nii palju
erinevaid – kookospalm, banaanipalm, datlipalm jne Kes neid kõiki teab? Korraga
hakkavad puud ragisema ja kaarduvad ilma tuuleta allapoole. Üks ahvipere oli
otsustanud meile ennast tutvustada. Jäigi selgusetuks, mis tõugu nad olid, sest
kohalikud ütlesid nende kohta lihtsalt ahv – „just monkey“. Igal juhul suuremat
kasvu isaahv elas seal metsas koos kahe heledama ja väiksema emaahviga. Just
Monkey. Loomi elab Sulawesi metsades veel teisigi. Juba varem olime kohtunud
umbes poolemeetrise varaaniga. Meie jaoks palju elevust tekitanud loom ei
pannud kohalikke isegi kulme kergitama. Lisaks võib kohata siin metssigu ja
metskassi. Kuna söödavaid metsloomi on vähe, on kristlikud lihaletid on kaetud
peamiselt koduloomade lihakeredega. Kitsed, veised, sead, kui vaid meile tuntud loomi üles lugeda.
Kristlikud seepärast, et muidu islamiusulisel maal on peamisteks lihasööjateks
just kristlased ja muidugi ka turistid. Moslemid söövad teadupärast peamiselt
vaid kala ja kana. Seepärast kalapüük nii oluline majandusharu siin riigis ongi.
On laupäevaõhtu Bira rannas. Rannas asub kümmekond
majutusasutust, kes kõik on oma rannaosa puhtaks teinud, kuid ülejäänud randa
katab sodi, mida meri on sinna kandnud. Ranna ääre on oma valdusse võtnud
putkad, kus müüakse juua, süüa ja riideid. Täna toimuvad rannas ühe kohaliku
firma suvepäevad. Neil kõigil on seljas ühtmoodi sinised särgid. Mängitakse
võistlusmänge ja lustitakse ja seda kõik ilma alkoholita. Pimeduse saabudes on
plats sinisärkidest tühi. Siis saabuvad sinna linnanoored, kes panevad püsti
telgid ja alustavad oma peoga. Pidu kestab poole ööni. Avalikult alkoholi rannapeol
ei tarbita, kuid siiski märkasin mõne telgi all tühjasid õllepudeleid. Purjus inimesi polnud siiski üldse märgata. Noored
kuulavad muusikat, mängivad ise pilli ja palli. Meie, valged inimesed, oleme
väga populaarsed. Kõik tahavad meiega pilti teha. Pilti tehakse igal pool, kus
autost välja astuma. Oleme sellel päeval kindlasti kõige populaarsemad
eestlased kogu Sulawesil. Ausalt öeldes, on see lõpuks juba päris tüütu.
Hommikul tekib kahe tõmmu mehe vahel rannas
riid. Mõistmata nende keelt andis kehakeel täpselt edasi kogu vestluse sisu.
„Koristage see telk minu müügileti eest ära.“ Telgis, mis asus täpselt ühe
müügileti ees, oli vaikus. „Koristage kohe see telk siit ära. Kell on juba kuus
ja ma pean är avama.“ Nüüd kostus telgist. „Rahune maha. Kes see tuleb sul nii
vara ostma?“ Müüja ärritus veelgi. „Õhtul oli juttu, et hommikul koristate oma
telgi kohe ära. Olgu tehtud.“ „Mees, sa said ju raha selle eest, et me siia
saime telgi panna. Lase nüüd olla. Me alles läksime magama.“, on pidulinegi
telgis juba ärritunud. „Kui te seda telki kohe ära ei korista, siis lohistan
selle siit koos teiega minema“ ütles müüja ja haarab kuppeltelgi otsast. Nüüd
kargas unine piduline rusikad püsti telgist välja olles valmis oma unerahu
rikkumise eest kätte maksma. Juba hakkasid kogunema ka teised müüjad ja
pidulised. Tundus, et vastasseis laieneb. Müüja sooritas tõsiseltvõetavuse
suurendamiseks õhus paar lööki. Piduline vastas sõjahüüuga. Kahjuks sellega
lahing lõppes, sest kummagi duellandi sõbrad astusid vahele ja kaklejad
lahutati. Veidi hiljem oli ka telk kokku pakitud.
Sõidame Tempe järve poole, et tutvuda sealse järvekülaga. Kuuetunnine
sõit annab aega tutvuda liikluse ja teeäärse eluga. Teed on halvas seisuses.
Kui google maps ütleb , et 50 km läbimiseks kulub 2 tundi, siis tuleb seda
uskuda ja mitte arvata, et Ott Tänaku rahvuskaaslasena läbin selle tee poole
tunniga. Aega peab varuma siin kõikjal ja kõiges. Kuigi teed on halvas seisus
ei näinud me ühtegi teeremonti. Liikluses nendel kitsastel teedel on aga tihe.
Võib-olla mitte nii tihe, kui Filipiinidel või Sri Lankal. Suuri rekkaid ja
busse teedel näha ei ole. Nad lihtsalt ei mahuks siia ära. See-eest on siin
nagu tirtsud parves sõitmas rollerid, kes kujundavadki liiklustempot . Rolleriga
sõidavad kõik, kes jalul seisavad. Päris nagamannidest vanuriteni. Ei ole neil
kiivreid ega muid ohutusvahendeid. Rollerile topitakse terve pere. Juba
paariaastased lapsed sõidavad ema taga seljast kinni hoides ilma mingi
turvatoolita.
2018 aastal toimuvad Sulawesil kuberneri valimised. Juhust
kasutades avaldavad sulawesilased meelt oma kandidaadi toetuseks ja teiste
vastu. Nägime kuidas tänaval olid süüdatud autokummid, mida politsei üritas
tulutult kustutada. Mitmel korral sõitsid meile vastu aeglaselt liikuvad
rollerikaravanid, takistades liiklust ja avaldades meelt halbade teede
vastu.
Teid ääristavad ühe lõputa jadana kioskid. Huvitaval kombel sarnanevad
samatähenduslikud indoneesia kios ja
eesti keele kiosk. Kioskist puuvilju ostes saame rämedalt petta ja maksame
mandariinide eest vist viis korda rohkem kui kohalikud. Igajuhul naerab Eric
südamest kui ta kuuleb, palju me maksime. Tänaval tuleb siin kaubelda. See on
tüütu, aga ilma selleta võid saada kõvasti tõmmatud. Oleme targemad ja teeme
järgmise müüjaga kaotuse tasa. Kioskide vahele jäävate elumajade väravates on
kummalised värvikirevad sildid, kus korduvad ühedsamad indoneesiakeelsed sõnad.
Eric räägib, et need tahvlid on majapidamiste jaoks auasjad. Neid annab välja
kohalik naisselts tunnustades sellega naiste tööd oma kodu ja pere heaks.
Sildil on kirjas, et selle aumägi saanud on hoolsad, puhtad, südamlikud,
külalislahked, abivalmid ja nende kodu on eeskujuks teistele.
Hoolimata rolleritest, autodest ja nende vahel sebivatest
jalakäijatest ei näeme ühtegi liiklusõnnetust. Siin on täiesti olemas oma
liikluskultuur, mis lihtsalt ei kattu meie liikluskultuuriga. Paratamatult jään
mõtlema, kas meie ülereguleeritud , igat väikest liigutustki lubav või keelav
ühiskond, on ikka kõige õigem. Bussid on siin väikesed ja sinna mahuks korraga
umbes 15 valget inimest. Kohalikke mahub
muidugi rohkem. Ma arvan, et isegi 30 poleks probleem. Bussidel puuduvad
graafikud, nad tulevad siis kui kohale jõuavad. Ole mees ja tõsta kätt, kui sinist
või punast, sest seda värvi on avalikud bussid, lähenemas näed. Kuna liigume
palju jala, siis häirib mind, et ma ei saa põgeneda selle liiklussegaduse eest
kõnniteele. Kõnniteed on küll olemas, kuid ilmselgelt pole jalakäijad siin
mingid tegijad. Ausalt öeldes peale meie siin väga inimesi jalutamas ei näinud.
Seepärast on kõnniteed täis parkivaid sõidukeid, reklaame, lillepotte, puid ja
kõike muud, mida majas vaja ei lähe. Ühesõnaga on kõnnitee kohalike jaoks
parkla ja oma elamise pikendus sõidutee ehk elu tuiksooneni. Nii jalutamegi
autoteel püüdes ennast tee serva surudes ellu jääda.
Korraga on tee ääres politseinikud. Uurime Ericu käest, et
mis asju nad siin segaduses ajavad. Ilmneb, et peamiselt kontrollivad suuri
autosid ja busse. Kontrollitakse, kas on olemas sõidudokumendid ja kas makstud
on riiklik maks vastava teenuse tegemiseks. Mõni kilomeeter edasi seisavad
bussid ja autod teeäärses pikas rivis. Jutt politseireidist on kiirelt liikunud
ja nii ootavad juhid, kellel dokumendid poolikud, et politsei lahkuks. Samal
ajal juuakse kohvi ja arutatakse maailma asjade üle. Politsei andis neil
lihtsalt võimaluse aeg maha võtta.
Sisemaale minnes tõuseb tee järjest kõrgemale. Teel püüab meie pilku kummi-puu kasvatus, mis
laiub hektaritena tee ääres. Peatame auto, et seda imet lähemalt vaadata.
Puudele on kinnitatud kopsikud, kuhu sarnaselt meie kuusevaiku kogumisele
puudele tehtud lõigetest koguneb valget
ainet ehk kummit. Aine on nagu silikoon – pehme ja vetruv. Märkasime puude
vahel töölist, kes oli ametis kopsikute tühjendamisega. Teen mehega juttu. „Kui
palju päevas kummit kogud?“. Õnneks on mees jutukas. „Keskmiselt 15 kilogrammi
päevas. Igas kopsikus on kokku 100 grammi.“. „Kui pikad su tööpäevad on?“ „Keskmiselt 8
tundi. Vahel rohkem, kui raha vaja on, sest tasu saame koguse pealt. Meil on
aastas 4 vaba päeva – ramadani ajal ja muslimite usupühal oktoobris. Siis
ohverdatakse Muhhamedi auks veiseid, määritakse end verega ja rõõmustatakse
ühiselt. “ Jõhker rõõm. „Palju siis teil teenistust on?“, uurin edasi. „Keskmiselt
u 2 miljonit (125 eurot) kuus.“ Olgu kohe sulawesilaste kaitseks öeldud, et
keskmine palk on siin siiski umbes 300 eurot. „Aga mida te selle kummiga siis
teete?“, jätkan uudishimutsemist. „See kogutakse kokku ja viiakse Jakartasse,
kus asub ainus kummit töötlev tehas. Sellest saab rehve ja muud vajalikku.“
Väga loodussõbralik lähenemine.
Jõuame Senkangi linna, mis oli omal ajal iidse Bone
kuningriigi keskuseks. Linn asub Tempe järvest väljuva jõe suudmes. Osa innast
ongi rajatud jõe suudmealale, mis tähendab, et vaiadele raiatud majad moodustavad omapärase mini-Veneetsia, kus
koduukseni saab paadiga sõites. Vaiadel majad moodustavad tänavaid ja terveid
kvartaleid. Tempe järv on kogu Indoneesia suurim mageveekogu. Tema suurus on muutuv
ja seepärast on avalikud andmedki vastuolulised. Vihmaperioodil on järv suur,
kui kuivaperioodil kuivab päris väikseks. Igal juhul on tema suurus tavaliselt 350
kuni 450 ruutkilomeetrit. Vee toovad järve kaks kõrval mägedest alguse saavat
jõge. Ka sügavus varieerub vastavalt aastaajale, kuid vihmaperioodil on see
umbes 8 m. Kuivaperioodil kasvatakse kaldaäärses järvepõhja mudas riisi, kus
selleks on ideaalsed tingimused.
Istume traditsioonilist kanuud meenutavasse paati, mida
kohalikud kutsuvad sampan. Oleme
kitsukeses paadis neljakesti teineteise taga – mina, Triinu, Eric ja paadimees.
Paadimootor meenutab labadega trimmerit ja rooliks on tavaline aer, millega
kord ühelt ja siis teiselt vette pannes, paati õigel kursil hoitakse. Pooletunnine
sõit viib meid üle lainetava järve, mis ristib uusi saabujaid korralike
veepahmakatega. Minu pilku köidavad järvepõhja kinnitatud bambusritvade read.
Ilmneb, et kuna järveküla elanikud on enamuses kalurid, siis sellisel moel
kaitstakse oma kalu ja iga kalur on oma püügiala ritvade vahele asetsetud
traatvõrkudega piiranud. Kui meie karjatame lehmi siis nemad seal karjatavad
oma kalu. Vägagi mõistlik töökorraldus järvel toimetava 100 kaluri vahel.
Ainsateks kalureid häirivateks röövliteks on linnud, kes järvel vohavate
vesikasvude sees elavad ja tegutsevad. Haigrud, haned, pardid ja paljud
väiksemad linnud, keda hulgana kohtame. Paadimees teab rääkida, et siin käib ka
hulgaliselt linnuvaatlejaid. Mõistame neid täielikult. Jõuame järvekülla. Tegemist on täiesti
ainulaadse külaga. Küla asub sõna sõnalt järvel. Iga maja on omaette parv, kus
veidi kõrgemal asetseva elumaja all on kanad ja kuked. Peremees peab võitluskukkesid, kes talle
väidetavalt miljoneid on sisse toonud. Eluruumi kõrval on majandusalana
kasutatav tekk. Külas on 25 parvmaja, kus elab kokku veidi alla 100 inimese. Majad asetsevad teineteisest umbes 30 m
kaugusel. Kogu arhitektuuri juures on veel üks väga huvitav detail. Nimelt on
kaks naabermaja omavahel ühendatud bambusridvaga, mis omakorda keskelt on
ristlatiga kinnitatud järve põhja. See tagab, et lainetus ei vii maju minema ja
majad pöörduvad paarisrakendina nagu vurrid vastavalt tuule suunale. See
omakorda tagab loodusliku ventilatsiooni, et niiskus elamisest võimust ei
võtaks. Algeline , aga tõhus.
Astun paadist parvmaja tekile. Peenikestest bambustest
põrand ragiseb ehmatavalt. Ma olen juba korra vette kukkunud ja antud olukord
teeb mind ettevaatlikuks. Peremees heidab mulle kahtlustava pilgu. „Palju
kaalud?“ Mul on umbes 50 kiloste kohalike ees veidi piinlik ja ütlen
ilustavalt, et 100 kg. „Aga mis su jalanumber on?“ Seda ei anna kuidagi ilustada,
see paistab välja. „46“. „100 kilo ja 46!“ on peremees hirmul ja üllatunud
ühekorraga. Ta kutsub toast naise ka sellist ilmaimet vaatama. Kahekesi
seisavad nad mu ees nagu kaks väikest last ja löövad üllatusest käsi kokku. Meid
kutsutakse edasi, tutvustatakse umbes 20 ruutmeetrist elamist ja pakutakse
kohvi ja banaanipirukat. Viimane pidi olema järverahva hulgas traditsiooniks
külalislahkuse näitamisel. Toad on spartalikult lihtsad. Ühtegi mööblieset seal
polnud. Madrats on maas ja vähesed asjad laotud põrandale korratutesse
hunnikutesse. Seina ääres seisavad akud, mida laetakse katusel asetsevate
päikesepaneelidega. Süüa tehakse gaasipliidil. Ikka põrandal maas istudes. Nähes
selles vaesuses rõõmu ja rahulolu paneb see mõtlema meie asjadekeskse maailma
rahulolematusele. Asjad ei too õnne, vaid inimesed sinu ümber ja kogetud
tunded. Ja tundeid oleme saanud siit järvekülast palju.
Ilmneb, et meie lahke võõrustaja on külas tavapärasest
tähtsam mees. Ühes nurgas on algeline pood ja üks naabritest tuleb suitsu
ostma. Teiselt poolt läheneb teine paat ja teine kalurist naaber toob oma
värske kalasaagi võõrustajast kokkuostjale. Peagi saabuvad ka teised kalurid.
Arvestus käib lihtsalt. Umbes 5 liitri suurune plekkämbri täis suuremaid kalu
maksab 300 tuhat ja sama suur ämber väikeseid kalu 100 tuhat ruupiat. Peremees lisab uhkelt,, et hea õnne korral
võib kalur teenida päevas kuni miljon ruupiat (65 eurot). Seega pole elul häda
kedagi. Õues on pimedaks läinud ja peremees pakub meile võimalust jääda nende
juurde ööbima. Sellel korral loobume sellest ekstreemsest elamusest ja alustame
tagasiteed.
Meie reisi aitasid kokku panna Facebooki lehe Aasia
Privaatreisid kogenud konsultandid ehk inimesed, kes on palju ise Aasias reisinud
ja rõõmuga oma kogemusi jagavad. Meil
aitasid nad kokku panna meie huvidest lähtuva reisikava. Nad pakuvad ka
eestikeelse reisisaatja teenust, kuid sellest seekord loobusime. Kui planeerite Aasia reisi, siis tasub igal
juhul nendega ühendust võtta. Ilma nende soovituseta poleks eal osanud sellist
haaravat reisikava kokku panna. Tänan!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar