Autoga Hollandi ja tagasi
Üks sõber mainis, et kui tahad rahaliselt mõistlikult
hakkama saada, siis pole Poolast lääne poole mõtet minna. Teinekord annavad vajadused
võimaluse selliseid väiteid kontrollida. Tütar läks õppima Rotterdami ülikooli.
Sellel koolil oli peenem nimi, kuid seda ma ei oska kirja panna. Igal juhul oli
tegemist ülikooliga, mis asub Rotterdamis, Hollandis. Neli aastat õpinguid
tähendab seda, et tea peab seal ennast selleks ajaks mõnusalt ja koduselt sisse
seadma, see tähendab, et sinna tuli toimetada hulgaliselt koduseid asju. Otsustasime, et kõige lihtsam on seda teha,
kui ise autoga need kohale viia. Ladusime auto maast laeni sööki ja muud kraami
täis ja asusime teele. Meil oli aega sinna ja tagasi jõudmiseks 5 päeva, kogu
teekond kokku Google Mapsi põhjal oli u 4000 kilomeetrit. Kiireks läheb.
Alustasime teekonda Tallinnast kell 00.00. Mina sõitsin ja
Triinu magas, siis mina magasin ja Triinu sõitis, siis tegime stopi, võtsime
kohvi ja mina sõitsin ja Triinu magas. Sellise hooga sõitsime järjest 1400 km.
See oli muidugi väike maa võrreldes Vello Vaheri rekordiga, kes sõitis oma
perega 5000 km järjest ja läks siis kohe areenile etendust andma. Teed on
Poolas head. Enamus kiirteedest on tasulised. Kus üks tee algab ja teine lõpeb
sellest ei saanudki ma aru, sest
maksupunktid hüppasid suvaliselt teele, maksid ja sõitsid edasi. Keskmine
teemaks oli kuskil 15 euri. Õnneks on teede ääres piisvalt palju kohti , kus
maha keerata , süüa ja varusid täiendada. Kui d samas sattusime ka suurematesse
ummikutesse just Poolas. Suurlinnade ümbruses on ka kiirteed autosid ja täis ja
väikesed teeremondid tekitavad kohe pikemaid seisakuid.
Jõudsime Poznani ja tegime pikema pausi, et daamid saaks
poodi. Poolas pidavat ju kõik Eestiga võrreldes odavam olema ja kust siis veel
osta saabuks talveks vajalikku manti. Poznani
hiiglaslik kaubamaja M1 sisaldab lisaks võõrapärastele ka kõiki meile tuttavaid
kaubamärke. Kuid hinnad, oh imet, on samad, mis meil. Kaubamaja ise on muidugi
uhke. Korruseid on seal kolm. Teise korruse toidumaailmas on u 15 erinevat
restorani, seintele liikuvad pildid ja soovi korral saad ise endaski pilti teha
valides tahaplaanile sobiva tausta. Poznanist lahkudes oli aeg juba nii hiline,
et otsustasime leida ühe hosteli. Keerasime peateelt maha ja sõitsime edasi
mööda väikeseid teid. Siin peab kiitma seda toredat seadust, mis annab
võimaluse kodust internetti ilma lisatasuta ka Euroopas kasutada. Bookingust
leitud hosteli aadress Google maps pandud, liikusime oma eesmärgi poole. Ikka
väga mugav on internetiajastul reisida. Liikusime läbi ühe küla, kus tundus, et oli
käimas midagi festivali sarnast. Teede ääres olid põhupallidest tehtud
skulptuurid ja tänav ise lippudega ehitud. Lõbus ja vallatu. Tee muutus järjest
kahtlasemaks. Korraga sõitsime müüride vahelt sisse ja seal pidavatki olema
hotell. Arutledes jõudsin järeldusele, et olime endise sõjaväe territooriumil,
mis tänaseks oli ümber ehitatud militaarseks elurajooniks. Militaarset hõngu
oli aga jätkuvalt tunda. Kõikjal olid skulptuurid, müürid, trellid … Pidasime
seda tsivilisatsioonist eemal olevat hotelli kalliks ja liikusime järgmise küla
poole. Õues läks pimedaks. Jõudsime Swiebodzini linna. Linna ümbritseval
maanteel on hulgaliselt väikeseid hotelle. Pidasime ühe ees kinni ja saimegi 35
eur eest endale ilusa puhta toa.
Meie und valvas Jeesus. Mitte kaudses, vaid päris otseses mõttes.
Hommikul akent avades vaatas meid
hiiglaslik Jeesuse kuju. Tuli välja, et tahtmatult olime jõudnud maailma
kõrgeima Jeesuse kuju lähistele. 2010 aastal valminud kuju on 33 m kõrge ja loomulikult
on see oma linna uhkuseks. Kuju on
tasuta külastatav ja paljude palverändurite sihtkohaks. Käisime ja saime osa
sellest võimsast hardusest. Kaugelt vaadates tundus Jeesus palju võimsam, kui
käega katsudes. Igal juhul soovitan külastada.
Jätkasime oma teekonda Hollandi poole. Jõudsime Saksamaale
peale pooletunnist sõitu. Saksamaa valimised on tulemas ja kõik kohad on täis
poliitikute pilte. Tänav nagu facebook. Saate aru küll – pildid tänaval …
pildiraamat. Huvitav, et pildid on kõik väikesed ja meil leiduvaid hiiglaslike
näopilte siin pole märgata. Saksalik korraarmastus torkab valusalt silma ka
liikluses. Kõik sõidavad täpselt lubatud sõidukiirusega ja kui neist siis mööduda, siis vilgutavad
tulesid ja kutsuvad sind signaalitades korrale. Äärmiselt tüütu. Kiirteed on Saksamaal tasuta. Kolmerealisel
teel võid sõita riskipiirikiirusel. Esimesel real on rekkad ja bussid, teisel
real sellised 120 km/h sõitjad ja siis kolmandat läbitakse kiirusel, mis auto
parasjagu võimaldab. Meie sõitsime peamiselt teisel rajal. Kütusekulu oli nõnda
väiksem ja närvid naisperel korras. Bensiin maksab Saksamaal u 20 senti rohkem
kui meil.
Jõudsime Hannoveri lähistele ja taas kõlas tagapingilt
tuttav hüüe: „Poodi, poodi, POODI!“ . Otse trassi ääres on mitmeid vägevaid
kaubakeskusi ja keerasimegi neist ühe juures teelt maha. Naispere lippas poodi.
Jäin teadlikult auto juurde kohmitsema, lubades kohe järgi tulla. Sain nüüd
omas rütmis keskusega tutvuda. Kõik on samasugune nagu Eestis, ainult kaks
korda suurem. Alkohol on Saksamaal odav. Liitrine, täiesti joodav vein, maksab
3 eurot. Samuti kanged napsid. Võtsin ühe pudeli, pärast arutelu endaga ühe
veel ja siis veel ühe. Toit on poes odav, kuid süüa väljas on kallim kui
Eestis. Riidepoodi vaatasin läbi akna. Hinnad olid ikka odavad. Hiljem selgus,
et Triinu oli saanud 100 eur eest pojale ja endalegi sügiseks kogu varustuse.
Nagu mainitud sain ka mina varustatud.
Jätkasime teed ja peagi ületasime Hollandi piiri. Bensiini
hind on 1,6 eur. Uuu … mina mõtlesin, et
Saksamaal on kallis ja ei võtnud paaki täis. Metsa pole, vaid põllud ja
kasvuhooned. Põldudel ei ole mitte vili vaid lilled. Lilled, lilled ja ees on
ikka lilled. Jõudsime Rotterdami täpselt kell 00.00. Meil oli 2500 km
läbimiseks koos peatustega kulunud täpselt 48 tundi. Päris hea. Tütar oli koos
kahe koolikaaslasega rentinud odavaima korteri, mis nad Rotterdami üüriturul
leidsid. Ometi on korteri üür ühes kuus kokku 2000 eur. Ma ei uskunud ja uurisin
ka ise hindu. Tõesti nii see on. 2000 euri kuus on odav. Igal üürilisel oma
väike magamistuba, lisaks suur elutuba, köök ja kelder. Kelder on tähtis, sest
sinna sai hoiule viidu kõik vanaemade poolt kaasa pakitud toidukraam. Jätsime
tütre maha ja läksime kõrval olevasse tudengihotelli, kus tuba maksis 50 eur.
Hommikusöögilauas vaatasime ringi. Tundub, et Hollandis on
tavapärane, kui vanemad toovad lapse kooli. Enamus, kes meiega söögisaali
jagasid, olid pered, kus ülikooliealine noor koos vanematega. Läksime jalutama,
et linnaga tutvuda. Rotterdam asub merest umbes 20 km kaugusel. Eestlased
teavad Rotterdami peamiselt laulu järgi, kus reisusihiks oli ikka seesama linn.
Kunagi oligi Rotterdam mere kaldal, kuid kanalitesüsteemi rajades on tänaseks
merelt oluliselt juurde võidetud. Kanaleid on igal pool ja kogu aeg. Sillad
tõusevad ja laskuvad. Laevad liiguvad. Rotterdami suur kaubasadam asub linnast
eemal. Linnasüdames on ajalooline sadam, mis töötab ka tänasel päeval sadamana.
Üleüldse on erinevaid sadamaid iga nuka taga – jahisadamad, kaubasadamad,
paadisadamad, liinilaevasadamad, meretaksosadamad. Seoses kaubakeskusega on
linn rikastunud. Majad eramurajoonides on siin snooblikult edevad koos väikeste aedadega ja
majataguste tiikidega. Igal majal on ukse kohal nimi – Villa Barbara, Villa
Marta jne. Kõrghooneid on tõesti vähe ja enamus linnast on madalasustatud.
Läheme väikesele paadisõidule, et linnast paremat pilti saada. Paadimees
jutustab linna ajalugu. Tema jutt tundub usutav, sest kõigile küsimustele ta
vastuseid ei tea. Kanali äärtes seisavad laev-majad, kus inimesed elavad oma
igapäevast elu. See on jälle kuidagi harjumata. Kanali kaldal jookseb autotee,
jalutavad inimesed, aga laevapere teeb tekil süüa, pereema paneb pesu kuivama
jne. Nagu tungiks teise inimese eluruumi. Minu jaoks kummaline, aga nemad on seal
vist sellega harjunud. Paadimees on uhke linnaarhitektuuri üle. Igal objekti juures
rõhutab ta selle arhitektuurilist eripära ja ainulaadsust. Mis siin salata –
linnaruumis ongi päris palju kelmikaid ehitisi. Mind hämmastas turuhoone. Seda
on raske kirjeldada. Umbes 10 m paksused seinad kaarduvad viiekordse maja
kõrguselt kuplina üles. Seinte sees on aknad, sest seal on korterid. Aknad on
ka ruumi sisse. Kupli alla jääb avatud ruumina turg. Lagi on kõrgel ja ka seal
on aknad, mis tähendab, et sealsed elanikud kõnnivad klaasist põrandal otse
meie kohal. Toidukaupade hinnad on turul võrreldavad meie hindadega. Hea seegi.
Turu vastas on põnev kuupidest maja, kus kuubid seisavad nurga peal. Kuidas seal
sees elada või olla? Segane värk. Igal juhul hakkab mulle linn meeldima.
Kõikjal on rohelust ja väikseid kanaleid. Majad on ilusad ja õued hooldatud. Kõikjal
vuravad ratturid. Ratturite jaoks on sõiduteede kõrval omad teed. Harjumatu on
lisaks autodele jälgida ka rattateid ja vaadata, et sa kellelgi ette ei astu.
Nagu öeldud, siis Rotterdamis korraliku randa pole. Kuna
õues on ligemale 30 kraadi sooja, siis sõidame 20 km kaugusele Den Haagi, kus
asub väidetavalt suurepärane rand. Kohale jõudes tõdeme, et nii see ongi. Rand
jääb ookeani äärde ja seepärast on vesi Läänemerest oluliselt soolasem. Käsi
laiali ajades saab veepinnal hõljuda. Imelikul kombel ei leia me rannast
riietevahetuskabiine. See jääbki saladuseks, et kus ja kuidas nad siis märjad
rõivad kuivade vastu vahetavad. Kes mind siin ikka tunneb. Tõmban kiirelt
tagumiku paljaks ja vean ujumispüksid jalga. Piilun ringi - kedagi ei
huvitanud. Vesi läheb ruttu sügavaks ja
juba 10 meetri kaugusel kaldast saab vabalt ujuda. Rand tundub lõputult pikk,
vaata kummale poole tahad. Planeerimatult satume ranna keskele, kus asub vee
kohale ulatuv kai. Kai selle alt avatud vee kohal asuva silla kohta on eesti
keeles vale sõna, aga parema puudumisel kasutatakse seda. Eesti keeles on kai
sadamat kaitsev vette rajatud vall või müür. See siin on hoopis midagi muud.
Kai peal on kohvikud, restoranid, suur vaateratas, laskumistross ja benji-hüppe
torn. Kõiki neid võimalusi kasutatakse tihedalt. Rahvast on rannas palju. Randa
on tuldud suurte peredega ja siis ennast terveks päevaks mõnele ruutmeetrile
sisse kirjutatud. Sellistes perekondlikes laagrites on rahvast imikutest vanuriteni,
laud on kaetud, mehed popsivad vesipiipu, lapsed mängivad liivas jne. Asutame
ennast minekule. Planeerime veel sama päeva jooksul jõuda Saksamaale, et siis
ööbida autos mõnes rannaäärses parklas.
Bensiinipaak näitab tühjenemise märki. Plaanin sõita siiski
Saksamaale ja seal tankida, sest hinnavahe on 30 senti. Saabuv õhtu toob
hämarust. Armatuuris helendab näkku kiirelt vähenev number, mis näitab, kui
palju veel selle kütusekogusega sõita saab. 30 km … 20km … Jõuame Saksamaale.
Napiks läks see asi. Nüüd pole muud kui esimesse bensukasse. Kuid mida pole,
see on bensukas. 10km … ja lõpuks 0. Triinu satub paanikasse, sest lisaks
sellele, et meie auto ei tohiks siin sajuses ja pimedal teel enam üldse edasi
liikuda, oleme sattunud kiirtee remonditavale osale, kus kaks sõidusuunda on
ühele rajale juhitud. Kahe sõidusuuna vahel on blokkidest serv. Samasugune serv
on ka teisel pool autot. Kui me nüüd seisma jääme, siis seisab kogu liiklus,
sest meist mööda ei saa ja meie ära keerata ka ei saa. Tore lugu. Olen viinud
tarbimise miinimumini – kiirus 50 km/h, soojendus välja jne. Tanklat ikka tee
ääres näha pole. Eemalt paistab ristmik. Jään sinna seisma. Kuhu minna? Igal pool
on pimedus. Triinu võtab ette abimees google ja leiab sealt lähima tankla.
Peame suurelt teelt ära keerama ja lootma, et seal aurudega sõites veab auto külabensukani
välja. Veereme vaikselt kõrgemaid jõude appi paludes. Eemalt hakkavad paistma
tuled ja ongi tankla. Süda hüppab rõõmust. Jõuame lähemale ja … bensukas on
öösel kinni. Vahin nõutult tanklat ja avastan mingi kummalise masina. Tuleb
välja, et tegemist on kaardimakseautomaadiga. Kuigi aparaat ei sarnane sugugi
meil leiduvatega, saan siiski makse tehtud ja bensiin hakkab voolama. Tänan.
Tagasi Eestisse oli otsustanud sõita läbi Taani ja Rootsi.
Teekond sealt kaudu on u 800 km lühem, kuid ma pole sugu kindel, et odavam.
Praami pilet Saksamaalt Taani maksab 104 eurot. Kui ma vaatasin hämmingus
piletimüüjale otsa ja laususin: „100 eurot. Olete kindel?“, siis lisas tema
nagu mingit saladust jutustades: „Ei. 104 eurot.“ Praam on uhke. Suured kauplused ja restoranid aitavad
40 minutisel sõidul kiirelt mööduda. Taani
jõudes plaanime külastada kuulsat Kopenhageni Tivolit.
Enne Tivoli külastust vaatame üle ka Merineitsi. Kõik on
nii, nagu arvasin. Väike kuju ei paista turistide tagant väljagi. Samas pargis
on ka mitmeid teisi skulptuure, kuid neid ei vaata keegi. Parandame selle vea ja teeme rahuliku
jalutuskäigu skulptuuripargis. Tivolit pole raske leida, kuid raske on leida
parkimiskohta. Kõiki liikluseeskirju rikkudes keerasin ühte parkimismajja. Olgu
öeldud, et 3 tundi parkimismajas läks maksma 17 euri. Pilet Tivolisse
sisenemiseks maksab 16 eur. Taanis on
muidugi kroonid, kuid omas peas rehkendasin hinnad ikka eurodeks. Tivoli on
täis lilli ja rohelust. See on imekaunis park, kus pargiteede ääres on kümned
eriilmelised kohvikud. Kui oled väravast sisse saanud, siis pead igal atraktsioonil
vastava pileti ostma. Kui ei soovi karussellitada, siis saab seal ka niisama
ringi vaadata. Vaadata on aga palju. Suurel
laval tantsuetendus, väiksemal laval jazz-ansambel. Samas kihutab ameerika
raudtee vagun ootamatult üle pea. Vaikust
saab nautida akvaariumis, kus kalade keskel ujuvad ka kaks haid. Võrratu
võlumaa, mida kindlasti soovitan Taani sattudes külastada.
Järgmisel päeval sõitsime üle hiiglasliku silla Taanist Rootsi.
Malmöst Stockholmi on u 600 kilomeetrit. Jõudsime õigel ajal kohale, et sõita
Tallinki laevale ja alustada reisi viimast etappi laevaga. Kokkuvõtvalt võib
öelda, et viie päevaga jõuab teha küll Euroopas
väikese tiiru. Saime osa ajaloost,
kogesime ekstreemsusi, puhkasime ja viisime lapse tema ajutisele kodumaale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar