Valimiseelne
mõtisklus
Arlet Palmiste
Valimisliit Suur-Järvamaa kanditaat nr 253 Järva vallas
Mõned on öelnud, et ma olen nagu Hunt Kriimsilm, et pean
üheksat ametit, aga ühtegi neist ei tee päris korralikult. Minu enda jaoks on
mul ainult üks amet – meelelahutaja. Kõik minu tegemised on sellega seotud, et
inimesed lõõgastuksid, naeraksid, tunneksid rõõmu, saaksid positiivsete
emotsioonide osaliseks ja oleks seeläbi paremad inimesed. Mõni ütleb selle
kohta tola, aga tegelikult pole nalja
tegemine, laulmine või teatri tegemine sugugi lihtne. See on paradoks, aga
nalja tegemine on väga tõsine töö.
Kirjutades etendusi olen süvenenud inimeludesse, püüdnud
mõista nende tegemiste tagamaid, uurinud ajalugu ja mõistnud, kuidas meie
tänased otsused mõjutavad meie homseid tegusid. See tõi mind tänaste kohalike
volikogude valimiste juurde.
Meie kohaliku elu korraldust ootavad lähiaastatel ees väga
suured muudatused. See töö, mis tuleb teha oktoobris valitaval volikogul ja
vallavalitsustel Järva vallas on tohutult suur. Selleks peavad volikogus
tegutsema inimesed, kes on kõrgemal isiklikust kasust ja oskama näha laiemat
pilti tuleviku Järva vallast. Eelkõige peavad nad olema suure südamega professionaalid.
See on ka põhjus, miks valimisliit Suur-Järvamaa ei nimetanud vallavanema
kanditaati, vaid soovib parima vallavanema leida avaliku konkursi korras. Volikogu
ei tohi olla kitsa huvigrupi teenistuses, vaid peab lähtuma kõigi vallakodanike
huvidest.
Reformierakondlikul juhtimisel on Järva valla moodustamisel
ellu viidud paras käkk. Üle sõideti igasugustest loogilistest lahendustest ja
rahva arvamustest. Nüüd on lepingud
sõlmitud ja tagasi neid enam võtta ei saa ja tuleb nende tehtud halbade otsuste
juures hakata leidma parimaid lahendusi.
Kui olin otsustanud osaleda valimistel, sest mulle tundus,
et meie praegune reformierakondlik volikogu ei seisa enam oma kodanike huvide
eest, nagu peaks, siis hakkasin tutvuma erakondade ja nende ideedega. Erakondade
infot sirvides ei leidnud ma ühtegi uut ja silma särama panevat ideed. Tundus,
et nende tegevust on tabanud valimisrutiin, mitte soov kohalikku elu parandada
ja edendada. Seega välistasin enda joaks suured erakonnad, sest kohaliku elu
korraldus ei saa ega tohi sõltuda
riiklikest käsulaudadest. Riik see on kodanikud ja riiki ei juhita mitte
ülevalt alla vaid alt üles. Meie kodanikena määrame millist elu tahame siin
riigis või vallas elada. Külaelanikuna ütlen seda külavanemale, külavanem ütleb
volikogule, volikogu vallavalitsusele ja asjad peavad saama tehtud. Mitte
vastupidi, et vallavalitsus ütleb volikogule, mida nad tegema peavad ja siis
volikogu dikteerib küladele, mida ja kuidas teha ja üksikkodanikul pole üldse mingit
sõnaõigust. Nii jõudsin valimisliiduni Suur-Järvamaa, mille peamised eesmärgid
olid selgelt sõnastatud ja sobisid ka minu eesmärkidega.
Tulevasel Järva vallal puudub keskus ja see teeb kogu valla
elu korralduse väga keeruliseks, sest puudub koht, kuhu inimesed kõik kokku
käiks. Sellest, millisele aadressile on vallamaja registreeritud, on tehtud
liiga suur number. Aadress ei ole veel keskus. Nt asub Albu vallavalitsus
Järva-Madises, kuid keskus on pigem Albus, kus on kool, kultuurimaja, pood jne.
Raske on korraldada vallaelu, kui erinevate piirkondade elanikud näevad
keskusena erinevaid kohti. Näiteks. Kus toimub valla jaanituli? Vastus on, et
sellist kohta pole olemas. Olen kindel, et Järva vallas hakkavad jaanituled toimuma
igas piirkonnas. See näide on ka laiemalt käsitletav. Keskuse puudumisel tuleb
tugevdada erinevaid kogukondi ja vallasiseseid piirkondi. Riikliku reformiga on
meilt võetud vallad, kus kõik tundsid kõiki ja sellega tuleb lihtsalt leppida. Samas
ei saa me enam tekkivat valda lõhkuda, nagu lubab EKRE, sest see on seaduse
vastane. Minu jaoks on olulised piirkonnad, mitte niivõrd tänased vallad. Kummalisel
kombel on piirkondade piirid enam-vähem ühtivad kunagiste kihelkondade piiridega.
Näiteks on Ambla ja Albu vallal juba praegu hea koostöö spordiklubide tegevuse
korraldamisel. Selliste piirkondlike klubide tegevust tuleb toetada, kuigi
samas on raske loota, et nt Imavere lapsed hakkaksid Albus igapäevaselt suusatreeningutel
käima. Arenguid tuleb vaadata laiemalt ja koondada teenused keskustesse, kus
neist saab osa võimalikult suur osa elanikkonnast. Järva vallas on võrdse
tähtsusega keskused ja neid kõiki tuleb arendada lähtuvalt kohalikest
vajadustest.
Kust tuleb siis loodetud kokkuhoid, kui arendame jätkuvalt
võrdselt kõiki piirkondi? Kulude optimeerimine on uue vallavolikogu üks kõige
suuremaid ja raskemaid ülesandeid. Kurb on see, et valdade ühendajad annavad
rahvale võltslubadusi ja ei räägi teenustest, mis koondatakse või suletakse,
kuigi vastavad kokkulepped on juba tehtud.
Esiteks peab kokkuhoid tekkima juhtimiskulude koondamisest. Vallaametnike
arv väheneb eelkõige tehniliste töötajate arvel. Samas tõuseb kompetents ja
ametnike töömahud ehk kogu tööaeg sisustatakse vallatööga, mitte omavaheliste
vestlustega. Vähenevad hariduskulud, sest koolid suletakse osaliselt või
terviklikult. Minu arvamus on muidugi, et lasteaed ja algkool peavad olema
võimalikult kodu lähedal ja selle eest tahan seista. Teine kokkuhoiu koht on
hangete läbiviimine. On selge, et 10 km tee remontimisel tuleb 1 km remondihinnaks vähem, kui ainult 1 km
remontimisel. Need on mõned võimalused.
Eks ta nüüd veidi ümmargune jutt sai, aga uute valdadega seonduv
ongi vist veidi ümmargune, sest ega ei tea meist keegi päris täpselt, mis
toimuma hakkab.
Siiski ka midagi konkreetset
-
Aravete kultuurimajast peab saama avatud
kogukonna keskus. Kultuur tagasi Aravetele!
-
Üksikinimeste probleemid peavad jõudma
lahenduseni!
-
Vallateed korda!
-
Kaugtöö võimaluste loomine ja seeläbi elu
toomine maale!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar