Rakvere Teatri uus loominguline juht
Peeter Raudsepp: See on suur asi, et me saame oma emakeeles lavalt erinevaid tekste kuulda.
Arlet Palmiste
Peeter Raudsepp? Ei tea, pole kuulnud … see nimi ei ütle
paljudele midagi. Teatrisõpradele aga ütleb nii mõndagi. Peeter Raudsepp on
teatripedagoog, lavastaja ja vahel ka näitleja. Uuest hooajast on ta Rakvere
Teatri uus loominguline juht. Rakvere Teater on oma linnas olnud alati oluline
maailmapildi ja poliitika kujundaja. On ju Rakvere Teatrist tõusnud
kultuuriministriks Indrek Saar, linnavolikokku Velvo Väli ja paljud teisedki on
olnud ühiskondlikult aktiivsed. Kas Peeter plaanib astuda oma eelkäijate maha
jäätud suurtes jalajälgedes või tallab sisse oma raja? Kust mujalt seda ikka
teada saab, kui tuleb minna ja järele küsida.
Lööd siis platsi
puhtaks ja tood oma repertuaari teatrisse või millised on sinu plaanid?
Ei tahaks ajakirjandusele konti hambusse anda, et uus mees
tuleb, lööb platsi puhtaks ja hakkab ehitama kuldset silda Rakverest
Helsingisse või kuhu iganes. Ma olen teatri loominguline juht ja repertuaari
kujundamine on pikk protsess. Ma olen seda meelt , et vaataja ei pea teadma
teatri köögipoolt. Tema asi on nautida
etendusi ja see kuidas need lavastused lavale saavad ei peaks teda huvitama.
See on töö, mida saab teha hästi ja saab teha ka halvasti nagu igat tööd. Ma
tahaks seda hästi teha. Praegu on niimoodi, et eelmise juhtkonna poolt on selle
hooaja plaanid paika pandud ja väga
palju lisada sinna ei saa. Veidi ikka, aga suurem töö on tehtud. Minu kujundada
jääb juba järgmine hooaeg. Sellega tuleb aga juba tegeleda ja ühtlasi annab see
mulle aega uuesti selle maja tegemistesse sisse elada.
Rakvere on tubli
provintslinn ja siinne teater siiski provintsi teater. Ma pean kohe ütlema, et
pean väga oluliseks teatri olemasolu väikelinas selle linna kultuuripildi
kujundamisel. Kas ühe teatriga linnas on nõuded repertuaarile teistsugused
suurlinna omadest? Teater peab ju pakkuma midagi igale sihtrühmale.
Iga teater saab lähtuda
oma võimalustest. Me peame teadma, kus on meie piirid ja püüdma iga lavastusega
neid piire veidi nihutada. Samas me ei saa hüpata üle oma varju. Me peame
arvestama sellega, et etendusi antakse väga palju väljasõitudel. See paneb
lavastustele teatud raamid. Samas läbimõeldud repertuaari korral saame ikkagi
pakkuda publikule elamust. Meil ei ole suurte teatritega võrreldavaid võimalusi
ja seda eelkõige süviti minemise osas. Arutasime just loomenõukogus ja
leidsime, et teatri repertuaar peaks põhinema kahel põhilisel suunal. Esiteks
klassika, sest meie teatris on vanemaid
näitlejad, kellele pole klassika vastumeelt ja kes soovivad ennast sellega
proovile panna. Teiselt poolt on meil teatris ka noori näitlejaid, kes tahavad
mürada. Nimetame siis neid müramisi eksperimentideks või alternatiivteatriks.
Teatri repertuaar peakski kujunema selle kahe voolu vahel. Ühelt poolt hoiame
klassikaga elus traditsioone ja teiselt poolt välk-ja-pauk riskiprojektidega
arendame ja laiendame näitlejate ja publiku piire.
Ära pahanda, et küsin
provotseerivalt. Kas sa ei karda, et võid siin provintsis manguda?
Eks ma teadsin, kuhu ma tulen, kui ma otsustasin sellel
konkursil kandideerida. Ma ju alutsain Rakveres kunagi oma teatriteed. Vahepeal
ma olin kümme aastat Viljandis õpetaja, olen olnud siin näitleja ja lavastaja.
See keskkond ei ole mulle võõras. Praegu veel on mul Tallinnas asjad
lõpetamisel ja eks aeg näitab, kuidas see elukorraldus kujunema hakkab. Praegu
veel sõidan Tallinna ja Rakvere vahet.
Kas Rakvere teatri
trupp vastab sinu nõudmistele või oled nagu Eesti korvpallitreener, kes tunneb,
et üks pikk võiks ikka veel korvi all olla?
Rakvere tänane trupp on väga huvitav. Veidi oleks vaja
tagant tõugata, et trupp oma võimeid täiesti avaks. Sellel aastal tuli
teatrisse juurde noori näitlejaid Viljandi lavakoolist ja tahaks lisaks mõned
kutsuda ka oma lavaka kursuselt. Uusi nägusid tuleb juurde ja see on hea.
Põhituumi on endlselt rivis , kuid Rakvere teater nõuab suuremat truppi ja see
vajaks suurendamist. See on Rakvere ja teiste väiketeatrite probleem või üldse
meie kultuuripoliitika probleem. Meil on näitlejaid küll, kuid paljud neist
istuvad tööta Tallinnas suure teatri palga peal ja sealt neid provintsi tööle
saada on raske.
Kas Eestis on
teatreid äkki liiga palju või on näitlejaid liiga palju
Kuidas siis nüüd vastata …? Ühelt poolt me ei saa noortelt
inimestelt võtta ära võimalust teatriharidusele. Igas põlvkonnas on võimekaid
inimesi ja neile peab olema võimalus parimaks profesionaalseks
teatrihariduseks, et nad tulevikus oma tööeluga hakkama saaksid. Teiselt poolt
on käärid selle vahel, et kõrgkoolid pole huvitatud lõpetajate arvu vähendamisest,
sest sellest sõltub nende rahastus. Neid huvitav eelkõige kvantiteet, mitte
kvaliteet. Igal aastal võiks olla maksimaalselt 10 lõpetajat. Praegu on neid
15-17. 10 oleks normaalne, kuid sellise jutuga ei saa minna Tartu Ülikooli või
Muusikaakadeemia juurde, sest see oleks sellisel kujul nii väike ja kulukas õpe.
See ei tasuks ära, sest õpetajad tahavad ikka sama palju palka saada. Näitlejaõpe
on kallis, kuna ta on puhtalt kontakttund. Kaks süsteemi, kus ühel pool on
koole haldav haridusministeerium ja teisel pool teatreid haldav
kultuuriministeerium, ei klapi oma vahel. Nende teed jooksevad kõrvuti mitte
koos. Lisaks on meil jätkuvalt suureks probleemiks, et meil õpetatakse
näitlejad ühes koolis, teoreetikuid teises koolis, tehnikuid kolmandas koolis,
tantsijaid neljandas koolis, kirjamehi viiendas koolis, filmimehi kuuendas
koolis ja kõige nende õppekavad ei sünkroniseeru. Me hoiaksime olulist kokku ja
tõstaksime õppekvaliteeti, kui me ühtlustaksime süsteemselt õppekavad ja suudaksime pakkuda õpet ühistel
alustel. Ja seda mitte ainult ühekordsete projektidena, kus kõik on õnnelikud,
et nüüd tegime midagi koos, küll see oli vägev, vaid see peab toimima püsivalt.
Hetkel on õppekavad erinevate pikkustega ja erinevate eesmärkidega. See on
osaliselt nõukogude aja pärand, mis on tänaseni kestnud.
Sa oled oodatud ja
hinnatud lavastaja, kuid ometi läksid lavakooli õpetajaks. Mis sa arvad
ütlusest, et kes ise ei oska, see hakkab õpetama?
Sellega ma päris nõus ei ole. Noore näitleja arengu
jälgimine ja tema esimeste sammude juures olemine on õnnelik ja rõõmus
protsess. Energia, mis tekib esimeste õnnestumistega, on väga võimas. Olen
saanud koolitundidest selliseid kogemusi , mida teatri proovisaalist või ka
lavalt kunagi ei saa. Noore näitleja arusaamine oma õnnestumisest on
kõrvalvaatajale väga nauditav.
On sul vahel olnud
skulptori tunne , kes on saanud oma kätte vormitu massi ja teeb sellest nüüd
kunstiteost?
Teatriõppes on pigem oluline kannatlikus ehk see on rohkem
küpsetamine. Ütled noorele näitlejale midagi ära, millest ta midagi aru ei saa.
Kordad ja kordad ja vaatad ,et aasta möödudes hakkab juba taipama ja see on
omaette põnev protsess. See on nagu lapse sünd, kes alguses künnid kangetel
jalgadel ja saab ajaga vabadust juurde ja hakkab omadel jaldale julgemat käima. Lihtne on noort inimest eluks ajaks
ära rikkuda ja võta temalt võimalus oma armastaud tööd teha.
Eestis kemplesid mõni
aeg tagasi lauluõpetajad, et milliste meetoditega tuleb tööd teha ja millistega
rikub noore hääle täiesti ära. Kas näiteõpetajad ka kritiseerivad teineteist?
Mitte päris. Mul Viljandis oma kursust ei olnud, olin
Komissarovi kõrval. See andis mulle võimaluse jälgida, mis on selles õppes
esimesel kahel aastal olulised. Esimesed kaks aastat on näitleja õppes väga
olulised. Mul on sellest siiralt kahju, et Eesti teatrikoolides on igal
kursusel erinev juhendaja. Meil on Nüganeni kursus ja Toompere kursus ja nii
edasi. Mitmekesisus on küll hea, kuid võetakse väga andekas lavastaja, kuid
miksi ei garanteeri, et ta esimesel kursusel õpetades kõik õigesti teeb. Kui
juhendad esimest korda ja tekib teatud arusaam, kuidas mida teha, siis
saab tööaeg otsa. Vene teatrikoolides on korralised näitleja meisterlikkuse
õppejõud, kes töötavad püsivalt. Mind hakkas ära tüütama see vahe tegemine, et
mina olen selle õppejõu lennust ja tema on hoopis teisest lennust. Selline
kunstlik konkurentsi tekitamine ja kelle kursus on parim. See lõhnab Ameerika
järele. Saan aru, et mitmekesisust on
vaja, kuid õppejõud peaks tajuma neil pandud vastutust. Mulle on kohati jäänud
mulje, nagu Tallinna lavakool oleks Tallinna suuremate teatrite õppestuudio,
kus lavastaja juhendajana võtab tugevamad jõud oma teatrisse tööle ja teised
pillutakse mööda provintsi laiali. See ei peaks niimoodi käima.
Miks noored inimesed
näitlejateks pürgivad? See on ju tegelikult hull töö. Hommikul oled proovis,
siis jooksed teed väikse kõrvalotsa, siis õhtul etendus ja kui on veel
väljasõidu etendus, siis jõuad koja hilja öösel, et siis hommikul jälle proovis
olla. Selle kõigejuures ei ole palk kõrgem Eesti keskmisest. Tervis kannatab,
pereelu kannatab. Milleks?
Aga töö on huvitav.
Albert Camus ütles kunagi, et näitleja on inimene, keda huvitav
võimalikult palju kogeda. Näitlejana saad kogeda väga palju erinevaid rolle ja
suhteid. Näitlejana leiad lahenduse paljudele sind ajahetkes vaevavatele
probleemidele ja saad läbi elada kõiki oma erinevaid salajasi kirgi, tundeid ja
unistusi, mida reaalses elus kogeda pole võimalik. Ma võin mängida
kurjategijaid või prostituute ja samas ka nunna. See on võimalus erinevateks
kogemusteks ja erinevateks ekstreemseteks inimsuheteks. Näitleja viib publiku
sinna kuhu ta ise ei julge minna ja publik järgib teda. See on imeline tunne.
Sa oled väga hinnatud
ja austatud õpetaja. Vastupidiselt omaenda sõnadel õpetajat järjepidevust otsustasid sa selle töö jätta ja tulla
põhikohaga tagasi teatrisse. Miks?
Mul sai kursus otsa ja ma tundsin, et neid muutusi, mida ma
sooviksin ellu viia, hetkel teha ei saa. Teiseks on vaja ka endale vaheldust.
Ma sain kooli kõrvalt liiga vähe lavastada ja side teatriga hakkas kaduma.
Eestlased on väga
teatrilembene rahvas. Käisin kunagi maailmas rahvaarvult kuuendas riigis,
Filipiinidel, kus on üks teater. Meil on teatrid igas linnas ja kõik nad on
rahvast täis. Oled sa mõelnud, mis vägi eestlasi teatrisse ajab?
Olen ikka mõelnud. See on minu
meelest mingitpidi religiooni aseaine. Meil
ei ole ajaloolistel põhjustel tugevat religioosset traditsiooni, kuid
rahval peab olema mingi kokkusaamise koht, kus samaaegselt tegeletakse mingi
rituaaliga ja toimib mingi vaimne pingutus. See on vaimne nauding, mida sa üksi
kodus ei saa. Selle vajaduse rahuldamine on koondunud teatrisse. Lisaks muidugi
rahvusliku traditsiooni ja keele hoidmine. See on suur asi, et me saame oma
emakeeles lavalt tekste kuulda. Me oleme
ajaliselt nii lähedal ajale, kus seda kõike ei olnud. Keegi räägib väärikalt ja
kaunikõlaliselt avalikult eesti keeles , sellel on mingi religioosne mõõde.
Lavastajana loed sa kindlasti ohtralt näidendeid. Mis peab ühes
näidendis olema, et sa ta teistest eraldi tõstad ja otsustad teatrilavale
panna?
Viimastel aastatel olen ma saanud
näidendite lugemisest palju suuremaid elamusi, kui teatrilavalt näidendeid
nähes. Näidendis peab olema midagi sellist, mis mind isiklikult sellel hetkel
puudub. Ta peab vastama nendele küsimustele, mis mind hetkel vaevavad. Meelierutavas
näidendis peab olema mingi hetk, kus sa saad aru, et autoril on olnud elus sama
probleem. Kui samal ajal on mul silme ees ka sobivad näitlejad, siis nii need
otsused lavastuseks toimuvad. Ma pettun viimasel ajal tihti teatris. Siis ma
analüüsin, et miks ma pettusin ja mida ma siis tahaksin laval näha. See on
egoistlik, kuid selle võrra ausam, sest ma teen teatrit, mida ma ise tahaksin
lavalt näha. Ma tean küll, mis publikule peale läheb. Ma tean seda, kuid ma ei
taha publikule pakkuda seda, mida ma ise teha ei taha. Ma olen ajaga küll
leplikumaks muutund ja püüdnud enda sees aru saada, et mida inimene otsib
äärmiselt halvast etendusest ja mida see temaga siis teeb. Ma olen aru saanud,
et paljud ei käi teatris etendust vaatamas, vaid käivad näitlejaid vaatamas.
Mul oli üks huvitav kogemus, kui ma tegin sellel kevadel Vene Draamateatris ühe
lavastuse. Käisin teatris teatri erinevaid etendusi vaatamas. Etendused olid
keskpärased, kuid rahvas naeris ja aplodeeris. Ma mõistsin, siis , et need
näitlejad on osakesed publiku eluteest. Publik on nendega koos kasvanud, näinud
neid noortena ja sellepärast antakse neile palju andeks. Näitlejad elavad publiku
eest põnevaid sündmusi läbi. Inimene elab koos selle näitlejaga ja kui siis
veel näitleja suudab teda üllatada millegi ´uuega, siis ongi ta juba võlutud.
Mis sind elus rõõmustab?
Ma olen ikka raamatuinimene. Mind
väga rõõmustab, kui ma lugedes avastan oma probleemidele täpseid sõnastusi ja
lahendusi. See aitab minu sees olevaid küsimusi ja tundeid täpsemalt teistega
jagada. See on hea tunne. See aitab ühes vaimses ruumis olla teistega koos
ühises vaimses suhtluses. See ongi teatri võlu.
Aga mis sind laiemalt tänases päevas häirib?
Tigedust on Eesti väga
palju. Mulle on jäänud tunne, et paljud
elavad siin Ameerika mentaliteedi järgi. Pidev konkurentsis olemine, selline
darvinistlik olelusvõitlus. Põhjamaades on sellest ammu aru saadud, et see ei
anna seda tulemust, mida taga ajame. See on nagu võidujooks, et kui keegi
jookseb kiiremini, siis läheb ühiskonnal paremini. Ei lähe ju. See on
inimressursi tohutu raiskamine. Kohutavalt ebaõiglane on kui laps jääb sõltuma
sellest, millisesse peresse ta sünnib ja kui ühiskond ei tule talle siis vastu
ja ei vabasta teda sellest sõltuvusest.
Võime ju ühiskondlikult tähtsustada perekonda, kuid eelkõige on tähtis
indiviid ja siin ei saa eluks ajaks jääda sõltuma sellest, kuhu sa sündinud
oled.
Siin peaks olema kool selleks äratajaks, kes tunneb andeka lapse ära ja
pakub talle siis temale võimalusi arenguks.
Koolidega on teised mured.
Koolides tuleks ära kaotada igasugu edetabelid. Siin on hea Soomet näiteks
tuua. Soomes ei muretse keegi, et kus tema laps õpib, sest kõigi koolide tase
on ühtlaselt kõrge. Aga kõrge on ta selle pärast, et 20 aastat on vaeva nähtud,
et väärtustada õpetajaametit. Soomes on õpetaja elukutse väga prestiižne.
Noored mehed pürgivad ülikooli astudes algklasside õpetajateks. Sellega käib
kaasas ka see, et kui sa koolitad välja head õpetajad, siis antakse neile vabadus. Õpetajat usaldatakse. See
hariduseime ongi vabaduses, mis õpetajatele antakse. Meil valmistatakse kõik
ette selleks, et sa oleks pidevalt parim. Milleks? Laps ei pea olema
algklassides võitluses, ta peab mängima, ta peab sotsiaalselt suhtlema ja selle
läbi arenema. Algklassides Soomes hindeid ei panda. Seal ei looda koheselt
kunstlikke vaheseinu. Teisalt võib küsida, et kui te midagi ei hinda, siis
kuidas see süsteem laiali ei lagune. Kuid ülemaailmsete Pisa testides on
soomlased alati esimese kolme hulgas. Kogu maailm vaatab ja ei mõista, kuidas
sellise vabadusega saab saavutada nii häid tulemusi.
Avad äkki enda vaba aja tegevusi. Mida sulle meeldib teha?
Kunagi tegelesin aktiivselt
kujutava kunstiga, kuid see on jäänud viimasel ajal tahaplaanile. Aga minu
päevade väga vajalik osa on tervisejooks. See aitab hoida keha toonuses ja
korrastada laokil mõtted. See on küll harrastus, mida oluliseks pean ja neli
korda nädalas vähemalt ette võtan.
Lõpetuseks. Millal näeb Rakvere Teatris sinu esimest lavastust?
Seoses Eesti Vabariik 100
projektiga valmistavad Eesti teatrid koos loositud partneriga ette ühe kümnendi
vabariigi ajaloost. Meil koos tantsuteater Fine5 sattusid loosi tahtel 90-ndad.
Kevadeks kirjutab Urmas Lennuk näidendi tööpealkirjaga „Joonase lähetamind“ .
See põhineb vanal komöödial „Miks Jeppe joob?“. Sellest peaks tulema selline
lõbusa satiiriga lugu tollest ajast ehk ühe külajoodiku tõus ja langus
90ndatel. Lavastus peaks välja tulema kuskil aprillis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar