Kanal2-e programmijuht Olle Mirme
räägib lihtsate sõnadega muutuvast
telemaastikust.
Arlet Palmiste
Olen televisioonis töötanud juba enam-vähem kakskümmend
aastat. Kunagi olin saatejuht, siis tootsin ise telesaateid, aga nüüd olen
ametis stuudioadministraatorina. See on selline ametimees, kes võtab telestuudios
publiku vastu ja juhatab nad kohtadele, siis kutsub võttemeeskonna stuudiosse
ja salvestuse ajal hoiab sidet stuudio ja reziipuldi vahel. Reziipult on koht,
kus pannakse saade kokku, sealt juhitakse kaamerate tööd, lisatakse heli- ja
arvutiefekte jne. Reziipult asub tavapäraselt stuudiost eraldi ja sellepärast,
et puldis teataks, mis sünnib stuudios ja stuudios teataks, mida soovitakse
puldis, ongi olemas stuudioadministraator, kes on ühenduslüli kahe olulise
ruumi vahel. Mul on oma väike firma, millega pakun vastavat teenust suurematele
teleproduktsioonifirmadele. Loodan, et
see oli piisav selgitus minult pidevalt saatvale küsimusele, et millises
telekanalis ma siis töötan. Suheldes stuudiokülalistega olen märganud, et ega
inimesed väga hästi aru ei saa, mis süsteemiga see telekarusell töötab.
Mõtlesin, et peaks seda siis selgitama. Lisaks on ju ka alanud sügis ja uus
telehooaeg, mis toob inimesed alati rohkem taas televiisorite ette. Kõige parem
on oma küsimustele vastused saada inimeselt, kes on ööpäevaringselt teleka
sees. Seadsin sammud Kanal 2, et vestelda Kanal 2 programmijuht Olle Mirmega.
Alustame kaugemalt. Palju
Kanal2es üldse inimesi töötab? Mulje on selline, et teha kolmel kanalil
ööpäevaringset programmi peaks siin töötama tohutu hulk rahvast.
Kanal2e palgal on u 60 inimest, kuid igapäevaselt töötab
meie heaks või meiega koos palju rohkem.
On perioode, kus ühel või teisel moel on Kanal2 tegemistega seotud isegi
sadu inimesi. See on siis kogu Kanal 2 grupis kokku, kuhu kuuluvad veel ka
naistekanal Kanal11 ja meestele suunatud Kanal 12. Tõsi on see, et Kanal 2 ise
toodab oma väikese meeskonnaga tõesti vähe saateid. Me ise toodame igapäevast
uudistemagasini „Reporter“ ja iganädalast uuriva ajakirjanduse saadet „Radar“.
Sinna kõrvale veel mõned üksikud erisaated või väiksemad projektid. Kõiki
ülejäänuid saateid toodavad iseseisvad produtsentfirmad, kellelt me neid
saateid tellime.
Kuidas see töökord
teil on? Kas produktsioonifirmad tulevad teie juurde oma hiilgavate ideedega
või pöördute teie nende poole ideega, et nemad saaks siis tootma hakata või on
hoopis mõni kolmas lahendus?
Alustame sellest, et firmasid, kes on oma tegevusena
maininud muude tegevuste kõrval ka telesaadete tootmist on Eestis rohkem, aga
mainimisväärseid on kümmekond. Nad kõik teevad siis saateid nii Kanal2-le,
TV3-le ja vähemal määral ka ERRile. Tuntumad neist on näiteks Ruut, kes toodab
meile „Väikesi hiiglasi“, „Kiired ja vihased Gruusias“, TV3-le „Su nägu kõlab
tuttavalt“, siis kindlasti BEC, mis toodab meile uut komöödiasarja „KMD Klubi“
ja „Siberi võmmi“ ja TV3-le „Kättemaksukontorit“, siis kõik teavad kindlasti
produtsent Teet Margnat, kes toodab meile „Suurt Lotokolmapäeva“,
„Kuldvillakut“ ja „Nädalalõpp Kanal2ga“ jne. Ühesõnaga on firmad, kes toodavad
mitmele kanalile ja palju saateid ja on firmasid, kes toodavad võib-olla ainult
ühte saadet, aga süsteem laiemalt on selline. Kui sa nüüd küsid, et kuidas see
telesaadete tootmine käib, siis ühte ammendavat vastust sellele pole olemas,
sest saated jagunevad omakorda originaalsaadeteks ehk Eestis välja mõeldud
stsenaariumiga saated ja formaadisaadeteks, mis tähendab, et sarnast saadet on
kusagil välismaal juba tehtud. Alati
mitte ainult ühel maal, vahel kui on tegemist väga eduka teleformaadiga, siis
on seda saadet tehtud juba kümnel või isegi sajal maal. Näitena väga edukatest
teleformaatidest on Kanal2 „Väikesed hiiglased“ või TV3 „Su nägu kõlab
tuttavalt“. Eestimaised telesaated
jagunevad omakorda kaheks. Osad ideed tulevad telekanalil ja osad pakuvad välja
produktsioonifirmad. Tavapäraselt näeb see välja nii, et produktsioonifirmad
tulevad siis meie juurde, tutvustavad oma ideed ja kui see on meie jaoks
vastuvõetav, siis arutame juba detaile ja eelarvet lähemalt. Kui aga idee pärineb telekanalilt ja see on
nii suur, et meie oma nappide vahenditega seda toota ei suuda, siis leiame
endale partneri. Formaadisaadete kohta võib veel öelda, et see võib tähendada ,
mida iganes. See võib olla suur show või ka lavatuslik seriaal. Näiteks
„Viimane võmm“, mis oli algselt saksa seriaal ja seal aastaid edukalt jooksnud.
Me ostsime saksakeelse stsenaariume,
tõlkisime selle ja loomulikult kohandasime Eesti oludele. Nii, et neid
võimalusi , kuidas saade ekraanile jõuab, on palju.
Üks telekanal
kujundab suuresti inimeste elusid. Telekanal harib inimesi vastavalt oma
maitsele, samas lahutab meelt, kujundab läbi kanali poolt valitud
uudistevaatajate maailmapilti. See on ju tohutu vastutus. Ühe rahva
maailmapildi kujundamine on osaliselt teie käes. Kes on need suure mõjujõuga
otsustajad, kes siin telekanalis ütlevad, et see saade sobib ja see mitte?
Absoluutselt nii on. Ma veel lisaks, et televisioon on
jätkuvalt ja mitte ainult jätkuvalt vaid ka kasvavalt kõige suurem meediavorm.
Seda mitte ainult Eestis vaid kogu laias maailmas. Teleri vaatamine aasta-
aastalt kasvab. Kümme ja isegi viis aastat tagasi arvasid paljud spetsialistid,
et televisioon on mingid ajale jalgu jäänud nähtus ja peagi kolivad kõik
vaatajad on-linesse. Tegelikkus on olnud, meie rõõmuks muidugi, täpselt
vastupidi. Samas seadmata kahtluse alla, et interneti ja sotsiaalmeedia äri on
pika sammuga meile lähemale kasvanud. Aga arvatult „vaipa alt“ tõmmanud ta
meilt ei ole. Televisiooni kasvamisele on abiks olnud seesama tehnoloogiline
areng. Sest peale tavalise teleprogrammi vaatamise tähendab televisioon
tänapäeval väga palju muud. Suur kandiline kast kummuti peal on minevik. Parima
pildi ja heli saad muidugi hea diagonaali ja helisüsteemiga moodsast telekast,
kuid teleprogrammi võid vaadata ka arvutist, tahvelarvutist või oma telefonist.
Siia lisanduvad erinevad järelvaatamisevõimalused. Kõik see kokku on ikkagi
televisioon. Loomulikult kaasneb kõige sellega vastutus, sest me jõuame mingil moel
iga-kuiselt 800 000 Eesti elanikuni.
Sellele ei ole ühelgi meediakanalil midagi ligilähedaseltki vastu panna. Meie
jaoks on see 24 aastane areng olnud seikluslik, kuid viimasel viiel aastal
oleme endale andnud aru, et me oleme meelelahutuskanal, me ei ole CNN-ilik uudistekanal või sarnaselt ERR rahvustelevisioon.
Me oleme kommertsrahast elatuv meelelahutuskanal ja me oleme endale selgeks
teinud, et meelelahutuskanal ei pea vaatajat ilmtingimata targemaks tegema, aga
ta ei tohiks teda ka teadlikult ja tahtlikult lollimaks teha. Aga selliseid
saateid me leiame tegelikult Eesti telemaastikult oi kui palju. Küllap on
selliseid saateid on olnud ka meie eetris, kuid me püüame neist hoiduda. Kui
nüüd siis rääkida, et milliseid saateid me oma programmi valime, siis peame
lähtuma sellest, et programm on tervik. See ei ole huupi kaubamajas soppamine,
et võtan ühe asja, see on päris hea, aga võtan selle teise ka, see on ka tore
jne. Programmis peab olema midagi päevakajalist, seal peab olema lavastuslikku,
seal peab olema komöödiat ja seikluslikku, seal kõrval peab olema ka mõnusat
jutuvestmist, mänge jne. Ega meil karmi selget komisjoni, kes otsustab ei ole.
ERRis on teisiti, seal on programmikomisjonid, erinevad juhtimistasandid, see
on seal hulga keerulisem. Meil on väike ja töökas kollektiiv ja meie otsustamine
käib lihtsalt. Meie otsustajate ring on kolm kuni viis inimest, aga see pole
kuskil kirjas. Mina kui telekanali programmijuht loomulikult vastutan kõige
selle eest, aga ma pole mingi padakonn, kes istub kõrgel ja teisi ei kuula. Eks
lõppvastutus langeb lõpuks minu õlgadele, aga ma arutan seda uuringutejuhiga,
reklaamijuhiga ja teiste teatud teemadega haakuvate inimestega.
Olen nüüd veidi
provotseeriv. Miks need reklaamipausid peavad nii pikad olema? Saadet vaadata
ei saa kogu aeg reklaam jookseb.
Kas need reklaamipausid ikka on nii pikad? Pean nüüd ikka ja
jälle täislausega vastama – võta või jäta, aga ilma reklaamita pole meil
võimalik elada. Meil ei ole rikkakaid sugulasi, kes oleks midagi pärandanud või
riigieelarvest võimalik hammustada. Meie ainus sissetulek, millega televisiooni
vaatajateni tuua on reklaam. Inimesed ei pea sellest aru saama, aga nad võiksid
aru saada, et reklaam ei ole tele-eetris kellegi kiusamiseks, vaid see on
ainuke võimalus kõiki neid saateid teha, inimestele palka maksta ja üldse
eetris püsida. Reklaamipauside pikkus on määratud seadusega, mis ütleb, et ühes
tunnis tohib olla 12 min reklaami ja tegelikus elus täpselt nii see ongi. See
aeg jaguneb tavaliselt kaheks 6 min pikkuseks reklaamiplokiks. Sinna lisanduvad
ka omareklaamid, mis on meie oma saadeid
tutvustavad kuni 30sek klipid.
Kui on reklaamiturumõttes madal hooaeg, siis on meie reklaamiplokid üldse 3-4
min ja need vähesed kuud, kui telekanal saab endale „rasva“ koguda võivad nad
kokkuvõttes ulatuda 7 min pikkuseks. See küsimus ise on aga igale
kommertskanali töötajale muidugi tuttav, et miks te neid reklaame üldse
näidata. Usun, et sellele ma praegusega vastasin.
Reklaamipauside
väliselt hüppavad ekraanile ka ju
reklaamid, just kui keegi suudleb, siis tuleb sinna peale mingi tuntud
kaubamärgi logo.
Selle reklaamijutu juurde pean ma veel lisama, et kui
inimestel on illusioon, et telekanalid suplevad sulavõis ja nende WC-potid on
kullast ja töötajad sõidavad tööle Ferraridega, siis nii see ei ole. Eesti on
väga väike maa ja Eesti reklaamiturg on väike. Eesti kommertskanalid näevad
kurja vaeva, et oma kulusid tagasi teenida. Peale 8 aastat tagasi alanud
majanduskriisi pole telereklaamiturg ja reklaamiturg tervikuna veel päriselt
taastunud. See kõik sunnib otsima ja leidma uusi mooduseid, mida saaks
reklaamiandjatele pakkuda. See ei ole ainult eesti eripära, vaid kogu maailmas
liigub sinnapoole, et on kõikvõimalike erinevaid lähenemisi. Need ei tohiks
kunagi vaataja jaoks olla häirivad ja neid ei tohi olla liiga palju. Vastasel
juhul tuleb meil ennast vaos hoida. Televisioon on ettevõtlus nagu iga teine,
ainult et meie äri tuleb iga päev inimestele otse koju kätte ja on neil kogu
aeg silme all. Me ei müü inimese jaoks igapäevaselt vajalikku leiba, piima või
viimasel ajal moekat võid, meie müüme emotsiooni ehk tunnet. Loomulikult on
siis inimene väga häiritud, kui see tunne, mida meie loome, teda segab.
Kui ma vaatan Eesti
seriaale, siis on näha , et need on põlve otsas tehtud. Kui võrdled seda
välismaise analoogse filmiga, siis saad aru võimalustest vahest. Kas on siis
üldse mõtet ise toota? Äkki oleks targem näidata ainult kvaliteetseid välismaised
seriaale?
Esiteks ma natuke kaitseks eesti telepilti. Eestlane
armastab kiruda kõike – valitsust, halba ilma, liiklust ja muu seas ka
televisiooni. Reaalsus on aga see, et eesti telemaastik on ainulaadne kogu
maailmas. Nii väikese rahvaarvu juures, see on alla miljon eestikeelse vaataja,
võtame veel maha imikud need kes üldse telekat ei vaata, siis saame meie
auditooriumi. Kui me vaatame ,kui palju on meil kanaleid, palju meil toodetakse
erinevaid telesaateid ja filme, siis seda ei leia kusagil mujal maailmas ja kui
leiabki, siis on need pisikesed rikkad naftariigid. See on midagi erilisemat
kui me aru saame. Kõige selle taustal väidan ma, et televisioon, mida Eestis
tehakse on uskumatult tubli ja kvaliteetne. Televisioon on väga tehniline, väga
palju aja- ja inimressurssi nõudev tegevus. Ajalehe artikli kirjutamine sõltub
ainult kirjutaja andekusest, teles sellest ei piisa. On selge, et me peame sama
saadet tegema siin kümme, sada või isegi tuhat korda odavamalt kui seda tehakse
rikastes teleriikides. Selle taustal ütlen ma et see, mida Eestis tehakse on
imetlusväärne. Isegi välismaised produtsendid, kes on siin käinud, on imestunud,
et kuidas on see võimalik toota 1 tunnine seriaaliosa 2,5 päevaga, samal ajal
kui välismaal kulub selleks 10 päeva. Me peame aru saame millised on meie
võimalused, kuid me ei tohi siiski teha oma töös sisulisi allaandmisi. Eesti
teletöötajad on väga professionaalsed. Meie operaatorid, rezisöörid ja kes
iganes käivad pidevalt välismaal ja osalevad väga suurtes projektides –
Eurovisioon, erinevad spordivõistlused jne. Aga mis kõige tähtsam! Selleks, et
olla suur telekanal, pead sa pakkuma täiesti unikaalset, ainult sinul olemas
oleat telesisu. Ainult sinu kanalil on teatud telesaade. Hankesaadetel ja filmidel
on oma koht programmis, kuid aasta-aastalt on nad nihkunud üha serva poole ja
selle selgroo, mille najal telekanal seisab, on sisustada ainult sulle kuuluva
programmiga.
Igal pool mujal
maailmas loetakse kõikidele võõrkeelsetele telesaadetele ja filmidele kohalikus
keeles tekst peale, isegi Lätis ja Leedus. Meil seda ei teha, või tehakse väga
vähe ja see on superhea, sest originaalkeel annab alati filmile väga palju
juurde. Miks Eestis seda ei tehta?
Pealelugemine on suures osas maailmas enesestmõistetav. Meil
on ju ka pealelõunases ajavööndis sarjad peale loetud, kuid kvaliteetfilmid ja
aated on tõesti subtiitritega. Selle täpset põhjust ei oska keegi öelda. On
teooritiseeritud, et vanadest aegadest on mõjutajaks olnud Soome TV, sest
Skandinaavia on telemaastikul selles osas olnud alati „valge vares“, kuna on
eelistanud pealelugemisele subtiitreid. Soome TV-l oli meie telenägemuses,
eriti 70-ndate ja 80-ndatel, väga tugev mõju
ja seal eelistati kuulata kuulsaid näitlejad nende oma keeles. Seda
teooriat toetab ka see, et Lätis ja Leedus seda kommet pole, sest seal Soome TV
ei nähtud. Kas see on hea või halb on taas kaheotsaga. Ei tohi ära unustada, et
meie hulgas on vaegnägijaid ja vanemaid inimesi, see on reaalsus, et need
inimesed on olemas ja nende jaoks on see väga suur asi. Lisaks muidugi lapsed.
Rääkides
konkurentsist. Kuidas need saated ikkagi programmi jõuavad? Kas alati on vaja
teisel meie suurel kommertstelekanalil just samal ajal teha täiesti sarnane
film või saade? Näiteks pühapäevaõhtused suured teleshowd või nüüd seriaalidena
„Nukumaja“ ja „Merivälja“.
Küsimus on arusaadav. Juhul, kui telekanalid kuuluksid kõik
ühte punti, siis oleks võimalik koordineeritult teha kõik neid toredaid
saateid. Päriselus see päris nii ei ole. Kuigi pahatihti tahtmatult, mitte
kurjast kavatsusest, satuvad sarnased asjad sarnastele kelleaegadele. Teistpidi
võiks alati küsida, et kuhu siis. Eestikeelse programmi maht on võrreldes
kümneaasta tagusega on tohutult kasvanud. 10 aastat tagasi oli kogu Eesti
telemaastikul enam-vähem ainult kolm
sarja – „Õnne 13“ ETVs, „Kelgukoerad“
Kanal2s või „Kodu keset linna“ TV3-es. Nüüd on neid iganädalaselt kümneid. Või
võtame suured teleshowd. Oli aeg, kus oli ainult „Tatsud tähtedega“ ja siis oli
tükk tühja maad. Nüüd oleme jõudnud sinna , et iganädalaselt on igal telekanalil
mitu suurt saadet. Siit tekibki küsimus,
et kuhu need saated siis panna. Inimesed on meil öelnud, et pange see saade
mõnele teisel päevale, kui pole vaadata midagi. Kuigi temal pole vaadata, siis
100 000 teisel vaatajal on vaadata .
See on selline ühendatud anumate süsteem. Ma ütleks pigem vastupidi
võrreldes eelpool mainitud Läti ja Leedu teleturgudega, kus on suisa traditsioon,
et kui keegi teeb suure show, siis teine teeb täpselt samal ajal sarnase show
või kui üks teen naljasaate, siis teine paneb samal ajal vastu analoogse
naljasaate. Toon näite Leedust. Üks kanal hakkas näitama „X-Factorit“ ja teisel
oli samal ajal vaja vastu panna „The Voice“. Mõlemad on sarnased „Superstaari“
saate tüüpi laulutalendivõistlused ja nad nimelt panevad nad ühele päevale ja
ühele ajale. Me Eestis jälgime küll konkurentide tegemisi, kui see ei ole
teadlik valik, et minna teisega otse vastu, vaid püüame siiski oma telekava
silmas pidades pakkuda meie vaatajale parimat aega. Sa tõid näiteks „Nukumaja“
Ja „Merivälja“. Minu meelest on need täiesti erinevad sarjad. Üks on selline
voodoo sari ja teine pigem puhas kriminaalsari. Ja kuhu me siis selle sarja
oleksime pidanud panema. Teisipäeviti on meil kell 21:30 „Siberi võmm“,
kolmapäeviti „Pilvede all“, neljapäeviti „Kiired ja ilusad Gruusias“. Vaatajad
on küsinud, et kui te nägite, et TV3 pani „Merivälja“ esmaspäeva õhtule, miks
te siis ei pannud seda mõnele teisele ajale. Kallid inimesed, programmi
planeeritakse palju pikemalt ette. Konkurentsiseadus keelab meil konkurentiga
isegi konsulteerimist selliseid asju. Me
tõesti seda ei tea. Lõpuks on telekapult siiski kodus inimese käes.
Juba aastaid saab
telekanalitelt näha ikka ja jälle samu vananevaid eetrinägusid. Uusi
kujusid tuleb väga harva, mõnel hooajal
ei tule üldse. Miks nii?
Eks see puudutab eelkõige toredaid ja ägedaid saatejuhte.
Tuleb möönda, et uusi nägusid tuleb, aga vaikselt. Samas seoses sellega, nagu
eelpool mainitud, et kunagi oli kolm sarja ja nüüd on kolmteist sarja, siis
näitlejate jaoks on see täiesti uus ja avardunud maailm. Kui palju on neid
näitlejaid, kelle jaoks televisioon annab väljundi. Näitlejad on võib-olla
aastaid teinud teatrites suurepäraseid rolle, kuid laiemalt neid siiski ei
tunta. Teatrilaval ei saa näitleja terve aasta jooksul iga õhtu laval olles ka
nii palju silmapaare ennast vaatama, kui sa televisioonis saad ühes
pooletunnises sarjas kasvõi ühte kõrvalosa mängides. Kui see etteaste on äge ja
jääb meelde siis oledki „10 kord kuulsam“. See on kõigile hea. Samas peab
ütlema, et see on siiski täielik luksus, et meie sarjades teevad kaasa enamus
Eesti tippnäitlejates. See on suur õnnistus vaatajale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar