Hoides
oma ja asustades vanemate pärandit. Pulm
Pulmad on iga inimese
elus loodetavasti kordumatu sündmus. Pulmad lõpetavad rituaalselt sinu
vallalise elu ja pühendavad su pereinimeseks. Abielludes ei tee inimene
edasipidi otsuseid vaid oma huve arvestades, vaid seab esikohale pere ja pere
heaolu. See on oluline mõtlemise muutus. Seepärast on pulmadega seotud palju
rituaale, mis peavad tagama pere jätkusuutlikkuse ja majandusliku toimetuleku.
Pean kohe kinnitama oma
kaljukindlat arvamust, et eestlaste pulmakombed on ainulaadsed ja kordumatud.
Me peame hoidma seda mis on meid ajaloost tänasesse päeva toonud. Tänast eestlaste pulmakombestikku on
mõjutanud esiteks kristlus, teiseks nõukogude aeg oma tabudega ja kolmandaks
uuema aja amerikaniseerumine, mis kahjuks oma välises vahus , kuid sisutühjuses
üha enam populaarsust kogub. Kombestik on segunenud ja kasutusel paralleelselt.
Sama on täheldanud ka Märt Raud „Ka abiellumisel tuli mõlemaid uske silmas
pidada, vana kui ka uut. Vana usk nõudis traditsioonide säilitamist ja isaisade
kommete täitmist. Igal kombel oli oma tähtsas ja mõju abielu õnnele. Kõik, mis
pulmas tehti või tegemata jäeti, mõjutas otseselt või kaudselt noorpaari
tulevikku. Uue usu Jumal nõudis kiriklikku kihlust ja laulatust, mille
kõrvalejätmine ähvardas karistuse ja sekeldustega.“ (4, lk 81).
Käesoleva artikliga
analüüsin tänaseid pulmakombeid otsides nende põlvnemist ja arutledes , kuidas
vanu traditsioone taas tänapäevaselt elustada.
Kihlus
ja kosjad
Kenasti on rahvapärase
ja kirikliku pulmakombestiku kokku võtnud Märt Raud „Kummaski, rahvapärases
ilmalikus ja kiriklikus vaimulikus talituses oli kaks olulist momenti –
esimeses kosjad ja pulmad, teises kiriklik kihlus ja laulatamine. Rahva silmis
olid olulised ainult kosjad ja pulmad, millele pealekauba võeti kiriklik kihlus
ja laulatus“ (4, lk 67) Neid ei saanud ühele päevale panna, sest kirikus nõuti
vaikust ja rahu ja pulmas vastupidiselt kurje vaime peletavat käratsemist ja
mõõkadega vehkimist. Kuid enne laulatust ja pulmapidu tuli kosja minna ja
seejärel kiriklikult kihluda.
Kosjade komme on
tänapäevases pulmakombestikus sootuks kadunud. Harva siiski on kosta, et
peigmees läks pudeli ja vahemehega isa käest tütre kätt paluma. Kuid selliselgi
juhul on tegemist pigem mõnusa huumori, kui tõsimeelse küsimusega. Keskaegses
pulmakombestikus oli kosjad kolme-etapilised. Kosjasobitajaks ehk isameheks
valiti peigmehe juba abielus olev jutukam sugulane. Kosjatee võeti tavapäraselt
ette neljapäeva õhtul ja nii oskasid majapidamised, kus abiellumuseas tütred,
selleks valmis olla. Kosja mindi õhtuti, kui pere kodus. On teada, et vahel
mindi kosja ka päris öösel, kui mitu talu oli enne läbi käidud. Esimesel korral
tuli isamees jutuga, et ei tea, kas siin üks kadunud kabake või mullikas on ja
lahkus õige pea. Teisel korral tuli isamees nädala möödudes sama jutuga ja kui
nüüd kaasa võetud kosjaviinal kork maha võeti, siis oli see märk sellest, et
kosjad võivad tulla. Kolmandal korral tuli peigmees koos isamehega juba suurema
kära ja pidulikkusega. Kosjade saabumine oli teada ja nii valmistuti selleks ka
pruudi majapidamises. Mõnel pakuti peigmehele esmalt ebamõrsjat (5, lk26),
kelleks oli naiseks riietatud mees või mõni vanem naine. Need ebamõrsjad jäid
tihti pulmasaatjateks läbi peo. Nad viisid läbi omamoodi teatraalse etteaste.
Ka tänasel päeval on selle kombestiku jälgi näha. Tihtipeale seotakse peiu
silmad kinni ja siis ta peab ära arvama, et milline ettesirutatud käsivartest
on tema pruudi oma. Siis võtab ta arvataval käest kinni ja toob teiste vahelt
välja. Nüüd avatakse peiu silmad ja siis on ka talle enesele näha, kelle ta
välja valis. Sugugi mitte alati ei lähe see täppi.
Kosja minnes pidid peigmehel
kaasas olemas kingitused pruudi vanematele ja muidugi ka pruudile endale. Samas
andis pruut isamehele ja peigmehele omalt poolt kingid. Mõnel pool oli vallatu
komme, kui põlatud peigmees lõi pruudi uksepiida pihta oma meheorganiga. See
pidi neiu kauaks vanatüdrukuks jätma.
Kiriku kombestiku
lisandudes sõideti seejärel kirikusse, kus anti oma soovist kirikuõpetajale
teada. Seejärel kuulutati kolmel nädalal järjest noorpaar kirikukantslist maha
ja see tähistas kihlumise algust. Seega said pulmad järgneda minimaalselt kolme
nädala pärast ja tavapäraselt toimetatigi need sündmused kiirelt ära. (5, lk18)
Kihlumine on kiriklik rituaal ja tänapäevase „Kas sa tuled mulle naiseks?“
küsimusele peaks õigupoolest hoopis teise nime välja mõtlema. Äkki oleks aeg
öelda taas, et „peigmees kosis neiu“, mitte ei kihlunud.
Tänapäeval on kosimise
või kihlumistega üks segane lugu. Peigmehed mõtlevad välja imevigureid, et
pruudi kätt võimalikult efektselt küsida. Seda on tehtud teleekraanide ees,
suurtel rahvakogunemistel, taevalaotusesse saadetuna jne. Sellega püütakse
näidata oma vägevust, nagu vanal ajal näidati seda kingutustega pruudi
vanematele. Kuid sealjuures unustatakse peamine ehk armastus. Õnnelikku abielu
ei saa efektide ja kingitustega osta, see on kahe inimese ühine otsus. Kirikliku
kuulutamise asemel avalikustatakse tänapäeval oma otsus kiirelt sotsiaalmeedias.
Nõnda jõuab see kõigini, kes võiksid olla sellest huvitatud ja vajadusel ka
vastuväiteid esitada. Kuigi tänapäeval kahjuks enam ei mõju negatiivselt, kui
peigmees on saanud teise neiuga lapse ja viimase eest ei hoolitse. Vanal ajal
oleks see kihluse kiirelt lõpetanud. Ühiskond hoidis nõrgemaid ja pani oma
tegude eest vastutama ja selline mees ei olnud usaldusväärne kogukonna silmis.
Abielu on ikkagi kogukondlik institutsioon.
Enne pulmi peetav
poissmeeste õhtu on tegelikult vana komme. Vanal ajal oli siingi tegemist
eelkõige maagiliste rituaalidega, kus peigmees valmistati ette naisemeheks
saama st, et talle õpetati teatud tegevusi ja anti nõuandeid perepeaks
olemisel. Kõige olulisem on see, et õhtu lõppedes viidi peigmees pruudi juurde
ja anti pidulikult koolitatud mees üle. Tänapäeval on poissmeeste peost saanud
peamiselt vist inglise poissmeeste eeskujul üks suhteliselt tobe trallimine
avalikus ruumis. Ka pruudil oli rahvuslikus traditsioonis oma kaaslastega
tüdrukute õhtu, kuid see kujutas endast pigem näputööklubi, kus ühiselt
valmistati kingitusi, mida hiljem pulmas jagati.
Pruudirööv
Esimesed kirjalikud
ülestähendused pruudiröövist on pärit juba 1550.a (1, lk 33). See on päris
huvitav ja vastuoluline kirjutis. Peigmehe abilised luuravad valitud pruudi
maja juures ja võimalusel röövivad ta kihutades seejärel kiirelt minema. Neid
asutakse pruudi pereliikmete poolt jälitama ja võimalusel tagasi nõudma.
Sellised kokkupõrked on tihti relvastatud ja võisid lõppeda päris kurvalt. Kui
aga tagaajajad pruuti kätte ei saa, siis pannakse noor neiu peigmehe terveks
ööseks tuppa kinni, kus nad siis omi asju ajavad ja kui nad järgmisel päeval
teineteisele ikka meeldivad, siis võivad nad kokku jääda. Raske valik naiste
poolt, kui ühe ööga pidid enese röövijaga sõbraks saama. Aga inimeste mõtlemine oli tollal teistsugune
ja armastus ei olnud siin sugugi esimesel kohal. Olulised olid perekondlikud
sidemed ja majanduslik toimetulek. Analoogseid ülestähendusi on tehtud
mitmesaja aasta jooksul. 1637 annab Liivimaa kindralkuberner Benedict
Oxentierna välja seaduse keelustades igasugu pruudiröövimised, sest see käib
kõige inimliku ja kirikliku vastu. Samas seaduses lisatakse, et alles seda kui
noorpaar on kirikus maha hõigatud, võib peigmees nooriku koju viia. Kõrgeimaks
karistuseks seaduse rikkujatele on surmanuhtlus.
Tänapäeval üritatakse pruudiröövi ikka ja jälle toimetada, kuigi olen palunud isamehena seda mitte teha, sest reeglina rikub see ülesehitatud peokava tarbetu auguga. Tavapäraselt ei saa rahvas sellest osa ja see jääb vaid mõne inimese naljaks. Ohtlikus on muutunud ka joobes olekus autoga sõitmine ja pruudi varjule viimine. Pruudirööv tuleb enne selle korraldamist läbi mõelda. Isegi kaasa võtta teatraalsed vahendid. Ehk lunanõudja ongi kostümeeritud ja kerides enda ees lahti tekstirulli loeb sealt maha röövlite nõudmised. Omaette tore on kui peigmees on pandud olukorda, kus ta ei saa pruudiröövi takistada ja nii varastatakse pruut kõigi nähes avalikult. Olen arvamusel, et praegusel kujul ei oleks vaja pruudiröövi pulmades korraldada, kuigi ajaloo meenutamiseks võiks vastav rituaal toimuda, kuid sellisel juhul tuleks see uuesti luua koos tegevuste ja nende tähenduste seletamisega.
Laulatus
Pulmi peeti alati
noorel kuul, mis oli märk kasvamisest. Ehk armastus, mis algul on väike, kosub
ja kasvab. Samuti pidi see noorpaari kauem noorena hoidma, kui muidu ruttu
vanaks ja kortsuliseks saavad (1, lk 66).
Peale laulatust altari
ees püüdis noorpaar teineteisele varba peale astuda, kes seda esimesena tegi,
sellest sai majapidamises domineerivam pool. Taas vallatu komme, mida saaks
tänaselgi päeval ellu kutsuda. Pärast laulatust tormab noorpaar jooksujalu
kirikust. See pidi tagama, et edaspidi toimub nende majas kõik nobedalt.
Seejärel tõstavad noorpaari meessugulased noorpaari kõrgele üles. Mida
kõrgemale tõstetakse, seda suurem pidi olema noorpaari õnn. Tore komme, mida
võiks täiesti ka tänapäeval pulmades teha, kasvõi väikese võistlusena ehk kumb
tõstetakse kõrgemale, kas peig või pruut, selle õnne on suurem. Eks see ole
siis kahe otsaga asi, sest kui pruut kerkib kõrgemal, siis oleks ju tema õnne
mehe omast suurem ja tema pruudina nagu viletsam. Mõnel pool pidid pruut ja
peigmees kirikust väljudes teineteisel seni kuni peomajja jõutakse käest kinni
hoidma, et kuri vaim nende vahele ei tuleks. See on küll komme, mille võiks
taas elustada. Liialt tihti olen näinud, kui pulmapeosse suhtutakse rutiinselt
ja peig satub sõpradega viina võtma ja jalgpallist rääkima, samal ajal kui
pruut ootaks, et keegi ta tantsule viiks. Olen alati korranud, et pulmapeol ei
tohiks pruut ja peigmees teineteisest lahkuda,
muidu kui looduse sunnil. See on noorpaari ühine pidu, millest saadud
kogemus saadab neid läbi elu. Olen kindel , et kui noorpaaril puudub ühiselt kogetud
üheks saamise rituaal, nagu seda on pulmapidu, siis ei jää ka noorpaar kauaks
kokku.
Pulmapeo käigus
ohverdas pruut mõned mündid kaevu ja koldesse, ikka selleks, et elamiseks
vajalik vesi ja soojus kodunt ei kaoks.
Pulmades oli oluliseks tegelaseks tulevaht, kes jälgis, et tuli koldes
ei kustuks ja kurjad vaimud tulele ligi ei pääseks.
Siin oleks põhjust
rääkida ka ilutulestikust. Eesti rahvuslikus pulmakombestikus ei ole
paugutamine väga tuntud, kuid siiski on seda mõnes kohas tehtud. Siin on aga
üks oluline eripära tänase päevaga. Nimelt paugutati vanasti peo algul, kui
noorpaar peomajja jõudis, siis lasti uuemal ajal tulirelvadest või taoti
padasid vastamisi. Sellel oli kaks põhjust, et kurjad vaimud, kes võiks tulla
pidu segama, minema peletada ja samas kõigile teada anda, et pulmad on kohale
jõudnud. Tänapäeval lastakse ilutulestikku keskööl, mis segab naabreid ja on
pulmas täiesti üleliigne. Pulmarongi peomajja saabumist võiks küll aga kuidagi
suuremalt kuulutada. Vahel on pidudesse tellitud miniatuurne kahur, millega
tavaliselt pruudi endine nimi taevasse saadetakse. Ühtlasi annab see teada ka
pulmade saabumisest.
Rohkem kui laulatusi
viiakse pulmades tänapäeval läbi ilmalikke registreerimisi. Olen mõelnud, et
noorpaarid otsivad ilu ja kooselu pühitsevat rituaali, siis ei ole midagi
ülevamat kiriklikust laulatusest. Kirikul võiks olla tänapäeval palju suurem
osa perekondlikke rituaalide, nagu pulmad, matused, ristimised jne,
läbiviimisel. Kui kirik on tänapäeva ilmalikustunud ühiskonnas kaotanud oma
koha, siis perekondlike sündmuste tähistamine kiriklike rituaalidega võiks küll
taas ausse tõusta.
Tänapäeva
registreerimiste kombestikus on palju üle võetud Ameerikast või veelgi
täpsemalt öeldes ameerika filmidest, kus kõik on ilus roosamanna, kuid
vaatajani ei jõua rituaali sisu. Eesti pulmades andis isa tütre juba
kosjasobitamisel peigmehele üle ja reeglina lubati siis ka noored juba ühte
voodisse magama. Nüüd on saanud kombeks, kus peigmees ootab alatari ees ja
pruut saabub koos isaga, siis toimub midagi kohmetut ja pruut võtab koha
peigmehe kõrval sisse. Eesti pulmades peiupoiste ja pruutneitsite olemasolu
korral saatsid noorpaari altari juurde just nemad paarikaupa noorpaari taga
kõndides. Tavaliselt asus pruut vasakul ja peigmees paremal pool (5, lk45) ja
saatjad samamoodi nende taga. Minu meelest on see palju ilusam ja konkreetsem
rituaal. Päeva pidulikkust lõhub ka tänapäeval nõukogude ajal tekkinud
perekonnaseisuametite või „õnnepaleede“ bürood, kus suve laupäevadel on
järjekord noorpaaridest ukse taga ja kõike tehakse kiirustades ja ilma erilise
isikupärata. Muidugi on üha enam populaarsemaks saanud registreerimised
noorpaarile olulises või muidu looduskaunis kohas. Sellisel juhul tuleb pastor
või registreerija kohale ja viib seal tseremoonia läbi. Tavaline tseremoonia
kestab kuni pool tundi, siis saab ilu otsa ja algab pidu. 19. Sajandi keskel
nägid kirikuõpetajad kurja vaeva, et pulmapidu ja laulutus toimuksid ühel
päeval, sest seni oli komme, et pidu peetud, siis käidi mõne aja pärast ka
kirikust läbi. (5, lk44) Tihtipeale
toimus siis pidu varem ja peolt sõideti ühiselt kirikusse laulatusele. Tahan
öelda, et laulatus või abielu registreerimine on iga inimese elus niivõrd
oluline sündmus, et seda tseremooniat ei tohiks läbi viia kiirustades ja mööda
minnes. Tseremooniat saab muuta mitmekesisemaks, kui kutsuda sinna esinejaid
või kui lavastada läbi teatud rituaalsed hetked, nt sõrmuste vahetamine,
vannete vahetamine. Noorpaar peaks siin tseremooniameistriga tegema tugeva
eeltöö, et see hetk oleks ainulaadne ja kordumatu.
Pulmarong
Pulmarongil on ajaloos
olnud mitu otstarvet. Õige iidsel ajal, kui pulmapidu peeti mitu päeva ja mitme
talu vahel, siis sõideti pulmarongis peigmehe kodunt pruudi koju. Pulmarongis oli alati kõige ees pillimees ja
seejärel mõõkadega peiupoisid, kelle ristatud mõõkade alt hiljem noorpaar
pulmamajja sisenes (1, lk41). Teel seob ja puistab pruut puudele ja maha punaseid
lindikesi. Eeldatavasti oli sellel maagiline mõju, mis pidi eemale hoidma
kurjad vaimud. Pulmarong oli väga
kärarikas, ikka selleks , et peletada kurje vaimusid. Hobustel olid küljes
kuljused ja lisaks lauldi ja hõisati. (5, lk27) Pulmamajja jõudes sõideti
võimalusel kolm ringi ümber maja, mis taaskord pidi tooma pereõnne. On öeldud,
et oluline ei olnud mitte külaliste arv, vaid pulmarongis olnud hobuste arv.
See näitas rikkust. Muidugi oli jõukamatel noorpaari kaariku ees täkk, kuid
asja ajas ära ka ruun. Märaga pulma minna jättis halva maine. Pulmarongi
peomajja jõudes olid kahel pool teed süüdatud lõkked, mille vahelt läbisõitmine
puhastas ja taas kord hoidis eemal kurjad vaimud. Minu meelest on see tore
komme, mis mingil moel on tänases pulmarituaalis taastunud, kui noorpaar
jalutab läbi süüdatud säraküünalde spaleeri. Rituaali viiakse läbi tänasel
päeval pigem efektse pildi pärast teadvustamata enesele, et sellel on olnud
rahvalikus traditsioonis oma koht.
Ka tänapäeval on pulmarong
kärarikas. Autod signaalitavad ja võimalusel sõidetakse ussi. Ka tänasel päeval
loetakse pulmarongis sõitvad autod üle. Nagu vanasti pidi noorpaaril olema täkk
kaariku ees, siis tänasel päeval renditakse endale uhke auto, limusiin või
midagi muud. Kombed on jäänud, kuid nende ajalooline sisu on kadunud. Olen olnud pulmades, kus noorpaar saabub
registreerimisele helikopteriga või külgkorviga mootorrattaga, isegi paadiga on
mööda jõge tuldud.
Pulmaväravad.
Kui keskaegse
pulmarongi teel oli külanoorte poolt suletud väravad ja neid võis olla palju,
kuna tollal aeti karjasid mööda tänavaid ja nii võis karja pidurdamiseks kohata
karjaväravaid, siis tuli edasipääsemiseks maks tasuda. Tavaliselt oli selleks vaskmünt,
mis ulatati värava avajale pika, otsast lõhkise kepi otsast. (1,lk43). 19 sajandil oli komme säilinud,
kuid siis lunastati edasipääs juba viinapudeliga.
Tänapäevalgi peatatakse
pulmarong tihtipeale kinni. Kõige uhkemad väravad teevad tavaliselt
töökaaslased. Näiteks olen kohanud tuletõrjujate poolt tehtud veeväravat ja kus
pruut pidi vooliku lahti rullima ja peig käsipumbaga vee kätte saama. Või
põllumehed, kes traktoriga tee tõkestasid ja pruudi rooli panid ja lõpuks
noorpaari kopaga kõrgustesse tõstsid. Nõukogude ajal tekkis komme panne
noorpaar oma soorollidest lähtuvaid töid tegema (6,lk95).Näiteks piegmees puid
lõhkuma ja pruut titte mähkima. Uuemal ajal on need tööd vahetatud ja vaadatud,
kuidas peig saab lapse mähkimisega hakkama või kuidas pruut autol rehvi
vahetab.
Pulmaametid.
Traditsioonilises eesti
pulmas oli noorpaar vaid formaalne peategelane. Kõrvalosa oli abiellujate
vanematel (2, lk33). Pulma peategelasteks olid isamees ja kaasanaine oma
abilistega. Mingis mõttes ei ole tänapäeva pidu palju muutunud. Noorpaar
reeglina ei osale seltskondlikes mängudes, vaid saadab sinna oma esindaja. Ka
vanematele ei pöörata enam pulmades nii palju tähelepanu, sest sõltuvus
vanematest on tänapäeval vähene või pea olematu. Küll on kombeks vanemaid
noorpaari poolt tänada kasvatamise ja toetuse eest. Isamees on ka tänapäeval
pidustuste juht ja tema tegevusest sõltub peo õnnestumisel väga palju. Küll on
aga kadunud teiste pulma traditsiooniliste tegelaste tähtsus või rituaalne
tähendus.
Isameheks valiti
peigmehe poolne auväärt, vanem ja kindlasti juba abielus olev sugulane. Olen
alati olnud arvamusel , et peo külalised peavad natuke õhtujuhile alt üles
vaatama, sest see aitab hoida pidu koos ja tihtipeale alkoholist ülemeelikut
rahvast ohjata. Tänapäeval hakkab peojuhiks igaüks , kellel jutt natuke
libedamalt jookseb ja seepärast võib pulmafoorumitest tihti lugeda, et ei oldud
oma õhtujuhiga rahul. Nõukogude ajal hakati tavandibüroodes pulmajuhte
koolitama ja neile jagati kutsetunnistusi. Ilma vastava tunnistuseta ei
tohtinud ametlikku teenust pakkuda. Salakaval nõukogude süsteem lootis vastava
koolituse läbinud peojuhtide abil juurutada kirikurituaalide asemel uut
kombestikku. Süsteem töötaski ja tänaselgi päeval veel kasutatakse pulmades
mitmeid nõukogude korra poolt loodud kunstlike rituaali osi. Usun, et aeg oleks
neist loobuda jäädavalt ja minna tagasi meie oma traditsioonide juurde. Tagasi
tänasesse päeva. Tänapäeva pulmades ei ole isamees enam peiu sugulane.
Seepärast ei osata ka õhtujuhile anda päris täpset nime. Küll kutsutakse teda
isameheks, pulmavanaks, pulmaisaks, õhtujuhiks, peojuhiks jne.
Ka peigmehe abilistel
peiupoistel on nende algne roll kadunud. Seda oleks hea teada, et Ameerikas,
kus peiupoiste komme on tänaseks üle võetud, ei teatud midagi veel
peiupoistest, siis kui meie maal juba ammu vastavad tegelased tegutsesid. Peiupoisid olid
pulmas väga aktiivsed tegelased. Nende põhiroll oli noorpaari kaitse kurjade
vaimude eest ja vastavate rituaalide juures abistamine. Nii lõid nad pulmarongis möllu, peletasid
pulmamajja jõudes vaimud eemale ja olid ka mõõgamehed, kes peol korda hoidsid.
Samuti esinesid nad valepruudi või valepeiuna, mis oli küll naljakas, kuid
kaudselt hoiti nii kurjad vaimud taas õigest noorpaarist eemal. Seda kõike
saaks tänasel päeva meie traditsiooni tagasi tuua.
Pruudi abilistel
pruutneitsitel oli peamiselt enne pulma pruuti abistav roll. See tähendab, et
nad aitasid kududa kingitusteks minevaid esemeid ja täita veimevakka. Taas kord
on seda võimalk tuua tänasesse päeva, kui mängude auhinnad mõtlevad välja ja
valmistavad pruutneitsid. Olen kindel, et see oleks midagi erilist ka
kordumatut.
Nõukogude
pulmakombestikku tekkis hulga varem tundmatuid ametid, kell peamine roll oli
olla toeks pulmajuhile erinevate rituaalide või mängude läbiviimisel. Palju jäi
alles küll nimetusena endiseid ameteid, kuid nende ajalooline sisu kadus või
asendus.
Tänasel päeval on
pulmaametite rohkus auasi. On pulmi, kus jagatakse välja kuni paarkümmend
ametit, kuid kahjuks ei võta selle saajad omale usaldatud tööd tõsiselt või ei
mõista ameti sisu. Pulmaamet usaldatakse noorpaari poolt isikutele, kellest
loodetakse , et nad võtavad neile pandud usaldust tõsiselt. Seda tuleks meeles
pidada. Tänapäeval on muidugi tekkinud ka täiesti uusi ja ajastu vaimule
vastavaid ameteid. Näiteks tegutseb pulmas nutipolitsei, kes korjab telefonid
käest nendelt, kes ennast liialt netimaailma unustavad. Uued ametid on ka fotograaf või videograaf.
Pulmapidu
Pulmalaud oli alati
kõige rikkalikumalt kaetud ja kuna pidu võis kesta kuni nädal aega, siis tekkis
mõisahärradel mure, et niigi vaesed talupojad üle enda võimaluste kulutavad.
Ega see komme pole tänaselgi päeval kadunud. Juba 2002 hakkasid pangad
väljastama pulmalaenusid, et pidu saaks kombekalt peetud. (6, lk93) Igal juhul
keelustas eespool mainitud seadus 1637 aastast mitmepäevased pulmad ja kirju
täpselt ette, kui palju külalisi, juua ja süüa tohib peol olla. Seaduse järgi
tohtis pulma kutsuda 12 paari külalisi kummagi poolt. Sarnast keeldu kordas
1645.a kuberner Gustaf Oxenstierna, ju
siis polnud asjaolud vahepeal paranenud.
Iga pulmapeo olulise
elemendina saadetakse noorpaar voodisse. Mõnel pool mõneks tunniks, mõnel pool
terveks ööks, et siis hommikul pidu edasi pidada. Külalised ei lase ennast sellest
muidugi segada, et noorpaari peol pole, vaid jätkavad lõbutsemist (1, lk60).
See on oluline rituaal, mis tagab noore pere lasterikkuse ja ka selle , et
lapsed oleks terved, sest keskajal surid paljud lapsed juba imikueas. Seega oli
mõistel pulmaöö hoopis tõsisem ja olulisem tähendus kogu pere tulevases õnnes.
Tuleb muidugi teada, et noorpaar kohtus esmakordselt füüsiliselt alles
pulmavoodis ja seega oli esmane kogemus samuti oluline tulevikku silmas
pidades. Säärast kommet on tähendatud 1673 Vastseliinas (1, lk 63) ja mujalgi.
Vastseliinas aeti enne voodi saatmist lisaks ka pruudi pea paljaks. Seda oleks
tänasel päeval raske korraldada. Tänasel päeval on küll noorpaar tavaliselt
enne pulmapäeva mõnda aega koos elanud ja teineteist põhjalikult tundma õppinud,
kuid pidu lõpetav noorpaari kambrisse või oma koju saatmine oleks ka tänasel
päeval omal kohal. Ameerika traditsioonis lahkub noorpaar peolt plekkpurkide kolinal
tavaliselt otse reisile. Kaudne idee on sama meie rahvuslike kommetega ehk
panna alus pere juurdekasvule. Lisaks muidugi võimaldab see peo viisakalt
lõpetada ja jätab noorpaari olulisest elusündmusest viisaka mulje. Sest ei taha
ju keegi näha sõpru salatikausis või laua alla magamas. Olen kahjuks näinud
mõlemat.
Pulmalaud on vanal ajal
väga rikkalik ja ega see komme pole kuhugi kadunud. Vanaaja pulmas ei olnud
torti, kuid noorpaar lõikas ja jagas
leiba, et kõigi vahel valitseks üksmeel ja sõbralikkus (1, lk 117). See komme
on tänapäevase tordijagamise algtraditsioon ja hea on teada, et torti süües
kutsutakse kõiki üles üksmeeles elama. Me kõik saame ühe osa millestki suuremast
ja vaid kõik tükid koos moodustavad terviku. Elame siis üksmeeles.
Ühest olulisest kombest
tuleb kindlasti peatuda. See on pruudikimp või pruudipärg. Kumb siis? Traditsioonilise
eesti pulma kõige olulisem osa oli tanutamine. Tanu pähe asetamisel sai
pruudist naine ja abikaasa. Kiriklik laulatus oli sakste jaoks, eestlaste jaoks
oli olulisim hetk, kui pruudile pandi pähe tanu. Just see tegi temast abielu
naise. 19.sajandi lõpust hakkas meie kombestikku tekkima saksa folklooril
põhinev pruudipärjalaul, mis sai üle ilma kuulsaks C.von Weberi operetist
„Nõidkütt“. Algul tekkis laulumäng tanutamise kõrvale, kuid hiljem tõrjus ta
üldse välja (2, lk48). Pruudipärjalaul oli kasutusel ka läbi nõukogude
perioodi, kuni uuemal ajal on hakanud pruudi ameerika eeskujul üle õla viskama.
Minule ütles hiljuti üks pruut, et pruudikimbu viskan traditsiooniliselt üle
õla. Ma oleks tahtnud väga öelda, et see pole traditsiooniline, et meie
traditsioonid on hoopis teised, kuid jätsin oma tarkuse enesega. Igal juhul
pooldan pruudipärjalaulu ja soovitan igal juhul. On teada kaabusid ja pärjad,
mida on edasi antud juba kümne või enama paari poolt ja muutunud seeläbi
reliikviateks iseeneses. Üle õla viskamises olen näinud, kuidas pärja on
püüdnud laps ja koer. See on võõras komme, kus meie neiud ei oska käituda, sest
see o meie jaoks võõras ja puudub esivanemate eeskuju.
Kingitused
külalistele ja noorpaarile
Vanaaja pulmas ei
teinud külalised noorpaarile kingitusi kaasa. Selle asemel võeti ühes süüa ja
juua, et mitu päeva kestvatel pidustustel puudust ei tuntaks. Pulmakulude
katteks korjati raha mitmete mängudega. Näiteks lasti pruudi king ringi käima,
kuhu igaüks pidi raha panema. (1 lk 116) Ka pulmaametid olid selleks loodud, et
noorpaarile raha korjata. Näiteks seati ametisse pulmatohter koos abilisega.
Abiline tõi kõik külalised kordamööda artsi juurde, kes neil diagnoosi pani ja
ravimeid andis. Selle eest nõuti tasu. Saunamees küttis sauna ja iga vihalöök
maksis. Muidugi maksis ka tants pruudiga ja au pärast pidid kõik pulma
meeskülalised korra pruudiga tantsima.
Kingitusi hakati
pulmades tegema 20.sajandi alguses. Siis vähenes ka kaasa võetava toidu kogus ja
seoses sellega vähenes pulmade kestvus (2, lk46). Kingitused olid personaalsed
ja kollektiivseid kingitusi siis veel ei tuntud. Toodi riietusesemeid või
suuremaid käsitööesemeid. Kallimaid kingitusi tõid lähemad sugulased või
jõukamad tuttavad.
Tänapäeval tulevad
külalised rahaümbrikega või veelgi moodsamalt on raha noorpaari kontole juba
eelnevalt kantud. Seepärast ei soovi noorpaarid enam väga mänge, kus tuleb
täiendavat tasu maksta. Ometi on säilinud kombestikus pulmaoksjon. Traditsioonilises pulmas peeti
oksjonid teise päeva hommikul, kui öö jooksul kaotatud esemed tuli enesele
tagasi nõutada (2, lk42). Inimeste varaline seis oli teada ja nii pakuti
julgelt lootuses, et asja omanik lõpuks ikka üle lööb. Eriti kõrgeks aeti hond
neil, kes liigse alkoholi tarbimise tõttu hooletuks muutusid. Tänasel päeval on
küll oksjon jäänud, kuid muutunud on traditsiooni sisu. Noorpaar püüab
oksjonile panna võimalikult ainulaadseid ja kordumatuid asju ja seeläbi hinda
tõsta. Minu poolt isamehena kõige kallimalt maha müüdud ese, oli peigmehe
tehtud ühekohaline kiiktool, mis osteti ära 1500 euroga.
Kasutatud
kirjandus:
1.
Ants Hein „Vanaaja pulm“ (Tänapäev 2018)
2.
Vilve Kalits „Eesti pulmad. Traditsioon
ja nüüdisaeg“ (Eesti Raamat 1988)
3.
Ülo
Tedre „Eesti pulmad. Lühiülevaade muistsetest kosja- ja pulmakommetest“ (Eesti Raamat 1973)
4.
Märt Raud „Eesti perekond aegade voolus“
(EMP 1961)
5.
Piret Õunapuu „Eesti pulm“ (Tänapäev
2003)
6.
Marju Kõivupuu „Eestlase eluring“
(Varrak 2015)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar