Piibe maantee – tee läbi looduse ja ajaloo.
Tallinnast autoga startides algab
Piibe maantee Jägalast. Sinnani viib ilus neljarealine Peterburi maantee. 26 km
keera maanteelt Aegviidu poole ja oledki Piibe maanteel, mis loogeldes läbi
imelise Eestimaa viib lõpuks Tartusse välja. Piibe maanteed saab muidugi läbida
ka startides Tartust, siis tuleb võtta suund Salvestist mööda ja Jõgeva poole.
Tee on sama, ainult mets on tee ääres teistpidi.
Piibe maantee nimi on kaunis vana ja nime
päritolu pole seetõttu teada. „Ajaloolistes ürikutes on Piibe maanteed nimetatud niiviisi
juba 1686. aastal ning see nimi tähistas tollal üle Albu, mitte aga üle
Aegviidu–Jäneda kulgevat teed, mis on
hilisem.“ avab Valdo Praust maantee nime ajaloolist
tausta. Arvatakse, et tee sai nime tee ääres asuva Piibe mõisa järgi või siis
tee ääres laiuvate piibelehtede järgi, kuid minul on hoopis kolmas versioon ja
olen kindel, et see võib olla neist kõige tõesem. Nimelt tähendab piibe tartu
murdes oksa ehk piibe tee on okstest tee. Aastasadu tagasi kasutasid
tee-ehitajad tee tugevdamiseks pehmemates kohtades just oksi. Nii hakatigi
okstest ehk piibetest teed kutsuma Piibe teeks.
„Tallinna ja Tartu vaheliste liiklemisteede
kirevast arenguloost on enamik olnud tänaseni varjatud. 17. sajandi lõpu seis,
mil koostati varaseimad meieni säilinud täpsed kaardid ja kirjeldused, sarnanes
tänasega – olid olemas nii Piibe maantee kui ka üle Mäo kulgev tee, mis jäid
samadele trassidele kuni 20. sajandi keskpaigani (autostumiseni). Vaid
nende rollid on vahetunud – erinevalt
tänasest oli tollal tähtsam Piibe maantee.
Põnevaim
areng toimus enne 17. sajandi teist poolt, mil tee muutis mitmetel lõikudel ja
aegadel oma trasse. Meie hävitusterohke ajaloo tõttu pole sellest säilinud
otseseid ürikuid, vaid üksnes mitmeid laiali pillutatud kaudseid märke“ jutustab Piibe maantee ajaloost teedeuurija
Valdu Praoust. Ajaloolised liikumisteed ei olnud nii üheselt maha märgitud nagu
tänapäeval. Eristada tuli taliteid, suveteid ja ka ratsateid, kus vankriga
sõitmine polnud võimalik. Looduses jalutades võib tänaseni leida märke
erinevatest teedest.
Kuidas veel saada ettekujutust
endiseaegsest teekohast? Hobusega liikumisel oli oma loogika, mida järgides ja
vanu kaarte aluseks võttes on võimalik saada ettekujutus, kuidas tee kulges. Mäest
ja soost mindi ümber, jõest mindi üle koolmekohas, Lisaks pidi tee ühendama
kõrtse, mõisaid, kirikuid jne.
„Piibe maantee Tallinnast Järvamaale viiv osa
kulges muinasajal ning varakeskajal tõenäoliselt mitte üle Soodla, Aegviidu ja
Jäneda, vaid üle Saha, Kiviloo, Voose ja Albu; praegusele sihile jõudis ta
Järva-Jaani lähistel“, jätkab Valdo
Praust.“Ka
Tartumaa põhjaosas – muinasaegse Vaiga ehk Vaiamaa ulatuses – erines Piibe
maantee suvine trass praegusest. Muinasaegne tee kulges Kärdest tõenäoliselt
üle Ripuka muinaslinnuse ning sealt edasi üle Laiuse, Palamuse ja Luua,
suundudes meieni tuntud trassile Nava kohal.Üheksa suurema muudatuse tulemusena
– arvatavasti seitse neist keskajal, kaks aga rootsi ajal – tekkinud 210 km
pikkune Piibe maantee trass jäi praktiliselt muutumatuks kuni 20. sajandi teise
poole õgvendusteni. Tollane tee ühtis muinasaegse suvise teega vaid 14%
lõikudel – Tallinna Lasnamäe klindiserval 3,5 km ulatuses, Järva-Jaanist Koeru
suunas (Kargu lahknemiskohani) 11,3 km ulatuses, Piibe–Kärde lõigul 13,8 km ulatuses
ning Tartu Puiestee tänava ristmikust vanalinna 800 m ulatuses. Muudel lõikudel
on tee ajavahemikul 13.-17. sajandini oma kulgemissihti muutunud. Sealhulgas
muutus rootsi ajal suvise tee siht
koguni 63% ulatuses.“
Kui keskajal läbis tee kindlasti mõisasüdameid
ja kihelkonnakeskusi, siis nõukogude ajal hakati teed asulatest mööda viima. Nõukogude
perioodi algul oli maantee kohati nii halvas seisus, et muutus kevadeti
läbimatuks. Nii meenutavad paljud Järva-Jaani elanikud, et 1950ndatel ja
hiljemgi oli tee nii halvas korras, et asulast välja sa ainult rongiga, sest
teed polnud liikluseks võimalik kasutada. Teeuuenudtega muudeti olemasolevat
teed ja valmisid uued lõigud mööda Aravetest ja Koerust. Samuti sai alles
nõukogude aja lõpul viimane Piibe maantee lõik Järva-Jaani ja Koeru vahel asfaltkatte.
Jälgi ajaloolisest teest võib teadlik silm leida loodusest tänagi. Küll on
keset metsarada korraga uhke sild või ääristavad teed betoonpostid. Kõige
lihtsam on seda märgata Kõrvemaa Matka- ja suusakeskuse taga.
Maanteel liikudes on põnev viia ennast
mõtetes aega 100 ja rohkem aastat tagasi, kui maanteel liiguti peamiselt jala
või hobusega. Tundmatust varjav mets pressis mõlemalt poolt teele. Metsast
võisid välja tulla röövlid või murdjad loomad. Iga juhul oli liiklemine seotud hoopis
teistsuguste ohtudega kui tänapäeval. Maanteel liiklemist on oma mälestustes
meenutanud paljud Piibe maantee ääres elanud inimesed. Järva-Jaani külje alt
pärit admiral Johan PItka meenutab, kuidas ta esimest korda isaga Tallinnasse
sõitis. Teele asuti varavalgel ja esimene peatus tehti Aravete kõrtsis. Aravete
kõrts asus praeguse kultuurimaja vastas üle tee, mis hiljem mõisaproua poolt
kohalikele seltsidele seltsimajaks kingiti. Tänaseks pole hoone säilinud.
Admiral Pitka jätkas teed kuni Iru mäe otsast avanes lõpuks vaade merele ja
Tallinnale. Meri lummas noormeest nõnda, et hiljem astuski ta merekooli ja temast sai
Eesti tuntumaid laevakapteneid. Piibe maanteel on liigelnud paljud kuulsused.
Soome eepose autor Elias Lönnrut on kirjutanud oma mälestustes, kuidas ta 1844
aastal jala mööda Piibet Tartusse Kreutzwaldile külla läks. Kindlasti sõitis
mööda Piibet ka 1934.a maailmakuulus kirjanik H.G. Wells, kes külastas Jäneda
mõisaprouat, kellel oli Kalijärve ääres suvemaja. Piibe maanteega on tihedalt
seotud paljud Eesti kultuuri- ja avaliku elu tegelased. Kahekordse olümpiavõitja
Kristjan Palusalu presidendilt kingiks saadud Pillapalus asuv talu on vaid 100m
kaugusel Piibe maanteest. Kes ei mäletaks ütlemist „Palusalu anna valu, siis
saad Pillapalus talu …“. Aegviidu
kalmistul puhkab Eesti rahvatantsuema Anna Raudkats. Siinsamas viibis sõja ajal
pikalt Raimond Valgre oma korpusega, kes kirjutas sellel ajal „Aegviidu valsi“.
Ega saanud oma kodukanti Vargamäel teisiti kui Piibe maanteed mööda
rahvakirjanik A.H.Tammsaare. Jõgeva on Betti Alveri ja Alo Mattiseni sünnilinn.
Maanteed mööda liikudes võib seega jutustada terve Eesti kultuuriloo taustaks
needsamad metsamassiivid, mis on inspiratsiooniks olnud paljudele.
Tänasel päeval on seoses suurema
liikluse suunamisega Tartu maanteele saanud Piibe maanteest väga heas korras
tee, mis läbib maalilisi väikseid Eesti
asulaid (Aegviidu, Järva-Jaani, Tabivere, Jõgeva, Lähte) ja imelist loodust.
Tee ääres asuvad mitmed kirikud (Jõelähtme, Järva-Jaani, Ambla, Koeru, Äksi),
mõisad (Anija, Jäneda, Albu, Kurisoo, Orina, Aruküla) muuseumid (Rebala, Kehra
Raudteejaam, Järva-Jaani muuseumid, Vanatehnika Varjupaik, Jäneda, Pommiauk
Jõgeval, Tabivere, Jää-aja Keskus), mis ootavad ajaloohuvilisi külastajaid.
Eriti oodatakse Piibe maanteele loodushuvilisi. Maantee äärest saavad alguse
paljud tähistatud matkarajad, mida saab läbida koos pere või sõpradega. Teid
ootavad ka looduskeskused (Kõrvemaa, Aegviidu, Elistvere, Kassinurme). Kelle
sõit venib Piibe maanteel pikemaks, see leiab mugavaid ööbimisvõimalusi kogu
maantee ulatuses (Kõrvemaa, Nelijärve, Jäneda, Järva-Jaani, Jõgeva, Äksi). Paljud
põnevad paigad on külastajatele avatud tasuta ja nende külastamiseks on vaja
vaid head tahet (Äksi kiigepark, Kassinurme mäed, Vanatehnika Varjupaik). Võta
aega, peata auto ja tee hinge rõõmustav jalutuskäik. Piibe maantee ootab
suviseid liiklejaid, kellel on aega tutvuda Eesti kultuuri ja loodusega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar