Andres Dvinjaninov – Mulle meeldib
inimesi rõõmustada
Vastik kohe, kui mõnel inimesel ühtegi plekki küljes ei ole.
Otsisin, mis ma otsisin, aga midagi kompromiteerivat ei leidnud. Andres
Dvinjaninov on just selline inimene. Kes ta siis õieti on – dramaturg,
lavastaja, laulja, teatrijuht või hoopis koolitaja? Rahvasuu teab - üheksa
ametit, kümnes nälg – kas see ongi nii või täiendavad erinevad tegevused
teineteist? Tuleb Andresele Väänikverre külla sõita ja järele uurida.
Väänikverre viib kruusatee. Ükskõik kuspoolt sa külale lähened, siis
kruusateest ei pääse. Harva juhtub nii, et inimene müüb maha maja Viimsis ja
kolib keset Eestit kohta, kus bussiliine pole ja naabritki pole näha. Külateel,
enne veel kui jõuan Andrese Kabeli taluni, sibab kõige pealt üle nugis. Vaevalt
olen ehmatusest toibunud, kui kits tahab autoaknast sisse hüpata. Mine või jala
edasi. Majani viib uhke elupuuallee ja väraval võtab vastu mind Välk. Välk pole
mingi kodustatud loodusime vaid noor puudel. Lavastaja, kes on just lavale
toonud „Buratino“, koera nimeks sobiks siiski rohkem Artemon. 1930ndatel ehitatud taluhäärber on muidugi
uhke. Keset maja laiutab väikse teatrisaali mõõtu elutuba, lavagi on nurgas,
kuid teatrit pole siin tehtud ja vaevalt ka kunagi tehakse, sest pererahval on
Tartus juba oma Karlova teatrimaja olemas. Maja ääres on kaunid terrassid ja
ühel neist võtamegi istet. Terrassi värvilised klaasid heidavad päiksekiirtes
murule kauneid värvilaike, mis näivad nii reaalsed, et ei julge neile pealegi
astuda. Tugitooli alt poevad välja kassipojad, kes hakkavad külalise varvastega
mängima. Andres on täna kodune, sest tema ja Ingridi tütar Inderli oli hommikul
olnud veidi nohune. Seepärast istub tütar kogu meie vestluse ajal kenasti isa
kõrval ja kuulab. Hea laps, kes kuulata
oskab.
Sul on siin väga ilus. Siin hakkab fantaasia
lendama küll.
Jaa. Paned veel sigari ja piibu ette ja naudid olemast.
Täpselt siin, kus ma praegu istun, olen kirjutanud kaheksa dramatiseeringut „
Üle linna Vinski“, „Kunksmoor, viimati „Buratino“.
Palju sul vabadust on
kirjaniku teosest dramatiseeringut kirjutades?
Sa saad sealt teosest leida seda, mis sind parasjagu
puudutab või huvitab. Näiteks „Põrgupõhja uus Vanapagan“, mille ka siin
kirjutasin. See tegelaste ja sündmuste galerii on Tammsaarel seal väga lai.
Kahe tunniga ei jõua seal kõigest rääkida. Mina valisin sealt oma teema ja
selleks oli tänapäevane kapitalistlik maailm. Sellest lähtuvalt valid sealt
välja sündmuste rea, mis seda ideed kannab. Mul oli seal viis Kaval-Antsu. Kõik
nägid ühtemoodi välja ja üritasid Vanapaganat ära rääkida. Usust me ei rääkinud
üldse, kuigi mängisime lavastust Tartu Toomkiriku varemetes. Seal kündis Uku
Uusberg põldu. Või võtame praegu välja tulnud „Buratino“ Olav Ehala ajatu muusikaga.
Kutsuti seda lavastama ja siis mõtlesin, et mida ma sellega teen, sest seda on
ju Eestis mitmeid kordi varem juba lavastatud. Hakkasin siis lugema ja
avastasin, et tegemist on piiblilooga, mida ei ole varem „Buratino“ juures rõhutatud.
Seni oli sellest tehtud klounaad. Mina leidsin, et see on lugu headusest ja
kurjusest. Carabass on Mefistoteles, Papa Carlo ei ole Mefistoteles jne. Nüüd
on küsimus, et kuhu see süütu väike laps läheb? Kas ta läheb kõigi pahede poole
või valib teise tee. Kes sellest aru saab, see saab, kes ei saa, see ei saa.
Tavaliselt keegi ei saa. (Andres naerab
mõnuga)
„Buratinos“ on olemas
kõik klassikalise commedia`del`arte tegelased – Malviina, Pierrot, Arlekiin.
Kellena sina ennast kõige rohkem tunned?
Ma olen mänginud Carabassi „Vanemuise“ „Buratinos“. Aga
kellena ma ennast kõige rohkem tunned, see on küsimus? Ma olen ennast liigagi tihti tundnud
Arlekiinina. Lähme ja teeme ja särame. See vist tundub liialt kerglane.
Kas sa hoiad maailmal
sinu ümber pidevalt pilku peal või lased sellel endast mööda minna?
Ma jälgin kogu aeg elu meie ümber. Ma loen lehti
igapäevaselt ja panen selle info põhjal kokku oma lood. Mis mul puudu jääb, on
oma seisukohtade kõvahäälne rusikat lauale lüües väljaütlemine. Kursusevend
Artur Talvik juba teeb seda. Mul ei ole vajadust osaleda ühiskonna protsessides, näidata näpuga
ühiskonna mädapaisetele, ironiseerida või olla oma lavastustes sotsiaalelt
aktiivne, mida teeb kõige teravamalt teater NO99. Ma ei sütti sellest sõnumist,
et kui halvasti kõik Eestis on.
Kas sa siis tõesti ei
ole kurb, et sa ei ole Eestis arvestatav arvamusliider?
Ei ole jah. Mulle on pakutud, et pea seda kolumni või
kirjuta meile sellest artikkel. Üldiselt ei ole mul väga madal enesehinnang,
aga selle koha pealt ütlen ma küll, et keda see huvitab, mida üks Dvinjaninov
arvab asjadest. Mul ei ole seda vedru, mis paljudes on , kes oma kodukandis või
kogukonnas ehitavad, parendavad, muudavad, arendavad. Mul ei ole seda vedru. Ju
ma olen siis ka nii laisk. Ma teen seda nagunii, aga läbi oma lavastuste. Ma
kirjutasin „Buratino“ lavastusse Papa Carlo suhu mõtte, et tee teistele seda
sama, mida sa tahad, et sulle tehakse. Seda pole seal kunagi olnud ja ma olen
kindel, et nii mõnigi laps kuuleb seda esimest korda ja äkki talle jääb see
siis meelde. Inimestele on jäänud mulje, et sa pead kõige kohta kogu aeg midagi
arvama. Andke mulle nüüd andeks, aga ei pea. Sa oled nagu süüdi, kui sul ei ole oma
seisukohta. Iga asja kohta oodatakse sinu käest valmis seisukohta. Aga see ei
pea nii olema. Oma mõtteid saab väljendada ka palju diskreetsemalt kui otse
lajatades.
Ma olen ka seda
meelt, et inimene võib ja peab julgema oma seisukohti muuta. Algul mõtled üht,
aga uut infot saades mõtled oma vaated ümber. Poliitikas nimetatakse selliseid
tuulelippudeks ja siis nad ei julgegi oma lollidest ideedest enam taganeda.
Minu meelest näitab elu muutustega kaasaminemine hoopis inimlikku
arenemisvõimet.
See võib näidata ka argust, et sa ei julge oma arvamust
välja öelda. Nii arvavad need, kes julgevad välja öelda. Miks sa ei ütle,
otsusta ära, kas sa oled Rail Balticu poolt või vastu, kas sa oled
tselluloositehase poolt või vastus, kas sa oled EKRE poolt või vastu. Ütlen
ausalt, et mind huvitab vaid, et Eesti oleks vaba ja iseseisev. Nüüd tuleb
muidugi mõni ja ütleb, et kus see Eesti siis vaba on, ta on ju Brüsseli nööri
otsas. Minu jaoks on Eesti vaba ja kuni ta seda on, ei ole vahet, kes meid
sealt ülalt juhib, sest see kõik on nagunii ajutine.
Kas sind siis ei
häiri, et meil ei ole arvamusliidreid. Nii kui mõni suudabki rahva usalduse
võita, tõmmatakse ta poliitikute ja ajakirjanduse poolt kohe ribadeks. Seda
näitasid hästi viimased presidendi valimised. Ükski väärikas kanditaat omavahel
nääklevatele poliitikutele ei sobinud ja pandi pukki rahva jaoks tundmatu
välismaa ametnik.
Seda ütled sina ja paljud minu tuttavad arvavad ka
samamoodi. Minu jaoks oli seal kanditaatide seas president olemas ja seepärast
tekitas see poliitikute omavaheline kemplemine väiklaste asjade pärast
pahameelt küll. Samas aga, kus seda poleks.
Eesti on rahvusriik
ja rahvuse püsimise aluseks on omakeelne kultuur ja haridus.
Keel ongi kultuuri alus. Eriti kui keele amplituud on nii
väike. Omakeelne kultuur on ülioluline. Oma kirjandus, sõnateater, emakeelne
muusika. Sõna on rahvuskultuuris väga oluline. Sa võid teha maali , skulptuuri
või mõne muu taiese, mis toobki Eestile maailmas suurt kuulsust, kuid keelel
või traditsioonidel põhinev kultuuril on rahvuse jaoks eriline tähendus. Oma
keele ümber olemisel on väärtus.
Mis seisus on Eesti
kultuur?
Eesti kultuur on väga heas seisus. Meil on toimivad laulupeod, pisarateni
liigutavad tantsupeod. Ma ei ole ju tantsija, aga käisime „Kaunimate“ kambaga
ühe rahvatantsujuhi juubelil mängimas ja kui ma imetlesin, kuidas nende
tantsijate silmad särasid tantsides. Ämm tantsis siinsamas Jõgeval toimunud
Naistetantsupeol ja me siis ka vaatasime seda ja see oli vapustav. Laulupeo
lõpus toimuv on hingeliselt raputav. Kuidas siis saab küsida, et millises
seisus on eesti kultuur. Ta õitseb. Ta pole kunagi sajandite jooksul õitsenud
nii nagu täna. Võib-olla. Ma lisan alati lõppu võib-olla, sest ma ju päris
kindlalt ei tea seda.
Eestis on hetkel 23
riikliku etendus ja kontsertasutust. Seda on tegelikult vapustavalt palju.
Pluss vähemalt teist sama palju veel eraõiguslikke asutusi,
nagu Emajõe Suveteater. Saabuval suvel on Eestis 60 uuslavastust. See on minu
ideaal. Kui ma hakkasin suveteatrit tegema 22 aastat tagasi, siis ma tulin
Soomest, kus suve jooksul oli 200 lavastust. Ma rääkisin seda siin, kus
Linnateatri õues oli „Musketärid“ ja aasta hiljem tegime „Robin Hoodi“, ja
keegi ei uskunud, et see on võimalik. Ma ütlesin, et on küll, sest 1930ndatel
mängiti suviti igas Eesti külas näitemängu.
Tänaselgi päeval
toimetavad rahvateatrid hoogsalt. Ainuüksi Jõgeva ümbruses tean ma kolme
suvelavastust – Pedjal, Maarjas ja Kuremaal.
Ole lahke. No mis see muud siis on, kui õitsemine. 20
aastaga on jõutud sinna, et on huvi ja on aega, on majanduslikku ja vaimset
kapatsiteeti tulla kokku. Tule Arlet või Juhan ja teeme meie külas sellise
pulli asja. Igas külas on kindlasti omad ettevõtmised. Meil siin on väike küla.
Siin elab … siin ei elagi õieti kedagi. See mulle muidugi meeldib iseenesest.
Igal juhul on see kõik kultuuriline õitseng. Iga üks võib raamatu kirjutada ja
selle välja anda. Ei tea, kus ta raha leiab, aga tal on see võimalus seda teha.
Meie „Kaunimate aastate vennaskond“ sai 25 aastaseks ja andsime sellega seoses
27 kontserti üle Eesti. Kõik on välja müüdud.
Vaatan, et lisaks
kultuuripõllule künnad ka päris põldu.
Natuke ikka. Kartuli panime maha. Meil on pärlkanad ja kukk
ka. Munad on omast käest võtta. Kasvuhoone on ka, aga see on Ingridi rida.
Kes sa siis
tegelikult oled – lavastaja, näitleja, koolitaja, aednik, laulja?
No kes ma siis olen. Täna tegin ühe esinemise koolituse.
Lisaks teen näite- ja häälekoolitusi. Mul on sellel nädalal neli koolitust. Ma
ei saagi nimetada oma põhilist tegevusvaldkonda. Seda ei ole. Neid asju, mida
ma elus teen, ei tee ma selle pärast, et elus püsida või kütet maksta. Ma teen
kõike seda suure rõõmuga. Vahel ei ole tahtmist rahva ette minna, aga kui näed
nende säravaid silmi, siis käivitub ka endas mingi vedru. Mulle meeldib inimesi
rõõmustada. Kogu selle rahva või kaamerate ees olemise vastandiks on siis siin
kodus olemine.
Kuidas sa käivitad
endas selle vedru, mis käima tõmbab, kui tõesti on periood, kus väsimus murrab?
(Andres mõtleb
pikalt). Ilma püssirohuta ei maksa lasketiiru minna. Mulle meeldib väga
muru niita. Põristan traktoriga suure rõõmuga. Ma kuulsin hiljuti ühe lähedase
käest, et see ei pidanud töö olemagi (Andres muheleb) . Lisaks meeldib mulle
reisida ja maailma avastada. Käisime hiljuti perega Itaalias, kevadel käisime veel
Egiptuses.
Vaata inimene läheb
mööda teed. Keegi teil siin siis ikka elab.
See on naaber. Küla ise asub peamiselt teisel pool jõge.
Seal on mitu maja ja väga toredad naabrid. Seal on Taavi pere, kelle on
Ingeliga sama vana laps. Siis on Tõnu pere. Tõnu sõidab oma Fergusoniga siia ja
tõmbab kartulivaod sisse. Siis on arstipere, kes elab kohe ümber nurga. Õhtul
läheme Naabrimare juubelile. Selline külaelu toimib väga hästi.
Kui sulle antakse
1000 euri vabalt annetamiseks, siis kellele sa selle annetaksid?
Ma seal näosaates ju korra ikka võitsin ka ja annetasin. Aga
kui taas selline võimalus oleks, siis vanemliku hoolitsuseta lastele. See on
mind kõige rohkem puudutanud. Tegime etendust „Hulkur Rasmust“ Mäe lastekodu
kõrval ja see läks hästi hinge.
Kas sa oleksid oma
tööd nõus tasuta tegema, kui sellel on ilus ja õilis eesmärk?
Ikka. Me teeme seda pidevalt. Alles hiljuti esinesime Tartu
Maarjamõisa haiglas kõigile arstidele ja patsientidele. Siis oleme käinud Liiva
vanadekodus, kus on päris eakad inimesed. SOS-lastekülla kutsuti, kuid kahjuks
sellel korral kuupäevad ei klappinud. Teeme ikka, kui on aega. Aeg on alahinnatud väärtus. Elasin praegu
poolteist kuud Tallinnas ja ei näinud vahepeal oma inimesi. Ma võiksin ju kogu
aeg kuskil käia ja midagi teha, aga keegi on siis kodus väga õnnetu.
Kuidas sina oma peres
armastust elus hoiad?
Kuidas me hoiame armastust, Ingi? (Esimest korda saab sõna kogu aeg Andrese kaenlas istunud Inderli .
„Hoiame kõik koos kokku“, kostub vastuseks Andrese pöördumisele.) Teeme
koos sauna ja siis hüppame kõik koos tiiki ja siis köhime öö otsa, nagu täna
oli? (Inderli ainult naeratab.) No
kuidas me siis hoiame. Sellest võib ju palju lugeda, et mida teha ja kuidas
suhet värske hoida, aga ega meie ei teegi midagi erilist. Me mängime alati
õhtuti õhtumänge, mida on kokku seitse. Me
ei tee teadlikult midagi. Sa tunned ennast nende inimestega hästi ja see on
väga mõnus. Teed koos ühiseid asju ja tunned ennast hästi ja see ongi hästi.
Leia endale õiged kaasteelised ja saadki käia muretut eluteed.
Mis sind elus häirib?
Pidev häda. Probleemi otsimine, probleemi tekitamine, see
jutt, et kui halvasti kõik on. Kui halb on elu Eestis, kuidas kultuur sureb
välja, kuidas kõik rändavad välja, kuidas külad on välja surnud ja midagi ei
toimu. Nii hirmsat aega pole Eestimaa varem näinud ja see on lõppu algus. Mind
häirib, kui inimesi kogu miski häirib. Geid, mehed, naised, metsad, palgalõhe,
küll on ikka palju probleeme, mida inimesed armastavad.
Kas sa oma teatris
maksad ka naisnäitlejatele vähem?
Kindlasti mitte, aga on olukordi, kui nad küsivad vähem.
Soorollid on ju nii jaotatud, et mehelt oodatakse, et ta ehitaks maja valmis.
Naiselt üldiselt ei eeldata, et ta peab maksma laenud, ostma autod, panema talverehvid
alla, koolitama ja panema riided selga. Meestelt seda eeldatakse. Naistelt
eeldatakse teisi asju, mis on ka väga aja ja töömahukad.
Mis sind täna
rõõmustab?
Rõõmustab, et lapsed ja teised lähedased on terved.
Rõõmustab, et on nii ilus ilm. Ma olen seoses suveteatriga muutunud
harrastusilmateadlaseks. Jälgin erinevaid kanaleid. Palju on asju, mis
rõõmustavad. Kurvastavaid asju on hulka vähem.
Kus siis
teatrihuviline sind näha saab või milliseid kultuurisoovitusi saabuvaks suveks
annad?
Kutsuks kõiki ikka Emajõe suveteatrisse. Juulis esietendub
tõeliselt pöörane etendus „Tsaar Saltaan“. Lavastuses astuvad publiku ette kolme
erineva teatri näitlejannad oma parimas kõrgvormis: Marika Barabanštšikova
Vanemuisest, Karin Tammaru Endlast ja Terje Pennie Ugalast. Kõigile
teada-tuntud Puškini muinasjutt koos pööraste süžeekäikude ja värvikate
karakteritega kantakse ette vaid kolme näitlejanna poolt. See nõuab neilt
üliinimlikku ümberkehastumisvõimet ja oskust panna mängu kogu oma
näitlejaarsenal. Mängupaik on maagiline – õigeusu kirik koos säravate
sibulkuplite ja kulunud fassaadiga mõjub kui igavikuliselt lagunev maal, kuhu
Puškini tegelased on varjunud maailma eest. Pühade Aleksandrite kirik asub
Tartus Karlova linnaosas Sõbra tänavas. Lavastusele on andnud heakskiidu
piiskop. Seega, on loota, et ilm tuleb ilus!. Lisaks „Tsaar Saltanile“ kutsun
noori teatrisõpru juba viiendat aastat etenduva „Üle linna Vinski“ etendustele.
Tuleb tulla. Loodan, et ilm teid soosib ja tuleb
kaunis suvi.
Andrese pere õhtumängud.
1.
Pallikull. Jooksed ja siis pead teist palliga
viskama ja igaühel on kolm elu.
2.
Trifaa (põhjaeestlaste ukakas). Seda mängitakse
ka õues, puu juures.
3.
Härra Hunt. See on Andrese lemmikmäng. Seda
mängitakse nii, et üks inimene istub toolil seljaga teiste poole, kes seisavad
rivis. Seisjad küsivad kooris „Härra Hunt, mis kell on?“. Hunt siis vastab , et
üks või kaks, kuni kümneni. Siis kõik imestavad, et oo kaks ja astuvad kaks
sammu Hundile lähemale. Imestamine on Andrese lemmikkoht ja selle on ta ise
mängule lisanud. Kui Hunt vastab, et „Kell on 10. On söögiaeg“, siis võivad
teised liikuda ja hunt peab kellegi kinni püüdma. „See on ülijabur mäng.
Jaburuse kehastus“, lisab Andres.
4.
Pimesikk. See Andresele ei meeldi, sest see on
ebakindel mäng.
5.
Rebane, rebane, üks, kaks, kolm. See on sama mäng,
mis heeringas, heeringas, üks , kaks , kolm.
6.
Haned, luiged, tulge koju. Ei saa tulla, hunt on
ees.
7.
Ingeli leiutatud mäng, kus inimene seisab
kinnisilmi ja peab siis ära arvama, mitu kätt või jalga teised tema küljes
hoiavad.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar