Harrastusteatrid ei
ole „rahvateatrid“
Mõtisklen järgmises artiklis veidi teatriharrastajatest kui
olulisest ja aktiivsest osast teatriilmas. Loen aktiivselt „Sirpi“, „Edasit“,
„Müürilehte“ ja teisi kultuuriväljaandeid ja jälgin sealseid teatriarvustusi.
Kuulan raadiost ka „Teatrivahti“, vaatan OPi ja püüan ennast muul kursis hoida
sellega, mis toimub Eesti teatrimaailmas. See on öeldud selleks, et teaksite,
et lugu kirjutades püüan tõesti näha laiemat pilti ja ei arva, et meie
kutselises teatris midagi ei toimu. Toimub küll, aga avaliku tähelepanu
tasakaal on liiga viltu kutselise teatri poole.
Jaanuaris toimus Haapsalus järjekordne harrastusteatrite
festival. Festivali kajastused olid meedias äärmiselt tagasihoidlikud, kuid
samal ajal räägiti kui palju said teatrid riigilt toetust. Harrastusteatrite
Liitu kuulub hetkel 52 kohalikku teatrit. Üle Eesti on kohalikke teatreid,
kooliteatreid ja näiteringe muidugi veelgi rohkem. Harrastusteatreid võib kokku
olla u 250 , lisaks kooliteatrid. Olen oma PiibeTeatriga samuti
Harrastusteatrite Liidu liige ja kohtumistel on ikka jutuks tulnud, kuidas olla
rohkem avalikus meedias pildis. See on raske, sest vaatamata ohtratele
pressiuudistele ja artiklitele, ei kipu ajakirjandus neid üles noppima. Aga miks
ta peaks? Toon mõned argumendid.
Laias laastus võib teatrid jagada kolme kategooriasse.
Esiteks riiklikult rahastatavad suured professionaalsed teatrid, nt Ugala,
Rakvere Teater, Estonia jne. Teiseks väikesed professionaalsed teatrid, kellel
on oma trupp ja majagi, aga puudub stabiilne rahastus või on minimaalne riiklik
rahastus, nt Tartu Uus Teater, Komöödiateater, teater R.A.A.A.M. jne Kolmandaks
harrastusteatrid, mille rahastus on juhuslik ja sõltub omatulust ja peamiselt
omavalitsuste eelarve võimalustest. Neid viimaseid saab ka veel jagada mitmeks.
Esiteks näiteringid, kus käiakse koos kooskäimise pärast. Teiseks näiteringid,
kus on professionaalne juhendaja ja kus toimub ka stuudiotöö. Kolmandaks
harrastusteatrid, kelle on oma pidevalt arenev püsitrupp, repertuaar ja ka
ruumid. Nende viimaste tase teatrilembesel Eestimaal on ülimalt kõrge ja
kohalik publik armastab neid ja ei jäta ühtegi etendust vaatamata.
Kui Eestis hinnatakse teatrikülastusi u 1 miljoni juurde,
siis võetakse arvesse ainult riiklike teatrite külastatavus. Ma oskan öelda
küll ainult meie PiibeTeatri kohta täpseid numbreid, kus eelmisel aastal
külastas meid u 1400 inimest. Umbes selle pärast, et jagasime päris hulgi
tasuta pileteid. Andsime aasta jooksul vaid 12 etendust, mis kõik olid välja
müüdud. Ametlik statistika harrastusteatrite külastatavuse osas puudub, kuid
olen kindel, et see on vähemalt 100 000 külastust aastas. Sellega tahan
öelda, et võrreldes professionaalsete teatritega ei ole see sugugi väike arv. Selle
oleme siis selgeks saanud, et harrastusteatrid ja nende tegevus on väga
laiapõhjaline, millest võtab osa tuhandeid inimesi ja mille tegevusi tulemusi
naudib kordades rohkem.
Kriitik ütleb selle peale, külastatavus võib ju suur olla,
kuid sellel tegevusel puudub kunstiline tulemus, et harrastusteatrit tuleb
inimene vaatama vaid sellepärast, sest kõik tahavad näha , kuidas naabrimees
ennast lolliks teeb ja siis saab temaga koos ja tema üle naerda. Mingis mõttes
võib selles arvamises ka tõetera sees olla. Oma kohalik poemüüja, juuksur,
direktor laval annab lavastusele külastaja jaoks lisaväärtuse ja piiratud
võimekus antakse andeks, sest publiku jaoks on naudinguväärtus mujal. Kuid
Eestis tehakse ka väga heal kunstilisel tasemel harrastusteatrit, mida võib
väga julgelt kõrvutada professionaalse teatriga. Paljud harrastusteatrid
hakkavad oma produktsiooni ja materjali valikuga jõudma lähemal riiklikele
teatritele. Üha enam kaasatakse professionaalseid lavastajad ja ka näitlejad
peaosades. Lisaks muidugi heli-, valgus- ja lavakujundus. Ja muidugi reklaam.
Teatritel on oma kodulehed, kavalehed on inforohked, paljudele
teatrietendustele saab pileti osta netist jne. Etendused salvestatakse üles ja
talletatakse ajaloo tarbeks. Harrastusteatrite lavatagune pool on võrreldav
professionaalse teatriga.
Lisaks on harrastusteatrid väga hea platvorm kohalikele
näitekirjanikele. Oluline on siin märkida, et tihti pannakse harrastusteatri lavale
mõni kohalik lugu või legend, mis samuti loob publiku jaoks lisaväärtuse , sest
ükski teine näitetrupp sama lugu kunagi tegema ei hakka. Nõnda on
harrastusteatrites jutustatud kohalikust ajaloost ja kohalikest kuulsustest
mitte lastes neid unustusse kaduda ja tuues neid tänapäevasele inimesele
lähemale. Kui professionaalsetes teatrites tuleb lavale aastas paarkümmend
algupärandit, siis harrastusteatrites jõuab lavale neid kindlasti rohkem.
Täpset statistikat kahjuks ei tehta, kuid usun, et see arv võib ulatuda
viiekümne algupärandini aastas küll.
Harrastusnäitleja silm särab alati. Võib-olla ei kanna tema
hääl või ei suuda ta nii sisse elada oma rolli, kuid tema silm särab ja ta annab
alati endast laval kõik. Publik mõistab seda ja oskab hinnata. Kutseliste
näitlejate puhul olen kuulnud publikut arutamas, et maksad sellise hinna ja
siis vaatad, kuidas nad seal kargavad või tuiavad ja mitte midagi aru ei
saa. Vahel öeldakse halvustades inimeste
kohta, kes elulistes situatsioonides üle mängivad, et teevad rahvateatrit. Ma
ei tahaks sellise hinnanguga nõus olla, sest ma tean, et inimene, kes on valmis
peale oma päevatööd õhtul lavale astuma, annab seal endast 100%. See on tunnustust ja märkamist, mitte
halvustamist, väärt. Kuna Eestis on tõsine kutseliste näitlejate üleküllus,
siis on harrastusteatrisse tee leidnud ka paljud kutselised näitlejad. Peamiselt
astuvad nad üles suuremaid oskusi nõudvates peaosades, kuid samas oma
kogemusega inspireerivad harrastajaid ja sunnivad neid endast kõik andma ka
prooviprotsessis , mitte ainult etendustel. Näiteks on mängib Tarvo Sõmer kaasa
teater KaRakTer ühes lavastuses ja Liis Haab PiibeTeatri lavastuses. Usun, et
see on olnud väga inspireeriv kogemus ka nende jaoks. Samuti on Eesti tuntumad
harrastusteatrite lavastajad oma oskuste tunnustamiseks leidnud tee välismaale.
Näiteks Tiit Alte ja Kalev Kudu.
PiibeTeatrist (seda olen ise kogenud, usun, et nii on see
veel paljudes harrastusteatrites) on inimesed lahkunud heldimuse või
rõõmupisarad silmis. Nad on tunnistanud kohapeal ja paljudes hilisemates
tagasisideme kirjades, et sellist emotsiooni teatrist ei ole nad ammu saanud. Mitu
teatriblogijat on PiibeTeatri lavastused aastakokkuvõttes ära märkinud, kui
suurimad üllatajad. Samas loen teatriarvustusi, mis märgivad riiklike teatrite
tohutu kvantiteedi juures ära vähest kvaliteeti. Teatrid katsetavad üha enam
moodi mineva kunstide segamisega ehk etenduskunstiga, kuid publik tahab samal
ajal näha lihtsat emotsionaalset lugu, mis tooks pisarad silma ja naeru suule. Kutseline
teater on hakanud oma katsetuslikkuses inimestest võõranduma, mida näitas
ka NO-teatri sulgemine. See annab
võimaluse muidugi harrastusteatritele pakkudes publikule seda, mida nad ootavad
ja nautida oskavad.
Kokkuvõtvalt tahan öelda, et meie meedia võiks palju
julgemalt kajastada harrastusteatrite tegemisi ja kriitikud võtta arvustada
harrastajate lavastusi, sest siin pole juba ammu tegemist marginaalse
maakultuurimaja lava all tegutseva kambaga, vaid tugevaid emotsioone pakkuvate
kunstiliste kollektiividega. Samas võiks ka publik üha enam oma teatrivalikutes
leida tee harrastusteatritesse, sest sealt saadud muljed ei jää alla
kutselisest teatrist saadule.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar