KUJUTLUS ANIJAST
Meie ümber ja meie sees on tallele pandud sajad lood. Lood
ajaloost aitavad meil kohaneda paikkonnaga. Lood annavad ühe piirkonna
elanikele ühe ajaloolise tausta. Teiste jaoks ei ole nad olulised, aga meie
jaoks küll. Minu kodukülast läheb läbi madal kraav, mis kevadeti on vett täis.
Läbisõitja arvab, et see on tavaline maakuivenduskraav aga ta ei ole. Selle
kraavi lasi mõisnik sada viiskümmend aastat tagasi ojast kaevata oma põldude
kastmiseks. Kraavi kaevati poolakatest oskustööliste abil kaks aastat. Avamisele
tuli kogu kohalik sakslik koorekiht ja kui viimane mätas eemaldati ja vesi
oleks pidanud pahinal kraavi tungima, siis ei juhtunud midagi. Surve kraavis
oli liialt väike, et kilomeetrite pikkust kraavi veega täita. Külarahvas sai
hea kõhutäie naerda sakste rumaluse üle, sest kes ei teaks, et vesi üles mäge
ei voola. Sellise veeta kraavina ta aastateks jäigi, kuni kolhoosikord maad
koos kraaviga põldudeks muutis. Kuid võsa vahele ja metsa sisse jäid
kraavijupid alles ja vanemad inimesed näitavad neid lastele ja räägivad juurde,
kui rumalad ikka saksad olid. Teadmine, et eesti mehe tarkus saksa omast üle
oli, pole kustunud. See on meie küla lugu ka teistel pole sellest suuremat
asja. Suuremad lood aga võivad kujundada kogu küla, linna või piirkonna mainet.
Kes meist ei teaks lugu Viljandi paadimehest, Tartu vaimust, Ülemiste
vanakesest või Kalevipojast, kes terve
Eesti on oma jälgi täis tatsanud. Lood loovad kohale juurde kujundi, mis hakkab
elama oma elu. Võib-olla pole me kunagi Viljandis käinud, kuid ometi teame
päris kindlalt, milline on Viljandi paadimees ja mida ta seal järve ääres
askeldab.
Omamoodi veidrad lood on Anijaga. Eduard Vilde, kelle 140.
Sünniaastapäeva sellel aastal kõikjal tähistatakse, pani ühe oma ajaloolise
romaanide triloogiasse kuuluva romaani nimeks „Kui Anija mehed Tallinnas
käisid“. Fakti, et Anija mehed Tallinnas käisid teavad Eestimaal kõik, olen
selles üpris veendunud. Aga , kes olid need Anija mehed ja mida nad Tallinnast
otsisid, seda juba tavaliselt ei teata. Miks pidi Vilde oma romaanile just
sellise nime panema, see on mind pikalt vaevanud? Episood, kus Anija mehed
Tallinna oma õigust tulid nõudma ja selle eest sõnakuulmatuse pärast peksa
said, moodustab romaanist vaid väikese osa. Olin raamatulugemisest varem
hoidunud kartes, et see on mingi võitlus talupoegade ja sakste vahel, aga ei
ole ju. Romaan jutustab hoopis, kuidas
talupoeg tahab saada tisleriks ja oma unistuse nimel võtab ette tollal võimatu
teekonna astuda külaühiskonnast välja ja saab linnas auväärt selliks. Mait on
oma suure unistuseni läbi pingutuste kohale jõudnud, kuid siis vägistatakse
saksa poolt tema armastatud abikaasa ja noore selli maailma variseb kokku. Ta
hakkab jooma, jätab töö, hülgab naise ja pühendub kättemaksule. See lugu on
vaatamata oma ajaloolisele olemusele väga tänapäevane. Kas me saame, meid elus
tabavast ebaõnnest üle, et kogenenumana edasi elada, või anname alla ja loobume
kõigest. Oma elust lahti ütlemist on ka tänapäevases elus näha väga palju.
Inimesed kaovad oma probleemide eest võltsmaailmadesse. Olgu selleks siis
viinapudel või virtuaalmaailm. Me ei saa hakkama päris elu probleemidega ja
siis minnes kergemat teed leiame enda jaoks uue tee.
Vilde romaani pealkiri on aga loonud Anija, kus iganes see
ka siis asub, meestest väga sõjaka mulje. Lugu on loonud kuvandi. Tegelikult on
pragu Anijal väga sõbralikud inimesed ja kõik on oodatud Anija mõisa augusti
lõpul osa saame Piibe Teatri lavastusest „Kui Anija mehed Tallinnas käisid“.
Tulge tutvuge Anijaga ja Vilde romaani sündmustega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar