Näitleja Jaanus Nuutre peab plaani
oma perega Vainupeale kolida.
Kohe on algamas Piibe Teatri uue lavastuse „Kui Anija mehed
Tallinnas käisid“ proov. Istume veel Salme Kultuurikeskuse inimtühjas
proovisaalis koos lavastaja Jaanus Nuutrega laua taha, et veidi aimu saada, mis
mehega üldse tegemist on. Eelteadmisi on mul vähe. Tean, et Jaanus lõpetas
2018. aastal lavakunstikooli 28. lennu, ennem seda Tallinna Ülikoolis
rekreatsioonikorralduse eriala ning Kopli Kunstigümnaasiumi.
Eestimaa on küll
väike, kuid ometi on siin nii palju erinevaid rahvakilde. Kust sina pärit oled?
Tallinnast. Ma olen põline tallinlane, kuid oma lapsepõlve
suved veetnud Lääne-Virumaal Vainupeal. Vanaisa (fotokunstnik, operaator ja režissöör Peeter Tooming) ostis 1980ndate algul sinna maja,
mis hiljem muutus perekonna suvilaks. Seal ma lapsepõlves üles kasvasin. Aga
koolis käisin Tallinnas Koplis. Seega Kopli-poiss.
Vainupea on väga
kaunis küla Eestimaa põhjarannikul. Ega
sa sealsetes männimetsades üksi pidanud suvesid veetma. Kas sul oli seal ka
sõpru või on sõbrad peamiselt ikkagi Tallinnast?
Oh ei. Meil oli seal vägev kamp. Ikka väga palju inimesi.
Praegu on jäänud väheks. Näiteks oli meil ühe küla peale kolm Jaanust. Mina
olin Väike-Jaanus, siis oli Suur-Jaanus ja kolmandat hüüti Lokiks, kuna tal
olid lokkis juuksed. Õhtuti toimusid vägevad jalgpallilahingud. Tol ajal oli
seal hästi palju rahvast, poisse ja tüdrukuid. Aga eluksajaks sõbrad on jah
Koplist.
Kas sul on seoses
Vainupeaga ka tänaseni alles mingeid traditsioone või sündmusi, kus kindlasti
alati osaled?
Oo jaa. 2006.a sain ma 16-aastaseks ja siis tegin endale nö tatikaload.
Selle peale ostis paps mulle minu esimese auto – Volkswagen Golfi. Ei tea kas
tohib seda öelda, aga ma hakkasin siis
kohe ka üksi ringi sõitma. Ühel suvepäeval sõitsime sõpradega Vainupeale, et
teha sauna, veidi maatöid ja juua õlut. Kõige noorem sõber oli 14-aastane ja
mina kõige vanem – 16-aastane. Ära naera, sõitsime siis neljakesi
põhimõtteliselt õlut jooma. See traditsioon on jäänud sellest ajast püsima.
Juba viieteistkümnes aasta sõidame sama seltskonnaga iga suvi vähemalt korra
Vainupeale õlut jooma, tööd ja sauna tegema. Iga juunikuu lõpus või juuli alguses.
Sellised
traditsioonid on väga olulised. Suhtlus sõpradega ongi vast üks olulisemaid
asju üldse elus. Mis seal Vainupeal siis teil tänasel päeval on?
Pikem plaan on sinna elama minna. Hetkel elame abikaasaga
pool aega Tallinnas ja pool aega Vainupeal, aga tahaks sinna midagi püsivamat
teha. Seal on maja, mis kannatab külma, kuid talvel ei ole majas vett. Suvel
saab voolikuga igale poole jagada, aga talvel seda võimalust ei ole. Kui nüüd
laps ka tuleb, siis nii ei saa. Plaan on ehitada uus maja.
Kas oled maaeluks
valmis? Seal pole ju sõpru –tuttavaid, kellele külla jalutada. Pole teatrit või
kino.
Aga minu töö ongi ju ringi käia ja suhelda. Ma kohtun
teatritööd tehes igapäevaselt sõprade või teiste inimestega. Siis ongi hea
tulla Vainupeale ja olla kõigest eemal. Maal on ka hea last kasvatada.
Kindlasti oleme selleks valmis. Oleme endale aru andnud, et töö pärast me ilma
Tallinnata hakkama ei saa. Aga Tallinn pole ju kaugel – üks tund autosõitu. Me
oleme endale aru andnud, et päris püsivalt saaksime sinna minna elama siiski
alles vanemas eas. Seniks tahame Vainupeast teha endale koha, kus on kogu aeg
ootamas soe tuba.
Kuidas su vanaisa enda jaoks Vainupea leidis?
Minu emapoolne suguvõsa on pärit
Lääne-Virumaalt – Rakverest, Haljalast, Rägaverest. Isapoolne suguvõsa alustas Läänemaa
kandist ja jõudis Tallinna.
Sa oled lõpetanud lavakunstikooli ja töötad hetkel vabakutselise
näitleja ja lavastajana. Millal teatripisik sind nakatas?
Teatripisik hakkas külge hiljem,
kuid varem oli kultuurihuvi üldisemalt. Minu isa on töötanud kogu elu
kultuurikeskustes. Ta on olnud Draamateatris helimees või Salme teatri
bussijuht, siis kui Salme teater oli 80-ndatel suur ja kuulus. Hiljem töötas ta
pea paarkümmend aastat Salmes pealavameistrina. Lisaks Kanutiaia Noortemaja,
kus ta tänaseni töötab. Eks ma käisin lapsena temaga kogu aeg kaasas ja nägin
lava kõrvalt näitlejaid, tantsijaid ja lauljaid ning sealt see huvi tekkis.
Siia majja (Salme Kultuurkeskus) ma tulin kõige pealt lavameistriks. Isa oli
pealavamister ja võttis mu noore poisina tööle, kui käisin 7ndas klassis. Siis
ma alustasin oma iseseisvat töömehe elu. Ma töötasin siin majas kokku umbes 10
aastat. Tulin otse koolist siia, tegin koolitööd ja õhtul hilja koju. Enne, kui
läksin lavakasse, jõudsin olla Nukuteatris ka pealavameister. Mäletan, kuidas
Anne Paluver kord küsis, et miks sa ei ole proovinud lavakunstikooli astuda.
See küsimus jäi mind kummitama ja ma ei tahtnud, et keegi saaks kunagi enam küsida,
et miks sa ei ole proovinud. Otsustasin, et proovin ära ja siis ei saa keegi
enam küsida. Proovisin ja sain sisse. Aga suurima tõuke proovimiseks andis
mulle Härmo Saarm, kes oli tol aastal, kui katsetele läksin, Salme Teatri
kunstiline juht.
Sa olid siis ju oma kursusekaaslastest vanem?
Ma olin oma kursusel vanuselt
kolmas. Meil oli seal selliseid vanemaid, kellel keskkool juba aastate taha jäi
isegi rohkem. Selles vanuses on kolm-neli aastat vanusevahet juba päris palju.
Sina vanaonu Jaan Tooming on Eestis väga tuntud teatrimees.
Eks sealt on samuti pärit
teatrihuvi. Enne, kui astusin lavakooli, hoidsin ikka oma vanaonu tegemistel silma
peal. Uurisin ja lugesin omal käel erinevat kirjandust. Ma tunnistan, et oleks
väga uhke oma vanaonu käe all mängida. Paar korda on napilt läinud, aga vast
jõuab veel. Küll aga tema lavastatud Hamletis tegin eelmine aasta ootamatult
püstolit. Jaani ise juures polnud, aga õppisin ühe prooviga sisse etenduse
päeval ja kohe publiku ette. Ei saa salata, et ta on mulle kaude eeskujuks
olnud, mis puudutab just teatrimaailma. Küll aga loodan, et suudan endast oma
jälje sellesse maailma jätta.
Kumb sa siis rohkem oled – näitleja või lavastaja?
Ma olen ikka näitleja. Ma
lõpetasin kooli näitlejana ja pean ennast näitlejaks. Aga elu on nii sättinud,
et lavaka esimesel kursusel sain ma lavastamise pisku külge. Meil oli koolitöö,
kus iga näitleja pidi midagi lavastama, et näha kõrvalpilti ja saada see
kogemus. Ma tegin siis katkendi S.Mrozeki näidendist „Suvepäev“ ja see õnnestus
mul. Siis hakkasin käima paralleelselt ka lavastajate tundides, mis mulle väga
meeldis. Kui ma olin neljandal kursusel, siis lavastasin Salme Teatris, mis on
mulle olnud kasvataja teatriks, sama näidendi täies pikkuses ja sellega võideti
see aasta Harrastusteatrite Festivali Grand Prix. Seejärel lavastasin Salmes
„Esimesed suudlused“, mis samuti võitis peagi auhindu. Sellel aastal on plaanis
enda loodud projektiteatri Teater Nuutrum all teha lavastus Vainupea kabelis,
peaosas Harry Kõrvits ja Anija lugu Piibe Teatris. Võimalik, et lisandub üks
lavastus ka hilis sügisesse. Kunagi mõtlesin, et kui ma saaksin aastas teha ühe
lavastuse, siis oleksin õnnelik. Sellel aastal tuleb neid ilmselt kolm.
Lavastaja töö on väga mahukas. Vaataja saalis seda tihtipeale ei
mõista.
Täpselt. Saad teksti kätte ja kui
see ei sobi kokku minu mõtetega või ei ole näitlejate jaoks vastuvõetav, siis
ma teen tekstiga tundide viisi tööd. Seejärel valid näitlejad, teed omakorda nendega tööd. Salme
teatris tegime iga proovi eel näitlejameisterlikkuse tunde. Mulle meeldib väga
pikalt laua taga teksti analüüsida. Olen pannud tähele, et mida kauem laua taga
istud, seda lihtsamini läheb laval, sest näitlejal ei teki siis enam niipalju
sisulisi küsimusi. Ta oskab laua taga tehtud kehasse panna, võtta vastu õigeid
otsuseid.
Kas näitad vahel ette ka?
Juhtub, kuigi see ei meeldi
mulle. Ma näitan ette mitte sellepärast, et näitleja ei oska, vaid sellepärast,
et mina ei oska seletada. Natuke liigutad ja juba tavaliselt näitleja mõistabki.
Lavastaja peab olema targem kui näitleja. Tal peab olema väga laia
silmaringiga inimene, et näha ja mõista kõiki seoseid tegelaste vahel, aru
saada ajaloolisest olukorrast ja seda tänapäevasele inimesele selgeks teha.
Selles ma ei ole kindel, et
lavastaja peab olema targem kui näitleja. Aga väga palju tuleb lugeda ja uurida
küll iga näidendi lavastamise protsessi eel ja ajal. Sest kui sa lavastad ainult
teksti, siis sa näed laval näitlejaid, kes teineteisega räägivad, aga lavastusel tervikuna puudub keha. Selleks
tuleb lugeda palju autori, koha ja ajastu kohta, et lugu teha tänasele
inimesele mõisteavaks. Lavastaja peab olema valmis kuulama. Terviseteaduste
instituudis sain palju psühholoogilisi aineid, anatoomiani välja. Kõik see on
kasuks tulnud.
Siis peaks sulle ju hästi sobima etenduskunst, mis seob erinevaid
kunstivaldkondi. Oled seal katsetanud?
Ei ole veel, aga tahaks küll.
Nädal tagasi just helistati ja kutsuti ühte sellisesse projekti, mis peaks
kevadel välja tulema. Ülikooli ajal tegin kaasa lavastuses „Ja peaksin sada
surma ma…“, mille lavastas Anne Türnpu. See jättis väga tugeva jälje ja värinad
minusse pikaks ajaks. Tahaks küll katsetada liikumisteatriga, see oleks põnev. Aga kindlamana tunnen ennast sõnateatris.
Rahvas näeb sind näitlejana mai lõpul Udriku mõisas PiibeTeatri
lavastuses „Varjud“. Sa mängid seal metsavenda, kelle tekib 1945.a sõjajärgsel
suvel külatüdrukuga armusuhe, kuid suhet tuleb salajas hoida. Olid sellised
segased ajad. Mis tundeid need sinus tekitasid?
Ärevaid. Kogu see sündmus oli nii
võigas. Ja kogu see elu sellel ajal, kus sa ei teadnud kumba poolt valida ja
põgened parem metsa või siis valid poole, mis osutab valeks ja jälle põgened
metsa. See on ärev. Meie suguvõsas ei ole metsavendi olnud, küll aga oleme
kogenud küüditamist. See on minu kõige
aukartust äratavamaid rolle. Sa mängid konkreetset isikut ja sa ei tohi teda
alt vedada. Samas ei tea ma ju lõpuni, milline te tegelikult oli. Kõik need
sündmused seal näidendis on ju tõsielulised ja see tekitab aukartust ja
vastustust.
„Varjud“ osutusid eelmise aasta sügisel väga menukaks, mis tõttu seda
ka korratakse, kuid samal ajal käivad proovid PiibeTeateri uue lavastusega „Kui
Anija mehed Tallinnas käisid …“. Mis sind selle juures paelus, et olid nõus
lavastajaks tulema?
Ma arvan, et eelkõige ajastu.
Teiseks Vilde läbiv joon, kus ta võtab inimese, kes on oma teekonna alguses, et
ennast elus tõestada, kuid kelle elu lõpeb kurvalt või traagiliselt. Ta juba
saab haljale oksale ja siis … Ka Anija loos saab eesti soost talupojast linnas
pea-aegu, et kuulus meister ja siis… Ta jõudis väga kõrgele, kuid mängu tuli armastus,
mis teeb alati keerdkäike.
Milliseid paralleele võib leida sealt tänane vaataja?
Ikka. Kui Kaarin Raidi käest
küsiti, et millest lavastus räägib, siis ta ütles ikka, et: „Inimeste
vahelistest suhetest“. See on kõige parem vastus. „Kui Anija mehed Tallinnas
käisid…“ loos määravad kogu sündmustikku just inimestevahelised suhted. Just
suhted kujundavad seda teed, mida mööda peategelane käib ja see ei ole kõige
meeldivam lõpp. Äratundmist on siin palju – lootuste purunemised, unistuse
poole liikumine, armastuse eest võitlemine. Inimeste vahelised suhted on
ajatud.
Sinu jutust jääb selle teose kohta hoopis teine mulje, kui
koolipingist, kus räägiti, et tegemist on sotsiaalkriitilise romaaniga, mis
käsitleb klassivõitlust.
Klassivõitlust on seal küll, kuid
peamiseks on siiski inimese tee õnne poole ja kõik see, mis seda takistab.
Sa oled palju koostööd teinud
harrastajatega. Kas kutselise näitlejana see latti alla ei vii?
Ma olen peamiselt lavastanud.
Lavastajana kindlasti latti alla ei vii, pigem koostöö harrastajatega õpetab
isegi veelgi rohkem – kuidas oma mõtet paremini selgitada ja viia näitlejani.
Mida proff haarab õhust, see tuleb harrastajale detailsemalt lahti rääkida ja
läbi selle õpib ise ka. Näitlejana tuleb mängida partner suureks, nagu on
öeldud Aarne Üksküla kohta, kes mängis oma partnerid suureks ja seeläbi oli ka
ise esil. Aga ma ei salga, et liialt tihti seda ette ei võtaks. Aga samas
soovitan kõigil kutselistel töö koos harrastajatega järgi proovida, et teada
saada see väga õpetav kogemus.
Kuidas on üldse kutselise
näitlejana tänases Eestis elada? Näitlejaid on ju hirmus palju.
Vabakutselise näitleja suurim
probleem on teadmatus ja see muudab ärevaks. Kui kutsumus on sinu ainus väljund
ja teist alternatiivi pole. Ma valiks kindlasti vabakutselise elu, kui ma
teaksin, et mul on piisavalt tööd, kuid kindluse annab siiski kutselises
teatris töötamine. Kaks teatrikooli on väikese Eesti jaoks liiga palju.
Ideaalis võiks olla üks ja see ei pea asuma Tallinnas üldse, ning umbes kümne
pealine lend lõpetab iga aasta tagant.
Räägime veel sinust. Mis sind elus üldse rõõmustab?
Minu abikaasa ja perekond. Kui ma
saan piisavalt sporti teha ja liikuda. Need on kõige rõõmustavamad ja
olulisimad minu jaoks.
Väga ilus lause värske abielumehe poolt. On sul selleks piisavalt aega?
On. Seda aega tuleb ise leida.
Siia tulin ka praegu otse trennist. Minu praegune graafik näeb ette nelja kuu
peale umbes 10 vaba päeva. Graafik on tihe, aga seda ma soovisin, sest eelmine
aasta oli üpris tühi. See on vabakutselise valu ja võlu. Ühel hetkel on päevad
tühjad, teisel hetkel ei jõua kõike ära teha. Pigem ma olen õnnelik, et mul
praegu rohkelt tegevust on.
Kas sulle lilli meeldib peale etendust saada?
Väga. Mulle väga meeldib lilli
saada. Kui ma ei tea, kes lilli tõi, siis ma vaatan kummardades vasakule poole ja
paremale poole tänades kõiki. Aga kui ei tooda lilli, ega ma siis ei kurvasta
ka. Lilled on boonus.
Milliseid loomingulisi unistusi sul veel on?
Võiks kursusekaaslastega ühe
lavastuse koos teha. Meil oli tore kamp ja nendega saab alati nalja. Kindlasti
tahaks filmides kaasa teha ja loodan, et mida üles leitakse. Seni pole veel
leitud. Võib olla tundub see kummaline, aga ma tahaks ka mingis lastelavastuses
kaasa teha. Anne Velt lavastas Ajateatris ühe jõuluka, mängisin seal koos Tarvo
Kralli, Liis Haabi ja Katrin Valknaga ja see oli tõesti väga vahva.
Kuidas sa oma õnnestumisi ja ebaõnnestumisi läbi elad?
Ega ma patja ei nuta. Aga ma olen
väga enesekriitiline. Tihti see kasuks ei tule, aga ma loodan, et aja jooksul teen
sellest oma tugevuse. Kui mul on hea päev olnud ja koju jõudes seda mainin,
siis abikaasa teab, et siis on tõesti hea päev olnud ja suusoojaks seda ei
öelnud.
Mis sind häirib?
Ärapanemine. Seda on ka siin
lavastuses väga palju ja tahaks seda esile tuua. Ärapanemist on igapäevaselt ja
pisiasjades isegi liiga palju. See väsitab.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar