UI magistriõppe hermeneutika kursuse töö
USUKALJUD
1.
Sissejuhatus
Hermeneutika on kirjasõna tõlgendamise seadus. Nagu
Kreeka jumala käskjalaks olnud Hermes tõi inimesteni sõnumeid jumalatelt, nii
tõlgendab hermeneutika Piibli teksti ehk juhatab meid algse kirjapandud
mõtteteni. Piibli tekst on märgiline, täis ristvihjeid ja seetõttu ei ole
tsitaadid kontekstist välja rebituna mõistetavad või antakse neile algsest
erinev tähendus. Hermeneutika selgitab lugejale tausta, kirjutaja ja kirjakoha
tähendust läbi laiema analüüsi. Antud töö eesmärgiks on Pauluse kirja galaatlastele kirjakoha Gl
3:6-9 mõtestamine. Nimetasin oma töö pealkirjaga “Usukaljud”, sest minu meelest
kohtuvad siin kaks ristiusu olulist alustegelast, Paulus ja Aabraham, kelleta
poleks ristiusku tema tänasel kujul olemas.
2.
Pauluse suurusest
Võib arutada, et
kumb on ristiusu jaoks olnud olulisem – kas Jeesus või Paulus? Sellele
vastaks tavaline kodanik, et muidugi Jeesus Kristus, sest Jumala poeg toob
inimkonnale lunastuse, millele kogu ristisusk põhinebki. Kristlus on usk
Kristusesesse. See on lihtne ja kõigile selge. Kuid Jeesus ei olnud ise
kristlane ja ei rajanud ka kristlust. Jeesus oli juut, kes kutsus teisi sihi
kaotanud juute üles meelt ja elukombeid parandama astudes taas õigele teele.
Piiblisõna ütleb, et oma usutavuse suurendamiseks andis Jumal Jeesusele võime teha imetegusid,
sest inimene vajab uskumise kinnitamiseks silmaga nähtavat või kõrvaga
kuuldavat tunnistust. Jeesus hävitati roomlaste poolt, kuna ta kõigutas võimu
alustalasid, kuid need, kes ülevalt masside tegemisi juhivad, ei taha pudeneda
oma kuldtornidest. Jeesust, Jumala Poja ja Lunastajana, tunnistasid väga
vähesed. Algkristlased moodustasid imeväikese kogukonna Rooma riigi
jumalaterohkes maailmas, kuni oma tegevusega alustas Paulus. Jan Assmann on
kirjutanud: “Inimesel ei ole lihtne end vääraks kuulutatud jumalatest lehti
rebida, sest nende jumalate eeliseks ja veetluseks on looduslikud tõendid,
millest ilmutuslikul tõel vajaka jääb.” (4, lk 174) Kindel talle usaldatud töös ja oma usus
Jeesusesse, Jumala Pojasse, alustas Paulus misjonitööd kutsudes inimesi
valmistuma viimsepäevaks ja näidates neile ühe ja ainsa tõelise Jumala võimu. Jan
Assman märgib veel, et iga usuline inimmasse puudutav muutus on võrreldav
revolutsiooniga. Nagu Moosese puhul kui mindi üle polüteistlikult maaimavaatelt
monoteisteistlikule, siis nüüd Pauluse puhul judaismilt kristlusele. Aeg oli selleks küps, sest rahvas soovis
vastu astuda ülemkihi võimule ja selgeim moodus oli selleks usuline ümbersünd. Usun,
et Paulus pidas end mingil moel Aabrahami taassünniks. Paulus oli kindel, et ta
on väljavalitu ja, et Jumal toetab tema misjonitööd. Selle kinnituseks on
Pauluse kiri galaatlastele:
“Paulus, apostel mitte inimeste poolt ega mõne inimese
kaudu, vaid Jeesuse Kristuse ja Jumala Isa läbi, kes Tema on üles
äratanud surnuist .. (Gl1)
Paulus oli oma usus kindel ja see andis talle
enneolematu jõu ja energia. Jumalast andud energia kiirgas inimestele ja nii
hakkas kristlik kogukond kiirelt kasvama. Algul väiksearvulised kogudused
tekkisid kõikjal Vahemere rannikul ja Väike-Aasias. Kuigi Jeesus oli usu
vundament, siis ilma Pauluse misjontööta ei oleks kristlusest saanud
maailmausk.
Hoidmaks oma kogudustega sidet kirjutas ta hulgaliselt
kirju. Kirjade kirjutamine kirjandusliku zanrina oli Rooma riigis väga
populaarne. Kirjad oli tavapäraselt mõeldud esitamiseks ja ettelugemiseks
laiadele hulkadele. Nii loeti kirju kaugetelt filosoofidelt või riigijuhtidelt
ette linnaväljakutel, neid arutati ja koostati vastukiri. Kirjad ringlesid ja
täienesid. Nii ei olnud Pauluse kirjad alati mõeldud vaid ühele kogudusele,
vaid need saadeti omakorda edasi. Nõnda on ka Kiri Galaatlastele suunatud
kõigile Galaatia kogudustele : “.. –Galaatia kogudustele “ (Gl2).
Kirjas ei ole Paulus rahul Galaatia kogudustega, sest
viimased on lasknud ennast mõjutada paganatest ja pöördunud ära Jeeusest.
Paulus rõhutab veelkord oma sõnumi erilisust, sest see on saadud otse Jumalalt
ja mitte inimestelt ja tuletab meelde ,
et ka tema ise on olnud enne misjonitööga alustamist pimedusega löödud ja
kiusanud taga juudi kogudusi. Pauluse sõnumid on väga kindlad ja ei oota
arutelu, vaid kuuletumist.
3. Aabrahami
eeskujust
Nüüd jõuan
käesoleva töö aluseks oleva peatüki Gl3:6-9 juurde.
Gl3: 6 Nii nagu „Aabraham uskus
Jumalat ja see arvestati talle õiguseks”, 7 nii mõistate teie, et
need, kes on usust, on Aabrahami lapsed. 8 Kuna aga Pühakiri nägi ette, et Jumal
teeb paganad õigeks usust, siis ta kuulutas ette Aabrahamile rõõmusõnumit:
„Sinus õnnistatakse kõiki paganaid.” 9 Nõnda siis õnnistatakse neid, kes on
usust, koos uskliku Aabrahamiga.“
Gl3 algul teeb Paulus kogudustele etteheiteid nende
mõistmatuse osas, et nad on maiste mugavuste pärast usu juurest taganenud. Ta
rõhutab, et õigeks mõistetakse vaid usus kindlad ja toob näiteks Aabrahami. Aabraham
on Jumala väljavalitus. Ta toetab teda ja aitab teda ja annab talle maa
igaveseks ajaks igavesti kasutada.
1Ms.13: 14 Ja Issand ütles Aabramile,
pärast seda kui Lott tema juurest oli lahkunud:
„Tõsta nüüd oma silmad üles ja vaata paigast, kus sa oled, põhja ja lõuna ja hommiku ja õhtu poole, 15 sest kogu maa, mida sa näed, ma annan
sinule ja su soole igaveseks ajaks! 16 Ja ma teen su
soo maapõrmu sarnaseks: kui keegi suudab maapõrmu ära
lugeda, siis on sinugi sugu äraloetav. 17 Võta kätte, käi maa läbi pikuti ja
põiki, sest ma annan selle sinule!”
Sören Kirkegaard küsib oma essees “Kartus ja
värin”: “Mida tähendab olla Jumala
väljavalitu? Kas see tähendab seda, et sind jäetakse nooruspõlves ilma nooruse
soovunelmatest, et laste neil suure vaevaga täituda vanaduses?” (1, lk 159) ja
samas ta ka vastab : “Kuid Aabraham uskus ja sellepärast oli ta noor; kuna see,
kes alati loodab kõige paremat, vananeb elust petetuna, ja see, kes on alati
valmis halvimaks, jääb varakult vanaks, aga see, kes usub säilitab igavese
nooruse!” Jumal pani Aabrahami usu proovile ja lasi viia tema hilises eas
sündinud ainupoja Iisaku Morija mäele, et ta oherdaks seal viimase Jumala
kiituseks. Aabraham oli kindel oma usus Jumalasse ja viis poja mäele, sidus
poja kinni, süütas lõkke ja tõstis noa. Kirkegaard kirjutab, et veel siis oleks
võinud Aabraham torgata noa oma rinda. “Maailm oleks teda imetlenud ja tema nime
poleks unustatud, aga üks asi on olla imetletud, teine aga olla teednäitav
täht, kes päästab hirmunu” (1, lk 162). Kuid viimasel hetkel peatas Jumal
Aabrahami olles saanud kinnituse tema usu kohta.
Ms1: 5 „Ja ta viis tema õue ning ütles: „Vaata nüüd taeva
poole ja loe tähti, kui sa suudad neid lugeda!” Ja ta ütles temale: „Nõnda saab
olema sinu sugu!” 6 Ja ta uskus Issandat ning see arvati temale õiguseks.“
Jumal pidas silmas, et Abrahamist sai kõigi kristlaste
esiisa – kristliku koguduse liige nr 1. Seega kõik , kes usuvad Jumalasse,
saavad Abrahami koguduse liikmeteks.
Paulus ei saanud teada, et tema kirjad saavad kunagi
piibeliku kaanoni osaks. Paulus lähtus oma sõnade tõestamisel Vanast
Testamendist. Jukka Thuren märgib, et “Paulus räägib VT-st kui elavast isikust,
peaaegu Jumala hüpostaasist, kes mitte ainult ei ütle, vaid kes suunab oma sõna
eriliselt millelegi, “näeb”, “teab” ja “tegutseb” (2, lk 39). Seepärast viitab
Paulus Gl3:8 oma kirjas VT-le. Paganate all, kes saavad usuks õigeks pidas
Paulus silmas kõiki rahvaid. Thuren märgib “”ethne” tähendab nii (võõrad)
rahvad, kui ka (üksikud) “paganad”” (2, lk 39). Samas Paulus muidugi ei
oodanud, et rahvad ühiselt usku pööraks ja saaksid usust õigeks, vaid keskendus
pigem üksikutele inimestele. Pauluse
jaoks ei olnud rahvusel tähtsust. Oluline oli vaid usk ja kui inimene uskus
kristlikku Jumalat, siis mõisteti talle õigust tema rahvusest hoolimata. Inimesest
sai Aabrahami koguduse ja rahva liige. Gl3:9 kinnitab Paulus üle, et õigeks
mõistetakse kõik usust õiged koos Aabrahamiga.
Pauluse jaoks on usu kinnituse juures Aabrahami
eeskuju väga oluline. Lisaks kirjas galaatlastele toob ta Aabrahami positiivse
eeskujuna esile ka Kirjas Roomlastele. Vanas Testamendis avab Jumal end
Aabrahamile. Samuti peab Paulus ennast Jumala poolt juba sünnist saadik
äravalituks. Tema kirjadest on tunda, et ka Paulus sooviks saada Jumalaga otse
ühendust, nagu Aabrahamgi. Pauluse positsioon koguduses sõltub otseselt
sellest, kuidas inimene suhtub Aabrahamisse, kellega Paulus ennast samastab.
4.
Kokkuvõtteks
Kristlikud algkogudused ei sündinud kergelt. Pauluse
misjonitöö eelduseks oli usk ainsasse Jumalasse ja tema Pojasse Jeesusesse
Kristusesse. Usu kinnituseks vajas Paulus märke, mis pidid kahetuhande aasta
taguseid inimesi vapustama ja andma neile kinnituse, et vaatamata keerulisele
olukorrale on nad omas usus õigel teel. Aabrahami lugu ja usutunnistus läbi
proovile paneku sobisid selleks väga hästi.
5. Kasutatud
kirjandus
1.
Sören
Kirkegaard “Kartus ja värin” (Kogumikust “Uuema evangeelse teoloogia
põhitekstid” Ilmamaa 2013)
2.
Jukka
Thuren “Pauluse kiri galaatlastele” (Greif 1997)
3.
Piibel
(trükk 1989)
4.
Jan
Assmann “Moosese eristus ehk monoteismi hind” (Tallinna Ülikoooli Kirjastus
2017)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar