Milline muusika sobib kirikusse?
ERR saates „Kirikuelu“
kõneles aprillis 2020 Aasta Kirikumuusikuks valitud Eerik Jõks. Muu jutu seas
otsiti vastust küsimusele, et mis on kirikumuusika. Täpset definitsiooni ei
leitudki. Jõks tõdes, et kirikus kõlav muusika peaks põhinema pühal tekstil.
Samas võib kirikus laulda kirikukoor ka ilmalikku laulu ja kas on see siis
sobimatu? Samamoodi ei leitud vastust kiriklikule muusikazanrile. Kas kirik on
ainult klassikalise ja liturgilise muusika esitamise koht või sobib kirikusse
ka rock-band, kui ta kasutab oma loomingus nt psaltritekste. Sama tõdeb Anu
Kõlar oma artiklis „Mis on kirikumuusika ja kuidas sellest kirjutada?“. Tema
jagab kirkus kasutatava muusika kaheks - liturgiline muusika ja kaunistav
muusika. Neid seob konkreetse kirikuruumiga vaimuliku juhi hinnang või „kõhutunne“
muusika ruumi sobivuse kohta. Ühest vastust sellele kindlasti polegi ja
seepärast on EELK kehtestanud abiks kirikujuhtidele vastavad juhtnöörid, mida kontsertkorraldajate
meelehärmiks kiputakse ka küllalt jäigalt koguduste poolt järgima.
Olen ise samuti mitmeid
kordi esinenud kirikus või korraldanud kirikukontserte. Probleem on alati üks,
et kas esitatav repertuaar on ikka sobilik kiriklikku ruumi. Tõsi on see, et
kirik on ruumina ja akustika poolest maapiirkondades kindlasti üks paremaid
kontsertsaale ja seepärast on suur ka kihk oma suviste või jõulutuuridega
kirikuid külastada suur. Piiri on nõutava ja pakutava vahele on raske tõmmata.
Tuurilaulikud väidavad, et nende kaunid laulud sobivad suurepäraselt kiriku
atmosfääri, kuid siis küsib kirik omakorda, et kas neis ikka kõneldakse Jumala
aust. Mul on kord olnud vestlus ühe kirikuõpetajaga, kes arvas, et Jumalat
võiks ikka mõnes laulus nimetada. Iseenesest tagasihoidlik soov. Aga mina
küsisin vastu, et kas piisab ainult Jumalast või on oluline ka kontekst, sest
Jumalat on võimalik kujutada ka negatiivses võtmes. Kirikuõpetaja arvas, et see
ei ole hea lahendus. Ma küsisin vastu, et kui ma Jumalat ei nimeta, aga laulame
inimese otsingutest ja tsiteerisin: „Ma nagu laev, mis liugleb üle vee, kus on
küll kapten, kes näitab mulle teed. Või nagu laps, kes ärkab ülesse ja siiralt
avatud on kõigil uuele.“ Saavutasime kompromissi, et antud laulus kujutab
kapten Jumalat ja see on sobilik. Samas ei ole võimalik kõiki laule ükshaaval
läbi töötada. Tuleb usaldada esinejat ja kui ta kord on alt vedanud või
usaldust kuritarvitanud, siis temaga edasine koostöö lõpetada. Kirikudki
suhtlevad omavahel ja kui esimene tuurikontsert ei vasta kiriklikule vaimule,
siis pole vaja järgmistes pühakodades neid enam võõrustada. Oma põhimõtetele
kindlaks jäämine on voorus igaühe juures.
Omakorda tekib teine
küsimus, et kui muusika on vaid osa edastatavast sõnumist. Siin meenub mulle
ansambel Pussy Riot esinemine Õigeusu katedraalis Venemaal. Ansambel edastas
läbi enda suhteliselt kirikusse sobimatu muusika Jumalale palve. Palve lõpetada
Venemaa valitsejate kuritööd. Loomulikult artistid vahistati sobimatu käitumise
pärast, kuid see oli tingitud riigipoliitikast. Kas samalaadne palve esitus
läbi robustse etteaste ja muusika oleks Eesti kirikus olnud ilma tagajärgedeta
võimalik? Pigem siiski mitte, sest selliste etteastete eesmärk on
provotseerida, kuid kirik peaks olema koht südamest tulevate pöördumiste jaoks
otse Jumala poole ja mitte üldsusele. Samas vastaks sellele Pussy Riot, et
nende südamest tulevat palvet ei võetaks muidu kuulda. Anu Kõlar eelpool mainitud
artiklis leidis, et sama muusika kõlab erinevalt kirikus ja kontsertsaalis. Samale
muusikale omastab kuulaja lähtuvalt ruumist teise tähenduse. Ometi arvan, et
Pussy Rioti vormis palvele ei oleks kirikus kohta.
Omamoodi huvitav on
lugu kiriklike tseremooniatega, nt pulmad. Kui noorpaar on palunud oma
laulatust muusikaliselt kaunistama kutsunud mõne artisti, kes esitab kena armastuslaulu,
kas siis see on tseremoonia ja ajalooliste kommetega kooskõlas. Kui noorpaar on
tutvunud kindla laulua ajal ja tahab seda just kuulda ka oma tseremoonial.
Näiteks Code One „On küll hilja“. Imeilus lugu, kuid siiski poplaul, kuid just
selle saatel noorpaar tantsupõrandal tutvus. Kas kirikul on õigus öelda, et see
ei sobi siia või on kirikuõpetajal tseremooniameistrina võimalik silm kinni
pigistada? Mina arvan, et sarnastel kinnistel üritustel võiks teha mööndusi ja
lähtuda noorpaari soovidest.
Järva vallas asub viis
kirikut ja käesoleva aasta juulis korraldame kirikupäeva, kus kõigis kirikutes
toimuvad erinevad kultuuriüritused, ekskursioonid ja teenistused. See tõstis
korraldusrühma ümarlaual taas üles probleemi, keda kutsuda esinema ja millised
artistid sobiksid päeva kaunistama. Pean ütlema, et kirikuõpetajate arvamusedki
ei ühtinud 100%. Mõni oli nõus kaasaegsemate lahendustega, teine oli seevastu
üpris konservatiivne. Lõpp-tulemusena leiti, et kirkusse sobib igal juhul
rahvamuusika ja vaimuliku sisuga muusika. Samas tõdeti, et piletitulu nendega
ei teeni. Seega oli vaja ikkagi laiemaid rahvahulki meelitavat artisti. Kahjuks
on nii, et vaimulik muusika on väga omal kohal kirikuteenistuse osana, kuid publiku haaramiseks oleks vaja
vähemalt Arvo Pärdi jumaliku puudutusega teose ettekannet, aga see ei ole
omakorda eelarveliselt väikese maakiriku jaoks võimalik, sest eeldab kutseliste
artistide kaasamist ja uute teoste õppimiseks kuluva aja tasustamist. Olgu
selle lõigu kokkuvõtteks öeldud, et kutsusime 10.juulil Järva-Jaani kirikusse
laulma Tõnis Mägi.
Vaimulik muusika ei ole
oma olemuses väga populaarne ja on siiski kitsa ringi huvi. Samas rahvamuusika
on eelkõige seoses Viljandi Kultuuriakadeemia tegevusega tõusuteel. Sinna
kuulub ka vaimulik rahvamuusika. See on zanr, mille arendamisel võiks kirik ja
muusikud panna seljad kokku ja usun, et läbimõeldud turundamisel oleks kirikud
publikut täis, aga see on ju oluline - saada inimene kirikusse – kogu kristliku
kultuuri ja maailmapildi tutvustamisel.
Loomulikult moodustab
eraldi peatüki kirikumuusika maailmas teenistustel kasutatav muusika. Arvo Pärt on öelnud, et igas kõrgkultuuri
pole võimalik teha ilma jumaliku puudutuseta. Sama arvan ma kirikusse sobiva
muusika kohta. Kirikus kõlav muusika peab olema jumaliku puudutusega. Religiooni
usaldusväärsuse tagatiseks on tema traditsioonid ja ajalugu. See tähendab , et
ei tohi kergekäeliselt loobuda aastasadade jooksul kujundatud kuvandist ja inimese
ootuspärasest atmosfäärist. Kuid inimene suhestub ajaloolise pärandiga läbi
tänase maailmapildi. Seega arvan, et ka Eesti vaimulikud juhid võiksid palju
julgemalt kasutada liturgias erinevat kaunistavat kaasaegset muusikat.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar