VANAISA MONOLOOG 1 Haridusest
Võtsin Piibli ja pilli kaasa. Mis sul
elus ikka muud on vaja – Piibel ja pill. Kui ma ka Jumalat ei usu, ei tähenda
veel, et ma Jumalat ei karda. Ega kui vaeva ei näe, siis taeva ei saa. Teie
olete õpetajad, aga milleks kooliharidus, kui meil on ahju otsas vanaisa ja tema
rä
ägib millal ja mida teha! Sest vanaisa
kuulis neid tarkuseid oma vanaisalt ja kui mina ahju peale jään, siis saan
omakorda kõik edasi jutustada, mida oma vanaisalt kuulnud olen.
Seni kuni inimese maailma seisab vanaisa
tarkuste ja piibli tarkuste vahel, ei saa temaga midagi kurja juhtuda. Inimene
on inimene ja jääb inimeseks kõigi oma hädade ja rõõmudega, anna talle aabits
kätte või mitte.
Sa võid ju kuube vahetada, aga ega
sisu sellest muutu. Kuigi maailm meie ümber muutub, kui millessegi väga uskuda ja seda tõde kuulutada. Kui mitmeid kordi ja
pikalt samast rääkida, siis hakkavadki kõik sinu tõde uskuma ja soovitu jõuabki
kätte. Eks kass tõuseb ka padjalt ikka siis kui kõht tühi on. Miski peab olema
, mis inimest kangiga liikuma lükkab ja sõna vägi on suur. Kas ei ole mitte
Piiblis kirjas, et alguses oli sõna ja Sõna oli Jumala juures ja Sõna ise oligi
Jumal ja kui Sõna sai väge täis, alles siis tuli peremees ja pani peeru põlema.
Kõik algab soovist. Kõik algab mõttest. Samas, kui millelegi päris lõpuni
mõelda, siis ei saa ilma Jumala sekkumiseta miski selgeks. Kes me oleme või kust me tuleme? Aga kui Jumalata miskit
selgeks teha ei saa, siis milleks meile kooliharidus, kui meil Piibel laua peal
ja vanaisa ahju peal, kes Piiblit seletab.
Vaata, kui õpetaja joob ja asjust ei
taipa, pole suurt häda, aga õpilane peab alati kaine olema, sest õppida on
raskem kui õpetada. Õpetada võib ka siis , kui ise aru ei saa, aga õppides peab
tingimata aru saama. Kool teeb lihtsad
asjad keeruliseks. Kool on nagu supp, kus hea ja maitsev puljong keeratakse
paksuga segi ja nii ei saa sööja enam midagi aru, sest toidul kaob maitse.
Igaüks paneb supile juurde just seda, mis tema meelest oluline, aga lõpptulemus
kannatab. Ega lihtsaid asju inimene ei usu, inimese jaoks peab kõik keeruline
olema, et ta seda tõsiselt võtaks. Lihtsad asjad on lihtsad ja seepärast
inimene neid ei armasta, kuigi lihtsates asjades võib sügavust olla palju
rohkem. Kooliõpetaja kardab ka lihtsaid asju ja tahab kõike keerukama näidata,
kui asi tegelik ongi. Aga kui õpilane juba lihtsatest asjadest aru saab, siis
on elamiseks sellest küllalt. Minevikus ei kahetse te midagi rohkem, kui olete
ühe või teise rumaluse tegemata jätnud lausa suure tarkuse pärast. Tänapäeval
kuulab õpetaja õpilast ja usub, et viimane teab, mida talle vaja on. Aga noorte
inimeste sõnu ei maksa kuigi tõsiselt võtta, sest nemad on halvad
inimestetundjad eriti kui küsimuses on nemad ise.
Inimene ei ela tarkusest , vaid oskustest.
Ei ole kooliharidusel mõtet kui sa adra
taga käia ei mõista. Kes sa inimeseloom, selline siis oleks? Pole tööd pole
vilja, pole vilja, pole leiba, pole leiba pole peret, pole peret pole lapsi,
aga lapsed on üldse ainumas ja suurim rõõm selles elus. Võtad nad õhtul põlve
peale, kiigutad ja räägid maailma asjust ja nemad küsivad ka, no et kas saksad
ka peeru lasevad või on see talurahva eelisõigus. Eks mina siis vastan kuidas
oskan. Kord olin just põllult tulnud, kui poiss küsis, et kuidas tähed säravad,
et kas neil on sädemed sees, ma ei osanud midagi vastata, siis küsis jälle, et kuidas viljakõrs teab, et ta peab
kevadel nina mullast välja pistma, no kus mina selliseid asju tean. Eit ütles
siis poisile, et sa ära sega isa, sa ju näed , et isa on väsinud ja tahab
puhata. Aga nii ei tohi, las lapsed küsivad, kuidas nad muidu targaks saavad. Kui
mina lapsena midagi valesti tegin, siis sain vanemate käest peksa, et ma parem
oleks. No nüüd nuhtlen mina oma lapsi ja eite, kui need midagi valesti teevad.
Ikka selle pärast , et nad paremad inimesed oleks. Ei tea, kas nemad peksust
targemaks muutuvad, aga endal on hea olla, et oled ikka midagi teinud, et
lapsed elus hakkama saaks. Tarkus tuleb ikka tagant poolt.
Eks ma olen plaaninud neid ka kooli
panna, aga mis kasu neile sellest tõuseb. Õun maitseb hea, kui puu on tugev.
Kehva puu õunad lähevad juba kasvades mädanema. Puu on õuna kodu ja lapsega on
samamoodi. Kodu õpetab inimest rohkem kui koolipink ja kui kodu ei õpeta, ega
siis koolipinki tarkust anna. Elu õpetab sind igal sammul. Ole ainult mees –
pane tähele ja jäta meelde. Ma võin oma vaatluste põhjal sitahunniku järgi ilma ennustada. Kui hunnik
on jääs, siis on külm, kui hunnik on vesine, siis sajab, kui hunnikut pole
näha, on udu, kui hunnik on kadunud, siis on tugev tuul.
Mulle meeldib kuulata ja vaadata. Ma
mõtlen, et inimesed lugemisega liialt aega kulutavad. Mulle meeldib eluga
kursis olla ja sellepärast ei võta ma ajalehte kättegi, vaid lähen tare kõrval
külatee äärde ja vaatan. Teinekord vaatan ja ootan mitu päeva, enne kui midagi
juhtub, aga mõnikord läheb kohe madinaks lahti. Näiteks. Üks päev sõitis
mõisahärra kellegi võõra daamiga tõllal mööda ja ei läinud poolt päevagi, kui
juba läks pastori-härra ka vankril samuti mõisa poole. Nii on. Uudised tulevad
ise sinu juurde. Ah, kus siin see uudis siis oli? Aga, kes see daam oli? Aga
miks läks pärast daami saabumist pastor mõisa. Pärast oli meil eidega mitu
päeva arutamist, et kas keegi sureb või abiellub. Eit käis küla peal ja rääkis
edasi, mida meie nägime. Kõigil oli asja kohta oma arvamus. Nii see tõde
selgubki.
VANAISA MONOLOOG 2 Naistest
Ma olen kuulnud, et maakera on lapik.
Ei tea kas, sellel võib tõetera sees olla. Kirikuõpetaja rääkis, et pole vaja
kodunt kaugele minna, sest kui liialt kaugele lähed, siis kukud üle serva alla.
Ega ma polegi läinud. Kord sõitsin Albu mõisani, aga keerasin otsa ringi, sest
tee hakkas juba alla poole minema. Siis ma olin veel noor. Sõitsime peale
laulatust kirikust koju. Panin käe naise põlvele. Naine ütles, et nüüd kui me
abielus oleme, võid ka kaugemale minna. Ma siis põrutasin kohe Alpu välja, aga
siis tuli hirm peale.
Eesti on
vaba maa, kus iga mees võib teha täpselt seda, mida tema naine tal lubab. Enne
kui kodunt välja tulin, luges naine sõnad peale. „Mõtle, mida sa kirjutad või
avalikult räägid. Me peame edasi ka elama. Meie lapsed peavad edasi elama ja
tahavad inimestele otsa vaadata. Sinu jaoks on terve minu elu vaid lõbus kõrtsijutt.
See pole kõrts, see on elu ja minu elu pole kildude peal väljas.“
Hea naine on vaese mehe varandus. Vanemad mehed teavad, et on teemasid,
millega ei maksa üldse naisega dialoogi astuda. Kuula ära ja tee nagu öeldakse.
Mees on ju laisk, milleks raisata jõudu vaidlemisele, kui see nagunii kuhugi ei
vii. Vaidled kulutad jõuda , närve ja aega ja lõpuks teed ikka nagu eit tahtis.
Seepärast, kui naine hakkab rääkima näiteks uutest pudrukaussidest võib mees
samal ajal vabalt mõelda, et kas teha õhtul sauna ja võtta väike õlu või mitte või minna või minna metsa ja vaadata, et kas on
loomajälgi näha … „Jaan, kuule Jaan“
„Jah“ „No, mida ma sinuga ikka räägin“.
Vestlus
naisega on nagu karujaht. Viska pikali
ja teeskle surnut. Naisel hakkab igav ja ta lahkub. Vanasti rääkisin eidega ka, aga tema enam mind
ei kuula. Kui julgesingi
midagi vahele poetada, ütleb naine selle peale hoopis „Sa ära hinga nii
sügavalt, kui ma sinuga räägin …. Ja
üleüldse ole vait, kui mina sinu arvamust küsin“ ja paneb edasi. Kuigi naised
meeste käest küsivad, siis tegelikult on neil vastus enne teada, kui küsimus
küsitudki. Ja siis hoia alt, kui sinu arvamus tema omaga kokku ei sobi. Siis on
silmad vees ja ainult kukal näha.
Peale seda
kui on mulle pika monoloogi pidanud, vaatab otsa ja ohkab „Ütle, mis kasu mul
sinust on?“ Seepärast mehed naisi tihti
ei kuulagi, sest naise jaoks on oluline jagamise , mitte küsimuse, rõõm. „Me ju
rääkisime sellest ja siis ma otsustasin“.
Aga millal mina sain oma arvamust avaldada või millal ta sellest rääkis?
Küsis küll mu käest, „Kas mul on aega
rääkida?“. Ma ütlesin „Jaa, Eks ikka ole“. Eit jätkas „Väga hea, kuula siis“.
Eidel hakkab mõte tööle, kui tema selle välja räägib. Mina mõtlen asjad enne
ikka peas valmis. Eit räägib õhtu jooksul viis mõtet välja, aga kasu pole
ühestki. Ma mõtlen ka peas viis mõtet välja, aga kui neist kasu pole, siis
välja neid kõva häälega ei räägi. Eidele meeldib vist omaenese häält kuulda.
Kuulab siis nagu kedagi teist ja saab vastu vaielda. Raske on sellisesse vaidlusse
sekkuda. Öeldakse, et Narri ja naise suud ei suuda kuningatki
sulgeda. Aga tegelikult mitte narril pole sellest kasu, et ta elab kuningakojas, vaid ikka kuningal.
Mehed
ehitavad maja aga naised kodu. See on suur vahe. Miski neid ometi seob. Seni kuni
naine meest armastab, ei tea temast õieti midagi, aga oota vaid, kuni ta enam
ei armasta, siis paistab õige nägu kohe kätte. Nooruse armastus tuleb ja läheb
ja ega keegi teagi, kust ta tuleb ja kuhu ta läheb. Need , kes temast loobuma
peavad, nutavad, aga kes kätte saavad nutavad sagedasti veelgi rohkem. Pea-asi
et leiad õige naise, sest naine on mõnikord mehele sama hea nagu tapakirves,
sest mees olgu ta kuningas või ori, on nõnda loodud, et naise käes on ta häda
ja õnn, rõõm ja mure, pettumus ja lohutus, põrgupiin ja taevaõndsus. Armastus on ainus asi, mille pärast on mõtet
pingutada, aga sellest saame alles siis aru, kui pole enam kedagi , kelle
pärast pingutada.
Eks me oleme ka neid armuvilju tunda
saanud. Peale abiellumist sündis kohe poeg. No muidugi mitte päris kohe. Nii
ruttu need asjad ka ei käi, te peaks ju
teadma. Kolm kuud läks vahepeal mööda. Ma algul mõtlesin, et kuidagi ruttu, aga
siis naine seletas, et kolm kuud enne pulmi ja kolm kuud peale pulmi ja kolm
korda kolm ongi ju üheksa. Eks ta nii siis ole. Sünnitustega polnud häda.
Esimese lapse puhul pidime eidele nööri ümber kõhu siduma ja kolmanda lapse
sünni ajal tõmbasime eide jalgupidi lae alla, et tal kergem oleks. Tavaline
asi. Kas on sellel tähtsust, et kuidas laps ema sees küpseb? Pea-asi, et ta
terve on. Ega kanapojast kotkast nagunii ei saa.
Kord astus kirikuhärra läbi ja küsis,
et millal need lapsed sul sündinud on ja kui palju sul siis neid ka on. Seda ma
tean täpselt. Esimene laps sündis kui sügisel hakkasime sigu toitma. Teine laps
linaropsimise ajal aasta hiljem, Peeter sündis peetripäeval ja Paap
paabupäeval, siis oli aastake vahet ja siis sündisid kaksikud maarjapäeval ja
teine paar kaksikuid aastake hiljem tõnisepäeval , möödunud aastane
jakobipäeval ja tänavune jaanipäeval. Nii see kõik oli. Inimene sünnib ja sureb
liiga ruttu. Õnn ja rõõm on aeglase loomuga, nad ei jõua inimesele järgi. Ikka
on inimene enne siit ilmast lahkunud , kui õnn kohale jõuab. Harva juhtub , et
õnn inimesega kõrvu kõnnib.
Eit käib mul
kirikus laulmas. Seal on ta siis õnnelik. Laulavad kõiki neid kauneid laule ja
siis on pärast hing rahul, et oled elus midagi ilusat teinud. Eks igaühele oma.
Aga minu meelest on see veider – seisad seal suu ammuli ees. Nii võib ju kärbes
suhu lennata. Kirikus käib koor koos, kus on vanad mehed tagareas, kes
koorijuhataja rääkides pidevalt hüüavad „Ma ei kuule“. Ees reas on aga naised,
kes kurdavad, et ei saa aru. Nii on elus ka naised ei saa aru ja mehed ei
kuule.
Ega ma ei tea kui palju ma oma naist
armastan või ei armasta. Aga nii palju küll, et ühe korra oleks talle seda
pea-aegu öelnud. Ütled ära ja siis on elu lõpuni mureta. Armastus nõuab
tegusid, mitte sõnu. Väiksed inimesed peavad ka armastama, nagu oleksid nad
suured, sest armastus on see, milles väiksed võivad olla suured. Kõige
suuremad. Või mis see armastus üldse on, seda peab veel uurima.
VANAISA MONOLOOG 3 Tervisest
Võtke julgesti maasikaid. Mul eit
kasvatab neid hoolega, käib igal hommikul kusega kastmas. Ega nad siis niisama
nii suured ei ole. Paned sõnnikut siis viljakõrs sirgub. Oma maalt oma kätega
korjatud toit on kõige kallim ja kõige parem. Kui sööd seda, mis su kodu ümber
kasvab, siis ei juhtu sinuga midagi. Ei ründa haigused ega kimbuta tõved. Aga
noored kipuvad kodunt eemale ja siis on kohe ka haigused ligi. Inimesele on
siin kõik antud, aga temal on sellest vähe. Tema trügib ikka kuhugi kõrgemale
või kaugemale. Et siis kahetsedes tagasi tulla, sest mullast oled sa võetud ja
sinna samasse mulda sa ihkad ka kunagi tagasi. Aga nii kaua peab muidugi elama.
Üks kirjamees ütles, et suits ei võta minult minu nooruse päeva , vaid
vanadusepäevi ja nendest ei ole mul kahju. (läidab piibu) Aga milleks me elame,
kui me oma elu nautida ei saa.
Üks doktor
kõneles kord, et pärast sügistöid polegi eestlastel miskit muud teha, kui
pimedatel talveõhtutel end kurguauguni rasvast sealiha, mooritud hapukapsaid,
musta leiba ning muud raskesti seeditavat kraami täis vitsutada, peale
üliohtrasti põletatud viina ja kanget koduõlut juua, pärast seda ent
ühetoonilist laulujoru venitada ja veidramoelist jõnktantsu tammuda.
Peale tööd on ikka vaja meel vabaks
lasta, et unustada päevaraskus ja tunda ennast härrana. Aga kuidas sa ilma
viinata siis unistad. Viin laseb meele vabaks ja kisub sisemusest inimese
unistused välja. Meil joodavad emad isegi rinnalapsi viinaga. Ikka sellepärast,
et nad terved ja tugevad oleks.
Haigus pidi inimest tabama, kui tema
enese eest piisavalt ei hoolitse. Mida need arstid teavad? Haigus on surma
käsk. Haigused tulevad inimesele Jumala kättemaksuks või karistuseks. Kui
inimene on valel teel, siis saadab Jumal talle häda või õnnetuse. Seda ikka
selleks, et meil taas õigele rajale suunata. Kui ma Jumalasõna ei usu, ei
tähenda veel, et ma jumalat ei karda. Ega muidu taeva ei saa, kui vaeva ei näe.
Loomulikult võib haiguse saata ka kuri silm või pahatahtlik inimene. Siis tuleb
külatarga poole pöörduda, et tõvest lahti saada. Aga kuidas tark teab, et tema
tark on või kuidas mina tean, et tark tõesti tark on. Sellega on nii, et Jumal
on lasknud targal korda saata midagi sellist, millega tavaline inimene hakkama
ei saa. Arutab näiteks ussi sõlmest
lahti või rottidel sabad sõlmest. Nii see on. Kui tema siis ravib, lööb ta
trummi ja pomiseb segaseid sõnu. Kuidas teisiti siis inimene terveks saab?
Hädad võivad tabada inimest ka kõrvaliste mõjutajate toel Suure pärna all
täiskuu ööl tabavad sind hirmsad sügelised, mis mööda ihu rändama hakkavad.
Selle eest tuleb siis hoiduda. Nelja tee ristis tabab inimest alati äge
peapööritus, süda läheb pahaks ja sugugi enam süüa ei taha.
Muidugi on meil kodus ka rohtu igale
haigusele. Piiritus, tärpentin, äädikas, väävelhape, püssirohi, elavhõbe,
väävel ja juudasitt, mida rahvas teab rohkem kui peerupidur. Tervisega ei või
kaubelda.
Mida need doktorid teavad? Üks käis
siin ka ja rääkis, et inimene koosneb suuremalt jaolt veest. No anna mõistust –
siis peaks ma ju puhta jääst olema, kui püsti seisan. Kuigi vahel on olek päris
vedel küll. Päris vedelas olekus on inimene ainult esmaspäeva hommikul, kui
pühapäeval kõrtsus on läinud meestega pikemalt. Siis on sulased ka nii vedelad,
et voolavad põllule. Nagu vanaisa ütleb, et kõrtsitee on ikka kõige lühem. Kas
teil on vahel tunne, et teie pole nagu õiges kotis. Ma mõtlen, et nagu see nahk
inimese ümber. Minul on küll. Vahel olen oma mõtetes juba ammu põllul, aga see
neetud kott minu ümber, see käänab alles voodis teist külge. Vanaisa ütleb
ikka, et pane kotti see, mis sinna käib ja ära hakka toppima sinna seda, mis
selleks mõeldud pole. Vahel on tunne küll, et minagi võiks olla kooliõpetaja
või kirikuhärra või isegi mõisahärra. Aga miks nii on, et kui me oleme sündinud
siia ilma kõik ühesugustena, siis ometi on mõne mehe kuub tema ümber palju
uhkem. Kas see kuidas me kasvame mõjutab ka meie elukulgu ja kuidas siis
sellest välja saada. Ei tea. Kott minu ümber on juba vana ja kulunud ja mul on
tunne, et ta on hakanud läbi laskma. Pean korra ära käima.
LÕPP
Eestlane on nagu lapitekk. Temas on
palju erinevaid värve. Ma istun tihti tee ääres või lesin ahju peal kuulan ja
vaatan neid omaenese rahvuskaaslasi ja õiget mõistmist pole ikka leidnud. Mis
elukas tema selline on, et mina tema sisse ei näe? Ma olen juba aastaid ilmas
elanud ja ringi käinud, nii mõndagi imet näinud, aga tema sisse mina ei näe.
Äkki tema polegi päris inimene. Äkki tema pole loomariigist, vaid hoopis osa
taimeriigist, sest kas saab inimene oma juured nii kõvasti ühe maa sisse ajada.
Tema peab olema puu. Rannamänd, mida kallas ei hoia, vaid kes ise hoiab kallast
kinni. Ükski rahvas kuskil maal pole nii kaua ühe koha peal elanud. Ikka
liigutakse sõdade eest või loodusjõudude eest, aga see rahvas siin ei liigu.
Tema on kinni. Mis varandust nemad selles maas näevad? Ilm on vesine ja külm.
Põllusaaki saab kord aastas ja sedagi vaid hea õnne korral. Majad on pimedad,
kitsad ja suitsu täis. Võõrad valitsejad vahetuvad, aga see rahvas jääb ikka
kohale. See ei ole normaalne. Oma töökuses ja visaduses elaksid nad vähegi
paremates oludes jõukate ja valitsejatena. Aga nemad on siin külmal ja vesisel
maal. Kiusuks iseenesele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar