HARITUD KARINU
Lavalugu ühes pildis
Karinu kooli 100. Juubeliks
Tegelased
Ott – 33 aastane, kerge muigega suu nurgas. Osavate kätega, tark ja huumorimeelne
Vanda Jaam – 21 aastane, täpne, konkreetne, pigem on segaduses, kui nalja tehakse. Armastab oma tööd ja lapsi.
Maasing – 49 aastane, hajameelne ja veidi lendleva loomuga koolijuhataja.
September 1923. Põlluserv Karinu juures. Koor ja Ott korjavad
kartuleid. Kõlab laul.
Maasing: Proov on tehtud ja kartulid
ka üleval. Võibki sügisele ja uuele kooliaastale vastu minna. Kui kartul on
keldris, ei sega enam ükski kohustus laste õpetamise püha tööd. Pidage siis
meeles, et õhtul on mõisas kogunemine ja lööme lauluga kooliaasta lahti.
Ott läheneb jooksuga.
Ott: Tervitus kõigile talgulistel.
Tervitus õpetaja Maasing. Jäin vist
hiljaks. Mina oleks õigeks ajaks veel jõudnud, aga hobuse samm oli lühike.
Jõudsime alles ennelõunal mõisa juurde ja saime asjad korterisse sisse kantud. Tahtsin
küll kohe koolipõllule appi tulla, aga proua võimu vastu ei saa, kui tema midagi
on pähe võtnud, siis on targem sedamoodi teha, sest kust pärast selle pahanduse
ots. Teate ju isegi, et Eesti on vaba maa, kus iga mees võib teha täpselt seda,
mida tema naine lubab.
Maasing: Tema on meie uus kooliõpetaja
Aleksander Alber.
Ott: Nüüd on Karinu koolimajas siis
kaks Aleksanderit.
Maasing: Tuleb nii välja. Eks see võib
omajagu segadust tekitada. Lastele oleme muidugi õpetaja Alber ja õpetaja
Maasing.
Ott: Loodaks küll, aga omade vahel
läheb keeruliseks.
Maasing: Eks tuleb siis sind hakati
teisiti kutsuma. Mina olen siiski vanem mees ja lisanimega mind kostida poleks
sünnis.
Ott: Ei minul ole lisanime vastu
midagi. Kas on häid pakkumisi?
Hääled koorist: Sass. Kusti. Ott
Maasing: Ott kõlab küll päris hästi.
Kuidas arvad –Ott?
Ott: Olgu siis omade vahel Ott.
Maasing: Aga nüüd kõik kodus kõhud
täis ja kohtume õhtul koolimajas.
Ott: Ma annan ikka oma panuse ka ja
tõstan kastid põllult teele lähemale.
Maasing: Ise tead. Kohtumiseni (Koor
ja Maasing lahkuvad)
Läheneb neiu lükates ratast käe kõrval ja jääb
seisma
Vanda:
Tervitus. Jõudu tööle. Kas kartul üleval?
Ott: Just lõpetasime.
Vanda: Mis sorti kartul on?
Ott: Kes teda teab? Nii on ta
aastakümneid maha pandud ja uuesti üles võetud. Kas neiul on rattaga mingi
mure, et teda kõrval lükkab?
Vanda: Kett on maas ja sellisena pole
teist võimalust kui käe kõrval lükata.
Ott: Selle mure saame äkki korda. Las
ma vaatan (uurib ratast ja keerab ta
selili)
Vanda: Minu nimi on Vanda. Vanda Jaam.
Ott: Mina olen … Ott.
Vanda: Väga meeldiv. Kuidas tundub, et
kas saab asja?
Ott: Saab –saab.
Vanda: Tore. Kas teie ei ole mõelnud
seemnevilja uuendamise peale. Tänasel päeval tegeletakse Jõgeval hoogsalt uute
sortide väljatöötamisega ja need peaks tulevikus andma palju suuremat saaki. Sordiaretus
on muidugi pikk protsess, kuid juba kolm aastat on aretatud just Eesti oludele
vastavat seemnevilja.
Ott: Või siis nii. Mida neiu Karinult
otsib?
Vanda: Mind on Karinu kooli õpetajaks
kutsutud. Homme peaks kooliaasta algama ja ega siis esimesel päeval või kohe
hiljaks jääda.
Ott: Siis on selge, kui õpetajaks.
Vanda: Mis on selge?
Ott: Kooliõpetajad on kõik hirmus
uudishimulikud, aga inimene ei ela ainult raamatu tarkusest , vaid ka
igapäevaselt omandatud oskustest. Ei ole kooliharidusel mõtet, kui sa adra taga käia ei mõista. Kes sa
inimeseloom, selline siis oleks? Pole tööd pole vilja, pole vilja, pole leiba,
pole leiba pole peret, pole peret pole lapsi, aga lapsed on üldse ainumas ja
suurim rõõm selles elus.
Vanda: Filosoofist talumees. See on
võrratu. Kas teie tunnete neid Karinu kooliõpetajaid? Mina olen kohtunud ainult
koolijuhataja Maasinguga. Tema oli küll sümpaatne mees.
Ott: Oh üks hullem kui teine. Lapsed
kõnnivad alati nuttes kodu poole.
Vanda: Tõesti?
Ott: Tõesti-tõesti.
Vanda: Kas teie talus on ka lapsi ,
kes homme kooliteed alustavad?
Ott: Lapsi ikka on, üks poeg ja kaks
tütart. Aga neil on veel koolini aega.
Vanda: Vanad nemad siis on?
Ott: Vanim, poeg Aulane, sai
kolmeseks, järgmine kaheseks ja noorim vaevu üheseks.
Vanda: Siis on küll noorel emal
tegemist kuhjaga.
Ott: Tare on iga päev saginat täis.
Proual hommikust saadik käed käivad. Ühega triigib, teisega teeb süüa,
kolmandaga kammib laste päid õlekõrtest puhtaks.
Vanda: Kas inimesel mitte siiski kaks
kätt ei ole?
Ott: Rääkige seda minu prouale. Kahe
käega ei saa kõiki neid toimetusi ära teha, mida tema teeb. Temal peab kolm
kätt olema ja sellel teemal meie kodus ei vaidle.
Vanda: Seda looduseimet tahaks kohe
näha.
Ott: Eks te kindlasti saate ka, kui
pikemaks siia jääte. Küla on ju väike ja inimesed ikka suhtlevad teineteisega. Mis
te siin rattal kaasa veate?
Vanda: Need on tunnikonspektid. Ma
tegin suvel konspektid igaks tunniks valmis, siis on sügisel lihtsam. Vaadake
haridus on nagu tee, mis liigub kurvist kurvi ja ristteelt ristteeni. Kunagi ei tea, mis ootab ees või milliseid valikuid pead sa tegema. Siis
on kaks võimalust - hakkad minema ja avastad koos õpilastega uut maailma või
teed endale kaardi, märgid kurvid ja ristteed maha ja liigud mööda seda
eksimist kartmata lõpliku eesmärgi poole. Teie talumehena teete ju samamoodi. Ma arvan, et teie ei pane kartulit
viljaga segi, et siis vaadata, kumb sügisel suuremat saaki annab, selle võtate
üles. Plaan peab peas või veelgi parem
paberil valmis olema. Kas teie märgite oma külviaja üles? See oleks äärmiselt
oluline. Ma parem näitan teile. See ei nõua aega ega vaeva. Teete tabeli ja
panete nimetuste kaupa kõik kirja.
Ott: Teie konspektid on päris
detailirohked.
Vanda: Muidugi. Kõik oluline tuleb ju
kirja panna, et miski ei ununeks. Me laome täna ju vundamenti meie noorele
Eesti riigile. Tänased koolilapsed on kümne aasta pärast ise kaupmehed või talumehed või koguni riigijuhid. See, kuidas
nemad näevad ja tunnevad maailma, see mõjutab tulevikus ka meid, kui kiiktoolis
sukavarrast keerutame.
Ott: Seda on minu jaoks liiga palju.
Ega lihtsaid asju inimene ei usu, inimese jaoks peab kõik keeruline olema, et
ta seda tõsiselt võtaks. Lihtsad asjad on lihtsad ja seepärast inimene neid ei
armasta, kuigi lihtsates asjades võib sügavust olla palju rohkem. Kooliõpetaja
vist kardab ka lihtsaid asju ja tahab kõike keerukama näidata, kui asi tegelik
ongi. Aga kui õpilane juba lihtsatest asjadest aru saab, siis on elamiseks
sellest küllalt.
Vanda: Mulle meenub Juhan Liivi
luuletus – Kui seda metsa ees ei oleks. Teate, mis oli metsa taga?
Ott: Kust peaks mina teadma, mis oli
Liivil metsa taga.
Vanda: Seal oli Peipsi järv, mille
müha oli küll kosta, kuid mida silmaga ei näinud. Teda oli kuulda, kui näha
mitte ja igatsus näha seda, mida kuuled oli suur, kuid võimalust haigena
Peipsini jõuda polnud. Nii ohkaski Liiv, et kui seda metsa ees ei oleks. Aga
minu jaoks on kogu maailm selline kauge kaja, mida ma kuulen, kuid mida ei näe.
Erinevalt Liivist saan mina aga sinna jõuda. Igal sammul leidub midagi, mida
tahaks paremini tunda või mõista.
Ott: Ma ei ole seda kunagi niimoodi mõelnud. Ma mõtlen, et kui noor
inimene oma keelt tunneb, lugeda ja kirjutada mõistab, siis on sellest küllalt.
Hää oleks, kui ta veel pilli mängiks ja oskaks loodusega ühes rütmis elada.
Sellest on küllalt. Kust kandist siis teie tulete?
Vanda: Ma olen sündinud Kuiel, Einmanni vallas. See
pole siit kaugel. Kevadel lõpetasin Rakveres Õpetajate Seminari ja nüüd olengi
siin. Kas pole suuremat õnne, kui oma kodukoha läheduses noortele inimestele
õpetust jagada. Ma käisin leeris Järva-Jaanis ja sealt on palju tuttavaid juba
siinkandis ees. Teid ma näen esmakordselt. Kas teie elate ammu siin?
Ott: Ei saa nii öelda.
Vanda: Olete ka mujalt tulnud?
Ott: Võib nii öelda küll. Sündinud
Laiusel, kuid kodu rajanud Vägevale. Siis leidsin Järva – Jaanist naise, 5
aastat tagasi pidasime pulmad ja nüüd kutsus äi tütre kodule lähemale. Mis siis
minulgi üle jäi, kui kaasa tulla. Saigi kahe lausega kogu elu ära räägitud. Vat
ongi selline kahe lause elu olnud. Nii, ratas on ka korras ja võite oma
seiklust Karinu poole jätkata.
Vanda: Tänan. Edu siis põlluharimisel
ja ma loodan, et teie lapsed ka peagi tee koolimajja leiavad.
Ott: Küll nad leiavad.
Jooksuga tuleb Maasing.
Maasing: Saingi su siit kätte. Mure.
Tervist preili Jaam. Olete juba omavahel tutvunud. See on hea.
Vanda: Tervist, härra Maasing. Härra
Ott aitas mul rattale keti peale tagasi.
Maasing: Ah et juba härra Ott. Omade vahel
on ta nüüd küll Ott, aga küla tunneb teda siiski kui kooliõpetaja Abnerit.
Saage tuttavaks – Aleksander Abner – Vanda Jaam.
Vanda: Teie ei olegi filosoofist
külamees vaid hoopis kooliõpetaja.
Ott: Tuleb nii välja. Tervist hea
kolleeg.
Vanda: Teie petsite mind osavalt ära.
Ma olen isegi veidi solvunud, omavahel öeldes. See ei olnud teist ilus tegu.
Ott: Vabandan. Ma loodan, et saan
selle heastada.
Maasing: Omavahelisi asju jõuate
hiljem ajada. Alates 21.septembrist kaks aastat tagasi, kui kool Karinu mõisas
avati ei ole nii suurt hulka õpilasi meie koolimajas varem olnud. Sellest
õppeaastast on ka Ramma küla lapsed meie juures ja see tekitab pingeid.
Vanda: Kas erinevate külade laste
vahel on pingeid märgata? Lapsi tuleb kuulata ja nende muredele kohe lahendus
leida. Väikeste inimeste väikesed mured on nende siiski sama tähtsad kui suurte
inimeste suured mured nende joaks. Vahel isegi tähtsamad, sest kui suur teab,
kust abi otsida, siis väike inimene seda ei tea ja talle tuleb seda pakkuda.
Ott: Tänapäeval kuulab õpetaja õpilast
ja usub, et viimane teab, mida talle vaja on. Aga noorte inimeste sõnu ei maksa
kuigi tõsiselt võtta, sest nemad on halvad inimestetundjad eriti kui küsimuses
on nemad ise.
Maasing: Karinul on laste head haridust
alati hinnatud. Juba mõisa ajal tegutses siin kool ja seepärast on minul hea
meel, et vallajuhtidel oli nõnda palju tarkust, et mõis omale koolimajaks
enesele osteti. Kuigi sugugi ei läinud see alguses libedalt. Mõisa peeti
kalliks ja tema ülalpidamist veelgi kallimaks. Seepärast ongi siia koondatud
kõik ennemalt eraldi tegutsenud väiksemad külakoolid. Metsla, Ramma, Karinu ja
Ellavere külade lapsed käivad kõik tänasel päeval siin.
Vanda:
Milleks selline pilk ajalukku? Milles seisneb tänane mure?
Maasing: Teie olete mõlemad siin uued.
Selleks, et mõista tänast olukorda, tuleb heita pilk minevikku. See tähendab,
et meie juures käivad ka Väinjärve valla lapsed ja ülemusi on meie koolil mitu,
kuid teisiti suurt maja püsti ei hoia. Need kooli põllult nopitud kartulid
aitavad palju kaasa, kuid sellest on siiski vähe.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar