Saalomoni Tempel kui
Jumalakoda
Käesoleva
töö aluseks on piiblisalm – 1.Siis
kõneles Saalomon:
„Issand on öelnud, et ta tahab elada pimeduses. 2 Mina olen
sulle ehitanud valitsuskoja, su igavese eluaseme paiga.” (2Aj 6: 1-2)
Sissejuhatus
Saalomoni Templist ei ole säilinud ühtegi füüsilist
märki ega originaalkäsikirja. Tema ainsaks olemasolu kinnituseks on Piibli
tekstid ja üksikute vihjetena ka teised ajastu kirjameeste tööd. Seepärast on
kõik tänapäevased katsed tõestada või kirjeldada Saalomoni Templit oletuslikud
või üles ehitatud väga kaudsetele vihjetele. Saalomoni Tempel, kui elava Jumala
elupaik, on olnud otseseks põhjuseks paljude tänapäeva Jeruusalemma pingete
puhul sealsete erinevate religioonide ja rahvaste vahel. Seepärast pole ka teadlased kaotanud lootust
leida tõendeid Saalomoni Templist ja selle läbi maandada pingeid piirkonnas.
Saalomonist
Saalomoni
isa Taavet oli Israeli riigi loojana suur väepealik, kes ühendas tema
valitsetava Juudamaa külge paljud iseseisvad regioonid ja rahvad. Äärmiselt
pühendunud Jehhoova-järgijana viis ta oma sõjakäike läbi Jumala nimel, mille
eest Jumal teda toetas ja õnnistas. Esimesed
seitse aastat valitses Taavet lõunas Juudamaal asuvast Hebronist. Ta vallutas
Jerusalemma ja asutas uue pealinna, mis asus kahe ühendatud riigi vahel. Templimäele
püstitas ta kogudusetelgi (2Sm 6) ja tõi sinna Püha seaduselaeka. Templimägi on
juutide jaoks pühakoht tänaseni, sest seal asub judaistliku usuelu keskus, maailma
keskpunkt ja taevariigi maine kuju. (3, lk 55) Saalomon jätkas oma isa Taaveti
tööd, kuid astus rahvuslikkuselt edasi rahvusvahelisuse poole. Taaveti rajatud
naabritega vaenujalal olevast sõjariigist sai Saalomoni valitsuse all
kaubandus- ja kultuurriik.(1,lk 87)
Saalomoni poliitika ja tarkus olid rajatud headele suhetele naabritega.
Saalomon nautis ilu, rikkust ja toredust, mis jõudis temani naaberriikide
vahendusel. Tal oli suur haarem , kellele ta ehitas vägeva hoone ja ka templid.
Oma vägevust tõestas Saalomon paljude suurte ehitustega. Tema enese palee 1Kuningate
raamatus kirjeldatu järgi oli jumalakojast oluliselt suurem. Loomulikult tõid suured ehitused kaasa ka
suured kulud, mis jäid rahva kanda. Ta jagas kulud kaheteistkümneks osaks, kus
iga osa jäi kuu jooksul ühe regiooni kanda. Saalomoni on nimetatud targaks
kuningas ja tema tarkust käidi imetlemas ka kaugemalt. Samas kahtlevad
ajaloolased Knight ja Lomas tema erakordsetes teadmistes. Nad väidavad , et
lisanime tark sai ta tänu oma ehitustele, sest teadmised ehituskunstist olid
Israeli rahva seas algelised ja seepärast tundus kuningas suure ehitajana kõigile
ületamatute teadmistega. (2, lk 22).
Templist
Rooma
ajal olid Templimäel paganlikud rajatised, kuni Taavet sinna kogudusetelgi
püstitas. Morija mäega on seotud kokku 4 templit. Esimese ehitas kuningas Saalomon
oma valitsusaja 4 aastal, u 3000 aastat tagasi. Ehitusajaloolased peavad seda
jumal Ninurtu auks juba 1000 aastat varem püstitatud sumeri templi täpseks
jäljenduseks. (2, lk 22) Teine tempel on olemas vaid prohvet Hesekieli
nägemuses u 570.a eKr ja sellisena
oluliselt mõjutanud kristlikku mõtteviisi. Nagu on öeldud kirjas korintlastele-
„Eks te tea, et te
olete Jumala tempel ja et Jumala Vaim elab teie sees?“. Kolmanda
lasi ehitada kuningas Serubaabel, kui Paabeli vangipõlvest tagasi tuldi.
Neljanda Templi ehitust alustas kuningas Herodes juba Jeesus Kristuse ajal. (2,
lk 22) See topelt suureks ehitatud templiplatool asunud tempel hävitati juudi
sõjas 70 pKr vaid neli aastat peale tema lõplikku valmimist. Rooma keiser
Hadrianus, kes külastas 130.a Juudamaad lasi hävitatud templi varemetele
ehitada Jupiterile pühendatud templi. See algatas 132.a II Juudi sõja, mis
suruti maha 135.a ja põhjustas veelgi laiapõhjalisema juudivaenuliku poliitika
Rooma riigis (4, lk 356). Kaudseid tõendeid Templi olemasolust leiab ka
hilisemast kirjasõnast. Kirikuisa Eusebio teatab (enne 339) vana templi
jäänustest, ning Bordeaux palverändur (u 333) lisab, et „seal oli auguga kivi,
mida juudid tohivad külastada vaid kord aastas, et seda salvida ja selle juures
kurta oma saatust“. See saab olla ainult Püha Kalju, millel asus põletusohvri
altar. (3, lk 56)
Saalomoni
templist ei ole säilinud füüsilisi tõendeid ega originaalürikuid ja seepärast
ei saa me olla lõpuni kindlad, et Tempel üldse olemas oli ja pole hilisemate
juudi kirjatundjate väljamõeldis. Pühakiri kirjeldab päris täpselt, milline
nägi välja Saalomoni Tempel. „Ja Saalomon hakkas Issanda koda ehitama
Jeruusalemma Morija mäele, kus Taavetil, tema isal, oli olnud ilmutus, paika,
mille Taavet oli kindlaks määranud jebuuslase Ornani rehealuse kohale.“
(2Aj3:1). Piiblis on hoone mõõdud toodud küünardes. Meie jaoks arusaadavamalt
teisendan mõõdud meetersüsteemi võttes aluseks, et üks küünar on u pool meetrit.
Sellisel juhul oli Saalomoni Templi pikkus 30 m, laius 10 m ja kõrgus 15 m.. Hoone
ees oli sama lai ja 10 m pikkune eeskoda kõrgusega 60 m. Seestpoolt oli hoone vooderdatud
seedripuuga ja kaetud puhta Parvaimi kullaga, millel olid kaunistusteks palmid
ja pärjad. Põrand oli küpressilaudadest.
Templi
keskosa lääneküljel oli põletusaltar ja dvir ehk „kõige püham paik“ (1Kn 6:16),
kuhu ülempreester võis siseneda ainult ühel korral aastas, suurel
lepituspäeval, et kanda sinna inimeste pattude lunastuseks ohverdatud patuoina
veri (2, lk 23). Püha paik oli 10 m
pikk, lai ja kõrge vaid ühe idasse avaneva ukseavaga kuup, mis oli kaetud üleni
seedrilaudadega. Ruumi keskel asus akaatsiapuust risttahukakujuline kast. See
oli seaduselaegas, mis sisaldas kolme objekti - Moosesele Jumala ilmutusena
usaldatud kümne käsuga kahte tahvlit ja Jumal Jehhoovat ennast. Oluline on
mõista tolleaegsete inimeste uskumust, et nende Jumal elaski just sealses
Templis, nagu ta ise oli Taavetile lubanud - „Mina asun elama Iisraeli
laste keskele ega jäta maha oma Iisraeli rahvast“ (1Kn 6:13). See
oli Jumalakoda kõige otsesemas mõttes. Sinna minek oli ohtlik, sest
seaduselaeka püha vägi võis põhjustada surmava löögi (4Ms 4:15, 2Sm 6:6).
Laegast kattis kullakiht ja valvasid kaks kullaga kaetud 5 m kõrgust õlipuust
keerubit, kelle tiivad laotusid üle kogu kambri. Püha paiga uksed olid
nikerdatud õlipuust ja piiratud viietahuliste postidega. Ukse ees asus kullast
kett. Heroodese ajal oli aga pühim paik juba tühi ja see soodustas usku
„kujutusse jumalasse“ (3, lk 56)
Saalomon
kutsus Tüürosest meister Hiirami, kes ehitas Templi ette 9 m kõrged vasksambad,
mille ümbermõõt oli 6 m. Sammaste otsa paigutati 2,5 m kõrgused kaunistatud
vasest õiekujulised nupud. Kuna tempel seisis kahe ühendatu riigi piiril, siis
kujutasid templi ees olevad sambad, üks lõunas ja teine põhjas, harmooniat ja tasakaalu. Vasak sammas Boas
asus lõuna pool esindades Juudamaad ja sümboliseerides jõudu. Teine sammas
Jaakin asus põhja pool ja sümboliseeris Israeli riiki ja võimu. Jumaliku
sillaga ühendatuna tähendasid nad üheskoos stabiilsust. (2, lk 163) Kokku
ehitati Templit seitse aastat.
Kokkuvõte
Jumala
elupaik on sümbolina niivõrd oluline paljude religioonide jaoks, et on
mõistetav kõigi soov olla sellele paigale võimalikult lähedal. Samas tekitavad
kompromissitud vaidlused maaomandi üle pingeid. Saalomoni Templi igast osast on
aja jooksul kujunenud uus sümbol, mis on omakorda loonud või selgitanud uusi
rituaale. Kokkuvõtvalt võib öelda, et Saalomoni Tempel kõrgub jätkuvalt ja seda
igas Jehhoovat järgivas inimeses.
Kasutatud kirjandus
1. Eduard Tennmann
„Mooses ja Prohvetid“ (Tallinn 1921)
2.
Christopher Knight, Robert Lomas „Hiirami võti“ (1996, eesti
keeles Sinisukk 2003)
3.
Arne Hiob „Püha maa, juudid ja Jeesus“ (Johannes Esto Ühing
2012)
4. Leo Baeck „Judaismi
olemus“ (Ilmamaa 2014)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar