Andrus Vaarik: „Mul on paljude oma
põlvkonnakaaslaste pärast häbi.“
Töö õhtujuhi ja lauljana on viinud mind igatsorti
üritustele. Tihti astuvad peol üles ka teised esinejad, populaarsemateks on
tantsijad, tsirkuseartistid või humoristid. Kui pead oma aega ootama ja
tagatuba jagama erinevate inimestega, siis tekib alati uusi ja huvitavaid
tutvusi. Nõnda sattusin ühel järjekordsel firmapeol kokku näitleja Andrus Vaarikuga. Hea nalja sõbrana
läksin siis ka kuulama tema tunnipikkust etteastet. Suur oli minu üllatus, kui
Andruse etteaste peamiseks sõnumiks oli suvalise naljana mõeldud mula asemel
hoopis õnnelik ja inimeseks olemine. Sõnum oli muidugi edasi antud väga
rahvalikul moel ja saal rõkkas naerust, kuid mind panid Andruse sõnad hoopis
muudel radadel kaasa mõtlema. Kummalisel kombel oli üllatanud tema sellise
etteaste üle, aga igal inimesel ongi palju kihte, millest kõik ei pea sugugi
kõiki teadma. Tahtsin siiski õhku jäänud mõtted ja küsimused endale selgeks
teha ja seepärast helistasin Andrusele, et uurida, millal oleks tal aega minuga
kohtuda. Andrus teatas rõõmsalt, et tal on järgmine õhtu Linnateatris etendus
„Karin ja Indrek“, kus ta on alguses laval ja siis uuesti alles kolme tunni
pärast lõpus. Kunagi oli ta selle pausi ajal isegi teises teatris monoetenduse
ära teinud ja ikkagi õigeks ajaks tagasi jõudnud. Aitan siis teatri kohvikus
Andrusel aega parajaks teha ja räägime samal ajal õnnest ja inimestest.
Kas sa oled õnnelik
inimene?
Jah. Ma saan aru, et ennast õnnelikuks tunnistada on
dissidentlus tänases kapitalistlikus ühiskonnas. Kogu see tänane süsteem on ju
rajatud sellele, et sa pead olema õnnetu, et sul on kogu aeg midagi puudu ja sa
ei tohi olla õnnelik, sest siis sa ei maksa makse. (Minu silmad üllatuvad) Muidugi, sest see on ju loogiline, kuid
sellega ei tohi mõõdutunnet kaotada. Meie, kes me olme sündinud NSV-s, olime
siis ju objektid nõukogude süsteemi jaoks. Nüüd kui saabus Vabariik, siis
hakkas inimestele tunduma, et neist on saanud subjektid, kes ise otsustavad oma
elu üle, kuid kapitalism on kavalam ja ta objektistab su lõpuks ikkagi ära. Ma
vaatan küll laste pealt,et nad on oma meelest siia ilma tulnud suhtumisega, et
nad pole elu jaoks vaid elu on nende jaoks, kuid see, mis siin vaikselt toimub,
see ei soosi õnnelik olemist.
Millistel
trepiastmetel sina oled astunud teel selleni, et võiksid ennast õnnelikuks
pidada?
Ma mõtlesin kunagi, et kui saaksin lavakasse sisse, siis
olen õnnelik. Ma olen suurest hulgast stressist muidugi pääsenud, sest ma olen
olnud väga halb unistaja. Ma olen olnud väga leplik ja madala enesehinnanguga.
Ma ei arvanud, et minu jaoks on kättesaadavad erilised kõrgused või paradiisid.
Kui ma aastal 1976 esimesel katsel ei saanud lavakunstikateedrisse sisse, aga
poole aasta pärast sain tänu juhustele tööle Draamateatrisse inspitsiendina. Ma
arvasin siis, et see on õnne tipp. Töötada teatris. Ma ei käinud esimene nädal
söömas ka, oled laval ja nuusatud neid seinu. Milline ajalugu ja siis jagada
oma tööruumi Ita Everiga, Mikk Mikiveri, Velda Otsusega, Eino Baskiniga või
Kibuspuu ja Krjukoviga. See oli müstiline. Teisel katsel ma sain lavakasse
sisse, kuid see poolteist aastat inspitsiendina andis mulle julgust, et ma võin
veel siiski unistada.
Astud sa sellel ajal
ikka kuuse või kirjatoojana lavale ka?
Ikka. Esimene lavale astumine oli massistseenis talupoisina
„Kõrboja peremehes“ Raivo Trassi lavastuses, kus Helle Meri ja Hans Kaldoja
mängisid peaosi. Mind võttis tööle Merle Karusoo, kellel oli inspitsienti vaja
sest Eino Baskin oli Malle Pärnale tite teinud ja see läks dekreeti (muheleb salapäraselt). Ma ei tea, kas
Karusoo mäletas, et ta ei olnud mind lavakasse vastu võtnud. Küll ta mäletas.
Karusoo lavastas siis „Harold ja Maude“, kus ma pidin oleme stand-by valmis
tekstiraamat käes proovis kogu aeg vajalikku teksti andma. Ma jäingi dubleerima
ühte pisikest sutsu psühhiaatrina seal lavastuses. Kavalehel olin ka kirjas
koos Konstantin Kaldiga, kes oli selline tõsine vanamees.
Kas rumal inimene on
õnnelikum, sest tema unistused ei ole nii suured?
Õnnelikum? Idioot on päris õnnelik, käib kogu aeg ringi
lõuad laiali. Õnne kvalitatiivselt mõõta ei saa, et minu õnn on õnnelikum kui
sinu õnn või, et minu õnn on rohkem õnn. See on libe tee ja seda teha ei tasu. Need meie ümber kisavad vanamehed on
monopoliseerinud mitmed fundamentaalsed mõisted, kaas arvatud õnn.
Las need vanamehed
praegu jäävad, ega nad too õnne kellelegi. Millised on sinu elu, peale teatri,
õnnehetked olnud?
Mul on supersõbrad ja ellu on pakkunud mulle supersuguvõsa.
Me oleme suguvõsa, kes on jõulud ja jaanipäeva alati koos. Kui me ei oleks
sugulased, siis ma suhtleks nendega niisamagi. Me oleme Jaan Rekkoriga
kälimehed, meie laste emad on õed. Me oleme Jaaniga parimad sõbrad juba
lapsepõlvest peale ja kui ta vaatas, kui toreda naise mina sain, siis võttis
tema õe ja ämm oli veel peamine, mis selle pere poole kosja minekul kallutas.
Lisaks oleme me sõbrad kõigi lastega ja ma olen nüüd lõpuks parim sõber oma
lahutatud abikaasaga, peale elu keerdkäikusid. Mul on lisaks vedanu, et ma olen
elu mere ääres veetnud. Ma kord küsisin Valdur Mikita käest, et ma saan aru, et
oled oma elu metsa keeranud ja ma saan aru, mida tähendab, kui hakkad värve
kuulma ja helisid nägema, aga minul seostub see kõik merega, kas ma siis olen
idioot. Ta ütles, et see võib nii ka olla, sest eestlasel on kas mets või meri.
Tema on muidugi metsausku. Isa ehitas nõukogude ajal suvila kolmkümmend meetrit
merest, siis veel sai nii ehitada. Selle sai ka hiljem tänu väiksele valele
erastada. 2005.a torm viis küll uksed ja aknad eest minema, aga me leidsime
need hiljem ülesse ja maja seisab ikka püsti. Aga istuda seal, teen suured
uksed lahti, kaminas tuli praksub ja vahetad pilku mere ja kamina vahel või
võtad hea raamatu. Minu meelest on see paradiis. Ma olen ju Tallinna poiss. Ema
ja isa tulid Tallinna õnne otsima ja jäid siia pidama. Oleksin nagu vurle, kui
tegelikult pärisorjalikust mentaliteedist võrsunud. Kui ma ei oleks seal
Läänemaal nii palju olnud, siis ma arvan, et ma oleksin palju mõttetum ja
pidetum. Mulle meeldib öelda, et ma olen Läänemaalt pärit. Läänemaalased on
olnud kogu aeg veidi vabama mõttega. Võib-olla on siin segatud verd rohkem,
ikka ju meremehi liikus, kes kaldale asja tegid. Kui läänemaalasel oli vaja
mootorratas osta, siis müüdi seemnevili maha ja osteti ratas. Mulle meeldib
selline muretus homse ees.
Oma etteastes või
sõnavõtus ma ei teagi nüüd kuidas nimetada, sa olid jagasid rahvale õpetust,
kuidas olla õnnelik. Kas sa oled endas varem ka tundnud sellist
kooliõpetajalikku kutsumust?
Üldse mitte. Linnar Priimäe käest küsiti kunagi, et mis on
õpetaja kutse. Ta vastas, et see on maailma enda sarnaseks tegemine. Aga see on
küll viimane asi, mida ma sooviksin. Olge kõik minu sugused – sellist ülbust
pole mul kunagi varem olnud. (mõtleb) Aga võib-olla nüüd kuuekümnendal
eluaastal väheke siiski, sest mida muud ma siis teen. Ma ei soovi, et inimesed
oleks minu sarnased, vaid ma toon ennast näitena. Kui mina tegin ratsionaalselt
inventuuri sõnale õnn, võtsin õnnetunde ja otsustasin olla õnnelik. Kui mina
suudan mõelda ennast õnnelikuks ja ma pean olema õnnelik, kui ma võtan oma elu
üksipulgi lahti ja vaatan, mida elu mulle pakkunud on. Mul ei ole teist
valikut, kui olla õnnelik. Proovige teie ka. Ma ei paku valmis retsepti, aga ma
pakun meetodit. Mulle selline lähenemine sobis, äkki sobib kellelegi veel.
Istuks korraks maha, ei tormaks hommikus õhtuni ja mõtled, mis on mind
õnnelikuks teinud ja kuidas ma sellesse suhtun.
Mul ei ole tõemonopoli, kuid äkki see sobib kellelegi.
Sina oled enda jaoks
sellise teadliku inventuuri teinud?
Ma ju seda räägingi sulle. Minu sõbrad, minu pere, minu
hetked elust. See kõik on õnn.
Aga äkki ikka üks
miljon veel on õnnest puudu?
Ei-ei. Ma usun endast targemaid inimesi ja teadlased on
kindlaks teinud, et rikkuse suurenedes õnnetunne ei kasva enamusel meist. See
on fakt. 80% eestlasi on juba saavutanud sellise taseme, et rikkuse suurenedes
õnnetunne ei kasva. Veel suurem auto, veel suurem korter, veel raha pangas
seismas, kuid õnnetunne ei enam ei kasva. Selleks on vaja muid narkootikume,
mida maailm on täis ja mis on tasuta. Arenda ennast ja laienda oma naudingute
piire.
Kas inimesed ei oska
märgata seda head, mis neil olemas on? Ei tunne oma õnne ära.
Ei oska vist jah. Selles on süüdi kapitalism, sest sa ei
tohi kunagi rahul olla, sest muidu majandus ei arene.
Ma olen selles sinuga
ühte meelt. Osta, osta, osta. Kui oled ostnud ühe arusaamatu vidina, siis
selleks, et see esimene töötaks päriselt, osta veel teine vidin, mis kõige
paremini töötab kolmanda vidinaga koos ja kui sa nad kõik ära ostad, siis oled
sa õnnelik. Muutud ostuorjaks.
Ma saan aru, et meie majandus muidu ei toimi, aga sellega ei
saa hulluks minna. Öeldakse, et kes minevikku ei mäleta, see elab tulevikuta,
kuid mulle tundub, et kes minevikku ei mäleta, see elab olevikuta. Sa elad
tuleviku nimel, kui sa ei mäleta minevikku ja siis on sul olevik, mis tundub
väga ebarahuldav. Mõtled, et kunagi ja kuskil on parem. Toon näite. Inimesed
igatsevad suve. Lõpetage ära see suve igatsemine. Tuleks suvi, tuleks suvi,
tuleks suvi. Siis on kaks nädalat leiget ilma ja jälle tuleks suvi, tuleks
suvi, tuleks surm. Ära torma ja naudi tänast päeva, naudi tormist sügist või
külma talve. Naudi, sest see võib sinu viimane olla. Edasi, edasi, edasi. Seal
edasi pole midagi sellist , mida siin täna juba ei ole. Sinu elu on määratletud
ja lõpus on igal juhul surm. Vaata ringija naudi oma elu.
Inimesed on oma
vanuse suhtes kõige enam mures, et peeglisse vaadates kaovad nooruse unistused
ja muretus. Inimesed tahavad seda ju igavesti alles hoida.
Aga milline on alternatiiv. Vaimuhiiglase Maimu Bergi käest
küsis üks naisteajakiri, et kas te kardate vananemist ja Maiu vastas
ebaviisakalt küsimusele küsimusega, et mida te alternatiiviks pakute noorelt
suremist. Algul mõtlesin, et see on kalambuur, kuid siis taipasin, et see valik
ongi nii lihtne. Kui sa kardad vananeda, siis pead noorelt surema. Noorus on
kingitus, aga vanadus on saavutus. See on tehtud ja tehke järgi.
Kas inimesel, kellel
on kõik olemas, on ka nõrgemate suhtes kohustusi?
Ma arvan küll. See oleneb muidugi ka inimest. Valdav
mentaliteet on muidugi see, et inimesi häirib, kui keegi on neist rikkam. Mind
see ei häiri. Mind häirib, kui inimesed on minust vaesemad. See häirib, sest
mul on elus kohutavalt vedanud. Mul on saanud osaks suurim õnn, mis inimesel
elus võib osaks saada ehk mul on õnnestunud oma ainsast hobist elukutse teha ja
ma olen alandlikult tänulik selle eest. Seda teadvustades on isegi halvas tujus
olla ebaviisakas. Selle eest peab olema tänulik, sest elu oleks võinud ka
hoopis teisiti minna. Minu kolm aastat noorem vend on juba kümme aastat surnud.
Ta ei leidnud kohta elu, ei leidnud pidet, kuigi oli särava vaimuga tüüp. Miks
poisid kukuvad koolist välja ja satuvad pahatihti vangi? Meil ei väärtustata
seda haridust. Haritud mees on pehmo. Meie ringkonnas küll, aga räägi
kalevipoegadele, et oleks võinud koolis käia, et ei peaks olema praegu
majanduspagulased.
Teatrikuu on käimas.
Räägime teatrist ka. Eestlased on maailma kõige teatrisõbralikum rahvas.
Ometi on ka siin neid, kes teatrisse ei
satu.
See hakkab koolist peale, kui tekitatakse harjumus ja
juhatatakse inimene sinnani, et ta ei karda enam teatrit, et ta ei arva, et see
on midagi keerulist, et ta ei arvaks, et ta on liiga rumal teatri jaoks. Ma
usun meie kooli, mis on maailma tasemel ja läheb veelgi paremaks.
Tarbimisharjumused tekivad seoses haridusega. Igasugune radikaalne populism
kaotab oma taimelava, kui inimesed hakkavad ennast armastama ja saavad osa
sellest, mida maailm neil pakub, kaasa arvatud teater.
Kas uudishimu on sinu
jaoks edasiviiv jõud?
Ja. Ma olen pannud tähele, et saa hakkab aastatega
atrofeeruma ja seda peab hoidma tahtejõuga elus. Ma vaatan enda pealt, et ei
viitsi enam käia teatris. Tean kõiki näitlejaid, lavastajaid ja autoreid.
Tavaliselt kujutan juba ette, mis mind ees ootab ja kui etenduse ära näen, siis
võin öelda, et oligi nii, nagu ma arvasin. Mulle kohutavalt meeldib, kui mulle
midagi meeldib. Ma ei väsi vaimustumast inimesest. Ma võin lõputult jalutada
võõras linnas ja ringi vaadata. Ma ei kasuta võõrastes linnades kunagi taksot
või metrood, kui on vaja kaugemale minna, ma hakkan varem minema ja imetlen
inimese loodut. Issand, kuidas nad selle peale tulid, et siia selline maja
ehitada. Ma võin inimesest lõputult vaimustuda. Tema jaoks pole miksi võimatu.
Teater on oma alguse
saanud usurituaalidest. Palju neid rituaale veel tänapäeval alles on?
Vaadates kui usuleiged me oleme … ma ei tea. Mulle meeldib
mõelda, et teater võiks kanda meie jaoks sellist funktsiooni nagu teiste
rahvaste jaoks on religioon. See ei ole muidugi originaalne mõte ja sellega on
mänginud paljud teatritegijad. Me oleme teatriusku. Teater toimib samamoodi
kannatuslugudel, nagu kirik elab Kristluse kannatuslool. Me mängime igal õhtul
tragöödiaid, sest komöödiagi on teise inimese tragöödia, mida meie pealt
vaatame. Me lunastame sellega midagi või õpetame või anname jõudu, et teistel
on veel hullem või teised on samasugused või temagi seal tunneb üksindust ja
piina ja muret, et ma olen ka üksi, aga mitte üksi üksi. Seal on mingit solidaarsust.
Teater pole õhtukool, ta õpetab ikka südame kaudu, nagu kirikki. Faktiteadust
saab lavalt vähe. Tom Stoppardi puhul käivad need asjad muidugi käsikäes. Aju
saab mõteainet ja emotsioonid möllavad ka. Tema on geenius. Ega siis teatris ei
pea aju välja lülitama, sest mõtlev inimene on kohutavalt huvitav laval ja kui
ma olen valmis kaasa elama ja kaasa tundma nendele tegelastele laval, see on
elamus. Ega siis ainuke action pole see, kui laval üksteist vikatitega taga
aetakse. Vaimne action on sama põnev jälgida.
Kas vaatajad on sind
nende saadud emotsioonide eest ka tänanud ja andnud otsest tagasisidet?
Jaa, ikka. Selle sama formaadi puhul, kus ma käin inimestega
rääkimas oma mõtetest. Need on ju lihtsad mõtted, aga kontsentreeritult
kokkupanduna on äkki võimalik ennast õnnelikuks mõelda. Nii palju on ju mõtteid
sotsiaalseid reegleid, mis ei oma sügavamat sisu ja mis on väga stressi
tekitavad. Siis on hea, kui keegi need lahti arutab. Mul ei ole seal ette antud
teksti, on kõll teemad, mida ma sõnastan igakord uuesti. Ma ei arvanud, et ma
kunagi sellise avantüüri peale lähen. Mu lavale minekut õigustab see, et minu
sees toimub tegevus. Sa ju tead ise ka , kui tähelepanelikuks muutub saal, kui
näitleja unustab teksti ära, sest see on ehtne emotsioon ja vaataja tabab selle
alati ära. Seepärast, kui ma lähen rahva ette, sõnastan ma oma mõtted just siin
ja praegu, need on unikaalsed ja kordumatud. Inimene mõtleb ju ka rääkides,
arutledes, kui minu sees podiseb ja vahel ma muidugi punastan, kui saan aru, et
olen rääkinud mingit lollust. Tagasi seda enam ei võta, aga rahva jaoks on see
põnev. Vahel vaidleb publik vastu või ma vaidlen endale ise vastu. Seda on
juhtunud küll, et hakkan rääkima mõtet, mille peale arutelu ise ümber lükkan.
Sa oled rohkem tuntud
komöödia näitlejana. Kas kahjuks või õnneks?
Vist ikka õnneks. Paljudel näitlejatel on omad rollid,
millega neid seostatakse. Ervin Abel oli Kiir ja Sulev Nõmmik Kärna-Ärni. Mul
on Ivan Orav, kes alguses oli füüsiliselt midagi sootuks erinevat, nüüd muidugi
enam mitte nii väga. See on kindel roll oma kindla kostüümi, rääkimisviisi ja
plastikaga ja seepärast pole mul muid rolle mängides kunagi olnud probleeme
sellega, et mind võetaks Ivan Oravana. Ma saan olla ikka mina ise ja see annab
mul võimaluse probleemideta astuda lavale ka teistes rollides. Ma väga valin
seltskonda, kelle ette Ivan Oravana astuda. See ei saa olla suur saal ega suur
seltskond. Nad peavad olema fännid, kes on valmis kuulama tund aega Ivan
Oravat. Nad peavad mind veenma, et nad tõesti tahavad seda. See on tegelikult
raske roll. See on heietamine. Kogu see vana inimese tempo, mis sobivas
seltskonnas võib hästi peale minna. Tehke pakkumine.
Oleme küll sellest
juba rääkinud, aga mis sind tänasel päeval rõõmustab?
Mind rõõmustab, et Eestil on nii hästi läinud. Ma poleks
iial uskunud, et Eesti Vabariik taastatakse. Ma olin kindel, et mina suren teenilise kunstitegelasena Viktor Kingisepa
nimelise Draamateatri laval Breznevit mängides enne oma 60 sünnipäeva. Mind
rõõmustab, et ma olen nii palju näinud. Kust me tulema hakkasime ja kuhu me
jõudnud oleme. Eesti riik ei vaja kapitaalremonti. Postsovietlikest riikidest
on meist eespool vaid Sloveenia, kes elasid juba varem paremini. Me elame
hetkel sama hästi kui Kreeka või Portugal. Meie elatustase tõuseb, aga rikkuse
suurenedes õnnetunne ei suurene. Ma võingi seda kordama jääda, et see jääks
meelde ja inimesed võtaks selle omaks.
Mis sind tänasel
päeval häirib?
Vanasti öeldi, et noorus on hukas, aga tänasel päeval peaks
ütlema, et vanamehed on hukas. Tõsiselt. Raugad on täiesti hukas. Nad on
metsikud, kontrollimatud, märatsevad, huligaanitsevad, miski pole neile enam
püha meie tänases riigis. Nad on mässumeelsed. Noored käituvad täiesti
korralikult nendega võrreldes. Mul on paljude oma põlvkonnakaaslaste pärast
häbi. Nii palju kurjust , vihkamist, agressiivsust ja machokultuuri. Taevane
arm, kuhu me jõudnud oleme. Aga samas on tore, et kõik saavad ennast välja
elada. Ma usun meie kooli ja nooremat põlvkonda ja Eesti tulevik on siiski
kindel. See raukade halvatus tuleb vahepeal üle elada. Eesti rahvas ei ole
kunagi nii hästi elanud, kui me tänapäeval elame. Olgem selle üle õnnelikud ja
ärme võrdle ennast Donald Trumpiga või kellega iganes. Kõik on alasti olles
samasugused inimesed.
Sügav kummardus.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar