Tutvusin Piret Laurimaaga juunis 1991,
kui toimusid sisseastumiseksamid Tallinna Pedagoogilise Instituudi
näitejuhtimise erialale. Piret torkas eredalt silma sisseastujatele ja ka
eksamineerijatele ja kooli uksed avanesid tema ees päris kindlalt. Õnneliku
juhuse tahtel võeti ka mind kooli vastu. Nii me sattusimegi neli aastat koos
õppima. Piretit on võimatu mitte armastada, sest ta on ilus, andekas ja kuidagi
eemalehoidev. See tekitab temas salapära ja soovi pääseda talle lähemale, kuid
päris lähedale ta endale igaüht ei lase ka. Piret oli kadestamisväärselt eriline
ja on seda tänaseni. Ta on hetkel teater „Vanemuine“ näitleja. Suviti toimetab
koos oma abikaasa Tiit Paluga Pärnu Suveteatris. 2008 aastal sai tea
Teatriliidu parima naisnäitleja auhinna ja 2009 aastal parima naiskõrvalosa
auhinna. Ta on kaasa teinud mitmetes filmides ja käesoleval aastal esilinastus
film“Mehed”, kus Piret samuti rolli teeb. Aeg on oma kunagised tunded maha
salata ja uurida, kuidas Piretil täna läheb.
Sa
töötasid pikalt „Endla“ teatris. Said
kogunist kuuel aastal “Endla” publikupreemia. Nüüd oled „Vanemuises“. Kas uus teater on koduseks saanud ja publik sind
omaks tunnistanud?
Mulle meeldib mõelda, et “Endla” teater
on minu lastetuba. Olen seal olnud tõesti aegade algusest. Alustasin
kooliteatris Aare Laanemetsa juures. Tema oli minu esimene õpetaja teatris. Edasi
pärast ülikooli oli loomulik jätk teater,,Endla”. Olin seal tõesti nii kaua, et
ei julge mõeldagi. Ütleme, et kui mu esimesed rollid olid vaprad ja ilusad, siis
üks viimaseid rolle oli Sepo liiderlik, 90ne aastane vanaema. Ma ei tea, kuhu
see aeg vahepeal kadus. Olen mõtisklenud naljatlemisi, et kuidas see ikka saab
nii olla. Alustasin näiteks Jaan Rekkori lapsi mängides, siis ülendati mind
tema nooreks naiseks. On au olnud olla tema kaunis armuke...ja siis juhtus
midagi. Tema tüütu naine, sealt edasi surnud naine...siis veel see paha peale
läinud vanaema...oeh. Meesnäitlejatel on mingi salakood, et ajas tagasi
liikuda. Naisnäitlejatel seda võimalust ei ole. Aga ,,Vanemuises” olen ma
praegu väga õnnelik. See teater on piisavalt suur, et olla privaatselt, mutter
suures masinavärgis, kõige paremas mõttes. Ma ei ole kohanud kusagil sellist
töökust. Ma näen ja kuulen, kuidas kogu aeg harjutatakse, tantsukingad
klõbisevad ja pille seatakse häälde.See utsitab ennast ka paremaks. Ja ma ei
saa kohe seda rääkimata jätta. Alles lõppes prooviperiood lavastusega,,Pikk
päevatee kaob öösse”. Kolm tundi kestev, tekstimahukas perelugu. Esimesse
proovi tuli Hannes Kaljujärv, kogu tekst peas. Võimas! Kummardan,imetlen ja
austan!
Sa
oled saanud mitmeid preemiaid oma loomingulise töö eest. Teiste tunnustuste
seas oled saanud neljal aastal“Endla”teatri kolleegipreemia ja nüüd
ka“Vanemuise”kollegipreemia. Kas kollegipreemia on sinu jaoks kuidagi erilisem võrreldes
teistega, olla tunnustatud kolleegide poolt?
On jaaaa. Ma ei oska tänukõnesid pidada,
aga tänulikkus on piiritu. Tunnustus ja pai teevad heas mõttes alandlikuks. Kolleegide
preemia annab tiivad.
Mais
on emadepäev. Sa oled saanud ka juba hulga aastaid seda päeva tähistada. Milline roll sinu elus
sulle kõige olulisem on – abikaasa, ema, tütar, näitleja?
Ma olen neid püüdnud eraldi hoida - tööd
ja kodu. Muidugi ei ole see alati päriselt võimalik. Mina ei suudaks tööle
keskenduda, kui laps proovisaalis nurgas istuks. Lähen ikka koduski närvi, kui
pean teksti õppima ja samal ajal leemekulpi liigutama. Katsun siis sättida nii,
et teen asju ükshaaval ja ühele pühendudes. Tähtsuse järgi ei saagi neid ritta
seada. Teatris näitleja, elus abikaasa, ema, tütar. Kui on eluküsimus, siis
ikka elu jääb peale ja teater kindlale teisele kohale.
Emaks
olemine on iga naise kõige ilusam roll. Näitlejast ema ei ole kindlasti
musterema, kes paneb õhtul lapsele teki peale ja elab kõigile tema
ettevõtmistele kaasa. Kuidas sa sellega hakkama saad?
Ma pole kunagi tundnud, et mul oleks
vähe aega nende jaoks. Olen teadlikult seda aega võtnud. Ikka panen lapsele
õhtul teki peale. Lastel on unerütm juba tekkinud teatri mängukava järgi. Tiiduga
koos oleme tandem ja kui üks ei saa,saab teine. Pigem oleme liiga ema-isa, võiks
lastele rohkem vabadust anda. Nüüd on lapsed juba suured ja annavad mulle aega,
nendel niiöelda esikaeelsetel nädalatel. Teavad, et parem on siis mitte
jamadega lagedale tulla. Plahvatusoht on suurem. Tööst vabamatel aegadel ma
kipun rohkem organiseerima ja korraldama ja see neile eriti ei meeldi. Nad
ilmselt naudivad neid minu aktiivse töö perioode, on rivitum kodukorraldus. Minu
vanaema oli õpetaja ja ema just rääkis, kuidas alati septembri esimesel nädalal
oli kodus vaikus ja rahu. Vanaema oli selline toimekas saare naine, aga pärast
esimest septembrit läks tal hääl mõneks ajaks ära. Hea rahulik oli kodus olla. Äkki
meil on peres sama. Üldiselt ma arvan,et olen selline rahulik ema. Kuna teatris
peab ikka lavahäälega rääkima, kipun kodus keskmiselt vaiksemalt rääkima. Vahel
kui ma siis kodus volüümi lisan, näiteks KUSNEEDKÄÄRIDPANDUDON!!!, siis saan
kohe vastuseks, et ei maksa siis kohe närvi minna. Emaks olemine on küll üks
suur kingitus.Teisiti poleks mõtet.See ongi peamine.
Milliseid
kompromisse on emaks olemine sinult nõudnud?
Kunagi oli lavastus,,Pühajärve
armastus”. Lava oli ehitatud järvele ja publik istus kaldal ja vaatas. Nora oli
siis umbes kuueaastane ja vaatas etendust. Ühel vaiksel hetkel ta hüüdis oma
käreda häälega: ,,Emme,emme ma olen siin!” ja lehvitas energiliselt ja siis
veel ja veel... Ta ei saanud aru, et miks ma talle vastu ei lehvita ja mina ei
saanud aru, kes ma olen ja kus ma olen. Kas ma olen ema või näitleja...see on
ju minu tütar, ma pean talle vastu hüüdma. Pärast rääkisin talle teatri mõistetest- neljas sein ja rollist jne. Leppisime
kokku,et kui ma laval olen, mängime, et ma ei ole tema ema. Teine näide on
selline. Mängisin ennemainitud 90-aastast litsist vanaema. Kohutav pulstunud
parukas peas, suus olid puseriti valehambad, litsakas grimm, olin kole nagu öö.
Nora vaatas etendust aksi vahelt oma tooliga. Silmanurgast ma nägin neid
kõlkuvaid jalgu ja järgmine hetk ta kõlgutas neid juba laval. Oli tooliga
lähemale tulnud, et paremini näha. Kui ma siis teda hurjutama läksin ja tema
rahulikult kuulas mind, mõistis, sai aru….taipasin üks hetk, kuidas ma välja
näen, mind ei ole võimalik tõsiselt võtta, aga tema jaoks olin ikka EMA. Siis
ma mõtlesin, et milliseid kompromisse peab laps oma peas tegema? Emaks olemine
ei ole nõudnud kompromisse, pigem õpetanud neid tegema.
Mida on sinu ema sulle sellist kodunt
kaasa andnud, mida sa igapäevaselt täna järgid?
Mida on ema mulle kaasa andnud? Tead on vist nii,
et suusõnalised õpetused lähevad ühest kõrvast sisse, teisest välja. Ikka õpid
läbi koostegemiste ja koosolemiste. Minu ema armastab ka kodu ja sättida ja
kududa ehk ,siis luua kodusoojust. Teismelise ajast on mul meeles selline
väljend nagu ,,AH ÄRA SAE!" Praegu tundub naljakas, aga see tähendab, siis
ühe teema, mis ei anna rahu, edasi-tagasi heietamist. Need
emade õppetunnid jäävad alateadvusse. Võib-olla on see kõige tähtsam, et me
kumbki ei konda minevikus. Et mis siis kõik oleks võinud olla, kui oleks
teisiti...,,ON NAGU ON" on ka tema ütlus. Nii pühendud hetkele.
Milline
on olnud sinu õnnehetk? Hetk, kus sa tunned, et nüüd on kõik ideaalne ja võiks
sellisena igavesti kesta.
Võin ausalt tunnistada, et igas päevas
on neid hetki. Kui oled iseendaga rahus, on neid õnnehetki palju. Kui pahuksis,
siis ei ole neid ühtegi. Hetk tagasi ostsin Sefiiributiigist hiiglasliku
Pavlova koogi. Siis tundsin...HETK PEATU!
Näitleja annab lavalt tegelikult välja tohutult energiat, kuigi see tihti välja ei paista. Kuidas sa oma energia taastad? On sul selleks oma salanipid.
Pärast proovi või etendust on mul
meeletu soov alati kiiresti teatrimajast lahkuda. Olen alati esimeste seas. Teised
alles kummardavad, kui mul on juba kostüüm riidepuul. See on muidugi nali, aga
tõesti mulle ei meeldi arutlema ja mõlgutama jääda. On nagu alateadlik soov
ellu tagasi saada ja elus on soov võimalikult vähe teatrit teha. Sellega ma
ennast laengi, teen päris asju. Käin tennist mängimas. Kõlastan remondi- ja
sisustuspoode, sest mulle meeldib ,,pesa punuda”. Teen head süüa, maitsen head
veini, heas seltskonnas.
Pärnu tüdrukuna ka muidugi MERI. Istun, vaatan
silmapiiri, kuulan merd ja laen.
Loodan,
et minu vein sulle ka mekkis. Kas sa näitlejana tajud ka, mis saalis toimub või
, kes sind vaatamas on? Ma räägin siis ka ühe loo, kui käisin üht sinu etendust
vaatamas ja peale etendust tulin vestlema, sa ütlesid kohe: “Ma teadsin, et see oled sina. Keegi teine ei naera nii.” Teisel
korral, kui olin teatris koos oma kaasaga ja istusime esimese reas, kummardades
tegid sa mulle silma. Kaasa lõi mind küünaknukiga, et mis see nüüd siis oli.
Väga
tajun. Kui publik mõistaks kui suur osa on neil, et sünniks koosmäng. Iga kella
vaatamist näen ja hingetõmmet kuulen. Isegi norskamist on kostnud. Ühel
etendusel helises ühel daamel telefon, ikka see Nokia tunnuslugu.Ta võttis
telefoni ja vastas viisakalt, siis vihastas ja käratas:,,Ära räägi!"Kuna
see käis samal ajal minu tekstiga laval, tegin pausi ja ei rääkinud enam. Lasin
viisakalt vanemal inimesel kõne ära lõpetada,enne kui jätkasin.
Mõned
näitlejad on läinud poliitikasse või on muidu ühiskondlikult aktiivsed. Sind ei
ole ma märganud väljaspool teatrimaja sõna võtmas. Miks?
Intelligentne inimene võtab vähem ruumi - tsitaat,mida ma endaga kaasas kannan. Ma ei
ole luuser, lihtsalt sellepärast, et ma ei võta sõna,ei haara igal võimalusel
mikrofoni, ei riputa oma seinale südameid, ei vali pooli. Põhjus on imelihtne -
ma tahan teha oma tööd. See on ju luksus, kui sa saab
pühenduda. Ma tunnen iga päev, kuidas meie
argipäeva rapsimised viivad meid eemale me unistuste realt. Ja ma ei taha
sellega kaasa minna. Ja kui sa ei ole mind märganud,
siis muuda fookust ja hakkad märkama.
Vahepeal
on kevad kätte jõudnud. Nüüd pistad näpud mulda või mida kevadine looduse
tärkamine sinu jaoks tähendab?
Istutasin ühe hortensia põõsa Pärnu
koju, näis, kas ta ilma minuta vastu peab. Peamiselt näen hoopis, kuidas lapsed
oma oksi laiemaks ajavad. Praegu on lahti laskmise periood, päris raske mulle. Poja
sünnipäeval vaatasime tema lapsepõlvest filme. Kõik lustisid ja itsitasid, mina
ulgusin nagu nutunaine. Tema on täiskasvanud, mina vist seda veel ei ole. Teine
lilleke ajab ka ennast sirgu. Ei tohiks teda emaarmastusega ära lämmatada. Katsun
siis koos nendega või nende abil, targemaks kasvada.
Sul
oli hiljuti Tartus esietendus. Millises lavastuses sind näha saab?
Hiljuti oli “Vanemuises”esietendus jah.
O´Neilli ,,Pikk päevatee kaob öösse”,mida me mängime veel mais päris palju. Suve
ootan, saab Pärnusse. Pärnu Suveteater toob sel aastal välja
etenduse,,Armastuse narrid”. Bornhöelt saime idee ja pealkirja. Saan taas kokku
Jaan Rekkori ja Sepo Seemaniga. Tõotab tulla kirju suvi.
Keda sa uues lavastuses mängid ja kas on mõni tegelane
sinu lavateel, keda sa kõige enam austad? Pean vahele mainima, et kuuldemäng “Clarissa
kirjad” sinuga peaosas oli esimene kuuldemäng, millest sain tõesti
emotsionaalse naudingu. Soovitan kuulata.
Tänan. Ma armastan, või oleks õigem öelda, et ma ei saa kuidagi oma
mõtteist, viimasena töös olevat tegelast. Kuidagi on nii. Seega võin öelda, et
olen temasse armunud, sest ei saa ööl ega päeval temast rahu. Aja möödudes see
muidugi lahtub. Praegu on selleks tegelaseks ,,Pikk päevatee kaob..." Mary.
Ta on naine, kes on terve elu elanud oma mehele ja enda elu on jäänud tal elamata.
Selline kurb armastatu on mul praegu. Suveetenduses mängin Naist, kes pakatab
armastusest, armumisest ja flirt on ainus keel, mida ta mõistab. Veidi
vastandlikud selleaastased armastused mul.
Mis
sind häirib tänasel päeval?
Pealiskaudsus.
Mis sind rõõmustab tänasel
päeval?
Et päike tõuseb ja ma saan jätkata
sealt, kus pooleli jäi.
Tänan,
Piret. Sa ei tea, kui väga meie tänane vestlus mind rõõmustas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar