Luterlik kirik 19. sajandil, 1832.a kirikuseadus ja Tartu Ülikooli usuteaduskond.
Valgustusajastu tuules 18.sajandi lõpul
otsustasid ärksamad mõisahärrad Liivimaale taas ülikooli rajada.
Põhjasõja-järgse Uusikaupunki lepinguga valitses Eesti- ja Liivmaal küll Vene
keiser, kuid elu korraldasid siiski u 350 kohaliku rüütelkonna liiget. Vastavalt
keiser Paul I plaanile 12.juulist 1800 alustas Tartu Ülikooli kuratoorium
aktiivselt tööd ülikooli avamiseks. Ülikooli tarbeks eraldati maa Toomemäel ja
1704.a varemeteks varisenud Maarja kiriku maa-ala koos asuvate ehitistega. Kuid
ootamatult kuratooriumi töö katkes, sest Kuramaa aadelkond soovis ülikooli
hoopis oma juurde ja 25.detsembri 1800 ukaasiga määrati ülikooli asukohaks
hoopis Jelgava. Algasid kiired ettevalmistused sealse ülikooli avamiseks.
Kindlaks määrati ka avamise kuupäev – 29.juuni 1801.a. Kuid taas muutus kõik,
kui 12.märtsil 1801 Paul I tapeti ja troonile astus Aleksander I, kes määras
oma ukaasiga ülikooli asukohaks taas Tartu. Ta põhjendas otsust sellega, et
Tartu asukoht on parem ja seal on juba ülikool tegutsenud. Isiklikult arvan, et
otsuse taga olid tugevalt survet avaldanud Liivimaa vabamüürlasest rüütlid, kes
kuulusid keisriga samasse loozi. Teadupärast oli keiser Aleksander I aktiivne
vabamüürlane ja lähtus oma paljudes otsustes vabamüürlikest põhimõtetest ja
nõuandjatest. Lisaks oli Tartu Ülikooli taasavamise järgne esimene tempel
täiesti vabamüürlik, kus olid kujutatud püramiid, vinkel, sirkel ja kõikenägev
silm. Kuramaa aadelkond proovis korra veel Jelgava gümnaasiumit ülikooliks
muuta, kuid keiser oli sellele plaanile kategooriliselt vastu. Selle peale
loobus Kuramaa aadelkond ülikooli rahastamisest ja ülikooli avamise plaanidesse
tekkis eelarve puudujäägist tingitud seisak. 21.aprillil 1802 andsid õppejõud
ametivande ja 19 immatrikuleeritud
üliõpilasega kool sai alustada tegevust. 22.mail 1802 külastas Tartut ja
ülikooli keiser Aleksander I, kes avaldas ülikoolile toetust ja lubas oma
igakülgset abi kooli arengule. Tegevust alustas neli teaduskonda, kus
usuteaduskond oli väikseim. Usuteaduskonnas tuli luteri usu pastorite
ettevalmistuseks luua 4 professuuri – dogmaatika ja religiooni moraal, eksegees
ja idakeeled, kirikulugu ja vaimulik kirjandus, praktiline usuteadus.
Vahepõikena olgu märgitud , et luterlus Liivi- ja Eestimaa peamise usuna oli
sätestatud juba Uusikaupunki lepingus 1721.a. Ülikool valmistas luteri
pastoreid ette kogu Venemaa jaoks. Võrreldes teiste Venemaa piirkondadega
toimus pastorite õpetus Tartus teisiti. Mujal valmistati pastoreid ette
vaimulikes seminarides, mitte ülikooli juures. Ka Tartu Ülikool asutas
usuteaduskonna kõrvale vaimuliku seminari, et koolitada ja anda lisaharidust
kaugemalt pärit vaimulikele. Teaduskonna vaimsuses valitses ratsionalism, mis
vastandus ortodokssele luterlusele.
Tartu Ülikool suutis kaasata õppetöösse oma ala
parimad asjatundjad, mistõttu sai ülikool hinnatud haridustempliks.
Ratsionalismist lähtuvat õpetust andvad õppejõud läksid siiski vastuollu seni
Liivimaal valitsenud ortodoksse luterluse meelsusega. 1820.a eemaldaski
kuraator K.Lieven usuteaduskonnast ratsionalistid ja ametisse pannakse
kuratooriumile sümpaatsema suuna pietismi esindajad. Halles õppust saanud
pastorite abil muutus pietistlik kirikukäsitlus üha levinumaks. Sellele püüdsid
vana kooli esindajad vastu seista.
Algselt tegelesid usuteaduskonna õppejõud vähe
teadusiku töö ja usuelu propageerimisega, kuid 1830ndatel. 1832-1840 andis
kirikuloo professor Andreas Busch välja usuteaduslikku ajakirja, kus oma
artikleid avaldasid kõik usuteaduskonna õppejõud. Kriitikud heitsid ülikoolile
ette vähest teadustööd ja kraadide kaitsmist. Huvi suurendamiseks korraldati
teaduslike tööde võistlusi, kuid huvi selle vastu oli vähene. Enamik töid ei
olnud mitte uurimused, vaid jutluste tekstid. See-eest kuulus kartseris
istumises teoloogia üliõpilastele juhtiv koht („Tartu Ülikooli Ajalugu II“,
ilmunud 1982). Selles märkuses võib olla algmaterjali ilmumise ajast (1982)
pärit vaimu, kus teoloogia õpilased tuligi joodikuteks tembeldada ja nende
õppetöö tühiseks kuulutada. Kuid jäägu see nõukogude tekstikoostajate
südametunnitusele.
Samal perioodil, 28.12.1832, kinnitas keiser
Nikolai I oma ukaasiga Venemaa Evangeelse Luterliku Kiriku seaduse, mis muutis
Baltimaade luterliku usuelu ja kiriku õiguslikke raame. Luterlik kirik
Eestimaal oli kriisis, sest vennastekoguduste liikumine ja vene õigeusu riiklik
eelistamine oli huvi luteri kiriku vastu vähendanud. Baltimaade luterlikud kirikuorganisatsioonid
liideti seadusega Keiserliku Evangeelse Luterliku peakonsistooriumile alluvasse
ühtsesse kirikuorganisatsiooni, mis jagati kaheksasse konsistoriaalringkonda.
Oleks tahtnud viibida nende kunagiste vaidluste juures, mille alusel ringkondadesse
määramise jaotus tehti. Kui kogu Venemaad koos tänase Ukrainaga kattis kaks
(Peterburi ja Moskva) ringkonda, siis tänasel Eestimaal tegutses 4 ringkonda –
Tallinn, Saaremaa, Eestimaa ja Liivimaa. Lisaks tegutsesid eraldi Riia ja
Leedut ja Lätit kattev Kuramaa ringkonnad. Seadusega allutati luterlik
peakonsistoorium Venemaa Siseministeeriumi Võõrkonfessioonide Vaimulike Asjade
Peavalitsusele, mida juhtis ilmalik president, mille nimetas ametisse keiser.
Konsistooriumite juhtorganite valmisõigus kuulus rüütelkonnale, mis andis
mõisnikele võimu kiriku üle. Põhimõtteliselt oli tegemist riigikirikuga, mille
ilmalik juhtkond sai keisrilt ametniku palka ja oli seeläbi keisrile kuulekas.
See tähendas , et kogu maa majanduslik ja usuline võim läksid vaid mõningate
omavahel peresidemetega seotud rüütliperekondade kätte. 1819.a maarahvale
loodetavat kergendust tooma pidanud pärisorjusest vabastamise seaduse reaalne
ellu viimine lükkus taas edasi.
Kuigi teadustööd tehti Tartu Ülikooli teoloogia
teaduskonnas vähe, siis olid teoloogia õppejõud aktiivsed ühiskondlikus elus ja
ülikooli korralduses. Vastavalt keisri soovile alustati 1830.a ülikoolis ka
õigeusu õpinguid, mis alates 1842 muutusid regulaarseks. 1865.a lisandus usuteaduskonnale viies
kateeder – semiidi keeles. Tartu Ülikooli usuteaduskond oli selleks ajaks tänu
oma õppejõududele omandanud juhtiva koha Euroopa ülikoolide seas. Õppejõududest
tasub esile tõsta Alexander von Oettingeni ja Gustav Engelhardti rahvusvahelist
tähelepanu saanud teadustegevust. Mõne sõnaga 40 aastat teoloogiateaduskonda
kujundanud professor Alexander von Oettingenist. Ta lõpetas ülikooli
usuteaduskonna 1850.a. 1854.a kaitses doktorikraadi ja alustas tööd
eradotsendina. Täiendas ennast vahepeal välismaal ja valiti 1856 Taru Ülikooli
süstemaatilise teoloogia professoriks. Õppejõutöö kõrvalt jätkas teadustööga.
Oettingen tõi teaduskäibesse sotsiaaleetika mõiste. Tema 1suurteos
„Moraalistatistika ja kristlik kõlbluseõpetus“ ilmus 1868.a. Selle töö eesti
nimetati ta 1889.a Londoni rahvusvahelise statistikainstituudi auliikmeks. Tema
teine suurteos „Luterlik dogmaatika“ ilmus juba pärast ülikooli töö lõppu 1897.a
Kolmteist aastat andis von Oettingen välja enda poolt asutatud usuteaduslikku
ajakirja „Dorpater
Zeitschrift für Theologie und Kirche“.
Von Oettingeni
eestvedamisel avati 1860.a ülikooli
juures kirik, mis sai teoloogiatudengitele oluliseks praktika baasiks. Üliõpilaste arv suurenes aja jooksul märkimisväärselt, kui 1865.a õppis teoloogiat
80 tudengit, siis 1889.a juba 256 tudengit. Sealjuures suurenes ka eestlastest
tudengite arv. Teoloogiat õppisid Tartus paljud hilisemad ärkamisaja olulised
tegelased. Seepärast oli usuteaduskond olulise tähtsusega Eesti rahvuslikus
liikumises.
1839.a asutati Liivimaal Volmaris Cimze
seminar, mis koolitas köstreid ja kooliõpetajaid. 1848.a kolis kool Valkka.
Seal said õpetust ka paljud hilisemad Liivi-ja Eestimaa kooliõpetajad, kes
arendasid koorilaulukultuuri nii kirikutes kui ka väljaspool, tänu kellele sai
hiljem toimuma Eesti I Üldlaulupidu. Sajandi lõppedes hakkas suurema
eestlastest pastorite hulk. Esimene kindlat teada eestlasest õpetaja oli
Wilhelm Eisenschmidt, kes määrati Tartu Peetri koguduse, mis oli Tartu Maarja
kogudusest aasta varem eraldunud, pastoriks 1870.a. Jakob Hurt asus Otepää
kiriku juures tööle 1872.a. Suurenes aktiivsete ja haritud eestlaste hulk.
Loomulikult suurendas see koguduse huvi kirikuasjades kaasa rääkida. Senini
olid saksa soost kirikuõpetajad hoidnud mõisnike ja rüütelkonna poole, kellede
hulka nad kirikumõisnikena ennast ka pidasid ja kelle patronaadi abil olid
ametisse määratud. Harjumuspärane tasakaal löödi korraga kummuli. 1876.a keelab
Liivamaa sinod pastoritel osaleda rahvuslikes liikumistes. Kõige enam puudutas
see otsus Jakob Hurta, kes kuulus paljude rahvuslike seltside etteotsa. Viljandimaa
talupojad saadavad 1864.a keisrile kirja, kus paluvad et õpetaja nende
tahtmisele vastaselt ametisse ei määrataks. Veel suhtub aadelkond talurahva
nõudmistele ja liikumistesse mõistvalt. Kuid talurahva soovis reformida
agraarkorda suhtutakse kui mässukatsesse. Talurahvas saadab 1881.a keisrile taas
märgukirja, kus nõuab koguduste patronaadiõiguse
kaotamist. Nii mõneski kohas ei olnud talurahvas nõus neile esitatud pastoriga
ja tekkisid spontaansed vastuhakud. Tekkis idee luteri kiriku baasil moodustatud
vabast rahvakirikust.
Samal ajal muutub Lääne- ja Saaremaal rahva
hulgas üha populaarsemaks liitumine vene õigeusu kogudustega. Selle tagamaad on
lihtsad. 1816 ja 1819 keisri poolt vastu võetud talupoegade isikuvabaduse
seadused andsid talupoegadele näilise vabaduse , kuid jättis maa mõisnikele.
Maarahval oli raske mõista, kuidas saab olla vaba, kui sul maad ei ole ja
keeldus mõisa teopäevi tegemast. 1841.a palusid mõisnikud keisrilt appi
väesalkasid, et talupoegade kasvava rahulolematusega toime tulla. Maarahvas oli
kindlal veendumusel, et keisri plaanile maad anda talupoegadele anda, seisavad
mõisnikud vastu. Seepärast kuulutati truudust keisrile ja Jumalale. Samal
põhjusel, et ikka maad saada, hakati usku vahetama ja astuti „keisri usku“.
1845.a suvest vahetas usku ligi kolmandik Saaremaa elanikest.
1864.a annab keskvõim välja loa õigeusklike
vennastekoguduste rajamiseks. Selleks ajaks oli keisrivõimu toel õigeusku
Eestimaal levitatud juba 40 aastat.
Olemas olid kirikud, kirjandus ja vaimulikkond. Õigeusklikud vennastekogudused
said uueks tõukejõuks kirjanduse levitamisel ja õigeusu propageerimisel. Selle
tagajärjel hakkasidki eestlased üha enam liituma õigeusu kogudustega. Sellest
oma korda tundis ennast ohustatuna luteri kirikuid valitsev rüütelkond, kes ei
saanud nii enam oma talupoegade meelsust kontrollida. See tõukas aadelkonna
tegudele. Alustati luteri kiriku reformidega ja suurendati sotsiaalhoolekande
tähtsust. 1866.a asutatakse diakonissidemaja Tallinnas, 1867 kurttummade kool
Vändras, lisaks laste varjumajad, naiste parandusmajad ja linnamisjonid. Kui linnades jäi valitsevaks luterlus, siis
Läänemaal asututi hulgakaupa õigeusku valelootuses saada maad ja
maksuvabastusi. 17 mail 1883.a salviti Lihula koolimajas korraga õigeusku 254
inimest. Kokku astus 1883-1884 õigeusku 3400 inimest. Läänemaalt levis õigeusk
Hiiumaale ja hiljem ka Saaremaale. Teoloog Uku Masing kritiseerib tolleaegset
luterliku kiriku keskvalitsust nende võimetuse pärast korraldada ühtlaselt
arenevat usuelu, mis andis võimaluse uutel kogudustel luterluse kõrvale
tekkida.
Kasutatud
kirjandus:
1.
„Tartu
Ülikooli Ajalugu II 1798-1918“ (kirjastus „Eesti Raamat“ 1982)
2.
Riho
Saard “Ristitud eestlane” (Kirjastus Argo 2018)
3.
Eesti
Kiriku ja Religioonilugu. Õpik kõrgkoolidele. Koostaja Riho Altnurme. (Tallinn
2018)
4.
Toomas
Pung, “Baltisaksa teadlasperekond von Oettingenid”.
5.
Seppo
Zetterberg “Eesti Ajalugu” (Tänapäev 2009)
Laenu saamise asemel sain oma juba programmeeritud tühja sularahaautomaadi kaardi, et võtta 30 päeva jooksul päevas maksimaalselt 5000 dollarit. Mul on selle üle nii hea meel, sest sain eelmisel nädalal oma enda kätte ja olen seda kasutanud 50 000 dollari saamiseks. Hr Mike annab kaardi välja vaid vaeste ja abivajajate abistamiseks, ehkki see on ebaseaduslik, kuid see on midagi toredat ja ta ei ole nagu teised inimesed, kes teesklevad, et neil on tühjad sularahaautomaadi kaardid. Ja keegi ei jää kaardi kasutamisel vahele. võta temalt oma, soovitan teda täielikult. Saatke talle lihtsalt e-kiri aadressil (blankatm002@gmail.com
VastaKustuta