Euroopa mõtte arengulugu
Arlet Palmiste
KKL, Usuteaduste Instituudi magisriõppe töö
Rene Descartes „Meditatsioonid esimesest filosoofiast“
Rene Descartes sündis 1596.a Bretagne`is parlamendinõuniku
pojana. 1604-1612 õppis ta jesuiitide kolleegiumis, mis oli omas ajas kõrgelt
hinnatud eliitkool. 1612 lahkus ta Pariisi, kuid kadus sealt peatselt ja asus
Hollandi armeesse. 1629.a asus Descartes asus ta lõplikult elama Hollandisse.
Oma loomult oli ta pühendunud katoliiklane, austades väga jesuiite. Hollandis
elades kirjutas ta kõik oma peamised tööd. Ta armastas tagasihoidlikku ja
rutiinset elu. Tema päevakava oli ühesugune. Hommikuti magas ta kaua ärgates
enne lõunat ja asus seejärel tööle.
1649. Kutsus Rootsi uuendusmeelne kuninganna Kristiina ta oma õukonda. Juba
varem olid nad olnud kirjavahetuses. Kristiina sooviks oli saada õpetust ja
määras tundide toimumise ajaks hommikul kell 5. See rikkus Descartes harjumuspärast
rutiini ja lisaks Rootsi külm kliima, viisid selleni, et Descartes haigestus ja
suri kopsupõletikku veebruaris 1650.a Stockholmis.
Descartes peetakse analüütilise geomeetria leiutajaks.
Matemaatikuna soovis ta, et ka filosoofias valitseks matemaatikale omane selgus
ja tõestatus. Tema toesed olid kirjutatud lihtsas keeles ja rahvale
arusaadavalt. Need üles ehitatud loogiliselt ja kergelt loetavalt. Kogu tema
kahtlustest haaratud filosoofia saab kokku võtta lausesse – cogito, ergo sum.
Mina mõtlen (kahtlen), järelikult olen mina
olemas. Kõik muu vajab tõestamist. Isegi minu enese keha, sest vaim ja
keha on teineteisest lahus. Descartes rõhutas pidevalt, et autoriteetide kaudu
ei ole veel miski tõestatud, autoriteet ei ole tõestuse garantiiks. Autoriteet
ja tema arvamus on kaks erinevat asja ja autoriteedi arvamus vajab ka
tõestamist. Seepärast jättes kõrvale vana, alustas ta oma uue filosoofia rajamist vundamendist. Lisaks tema
filosoofia alusmõttele – cogito , ergo sum – on tal teisigi maailma mõtlemist
muutnud väiteid. Kõik on tõde, mida ma selgesti ning ilmselt tajun – see on
teine teoreem. Lisaks veel – hing on mõtlev ja ainult mõtlev substants, Jumal
eksisteerib, Jumal on kõikvõimas ja ülim headus, välismaailm eksisteerib ja
keha on ruumiliselt ulatuv substants. Kui inimene suudab Jumalast , kui
täiuslikust olendist mõelda või luua täiuslikku olendi idee, siis peab Jumal
kui selline ka olemas olema, sest oma ebatäiuslikkuses ei saa inimene luua
täiuslikku olendi ideed ja selle mõtte saab talle anda vaid Jumal ise. Seeläbi
võime uskuda, et Jumal on olemas, kuigi tema olemasolu pole veel tõestatud.
Jumalast ei saa mõelda kaheldes. Jumal peab olema olemas ja just sellisena on
ta täiuslik olend.
Descartes õpetus ehk kartesianism oli 17.sajandi Euroopas oma
olulisuselt võrreldav aristotelismiga 13.sajandil. Tema õpetuse võtsid kõige
pealt vastu loodusteadlased ja arstid. Ülikoolidesse jõudmisel pidi õpetus
võitlema valitseva aristotelliku filosoofiaga, lisaks humanistidega.
Arusaadavalt võitles ka kirik jõuliselt kartesianismi leviku vastu. Veidral
kombel olid siin eesotsas just Descartes poolt austatud jesuiidid.
„Meditatsioonid
esimesest filosoofiast, milles tõestatakse Jumala eksisteerimine ja hinge
erinevus kehast“ ilmus esmakordselt 1641.a Pariisis. 17. Sajandi algul
toimus maailmas filosoofilise mõtte muutus, mille keskmes olid eelkõige
Descartes teosed. Meditatsioonid on
mõtteline järg 1637.a ilmunud „Arutlus meetodist“ , mis ilmus algselt prantsuse
keeles. Meditatsioonide eessõnas teeb
ta tagasiviite oma varem ilmunud teosele selgitades, et arendab edasi oma seal
avaldatud mõtteid. Samas vastab ta Arutluse
tagasisidemena saabunud olulisematele kirjadele ja vastuväidetele selgitades
veel kord oma seisukohti. Descartes kirjutab „Teine vastuväide on, et mul on
endas olemas idee minmust täiuslikumast, ei järeldu, et seesama idee on ka
minust täiuslikum, ja vähem veel, et eksisteerib miski, mida see esindab“.
Selle väite ehk ka Jumala olemasolu tõestuseks pühendab Descartes Meditatsioonides ühe peatüki.
Kuna tema ideed olid ajastus uudsed, siis avaldab ta Meditatsioonid ladina keeles. Descartes
selgitab „kuna ma ei ole autor, keda loevad teised kui vaid need, kes võtavad
aega koos minuga mõtiskleda ning suudavad ja tahavad vabastada vaimu meeltest,
nagu ka kõigist eelarvamustest“. Samas ta lisab, et ta ei oota, et Meditatsioone loeksid massid ja
harimatud, kes võivad teost tõesena võttes seda järgima hakata.
Esimeses meditatsioonis kutsub ta lugeja vabastama ennast
kõigest eelnenust ja avatud meelega koos autoriga mõtisklema. „tuleb see kõik
ühekorraga mingil hetkel oma elus aga kiskuda ning vundamendist alates uuesti
üles ehitada“, kirjutab Descartes. Ta möönab, et see on keeruline, kuid
arvestades ajastule omaseid jäiku seisukohti, siis ei olnud tal ka teisi
võimalusi. Soovides lammutada müüri tuleb leida selle nõrgad kohad ja mitte
joosta pea ees vastu kivi. Oma teise meditatsiooni alguses ta lisab samale
mõttekäigule „lähen edasi, seni kuni jõuan mingi kindla teadmiseni, või siis
kindla teadmise asemel vähemalt selleni, et mingit kindlat teadmist ei ole.“
See on üleskutse rajada uus filosoofia vana ja ummikusse jooksnud filosoofia
kõrvale. 17.sajandil tõuseb üha enam igapäevases elus mehhaanika tähtsus.
Teadlased ja leiutajad on avastanud
võimalusi inimtöö vähendamiseks. Jumala olemasolu seatakse selle läbi kahtluse
alla. Filosoofia ülesandeks saab erinevate teadusharude sidumine ühtsesse ruumi
ja nende ühiselt mõtestatud suunaga arendamine. Filosoofia ülesanded muutuvad
inimese kesksemaks. Siin saabki oluliseks Descartes idee reaalse ja vaimse
maailma eraldamisest. Reaalne maailm, kus toimetab inimene oma lõplike
vahenditega ja vaimne maailm oma lõputute võimalustega. Loomulikult asub selle
mõtteviisi vastu võitlema kirik, kes on korraga pagendatud kureerima
vaimumaailma, millest käega katsutav tulu on üpris kasin. Samal ajal reaalne
maailm kõigi oma maiste rikkustega antakse inimeste valitseda. See mõtteviis on
purustav.
Teose mina-vormis arutelus ei olnud midagi uut. Oma ideede
paremaks edastamiseks kasutas Descartes rahvale juba tuntud ja arusaadavat
vormi. Siin on nähtav sarnasus Platoni Dialoogidega. Kui filosoofiline maailm
lähtus seni Aristoteles ja tema tõlgendajate kirjutistest, siis Descartes
julges sellest eemalduda ja oma tööde eeskujuks võtta Platoni. Teos on üles ehitatud kuuele meditatsioonile,
mis oleks nagu kirjutatud kuuel erineval päeval. Ajaloolased on hiljem siiski
kindlaks teinud, et märkmeid teose kirjutamiseks tegi Descartes oluliselt
kauem.
Descartes teos on pühendatud „Kõige targemale ja kuulsamatele
meestele, Pariisi Püha teoloogia fakulteedi dekaanile ja doktoritele“. Selles
ei olnud midagi ainulaadset. Pühendusega otsivad autorid tunnustatud
arvamusliidrite tähelepanu ja poolehoidu. Seda sama palub ka Descartes oma
pühendudes ja palub võimalusel oma ideid tutvustada ka tudengitele. Ta kirjutab
„Kaks küsimust – Jumala ja hinge kohta – on sellist sorti, millele tõestused
tuleks anda pigem filosoofia kui teoloogia abil. Meile, usklikele, küll piisab,
et inimhing koos kehaga ei hävine ja Jumal on olemas – uskmatuid aga ei ole
võimalik veenda omaks võtma mingitki religiooni ja ka peaaegu mingit moraalset
voorust, kui kõigepealt neid kaht asja loomuliku mõistusega ära ei tõesta“. See
mõttearendus on olnud Descartes arutluste tõukavaks jõuks. Ühes on autor
kindel, et Jumal on hea ja Jumalale pühendatud elu õilis. Kuid kuidas viia see
teadmine uskmatuteni. „Usk on Jumala kingitus“, väidab Descartes. See on
äärmiselt ilus ja sügav väide. Meie elu õilistamiseks või kõige kõrgemaks
sihiks on Jumal andnud usu. Usk on Descartes jaoks midagi enamat teadmisest ,
et Jumal on olemas. Usk on vaimne olemus, mille läbi inimene areneb ja
puhastub. Descartes väidab, et maailma
ei saa kirjeldada vaid Jumala tahtena. Lisaks Jumalale on elu olemust
kujundanud paljud asjaolud. Peamiselt inimene oma isikliku tahtega.
Ainult tõeseks tõotatud objekt või väide on edasise
mõtiskluse aluseks. Tagasi minnes tõestatud väidete tõestamise juurde astume
oma arutelude arengus sammu tagasi. Sealjuures saab väidete tõestust tõestada
vaid tõestaja või siis arutleja ise, sest see, mis minu arutelu seisukohast on
tõene, ei pruugi olla seda teise inimese arvates. Descartes sõnul saabki kindel
olla vaid iseenese mõtetes ja ei milleski muus. Isegi iseenda füüsilises
kehas võime kahelda, sest silmi sulgedes
ei näe ega taju ma oma keha sugugi, kuid minu mõte on ikkagi olemas. Meil on
olemas sellisel juhul vaid mõte iseenda kehast või taju tema olemasolust. Teisalt
kas ma näen seda, mida ma arvan nägevat, või on see vaid kujutlus sellest, mida
ma arvan, et ma näen. Oletame , et minu ees seisab inimene. Ma näen temal kaht
liigutavat kätt ja oletan, et need on tema käed. Samas võivad need olla
tehiskäed, mis jätavad päris käte mulje. Kui inimene mulle naeratab, siis ma
eeldan, et ta on minu vastu sõbralik, kuigi tegemist võib olla hoopis füüsilise
eripäraga, mis tekitab valu ja inimeses tigedust. Ma näen, et tal on hallid silmad, kuigi
reaalsuses on need silmaläätsed. Seepärast peame kõiges, mida näeme kahtlema ja
endalt küsima, et kas see, mida ma meeltega tajun, on tõde või on tõde
mujal? Lisaks on ka iga inimene pidevas
muutumises ja seda nii füüsiliselt kui ka vaimselt. Oletame, et me ei ole mõne
sõbraga kohtunud ega vestelnud nädal aega. Selle ajaga võib inimene kaalus
juurde võtta, põlvelõikusel käia jne. Samas võib teda tabada armumine,
kaotusvalu või võidurõõm, mis kõik on inimest tugevalt mõjutavad tunded. Kas ma
võin väita, et see inimene on ikkagi sama inimene? Descartes väidab, et inimese
füüsiline keha on lõplik väärtus. Seda saab poolitada või hävitada. Võtame
inimeselt jalad, siis on ta ikkagi veel inimene. Samas on vaim tervik ja
lõputu. Vaimu ei saa lõhestada ega hävitada. Seega on inimese juures ainus
püsiväärtus vaim ja uurides kõike seda, mis inimesesse puutub, peame alustama
just vaimust. Siit tekib juba uus küsimus, millele Descartes püüab vastust
leida. Kas meie vanemad on siis meie vanemad või kes on vanemad inimese jaoks?
Keha, mis antakse mulle vanemate poolt, on lõplik ja mööduv ja seega on
olulisem lõputa vaim, mida arendab läbi oma tajude inimene ise. Descartes
väidab, et kõik, mida me teame, oleme omandanud läbi iseenese tajude. See
tähendab siis nägemine, kuulmine, haistmine, kompamine ja maitsmine. Sündides
on meie vaim puhas leht, mida alles hakatakse täitma. Seega on vanemad vaid
mateeria loojad, keda kannustab idee inimese loomisest.
Mateeria ja vaimu lahutamine on üks suuremaid murranguid
filosoofia ajaloos. Descartes mõtterännakute aluseks on püsiväärtused.
Püsiväärtused kujunevad kõrvaldades kahtlustused. Kõiges tuleb kahelda ja
küsida küsimusi, kuni koorub lõplik ja kaheldamatu väärtus. Mis on muutumatud väärtused? Kolmnurgal on
alati kolm külge, kaks pluss kaks on alati neli. Descartes jaoks on matemaatika parim viis
maailma korrastamiseks. Kuna matemaatilised väärtused on püsivad, siis saame
kõik muu asetada matemaatiliselt mõõdetavasse maailma. Descartes jaoks on
reaalne maailm kõrvutatav matemaatikaga. Ehk tema jaoks ei ole matemaatika
numbritesse pandav teadusharu vaid reaalne maailm ehk kõiges, mida reaalses
maailmas näeme olemasolevatena on oma matemaatiline tõestus. Siin kõrval
tegutseb teine ehk vaimumaailm, mida ei ole võimalik matemaatiliselt tõestada.
Kes on hull? See mõte tabas mind Descartes meditatsioone
lugedes. Seda on palju räägitud ja selle üle mõtiskletud. Hulluks arvatakse
keegi, kes mõtleb või tegutseb vastupidiselt kokkulepitud mudelitele. Nimetame
selle üldisele arvamusele vastu võitleva indiviidi siis hulluks. Hullu enda
jaoks on muidugi tema elu normaalne. Tema mõte liigub tema maailmatunnetuse
tasemel on sellisel kujul tema jaoks ainuvõimalik. Tema seisukohast on kõik
teised, kes tema jaoks loomulikku ei järgi, hullud. Kelle normaalsus on
normaalsem? Sama mõtete vastuolulisus avaldub, kui hakata kõrvutama unenägu
ärkvel olekuga. Kui mina olen pidžaamaga magades oma koduse teki all oma
unenäos alasti, siis on see alastus hetkel minu jaoks ainuvõimalik reaalsus.
Samas inimene, kes vaatab magavat mind, näeb mind riietatuna ja tekiga kaetuna.
See on reaalsus minust tema jaoks. Mina väidan, et olen alasti, kuigi teiste
jaoks see sellisena ei paista. Oma tõe kõrvutamine teiste tõdedega teeb sellest
kokkuleppelise tõe. Me võime enamusena kokku leppida, et roheline on roheline,
kuid see ei tee sellest lõplikku tõde. Eriti nende värvipimedate jaoks, kes
rohelist ei näe. Seega jõuame tagasi arutelu algusesse, et vaatamata arvamuste
paljususele, on määrav vaid minu enese mõte ehk idee. Ainult oma enese idees
saan ma olla lõplikult kindel, sest kõiges muus pean pidevalt kahtlema. Descartes
sõnul „… pole mulle muud selge, kui see, et olen mõtlev asi, ehk asi, milles on
mõtlemisvõime“. Descartes mõjutavad meie
olemust kolme sorti kogemused: 1. Jumala poolt meile antud, 2. Meid meie elus
mõjutanud ehk kogetud teadmised ja 3. Meie enese poolt omandatu ehk õpitud
teadmised. Need on meid elus mõjutanud reaalsed kogemused. Lisaks on
kujutlusvõime, mis tuleks aga vaimust lahus hoida, et see ei segaks meid
reaalsete otsuste tegemisel. Kui sa inimesena kujutad ette , et mõistad
lennata, siis reaalses elus kogetud teadmiste alusel, ei maksa seda järgi
proovida. Meie vaimurännakud (kujutlusvõime, fantaasia) on reaalsed vaid meie
enese jaoks.
Oma kolmandas meditatsioonis mõtiskleb Descartes Jumala üle
„kas Jumal on, ja ku on, siis kas võib olla ta pettur. Nimelt seda asja
teadmata ei paista mulle, kuidas ma saaksin üldse üheski asjas kindel olla.“
Jumal on iga inimese jaoks erinev. Jumal kõnetab iga inimest erinevalt. Isegi
inimese sees võib olla mitu erinevat Jumal ideed. Ühe Jumalaga räägib inimene
näiteks igapäevastest mureasjadest,
teisega pikematest perspektiividest. Samas võivad objekt ja idee objektidest erineda.
Ehk inimese mõte Jumalast ja Jumala tõeline olemus ei kattu. Inimene loob
endale oma Jumala. Siit lähtuvalt tuleb kokku leppida neis alusteadmistest
Jumala kohta, mis on kõigi inimeste jaoks ühine. Descartes ütleb, et selleks
alusteadmiseks on usk, et Jumal on hea ja hooliv kõigi vastu. Kui Jumal oleks
pettis, siis ei saaks me ühelegi tõekspidamisele elus kindlad olla. Kuigi
Descartes ideed põlati kiriku poolt tema elu ajal maha, oli ta siiski veendunud
usklik. „Siit aga järeldub, et miski ei saa tekkida eimillestki, nagu ei saa
tekkida see, mis on täiuslikum, sellest,
mis on vähem täiuslikum.“, kirjutab Descartes. Ehk maailma loomist pole ilma
täiusliku Jumala sekkumiseta pole võimalik ette kujutada ega kirjeldada. Seega
on Jumala olemasolu tõestatud meie kaudu. Ehk kuna MINA mõtlen (cogito, ergo
sum) ja minus on olemas täiusliku olendi idee, siis tõestab see, et Jumal on
olemas. Descartes selgitab, et isegi kui on võimalik kujutleda, et sellist
täiuslikku olendit ei ole olemas, siis ideed temast ei saa olematuks teha.
Descartes tõdeb: „Seega idee, mis mul on Jumalast, on kõigist minu ideedest
kõige tõesem, ja selgem ja täpsem“. Descartes
arutleb, et enne , kui me ei ole endale selgeks teinud ideed Jumalast, kui
täiuslikust olendist, ei saa me lõplikult endale selgeks mõelda ühtegi teist
ideed, sest ideest Jumalast saavad alguse kõik teised ideed või teadmised.
Me ei tea Jumala lõppeesmärke siin maailmas. Kindlasti ei ole
need eesmärgid teostatavad reaalses ehk füüsilises maailmas. Muutused reaalses
maailmas toimuvad vaimu maailma otsuste tagajärjel. Me oleme Jumalalt saanud
piiratud teadmised, mille alusel tuginedes lisaks oma kogemustele, teeme
otsuseid. „Minu eksitused (mis on ainukesed tõendid mingist ebatäiuslikkusest
minus), märkan, et need sõltuvad üheaegselt kahest põhjusest, nimelt
mõistmisvõimest, mis on minus ja valiku võimest, ehk vabast tahtest“. Seega sünnivad
inimese vead sellest, et tahte ulatus on suurem tema intelligendi ulatusest ja
ei jää sinna piiridesse püsima, vaid ulatub ka sinna, mida inimene enam ei
mõista. „tahte ulatusele peab alati eelnema intellekti tunnetus“, jätkab
Descartes. Samas ta tõdeb, et ideede või teadmiste paljusus, isegi juhul, kui
nad on teineteisele vasturääkivad , on igal juhul parem, kui ühetaoline
täiuslikkus. Kas ebatäiuslikkus ei ole sellisel juhul üks märke täiuslikkusest?
Descartes kirjutatud „Meditatsioonid esimesest filosoofiast“
on vaimustav lugemine ja raske on selle teoses mõtteselgust ja aktuaalsust
paigutada 17.sajandi algusesse. Samas on mõistetav selle mõtterännaku mõju oma
ajastu mõtlemisele, nagu on mõistetav ka kirikuringkondade vastuseis raamatule.
Descartes jutustav keel on lihtne ja arusaadav. Descartes koos astus filosoofia
tavalisele inimesele lähemale. Ta selgitas inimestele lihtsas keeles
igapäevalisi tõdesid. Jumal ei ole tema ideedena karm kohtumõistja vaid inimese
heatahtlik abimees. See oli mõtteviisi muutus, mida inimkond ootas ja sealt
alates algasidki inimkonna arengus hilisemad murrangulised arengud.
Kasutatud kirjandus:
1.
Rene
Descartes, „Meditatsioonid esimesest filosoofiast“
2.
Teodor
Künnapas, „Suured mõtlejad“
3.
Jakov
Ljatker, „Descartes“
Laenu saamise asemel sain oma juba programmeeritud tühja sularahaautomaadi kaardi, et võtta 30 päeva jooksul päevas maksimaalselt 5000 dollarit. Mul on selle üle nii hea meel, sest sain eelmisel nädalal oma enda kätte ja olen seda kasutanud 50 000 dollari saamiseks. Hr Mike annab kaardi välja vaid vaeste ja abivajajate abistamiseks, ehkki see on ebaseaduslik, kuid see on midagi toredat ja ta ei ole nagu teised inimesed, kes teesklevad, et neil on tühjad sularahaautomaadi kaardid. Ja keegi ei jää kaardi kasutamisel vahele. võta temalt oma, soovitan teda täielikult. Saatke talle lihtsalt e-kiri aadressil (blankatm002@gmail.com
VastaKustuta