Õigeksmõistuõpetusest
India
ühiskond on maailma kõige suurem näide inimeste vahelistest mahasalatud, isegi
mahavaikitud ja tummalt aksepteerivast, ebaõiglusest. Inimesele ei antagi seal
võimalust tema praeguses elus oma olukorda parandada, sest Jumal on loonud
korra ja jumaliku korra vastu ei julgeta
astuda. “Mis sa vingud? Sul on ju pääsetee uuestisünni läbi. Selleks tööta ja
tööta ja siis võib juhtuda, et oma kümnendas taassünnid oled samuti Brahman,”
muigab Kapitalist ja vaene kastitu rügab suures tänutundes. “Keskmise
inimese jaoks tähistab töö India usulis-kultuurilises raamistikus ka võimul ja
autoriteedil ning kuulekusel ja alistamisel põhinevaid inimsuhteid.“ (B. Suneel
Bhanu, ““Ma olen, sest ma töötan” - enda identiteedi leidmine töö kaudu”).
Metsas sirgub
puu, põllul haljendab vili, meres ujub kala jne. Kellele see kõik kuulub? Kas
sellele, kes seemne mulda pani või sellele, kes on andnud väe sirgumiseks? Kas
mulda pandud seeme võrsuks ilma jumala loodud korrata viljakandvaks puuks? Kui
Jumala silmis on kõik võrdsed, kas siis ei paks ka Jumala viljad olema
jagatavad kõigi vahel? Tunnistan, et töö nõuab tasu ja viljade korajamine on
kindlasti tasu väärt töö. Aga kui see tasu tuleb teiste kannatuste arvelt, nagu
kirjeldas S. I. Munga oma essees “Loodu pole müügiks: kuidas jagada maad –
maaomandiga seotud probleemid Tansaanias”. Kui maa, mis toob tasu ühele
kasuminäljas Kapitalistile on olnud terve kogukonna ainsaks toitjaks? Kas
kasuminälga võib kõrvutada kogukonna näljatundega? Küsimused, ainult küsimused,
sest vastused on olemas, aga vastuseid ei taha keegi kuulda. Ühiskonnast on kadunud empaatia nõrgemate suhtes.
Ma loen tõepoolest hingelõhestavatest probleemidest Tansaanias, kuid poole
tunni pärast, olles juba kõik unustanud, lähen külmkapi juurde ja teen endale võileiva.
Stop, kuidas nii? Kas halastust ei jagu tõesti kauemaks? Aga minul ei ole
lahendust ja neil kellel on, on isegi selle kambri võti ära kaotatud, kus
lahendus paberil kirjas, sest kasumilootus on suurem kui ligemesearmastus.
Seepärast ei maksa hädalisi väga oma südamesse vastu võtta, sest soov neid
aidata võib kasumit kahandada. „Jõukuse jutlustamine hävitab
kogukonda: eeldatakse, et jõukad on tõelised usklikud, samas kui vaesed peavad
ilmselt olema usus kahtlejad; nii julgustatakse tugevaid, et nad nõrgad
pühaduse nimel kõrvale heidaksid. Jõukus ei suuda taluda risti skandaali. See
ei suuda välja kannatada Jeesust, maailma ristilöödud päästjat.“ (Hinlicky
Wilson, “Jumala tõotused ja inimese jõukus ning edu”). Räägitakse maailma
kaugete ja tundmatute nurkade muredest, sest see on suhteliselt muretu vestlus.
“Oled kuulnud, et Indias on kastitud nagu orjad “, küsib esimene Hooliv
baariletile nõjutades. “Oi kui jube. Aga Tansaanias on rahvalt nende põlised
maad ära võetud ja nüüd ähvardab näljahäda,” on teine Hooliv väga mures. “Kas
tõesti? Oi kui kurb. Mis me teha saame?”, teeb esimene nägu, et on kohe nõus võimalusel
toetavale deklaratsioonile alla kirjutama. Samal ajal hõikab teine baarmenile. “Kaks
õlut. Suurt!” “Just!”, on esimene väljapakutud lahendusega nõus. See dialoog on
veidi äärmuslik, kuid just sellisel tasemel näeme ja elame kaasa muredele
maailmas. Senikaua, kuni minu kapsamaad keegi ei puudu, on maailmas asjalood
korras.
Kui meil ei
ole võimalusi, oskusi või teadmisi olukordadele lahendust pakkuda, siis kes
peaks seda tegema ja milline on sellises olukorras kristliku kiriku roll? “Kristlastena
me teame, kui oluline on oma pattu tunnistada ja kahetseda. See aitab meil
pühenduda: Jumal andestab ja kui me oleme Jumala armu poolt vabastatud, saame
pöörduda maailma poole ja alustada julget tegutsemist. Lutheri käsitlus
kristlase pühendumusest käib otseselt meie kohta. See kehtib ka tänapäeval ning
meie teod kasvavad välja Jumala armulise halastuse tulemusena sündinud
lepitusest ja rahust.“ (M. Kopp, “Jumala loodu vastutustundlikud
hoidjad: kliimaõiguse kaitseks”).
Õhtumaades leidis Kapitalist
kristluses endale vajaliku abimehe, sest lihtne on öelda, „Küll Jumal teile
andeks annab.“ Jumal on ohverdanud oma poja meie patutegude eest juba ette ja andnud meile seeläbi õiguse elada oma elu
sellisena, nagu mugav ja kasulik tundub.
„Küll Jumal kõik korda teeb“, vastab Kapitalist, kui tema juurde tuleb näiteks
looduse pärast muretsev ilmakodanik. „Seni, kuni Jumal pole märku andnud ja
otse mulle öelnud, et see, mis ma teen on kahjulik, on kõik lubatud“, jätkab
Kapitalist ja uljas Looduskaitsja lahkub võimetuna jumalike argumentide ees.
Tehased põletavad puitu, et toota miljonite kaupa ühekordseks kasutamiseks
mõeldud tooteid, sest kapitalism eeldab raha ringlemist. Mis saaks majandusest
meie kapitalismi väärtusi kummardavas ühiskonnas, kui kõik hakkaks tootma
esemeid, mida saaks pärandada tulevastele põlvedele? Seni kuni trükikojad
päevas miljonite väärtuses raha trükivad ei tohi midagi säärast juhtuda. Toota,
toota, toota. Las järeltulevad inimpõlved koristavad, mis see meie asi on.
Sama
mõttekäiku täiendab Martin Kopp „Igaüks, kes on püüdnud
linnas kõndida ainult oma naba vaadates, teab, et iseendasse pöördumine lõpeb paratamatult
kellegagi kokku põrkamisega: me ei näe teisi inimesi ega ümbritsevat keskkonda,
keda ja mida me saatuslikult kahjustame.“ (“Jumala
loodu vastutustundlikud hoidjad: kliimaõiguse kaitseks”). Nii. Seega tuleb
tõsta ennast oma isiklikust minast kõrgemale. Tõsta silmad kinganinadelt ja
vaadata maailma avaramalt. Inimesena pean tõstma teised enesest kõrgemale. See
on püramiidi teistpidi vaatamine. Kui tavapäraselt inimene soovib näha ennast
püramiidi tipus, siis tehes tegusid jumalikul moel ja jagades tema raskust,
võtan kanda osa inimkonna raskusest. Kui
nüüd veel seda kapitalistlkule mõtteviisiile vastanduvat motet edasi arendada,
siis peaksin mina lastes Jumalal end kanda, tegema selle talle võiamalikult
kergeks ehk kas minul inimesena on vaja kõike seda kola, mida kuurid ja garaazid
täis on. Kas meil inimestena poleks juba ammu pidanud jõudma arusaam, et seda miljonite
tonnide ulatuses saasta, mis hulbib meredes või kujuub looduses, poleks meile
vaja olnud. Seda on toodetud taas vaid mõne kasuminäljas Kapitalisti huvides.
Tema sai kasumi, aga meie kõik saime kahjud. Kuigi kõikvõimas, ei pea ka Jumal
igavesti kandma meie saasta. Ta on ennast juba raputanud ja raputab veelgi.
Selles, et inimene peab olema kooskülas ümbritsevaga, on
paljud usundid ühte meelt.
Juudi kommeneeritud pühakirjas Talmudis on kirjas II p1 Rabi ütleb "Missugune on õige tee, mille inimene
enesele peab valima? Iga tee, mis on kiituseks tema käijale ja kiituseks talle
ka inimeste silmis."
Konfutsius "Vesteid ja vestlusi" XIV 1
Xian küsis, mis on häbiväärne.
Õpetaja ütles:
"riigis on kulg
ikka
omakasu
riigis ei ole kulgu
ikka
omakasu
see on häbiväärne".
T-A. Põder kirjutab
kristlikust mõtteviisist „Üks võimalus on ütelda, et elu on teod ning tähtis on
teada, millised teod on vajalikud, et jumalasuhe oleks positiivne. Vajalik on
teha sellised tegusid, millega pälvida ja teenida välja Jumala soosing.“ (“Martin
Lutheri ja reformatsiooni tähendus tänapäeval”).
Kui kõik usuliikumised
on sama meelt, et inimkonnana areneme vaid vastastikkuses hoolivuses, siis
kuidas küll ometi inimkond liigub vastupidises suunas? Kuidas me inimkonna
enamusena ei suuda peatada Kapitalistide ühiskonda lõhestavat käitumist? Ühiskonna
liidrid (poliitikud, väepealikud, ärimehed) on ikka kaasanud oma tegevuse
õigustamiseks vaimulikke ja kultuuriesindajaid. Nii kirjutasid rooma kirjanikud
ülistuslaule väepealikutele luues noorele riigile ajalugu, mida neil tõeliselt olemas
polnud. Vastu said luuletajad soosingut ja meelehead. Teada on, et Vergiliusele
kingiti näiteks villa kauni oru kaldal. „Jõukuseõpetus
soovib sellist Jumalat, keda saab ära osta „usuga” või lahke annetamisega
lootuses veel suuremale tasule. Aga Jumal ei ole müügiks, nagu ei ole seda ka
lunastus.“ , kirjutab Hinlicky Wilson oma essees “Jumala
tõotused ja inimese jõukus ning edu”. Ma loodan, et sellega nõustuvad kõik, et
Jumal pole müügiks. Küll on aga Jumala soosingu lootus läbi aegade olnud
hinnalipikuga. Lootuses leida Jumala soosingut on tehtud annetusi, ohverdatud, palvetatud
jne. Käisin hiljuti vaatamas Christian Akkermani näitust Niguliste kirik-muuseumis.
Akkermann valmistas kõige uhkemad altariskulptuurid, Tema suuremate tööde
tellijateks aga ei olnud sugugi kogudused, vaid eraannetajad, kes soovisid läbi
suurejoonelise kingituse kindlasti enesele taevases elus pehmemeiad patju, kuid
samas aitas säärane annetus nõrgemaid kogukonna kihte. Altari valmistamisel
said tööd nikerdajad, maalijad, puusepad ja metsamehed. Kiriklik annetus kui
kogukondlik abivahend nõrgematele oli teadlikult kehtestatud süsteem.
Altariskulptuurid oleks võinud ju tellida ka kogudus oma ühisest rahakassast,
kuid ometi leiti selleks alati eraannetajad. Ühiskonna jõukus on aluseks
kultuuri ja kunsti arengule. Kultuuri arengu eelduseks on ühiskonna
esmavajaduste rahuldatus. Alles seejärel kui majanduslik rahulolu tekitab vaba
aega mõtisklemiseks võib kultuur arenema hakata. Ja olemegi lõhkise küna ees.
Nautides kultuuri, olgu siis muusikat, teatrit, kirjanust, filmi jne, saame osa
teatud kunstniku maailmanägemusest, kuid see nägemus on alati mõjutatud
nendest, kes selle eest maksavad. Rahvas ei ole nõus ostma raha välja käima
kuulamaks lugusid maailmahädadest. Rahvas tahab näha ja kuulda lugusid rõõmsast
tulevikust, helgetest päevadest täis armastust ja edu. Selle eest on nad nõus ise
raha välja käima. Metseenid toetavad nende
maailmanägemusele sobivat kultuuri ja ega siis vaene kunstnik rumal ei ole.
Nähes, millised teosed leiavad toetust,
soovib ta ka ise sarnast luua, et toetust saada. Ja Kapitalist loobki massimeedias temale
sobivat maailmapilti ja meile jääb üle vaid rääkida. Rääkida, kuni jõud raugeb
ja massimeedia meid koos sõnumiga hoolivusest matab. Mul on tuline kahju, et
luterlik kirik jättis kasutamata hulga võimalusi, et kallutada võitluses
Kapitalist rahajumalaga kaalukauss enese poole, reformatsiooni 500 aastapäeva
tähistamisel. Pakun välja, et 75% eesti inimestest ei teadnud sellest või kui
ka teadsid, siis ei võtnud kuidagi osa. Reformatsiooni juubel andis võimaluse
läbi ajaloo tõstada inimese ette küsimused, et kuhu ja kuidas me oleme
inimestena jõudnud. Kuidas ja millisel moel on kristlik kujundanud meie maailmanägemist?
Kui suurel määral on kristlik kirik loonud meie tavapäraseid suhteid peres,
kogukonnas või riigis? Kas inimene tunneb Jumalast puudust? Suured teemad ja suured küsimused. Vabandan,
et lisan nüüd pikema mõtte, sest seda pole tervikmõtet kaotamata võimalik
lühendada, T-A. Põderi esseest “Martin
Lutheri ja reformatsiooni tähendus tänapäeval” - “Luther
ja reformatsioon tõstavad kristliku religiooni, kristliku usu ja elu juures
taas keskmesse taipamise, et Jumal on tõotuse Jumal, et Jumal kingib ennast
inimesele — inimesele, kes on jumalatu. Just sellega aga, et Jumal kingib end
inimesele, kes on jumalatu, s.t ei usu — inimesele, kelle jaoks Jumal ei ole
teema, kes teda eirab, pilkab või põlgab —, äratab ta inimeses usalduse ja
tänulikkuse enda vastu ning sellega ühtlasi armastuse ja austuse kaasinimese
kui Jumala ligimese vastu, samuti kogu maailma kui Jumala loodu vastu. See on
arusaamine kristlikust elust ja üldse inimeste kooselust kui sellisest, mida
kannab ja lõimib tõotuse ja usalduse loogika, mitte — ükskõik kuidas õigustatud
— käsu ja hirmu loogika. Jumal, tõeline Jumal on seega see, keda saab usaldada
— tingimatult usaldada; kelle peale saab alati, nii elades kui surres, lootuse
panna; kellelt saab oodata ja võtta vastu kõike head ja ainult head“. Kas
me peaksime jumalata inimesele kaas tundma? Kas jumalata inimene on poolik nagu
viimasel ajal peetakse poolikuks mobiilita inimest? Inimene on religioosne
olend ja kui temal pole jumalat, siis kes annab talle vastused tema elu
suurtele küsimustele? Olengi jälle seal, et Kapitalisti poolt kinnimakstud
massimeediast on saanud pühakoda ja seebiooperist pühakiri. Ja uskuge mind, et
inimene leiab sealt kõik enese jaoks olulised vastused. Kuid selge on ka see,
et nende vastustega paremat maailma ta endast maha ei jäta.
Milline
oleks siis Jumalale meelepärane elu? Mida
kujutab enast reformatsiooni juubeli valguses esile tõstetud jumala
õigeksmõist? “Millisest elu me peame elama, et pälvida kristliku
jumala soosing ja õigeksmõist?“, küsib ka T-A. Põder oma essees „“Martin
Lutheri ja reformatsiooni tähendus tänapäeval”. Õigeks mõist võib tunduda lihtne, kuid on
tavalise ilmakodaniku jaoks keeruline mõista. Tegin oma tutvusringis katset
küsides, et kuidas nad mõistavad
kristlikku õigeksmõistu. Pooled vastasid, et pole aimugi. Veerand üritas siiski
midagi välja mõelda pakkudes, et tegemist võiks olla Jumala heatahtlikkusega ja
vaid mõni üksik oskas luua seoseid Jumala ristil surnud poja ja inimkonna
pattude vahel. B. Suneel Bhanu kirjutab “Oma alanduses läbi
Jeesuse Kristuse ristisurma kuuleb Jumal kannatavate inimeste karjeid ja
samastub nendega. Ristiteoloogias mõistab usklik kirikut kui Jumala rahvast,
kes saab kinnitust Jumala ustavusest ning jagab oma andeid ligimesega,
sisenedes sel moel laiemasse oikumeenilisse osaduskonda.“ ( “Ma olen, sest ma töötan” - enda identiteedi leidmine töö kaudu”). Andsin
seda selgitust taas mõnele sõbrale lugeda. Kõik nad pidasid seda siiski liialt
keeruliseks. Mulle vastati, et lihtne on näiteks mõista karma-sõnumit. ”Ära tee
teistele seda, mida sa ei taha, et sulle tehakse”. Ma vastasin, et see ju ongi sama, ainult et
veidi laiem. “Aga siis ütlegi nii”, sain vastuseks. Kui suur on Jumala
kannatuste karikas? Inimkond liigub kiirel sammul vastpidisel suunal, mida
Jumal on juhatanud. Kujundlikult võiks öelda, et seistes teelahkmel küsisime
hallipäiselt vanamehelt teed linna: Vanamees näitas käega metsa poole ja ütles,
“Siit läbi metsa astudes jõuate päevaga kohale. Rada on küll kitsas ja vahel
tõuseb tee make, aga ohtusid karta pole.” Nogutasime ja küsisime , “Kuhu see
lai ja sile tee viib, mille ääres tuled säravad ja muusika mürtsub”. Vanamees
vastas “See viib ka linna, aga ei tea, kas te kohale jõuate, sest röövlid ja
sulid hoiavad rändajaid tagasi.” Seisime ja pidasime aru ja hakkasime siis
mööda laia teed naerusuiselt astuma.
„Kõigi inimeste kutsumus pole muud kui kutse
preesterlusele, teiste teenimisele. Selles radikaalselt uues pujāri
(preesterlikus) tööidentiteedis naelutatakse kõik erinevused meeste ja naiste,
püha ja sekulaarse, rituaalselt puhta ja ebapuhta, kastidesse kuulujate ja
väljaheidetud masside vahel Jeesuse ristile,“ kirjutab B. Suneel
Bhanu oma
esses ““Ma olen, sest ma töötan” - enda identiteedi leidmine
töö kaudu”. Preesterluse mõiste on sealjuures laiem ja kätkeb endas kogu
koguduse teenimist inimesele antud võimete piiril ja võimalusi kasutades. Sammu
edasi astub T-A. Põder “Klooster, eraldatus kõigest ilmalikust,
on kristliku elu, Jumalale tõeliselt meelepärase elu paradigma. Selline elu on
tõeline Jumala teenimine, millest Jumalal on eriliselt hea meel.“ Mõte on
natuke liiga ilus, et võiks rakenduda tänapäeval. Kas vaid Jumala teenimisele
pühendatud elu on ikka Jumalale meelepärane? Kas see ikka aitab jumalikku
maailmakorraldust hoida? Kas enese sulgemine kloostrirüppe ei ole tänase
maailma jaoks veidi liiga ultraortodoksne? Hinlicky
Wilson oma essees “Jumala tõotused ja inimese jõukus ning edu” kirjutab
järgmist : “Iiobi raamat on Piibli kõige selgem vastulause
kujutlusele, et kannatav inimene peab olema patune, ja samuti kujutlusele, et
õigeolemine garanteerib õnne.“ ja jätkab samas “Väga
sageli on kannatuste põhjuseks õigeolemine, mitte patt.“ Ja ma olen selle viimasega
nii väga nõus. Sest tõesti on nii, et elades jumalale meelepärast elu , saame tihtipeale
ühiskonna meelepaha osaliseks, sest see rikub ühiskonna laisavõitu harjumisi.
Kui tihti keeratakse selg nendele, kes kutsuvad inimesi meeleparandusele.
Jälle vaid küsimused,
aga see on normaalne arutledes enese jaoks tundmatutel radadel. Ühes olen
siiski selgusele jõudnud. Inimene, sealjuures mina ise ka, peab elama kooskõlas
looduse ja ühiskonnaga. Iga inimene oma tegevusega kahjustab Jumala poolt meile
koduks kingitud planeeti Maa. Me saame teha vaid seda, et meie põhjustatud jalajälg
oleks võimalikult väike. Me oleme Jumala silmis kõik võrdsed. Sündinud haisvast
tilgast ja lahkume tõukudele söödaks. See kuidas me vahepeal elame on meie
kujundada. Igal juhul võiks maailm peale meid olla parem paik. Siis võime
loota, et Jumal kingib oma helduses meile igavese rahu.
Kasutatud
kirjandus:
T.-A. Põder,
“Martin Lutheri ja reformatsiooni tähendus tänapäeval”, teoses: T.-A. Põder, Usukultuur evangeelses luterlikus vaatevinklis (2018), 205–232
S. Hinlicky
Wilson, “Jumala tõotused ja inimese jõukus ning edu”, teoses: Jumala armu poolt vabastatud, toim. A.
Burghard, 115–120
B. Suneel Bhanu, ““Ma olen, sest ma töötan” - enda identiteedi leidmine töö
kaudu”, ibid., 127–137)
M. Kopp, “Jumala
loodu vastutustundlikud hoidjad: kliimaõiguse kaitseks”, ibid., 247–255
S. I. Munga, “Loodu pole müügiks: kuidas jagada maad – maaomandiga seotud
probleemid Tansaanias”, ibid., 256–261
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar