Bingeni Hildegard
Ordo virtutum: Vooruste mäng
Autorist
Hildegard sündis 1098 a Reinimaal aadlisoost vanemate
kümnenda lapsena. 8-aastaselt antakse Hildegard vanemate poolt Sponheimi krahvi
kuus aastat vanema tütre Jutta hoolde.
Viimane on vastu vanemate tahtmist valinud range vaimuliku elu. Jutta
asub 1112 a. elama Disibodenbergi mungakloostri juurde rajatud klausuuri. Ühes temaga asub sinna ka Hildegard. Veidi
peale seda pühitsetakse ta benediktiini nunnaks. Kuna 1141 on tema elust vähe
teada. Juba lapsena temale avaldunud nägemused jätkuvad. Peale Jutta surma 1136
a valitakse Hildegard kloostri, kuhu on
vahepeal lisandunud uusi nunnasid, uueks magistraks. 1143 tabab teda tugev
nägemus, mis muudab kogu tulevast elukäiku. Ta hakkab oma nägemusi kirja
panema. Selles abistavad teda munk Voldemar ja nunn Richardis Stadest. 1146
pöördub Hildegard kirjaga Clairvaux Bernardi poole, kuid saab vaid napi
vastuse. 1148 Trieri kirikukogul näidatakse Hldegardi kirjutisi Paavst Eugenius
III –le. Paavst õnnistab tema annet ja palub tööd jätkata. Ta saab kuulsaks ja
1150 asutab uue kloostri Rubertsbergis, kuhu kolib umber kogu nunnadekonvent.
14 aastat hiljem asutab ta tütarlastekloostri Eibingeni, Reini jõe ääres.
Hildegard jätkab oma tööd. Ilmub Scivias ja sellele järgnevad loodusteaduslikud
ja meditsiiniteemalised kirjutised. Ta on tuntud ka kui eripärase kõlaga
liturgiliste laulude autor. Üldse oli ta edukas mitmetel aladel, mis muidu
tollases ühiskonnas olid meeste pärusmaa. Ta kirjutab ohtralt kirju kõigile oma
aja vägevatele , kuningatele , keisritele ja usutegelastele. Säilinud on üle
300 kirja. Tema tervis on nõrk, kuid ometi võtab ta 1158-1171 ette neli
jutustamisreisi. Hildegard sureb 1179a märtsis. Kohe alustatakse prohveti
kanoniseerimisega, kuid ebasoodsate asjaolude kokkulangemise tõttu ei saa see
kunagi teoks.
Teose taustast
Hildergard kirjutas Ordo arvatavalt 1151 a, et seda
etendada 1 mail 1152 Rubertsbergi nunnakloostri avatseremoonial. Ordos on 20
soolorolli, mis vastas 18 naisosatäitjale – Hongele ja üks meesroll – Saatan.
Viimast kehastas preestermunk Voldemar, kes oli ainus kloosris elav mees.
Kirjandusest on teada, et nunnad olid avatseremoonial ebatavaliselt ehitud –
lahtiste juuste ja valgete siidlooridega. Siin võis olla tegemist Ordo etendamisega.
Samas on oluline märkida, et teater oli sellel ajal puhtalt meeste ala ja
lavale astuvad naised, eriti nunnad, oli midagi enneolematut.
Oluline on märkida, et kuigi täna räägime
kirjanduslikust pärandist, siis Ordo oli algselt mõeldud lauldes esitamiseks.
See tähendab, et ta pidi siiski vastama teatud rütmistustele. Hildegardi
komponeeritud muusika on lihtne, kuid äärmiselt mõjus kiriku võlvide all. Muusikas ei toimu suuremaid arenguid ja
oluliseks saab just tekst. Ordo oli keskaegsete näitemängude hulgas küllaltki
haruldane, nii oma keele kui ka tegelaste valikute poolest. Tavapäraselt
keskendusid liturgilised draamad stseenidele piiblist või pühakte elust, kuid
siin on tegemist hoopis tegemist isikustatud vooruste ja Saatana vahelise võitusega
Inimhinge pärast.
Voorused on Piiblist pärit väärtused. Kristlikeks
voorusteks on eelkõige Usk., Lootus ja Armastus. Täiuslik voorus seisneb
inimese hinge vooruste täiuslikus tasakaalus. Platoni järgi on selle eelduseks
filosoofiline mõistmine. Aristoteles arendab vooruste käsitlust edasi koostades
voorustekataloogi. Temal erinevad mõtlemisevoorused ja loomulikud voorused. Mõtlemisevoorused
on õpetatavad aga loomulikud voorused on
kujundatavad treeningutega. 1.sajandil sobitati filosoofilisi mõttekäike
Pühakirjaga. Saalomoni Tarkuseraamatus mainitakse nelja kreeka filosoofia
peamist voorust – mõõdukus, arukus, õiglus ja vaprus. Neid hakatakse nimetama
kardinaalvoorusteks. Esimesena kirikuisadest märgib Ambrosius, et
kardinaalvoorused tulevad Kristusest. Vooruste vastas seisavad negatiivsed jõud
ehk pahed. Askeetide kogemus ütles, et inimesel pole võimalik vältida esimest
halba mõtet või sisendust, kuid tingimata tuleb hoiduda sellega nõustumisest
ning isegi väitlemisest kurjaga. Kurjad mõtted tuleb ära tunda ja need on
aplus, iharus, ahnus, kurbus, viha, tüdimus, kõrkus ja autus. Seejuures on kõrkus algpatt, mis viib
teisteni. Seoses askeetluse ja kloostrite levikuga ning religioosuse
kasvuga ja patukahtesusõpetuse ja pihi
suureneva tähtsusega kujunevad pahed ja voorused peamiseks teemaks keskaegses
kristlikus kirjanduses.
Teosest
Ordo koosneb proloogist, neljast stseenist ja
lõppvaatusest. Ordo algab patriarhide ja prohvetite ning vooruste sissejuhatava
dialoogiga, mis loob tausta ühe hinge päästeloole. Hinged on sattunud maale,
kiusatuste meelevalda ja neid suudab päästa vaid Kristus.
Edasi on tegelaseks üks Hing, kes pöördub vooruste
poole. Voorused ütlevad talle , et õnnistusele peab eelnema võitlus patu vastu.
Kuid Hing viskab hoopis lunastuse rüü minema. See toob mängu Saatana ja
julgustab Hinge minema tutvuma maailmaga. Hing lahkub vooruste juurest ja need
jäävad teda leinama. Vooruste silmis on ta õnnetu Hing. Saatan naerab Vooruste
üle. Kuid viimased ei lase ennast sellest häirida, vastates, et nemad elavad
kõrgustes, kui Saatan on kuristiku serval.
Teises stseenis tutvustatakse voorusi ja see koosneb
vooruste monoloogidest. Lõpuks kutsub Alandlikkus voorusi üles rõõmustama, sest
vaatamata Saatana pingutustele kasvab Kristuse puu ikkagi edasi.
Kolmandas stseenis naaseb kahtesv Hing vooruste juurde
ja need võtavad ta vastu, kui eksinud lambukese. Alandlikkus ravib Hinge haavad
ja kuulutab talle pattude andeksandi. Stseen lõpeb vooruste kiidulauluga.
Neljas stseen on lavastuse kulminatsioon. See on
võitlus Saatana ja vooruste vahel Saatanat häirib Hinge pöördumine ja ta lubab
ta hävitada. Hing saab abi Alandlikkuselt, kes kutsub appi Võidu, kes vooruste
abiga seob Saatana kinni. Kuid Saatan ei anna veel alla ja pilkab Vooruseid.
Voorused vastavad koorina kiites Jumala suurt nõu.
Lõppvaatuses seostatakse võitlus ühe Hinge pärast
maailmaga ja pöördutakse kõigi inimeste poole üleskutsega alanduda Jumala ette
ja oodata temalt abi.
Kokkuvõte
Ilma tundmata pühakirja või ilma eelneva teadmiseta ei
ole tänasele inimesele lugu mõistetav. Tekstis on väga palju viiteid
Pühakirjale, eriti evangeeliumide tekstidele, mille tekstiline tundmine oli tollal elementaarne, kuid tänapäeval mitte
enam nii väga. Teose tänapäevane esitamine oleks põnev rännak ajalukku, kuid
kindlasti ei oleks tal enam seda manitsevat mõju. Lisaks ei ehmata 18 laulvat
naist laval enam kedagi, kuid omal ajal oli see kindlasti kuulajate – vaatajate
jaoks suur ehmatus. Seega võib kindlalt öelda, et omas ajas oli tegemist
tähelepanuväärse ja mõtteviise muutva teosega, mille tegelikku tähendust hakati
mõistma alles sajandite pärast.
Kasutatud kirjandus
1.
Riina
Ruut “Bingeni Hildegardi Ordu virtutum: Vooruste mäng” (Härmametsa Talu
kirjastus 2004)
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar