Lootusetus religioonide
koostöös.
Ma ei ole suutnud endale vastuvõetavaks mõelda
kristluse õpetusi. Ma usun Jumalat, kuid milleks oleks pidanud kõikvõimas Jumal
hukkama oma poja, et päästa inimkond? Ei tundu kuidagi väga veenev lugu.
Jumalal , tema kõikvõimsuses, oleks selleks olnud palju rohkem võimalusi. Kuigi
ma kristlust väga ei järgi, ei tähenda, et ma kristlikku kirikut ei austa.
Vastupidi. Ma olen vägagi alandlik selle mõjuvõimsa ja sügava ajalooga
institutsiooni ees. Kristlik kirik on viinud inimese sinna, kus ta täna elu
nautides on. Kui tänasel päeval on kõige uuemate ja kaasaegsemate leiutiste ja
arengute taga militaarhuvid, mis alles teises järjekorras inimesteni viiakse,
siis vaimse maailma arengus on olnud esikohal kirik. Kirik on rajanud kõige
uhkemad hooned, säilitanud ja loonud kõige suuremad kunstiteosed, muutnud
inimese mõtlemist avades tema ees uue mõttemaailma. Seepärast võtan kirkusse
mines alati mütsi peast ja pean uksel tänupalve. Ometi on Kristus mulle küll
tuttav , kuid siiski vaid kirjanduslik tegelane. No ei saa mina aru, et Jumal,
keda mina usun, oma poja lubaks ära tappa. See on minu enda lugu religioonide
dialoogist. Usk ühte Jumalasse ei välista austust teiste religioonide vastu. Samamoodi
austan ma budistlikke õpetlasi ja nende kujundlikke lugusid kuulates või
lugedes tunnen ennast alati liivaterane kõrbes. Me oleme kõik inimesed, kuigi
kõik ise nägu, siiski ühte ja sama tegu. Samuti austan ma judaismi järgijad, kes
ei ole läbi aastasadade neile osaks saanud vintsutustele vaatama reetnud oma
Jumalat. Äkki see ongi see päris jumal, keda reeta pole võimalik, sest kuidas
sa reedad kõikvõmsat Loojat, kes ka sinu mõtteid juhib. Taas kummardan alandlikult.
Lugedes läbi ajaloo toimunud katsetest pidada dialoogi
erinevate religioonide esindajate vahel tabab mind lootusetus. See kõik on
olnud rist ja viletsus. (See on muidugi huvitav, kuidas viletsus on alati
ristiga seotud). Dialoog ei saa olla kahe kõva järjepidev põrkumine. Siis
lendab vaid sädemeid, kuid kasu ei tõuse, ainult lõke võib põlema minna.
Dialoog ei ole ka see kui suurem kivi raskusega väiksema mudasse vajutab. Dialoog
on ühine eesmärgistatud liikumine. Kohe on algamas Venemaa läbirääkimised lääne
riikidega. Eurosaadik Urmas Paet mainis intervjuus, et Venemaa ei saa jääda neil
läbirääkimistel kindlasti kaotajaks ja et neil on juba praegu valmis tehtud
artiklid sisepoliitiliseks tarbimiseks, mis kiidavad Venemaa tehtud edusamme ja
lääne riikide alandlikkust sõltumata läbirääkmiste tõelistest saavutustest. See
ei ole dialoog, kui kokku saadakse vaid oma isiklike ambitsioonide
saavutamiseks ja partneri jutt ei huvitagi. Kristlased on läbi ajaloo pidevalt
juute materdanud, muhhameedlased on kristlasi materdanud, juudid on muhhameedlasi
materdanud jne. Maailm on küll suur, kuid kõigil on ruumi vähe, sest püha ruum
on hirmus väike. Ajalugu ei luba dialoogi astuda, sest keegi on kedagi alati
kuskil ajaloos varem solvanud. Sõnades taunivad kõik usud kättemaksu ja
kutusvad üles andestamisele ja mõistmisele, kuid reaalses elus tõmmatakse tool
alt ja ristatakse piigid.
Dialoog religioonide vahel on vältimatult oluline.
Kuid tundub , et maailmavaatelistes ja religiooni küsimustes on see ühisosa leidmine vaevaline. Religioon on rahvaid ja riike ühendav
universaalne keel või märgisüsteem. Me võime kõnelda erinevaid keeli, meil võib
olla erinev kultuuriline või hariduslik taust, kuid meid seob ühtne religioon.
Tihti öeldakse, et välismaal ei ole hea elada, sest nende kombed on harjumuspärasest
väga erinevad. Ometi on lihtne sulanduda teise keelekeskkonda, kuid neid seob
ühine religioon. Seega saab religioon
olla aluseks paljudele maailma vaevate hädade lahendamisel. Meil on juba midagi
ühist , meil on ühised väärtushinnangud.
Katoliikliku inklusivismi põhimõtted kuulsate meeste
esitatuna tunduvad vägagi üllad ja isegi
praktilised. "Iga rahvus õitseb nagu puu oma juure varal ja
kristlus - õige veendumus Jumalast ja inimesest - ei ole sel juhul midagi muud,
kui puhas taeva kaste kõigile rahvastele. Kaste, mis ei muuda teiseks ühegi puu
loomust ega viljaliiki, mis üheltki inimeselt ei röövi tema algupärast loomust,"
kirjutas Herder. Ehk kristlus, kui puhtaim usk, aitab teistel ennast puhastada
jõudmaks tõelise Jumalani. Samas on ju selge, et kohalikke olusid mittearvestav
misjon tekitab vaid vastuseisu sõjani välja. Hea näide on hiljutine Afganistani
sõda, kus lääniriigid kümmekond aastat demokraatiat juurutasid tundmata huvi,
kas kohalik seda vajab. Rahvale räägiti demokraatiast, kuid reaalsuses põrkusid
usulised maailmavaated ja läbi selle erinevad kultuurilised taustad. Ida ja
lääs on vaimses arengus pidevalt vastandanud. Ida on oma sõnul sälitanud
inimkonna vaimse pärandi, samal ajal kui lääs on langenud materialismi kütke.
Kuulisn hiljuti raadiosaadet, kus Siberi samaan rääkis, kuidas ta vestleb
ronkadega ja neilt sõnumeid maailmast saab. Samaan rääkis seda kui igapäevaelu,
meie vaatame teda kui hullukest. Swami Vivekananda (1863-1902) kellest sai Ramakrišna-suuna levitaja Läänes, eitas
misjonit, eriti kristliku misjoni õigsust, mille eesmärgiks on teiste
religioonide väljatõrjumine. Tema arvates tuli igal religioonil ainult teistest
religioonidest üle võtta see paremik, mis endal puudus. (Saard) Kuid kahjuks on just kristlik misjon vaatamata
oma sõnadele suhteliselt konservatiivne ja jäik omandamaks uusi teadmisi. Kristlased
tunnistavad teisi religioone, kuid tingimusel, et kristluses on teiste suhtes
kõrgemal positsioonil. Seega on loonud kristlased religiooni abil enesele
mulje, et nad on kohustatud nõrgemaid aitama olles ise kõrgemal positsioonil.
Hea näide on Ameerika roll Maailma korravalvurina. Tugevate religioossete
traditsioonidega riik, kus ka presidendiamet on seotud kristlike väärtustega.
On rahvuslikkus arvamises, et nende kohalolu maailmas on möödapääsmatult
vajalik ja ainult nemad ja ei keegi teine saab kujundada maailma nägu. Neile
oponeerib ortodokslik Venemaa, kelle ambitsioon maailmas on sama suur, kuid
vaimne võim on oluliselt väiksem. See vaimne ülekaal on tingitud eelkõige
religioosest tugevusest. Kuid
arusaadavalt ei soovi väiksemad vennad kummagi
suure maid jagada. Religioone nagu ka rahvaid ei tohi asetada
pingeritta, mida ometi me pidevalt teeme. Meenub anekdoot eestlasest , kes
pidevalt muretses, mida teised temast arvavad. Olla edetabelis, olla pingerea
eesotsas kasvõi kõige tühisemas kategoorias, see on iga raadiouudise esilugu.
Ühe uskliku jaoks ei
ole vahet, kuidas ta oma Jumalat kutsub. Tema jaoks on oluline hinge- ja
meelerahu mida Jumala olemasolu tunnistamine ja tunnetamine tema jaoks
tähendab. Seega ei ole mingit õigust seada kristlust teistest religioonidest
kõrgemale. Ometi seda tehakse ja see saabki takistuseks toimuva dialoogi
korraldamisel. Vatikani II kirikukogul (1962-65) väljendas rooma-katoliku kirik
teiste religioonide suhtes seniolematut sallivust, määratledes neid
inimkultuuri osadena kui kasulikke. Religioonid on ”pingutused” Jumala suunas
ja väljendavad inimese loomulikku jumalatundmist, sest Jumala arm oli kohal
juba maailma loomises (Saard). Eriti uhkelt kõlab kui kristlus tunnistab teisi
religioone kui kasulikke. Usk enese religiooni ja Jumala tugevusse ei tohiks
lubada pista pead liiva alla, et hoiduda dialoogist teiste religioonide
esindajatega. Olles kindel enese usus, võin ma rääkida kõigiga. Ma võin rääkida
kõigega läbi armastuse, sest minu usku see ei muuda ja minu Jumalat ei kukuta.
Dialoogi aluseks saab
olla ainult üks - see on soov aidata inimest. Maailma 7 miljardist inimesest
oskavad ka tänapäeval lugeda vaid pooled, nende maailm on piiratud ja sellega
koos ka nende võimalused. Religioon peab siin inimesele appi tulema ja juhatama
talle teed läbi õpetuse ja Jumala. Kui see teadmine oleks kõigil religioonidel
ühine, siis ei peaks me teisi halvustama, sest kõik töötavad ühiselt inimese
jaoks. Piltlikult öeldes, kui soovime noori tänavalt suunata asjalike tegevuste
juurde, siis jalgpall pole sugugi halvem kui rahvatants. Noor arendab selle
läbi ennast ja loob väärtusi, mitte ei lõhu neid. Sama põhimõte käib ka
religioonide puhul.
Teiseks koostöö
alustalaks on armastus. Ma ei tea religiooni, mis väidaks, et ta inimest ei
armasta või kes ei kutsuks ligemest armastama sama palju kui iseennast.
Armastus - see on hoolivus, märkamine, ohverdamine, usaldus jne. Need on iga
religiooni keskmes. Lev Tolstoi on kirjutanud, et ainus ja otseseim tee
Jumalani on läbi armastuse, sest inimesed on vahepeal kuhjanud sellele teele
nii palju kasutut kola, mis takistavad nägemast Jumala palet. See oli nüüd minu
kokkuvõte tema pikemast arutelust. See,
mis on kaante vahel ja paberil , on
alati inimese loodud. Olen nõus, et loomise aluseks võivad olla Jumala
ilmutused, kuid siiski on see vaid inimene, kes sulge käes hoidis. Jumala loodu
on mujal kui paberil, see on maagilise energiana igas inimeses, mis väljendub
armastuses ja elutahtes. Armastus on nii suur tunne, et sellel peab olema
jumalik päritolu. Ilma jumalata ei ole võimalik armastust eneses seletada,
kuigi seda on proovitud. Teekond Jumalani on pidevas muutumises ja lähtub
eelkõige inimesest. Igaühe puhul on see erinev, kuid ühes on kõik religioonid
kindlad, et parem usklik inimene, kui usuta inimene.
Seega peaks olema religioonide
vahelise dialoogi aluseks kolmnurk: Jumal - inimene - armastus. Rääkides
Jumalast ei saa mööda vaadata inimesest ja armastusest. Rääkides inimesest ei
saa olla Jumala ja armastuseta. Rääkides armastusest, räägime inimesest ja
Jumalast. Seda hoolimata religioonist. Armastus seob erinevaid religioone, nt
oli M.Gandi suureks eeskujuks ja vaimseks teenäitajaks just varem mainitud Lev
Tolstoi. Vaimselt olid nad ühes ruumis, kuigi nende jumalatel olid erinevad
nimed. Araabias on Jumala nimi Allah,
pärsias Khuday, aafrikas Waq ja lingua franca e itaalia keele alusel kujunenud
segakeeles väljendatuna Kraitur (Creator). Jumala tegelik e päris olemus on
peidus kõigi nende nimede taga, aga ükski nimetus ei ole lõplik. (Saard) Nagu
ütles mulle krshnaiid Arne Lauri „Sina ütled Jeesus, mina ütlen Krishna, mõne
teine ütleb Buddha või Zeus. Vahet pole – Jumal on üks.“
Ida religioonide
valmisolek dialoogiks on tunduvalt suurem, kui lääne religioonidel. Seda vist
sellepärast , et nad on vaimselt küpsemad ja selle läbi enesekindlamad.
Kristlus on lõhenenud ja hargnenud moodustades erinevaid liikumisi ja suundi.
See tekitab segadust, kui ühes väikeseski külas on juba mitu erinevat pühakoda.
Aga kuhu peab siis inimene oma hingehädaga minema? Kristlik religioon on liiga
laiaks venitatud ja kadunud on teravik. Jonathan
Magonet peab religioonide vahelises dialoogis problemaatiliseks juhtumeid, kui
teist religiooni esindav vastaspartner hakkab muutuma lähedasemaks
vestluskaaslaseks, kui oma enda religiooni ”kaevikutesse kaevunud” kaaslased,
kes kahtlustavad, et vastaspoolele ”müüakse” midagi väga olulist maha. (Saard)
Enne kui asuda misjonitööle tuleks puhastuda ja heita kõrvale kõik väline, mis
takistab teed Jumala juurde. Selles mõttes on teoloogia oma algses
heasoovlikkuses siiski paljut rikkunud pöörates tähelepanu detailidele ja
nüanssidele, millel suure pildi juures ei ole mingit tähtsust. Kristlus on
killustunud kümneteks liikumisteks, kes kõik väidavad, et nad on kõige puhtamad
ja annavad edasi kõige paremini algset sõnumit. Kuid siis tulevad teoloogid ja
hakkavad kivist vett välja väänama. Geniaalsed asjad on kõik väga lihtsad.
Jumal on armastas ja seejuures ei mängi mitte kõige väiksematki rolli
õhtusöömaja tähendus, risti raskus, piibli täpsus või vaimuliku kuub. Kui me
õtleme, et on üks looja jumal ja see ongi kõige täiuslikum jumal, kelle
sõnumeid toovad inimesteni tema pojad väiksemad jumalad. Ehk kuuludes
erinevatesse religioonidesse oleme kõik siiski ühe jumala lapsed. Mina ise usun
sellesse.
Eelpool kirjutatu on
eelkõige mõjutatud religioonide pragmaatilise
koostöö mudelist. Pragmatismi juures domineerib sotsiopoliitiline ja
globaaleetiline lähenemisviis (Riho Saard). Pluralistid annavad kõikidele
religioonidele võrdväärse väärtuse. Ma ei tea , kui paljude religioonide
esindajad elavad läbi Euroopa kulgeva Doonau kaldal. Kindlasti on seal
katoliiklasi, luterlasi, ortodokse, aga äkki ka islamiste, budiste jne. Üks on
kindel – kõigi nende sooviks on, et Doonau vesi oleks puhas ja vetevool seal ei
katkeks. See on väga kindel lähtekoht erinevate religioonide koostööle.
Praktilisest vajadusest tingitud ühistöö. Kõik me vajame puhast õhku ja vett.
Kõik me tahame süüa ja kõik tahame rahus oma lapsi kasvatada. No nii – hakkame
siit pihta. Paneme püssid kõrvale ja laseme lapsed liivakasti. Neil puudub
teadmine kättemaksuhõngulisest ajaloost. Istume ise koos pingile, vaatame
ühiselt mängivad lapsi ja äkki tekib sellest teadmine, miks meil on vaja leida
ühisosa, mis laseks kõigil ühtmoodi rahus elada.
Kokkuvõtvalt tuleb
tähendada, et rahu maailmas ei ole võimalik ilma religioonide koostööta. See
iseenesest peaks olema piisav põhjendus, et leida eneses tahe, mõistmine ja
armastus. Ehk peaksime liikuma uue universaalreligiooni poole, mis hõlmaks
kõiki religioone ja ei seaks ühtegi teistest kõrgemale. Kuid hetkel tundub, et
Jumal on meid nagu Aadmat meie paradiisiaiast välja viskamas. Ilusad ajad on
möödas ja pöördumine tõelise Jumal poole on paratamatu.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar