JÄNEDA POISTE PAJATUSED
Arlet Palmiste
1. vaatuses
1. vaatuses
TEGELASED
Vanema kursuse õpilane
Mati
Noorema kursuse õpilane
Joonas
Emakeele õpetaja Saar
Kojamees Karla
Kehalise kasvatuse
õpetaja Fjodor
Direktor
Tegevus on väljamõeldis
koos tõestisündinud pajatustega. Tegevus toimub 1950ndatel aastatel Jäneda
Põllutöökoolis. Laval on tüüpiline nõukogude aegne ühiselamutuba. 2 voodit,
öökapid, laud, toolid.
Tagaseinas avaneb uks
koridori, mida pole näha, aga mille kaudu osatäitjad käivad.
Toas elavad 2 õpilast.
Joonas on just kooli
astunud esimese kursuse õpilane. Korralik, kuid truu ja aus kaaslane. Ise seiklustesse ei roni, aga vajadusel tuleb
kaasa ega reeda kaaslasi.
Mati on viimase kursuse
õpilane. Kool on talle tuttav. Ta on alati valmis erinevateks viguriteks, kuid
pole pahatahtlik. Lustlik.
I STSEEN
Tuppa astub Joonas. Tal
on suur seljakott. Ta istub ühele voodile. Samas prahvatab uks lahti ja sisse
astub Mati. Põrnitseb kaaslast.
Mati: Jäämegi siis nüüd
niimoodi tõtt vahtima või. Ega ma lehm pole keda enne lüpsi uimastada on
vaja.
Joonas: Tere päevast.
Mati: Tubli. Ja jäta see nüüd
endale aastaks kohe meelde, et kohates vanema kursuse õpilast. Teretad esimesena
ja võtad mütsi peast.
Joonas: Vabandust. Tere. Joonas
Rakverest
Mati: Mati Amblast. Tere –
tere. Nii, et sina siis oledki see uus täi siin minu kaela peal.
Joonas: Mind juhatati
siia tuppa. Mulle öeldi, et siin on vaba voodi.
Mati: Tuba võib ju õige
olla, aga voodi on sul küll vale. See on juba viimased kolm aastat minu ase
olnud ja ei muutu viimasel aastal ka midagi.
Joonas: Vabandan. Ma
tõesti ei teadnud. (Võtab koti ja läheb teise voodi peale)
Mati: Ukse taga on kasulik
magada, kui õpsid peaks sisse kargama, siis jõuab veel keelatud materjalid ära
peita. Sulle ikka loeti ette, et mida tohib koolis omada ja mida mitte.
Joonas: Ei sellest küll
ei räägitud.
Mati: Ah soo. Siis peame
su koti kohe üle vaatama, et hiljem poleks pahandusi.
Joonas: Mis pahandusi?
Mati: Oi, dire on meil
karm vend. Tema nalja ei mõista. Lendad kohe sitapatareisse.
Muidugi kui vahepeal pole
uut direktorit saadetud. Neid vaheldub siin pea- aegu iga suvi juba.
Joonas: Mis patareisse?
Mati: No, kas sa arvad,
et partei meid siin söödab. Ei kulla vennas, ise peame oma leivapala lauale
teenima. Nad nimetavad seda praktikaks. Et meie kui tulevased põllumehed peame
juba varakult harjuma elama käsi mullas.
Joonas: Selle vastu ei
tohiks küll põllutöökooli õpilasel midagi olla.
Mati: Noormees ei mõista
kohe üldse kooli hingeelu. Me oleme siin tulevased agronoomid. Istume kontoris
ja siis põlluserval anname sulastele teada, mida ja millal külvata.
Joonas: Minu isa ütles,
et mullalõhn peab põllumehel alati ninasõõrmetes olema.
Mati: Kuule kui sa hakkad
siia tuppa mingeid taimepotte vedama, siis olen kohustatud teid ühes selle oma taimemajandusega
metsa komandeerima. Näita kott siia. (Võtab koti) Ära ütle, et sul seal see on
mingid potililled või kõrrelised.
Joonas: Pole seal midagi
liigset.
Mati: Sina ei tea. No
näed. See on ju täissink. Kas sellist kulakurooga tohib nõukogude õpilane
järada. Ei. Ma päästan su praegu suurtest pahandustest ja viskan selle minema.
(Ise hammustab).
Joonas: Sa sööd selle ju
ära
Mati: Mis seal vahet on
kuidas ma selle hävitan. Oluline on, et sa vahele ei jäänud. Mõtle, mis oleks
juhtunud, kui sa oleks kooli koridori sellise singivõileivaga jalutama läinud.
Nõukogude noorsugu oleks sind hukka mõistnud ja nõukogude kohtuvõim direktori
isikus karistuseks sitapatareisse määranud. Ja kui mina sinu päästeingel siit
väikse ampsu võtan ei tohiks see probleeme kellelegi valmistada. (Paneb singi
oma kotti). Üldiselt on aga nii, et enne kui sul eksam sooritatud pole, sind
üldse kooliperre vastu ei võeta.
Joonas: Mul on eksamid
kõik tehtud.
Mati: See, mis sa
õpetajate pilgu all pidid sooritama, ei tee sinust veel koolipere liiget.
Näita musklit. No näed.
Põllumehel peaks siin ikka midagi olema. Nüüd on nii. Võtke aga oma kursus
kokku ja otsige Kalijärve äärest suur veskikivi üles ja vedage täna õhtul Linnamäe
otsa, sealt võite te ta järve poole alla tagasi lasta veereda, et järgnevatel
kursustel ka oleks proovikivi võtta. Oleme kõik seda siin veeretanud, ja ei
pääse ka teie. Kui see kondiproov tehtud, võite koolielus sõna sekka öelda.
Mitte enne.
Joonas: Kalijärva,
veskikivi, Linnamägi. Selge. Ma lähen siis teatan teistele. (Lahkub)
M. ootab kuni kaaslane lahkub. Itsitab siis ja
jookseb uksest välja.
MUUSIKA
II STSEEN
Joonas: Täna tulid meie
klassi uued õpilased.
Mati: Tohoh. Kaks nädalat
juba möödas. Türgist tulid või, et varem ei jõudnud. Või sattusid metsavendade
näppu.
Joonas: Ei midagi
säärast. Nad on Saaremaalt. Seal olid põllutööd kauem võtnud ja nad ei saanud
varem tulema.
Mati: Mina uuriks seda
Türgi võimalust siiski. Igaüks võib öelda, et oli põllutööl.
Joonas: Nad olid õhtuse rongiga
juba tulnud, aga polnud pimedes kooli leidnud ja magasid odrarõugus.
Mati: Rõugus. See kisub
siiski rohkem metsavendade poole.
Joonas: Ühe poisi nimi
oli Rüütel. Arnold vist. Kõik naersid, et ise rüütel aga magab nagu sant rõugus.
Ja see teine oli ka Arnold. Nad on seal Saaremaal vist kõik Arnoldid.
Mati: Meretagune värk.
Tead, See kõik mis sa praegu räägid tundub väga segane lugu. Esiteks on meil
kooli algusest juba mitu nädalat möödas. Teiseks väidavad mehed, et on Saaremaalt ja kolmandaks veel Rüütel. Oled sa
ikka pärsi kindel omas jutus. Või toimub siin mingi punaste provokatsioon.
Joonas: Alguses peeti
neid tavalisteks kotipoisteks. Ega see nende välimus suurem asi polnud. Olla
ikka pikalt läinud, enne kui aru saadud, et neil tõesti soov on koolis õppida.
Ja see nende keel pole ka ju päris selline, millest kohe oleks aru saanud.
Mati: (Võtab kotist
leivakääru) Ühesõnaga kotipoiss mis kotipoiss. Pagan teab seda sööklat. Kõht on
juba jälle tühi ja lõõb pilli nagu terve orkester.
Joonas: Eile olla teise
kursuse poisid hobusega Aegviidust leiva järgi käinud.
Mati: Olen minagi käinud,
päris mõnus on hobusega lasta täiel traavil.
Joonas: Mul ei lubatud
kellelegi öelda, aga eks need teise kursuse omad ka lasid täiel traavil, nii et
vanker kraavi uppi lendas.
Mati: Mis sa ajad. No,
nüüd on selge, miks leiba süües kruus hammase vahel krigises.
Joonas: Nad pelgasid, et
kui kõik teada saavad ja siis ei puutu leiba keegi.
Mati: Kuule sina noor
tudeng, ütle ausalt kumba parteisse sina hommikulauas kuulud, kas kördimeeste
hulka või oled klimbisupimees.
Joonas: Ma ei teagi. Kui
supi päeval vähe hiljaks jääd, saad ainult vedelat, aga kördiga seda muret pole.
Mati: Või kördimees. Ah
sina oledki see ülekaranud reetur, kes sööklas körti nõuab. Selle me juurime
sinust ruttu välja. (asub J. väänama)
Joonas: Oota nüüd. See
supp hakkas mulle just väga maitsema.
Mati: Tubli. Tead me
kinkisime eelmine aasta söökla juhtaja Kalamanni Uudole näärideks kausitäie
körti. Las sööb kui tahab, andku meestele ikka suppi. Aga tema sai asjast
valesti aru, arvates et see tegu on suurendanud kördipartei liikmeid ja
suurendas hoopis kördikordade arvu. Sellest ajast on mul supist oma ja parem arvamus.
(Sisse astub õpetaja Veera
Saar)
Saar: Tervist õpilased.
Joonas: Tere päevast,
preili õpetaja.
Mati: Tere päevast.
Saar: Joonas , kas teie
käisite täna hobusega jaamas ministeeriumi kontrollidel vastas?
Joonas: Mina jah.
Seltsimees direktor ise palus hobuse vankri ette rakendada ja lõunase rongi
vastas käia.
Saar: Käisite siis?
Joonas: Käisin ikka.
Saar: Direktoril tekkis
ainult üks küsimus, et kus need kontrollid siis on.
Joonas: Ma lasin nad
kooli ukse taga maha
Saar: Lasite maha?
Joonas: Lasin vankrist
maha.
Saar: Kas te olete selles
päris kindel ?
Joonas: Ikka. Rong oli
varem jõudnud ja nad olid juba teel siia poole. Keerasin otsa ümber ja tõin nad
ära.
Saar: Nõukogude rong ei
jõua kunagi varem. Millised need kontrollid välja nägid ?
Joonas: Kaks
nooremapoolset meest. Tulid teel vastu, ma küsisin, et kas kooli poole, nad
noogutasid rõõmsalt. Ma siis mõtlesin, et täpsustan veel, et kas
ministeeriumist. Nemad noogutasid jälle.
Saar: No need olid olid
ju Utno ja Nurk, kes tulid varasema Narva rongiga. Kus on siis kontrollid ?
(Lahkub)
Mati: (Naerab) Tõid kolmandikud
ära. Tubli töö.
Joonas: Kust mina pidin
teadma. Nad olid nii tähtsate nägudega.
Mati: Palun kandke mulle
võileivad voodisse. Ma olen ka tähtsa näoga mees.
Joonas: Ah, jäta. Ma
sõitsin veel vaikset sammu, et härrad tolmuseks ei saaks ja pärast pidin ikka
nende hõlmad puhtaks kloppima.
Mati: (Naerab) Vaata seal
tulevad kooli poole kaks portfelliga meest. Direktor jookseb neile vastu. Aga
võib- olla on isegi hea, et tähtsaid mehi vankri peale ei võetud. Eelmisel
aastal hobutallipraktikal mul juhtus ohi hobusele saba alla minema. Aga ega see
sunniks seda kannatanud.
Joonas: Vibutas siis
sulle sõrme või noomis hoopis.
Mati: Ära plära. Tulen
just peale tööd uljalt vankril püsti seistes mõisa poole. Andsin hobusele
sellise sõbraliku plaksukses vastu sinki, tema aga keerutas saba ja tõmbas ohja
saba alla, hakkas lõhkuma ja mind oma kehavedelikuga pritsima.
Joonas: Ütle nagu oli,
kuses su täis.
Mati: Lossi juures,
direktori ukse ees, tegi tee täisnurkse käänu vasakule, selle kurvi ma võtsin
vähemalt sajaga, ime, et vanker kummuli ei kukkunud. Olin vahepeal istunud ja
saagisin elu eest ohjadega, aga ega tema ei kuulanud. Üle silla muutus tee
munakivisillutiseks. Vanker hakkas hirmasti kolisema, kast hüppas vankris ja
libises ettepoole vastu hobuse kandu. Hobune hakkas lõhkuma, kuni jalad jäid
kasti kinni ja hobune külili kukkus. Hüppasin eluga vankrilt maha, kahmasin
päitsed pihku ja talitasin ta käekõrval talli. Tallipoiss vaatas mind pikalt
aga ei öelnud midagi. Nii kusena ei ole ma kunagi olnud.
Joonas: Lasid ise ka
veidi juurde?
Mati: Kes seda teab. Mõne
tilga äkki paningi.
(Siseneb õpetaja Saar)
Saar: Õpilane Joonas.
Vähe sellest, et te unustasite ministeeriumi kontrollid jaama, millest me
räägime hiljem. Sest ausalt öeldes on koolijuhtkonna käskude eiramine siiski
teatavat karistust väärt. Lisaks on mul teada, et te pole ühinenud ka veel
ühegi taidlus- ega spordiringiga. Ma soovitaksin teil siiski oma vaimse tervise eest hea
seista ja tulla meie näitemänguringi. Samuti ootab teid meie koor. Teataval
määral rehabiliteeriks see teie tänast tegu.
Joonas: Ma pole kunagi
isetegevusega tegelenud.
Saar: Siis on ka viimane
aeg. Eesti keele kaunis kõla on vaimustanud paljusid kirjanikke, kes selle abil
on loonud säravaid kujutluspilte, et nõukogude noorsugu võiksid neid lavalt ka
teisteni tuua.
Joonas: Ja muidugi
Saar: Peaelgi on nädala
pärast tutvuspidu, kus me peame üles astuma. Ootan teid siis mõisasaali täna
õhtul kell 7 näitemänguproovi. (Lahkub)
Joonas: Ma ei saanud
midagi aru, mis ta ütles.
Mati: Ega mina ka pole
saanud. Kui mind värvati, siis vaatasin talle esimeses näitemänguproovis suurte
silmadega otsa ja ei öelnud tunni jooksul sõnagi. Ainult mõmisesin ja kõndisin
jalgu lohistades üle lava. Rohkem ei kutsutud. Ju leiti, et pole sobilik.
Proovi õhtul järgi.
MUUSIKA
III STSEEN
Kojamees Karla astub
tuppa:
Karla: Poistel kõik
kenasti korras.
Siseneb Joonas
Joonas: Tervist
Karla: Terekest noorsand.
Mulle öeldi, et esimene kursus on määratud appi puude alust parki riisuma.
Tahtsin öelda, et homme kell 3 peale lõunat ootan teid kõiki trepi ees.
Joonas: Meil on
näitemänguproov samal ajal.
Karla: Sellega tuleb
harjuda, et ikka mitu asja käib korraga. Näitemängu võite pimedas ka teha, aga
lehed tuleb valges ära riisuda.
Joonas: Hea küll, ma
annan teistele teada.
Karla: Omal ajal elasin
ka mina siin toas. Sõjagi elasin siin üle. Seisin aknal ja vaatasin kuidas
lennukid Tallinna pommitama lendasid.
Joonas: Kas siis sõja
ajal ka kool töötas?
Karla: Töötas ikka. Ega
see elu siin nii kurb ka olnud. Sõda või mitte, aga elu läheb edasi. Käis
kuuldus, et mõisa piiritusevabrik lastakse õhku. Aknad tehti lahti, et .
plahvatuse surve klaase puruks ei lööks. Plahvatus jäi aga tulemata. Vaatides
olev eluvesi lasti aga munakivisele mõisaõuele maha, mida siis moonakad
mannergitesse kogusid. „Aga mis te sellega tegema“ ahastas mõisaproua, kes
eesti keelt kangelt rääkis. „See ju sõnnik“. „Vaadake proua, seletas toredate
vurrudega moonakas, see sitt valgub põhja ja peale jääbi ilus puhas viin. Pull
lugu. Seoses pulliga meenub mulle veel üks juhtumine. Kontrollid tulid kord
viinavabrikusse, aga sealt läks
praagatoru otse pulli talli, mehed aga ajasid jälle viina oma tarbeks,
kontrollide saabudes lasti viin praagatoorusse ja pull jõi ennast täis. Ronis siis mööda kaldteed talli katusele ja kukus sealt alla. Surnud pull tuli seadusekohaselt lahata ja surma põhjus registreerida, selleks, et mitte kahjurluse eest laagrisse minna tuli veterinaarile maksta, kes tuvastas "marutaudi". Järgmine maksmine oli Tartus laboris,
kuhu mehed õnnetu pulli peaga läksid ja jälle tõendi said.
praagatoru otse pulli talli, mehed aga ajasid jälle viina oma tarbeks,
kontrollide saabudes lasti viin praagatoorusse ja pull jõi ennast täis. Ronis siis mööda kaldteed talli katusele ja kukus sealt alla. Surnud pull tuli seadusekohaselt lahata ja surma põhjus registreerida, selleks, et mitte kahjurluse eest laagrisse minna tuli veterinaarile maksta, kes tuvastas "marutaudi". Järgmine maksmine oli Tartus laboris,
kuhu mehed õnnetu pulli peaga läksid ja jälle tõendi said.
Joonas: Kas rinne siit ka
näha oli ?
Karla: See käis siit
kordi üle. Raudtee siin samas ju. Eks me jäänud ükskord ka kahe poole vahele.
Selle maja all siin on tsementlaega kelder, kuhu ümbuskonna elanikud pommivarju
tulid. Keskpäeval algas mõlemal vaenupoolel lõuna - salooga. Naised panid siis
kiiruga koju lehmi lüpsma. Täpselt kell 1 läks madin edasi. Üks saksapoiss oli
meie aiamaa äärde endale kaeviku kaevanud ja luuras seal, kui korraga vene
mürsk otse tema kõrval plahvatas ja ta üleni mullaga üle lõi. Ja kui eided
tagasi ruttasid, ja see sealt mulla alt välja ronis, arvati küll, et nüüd on
vanapagan maa peale tulemas. Üks naine äsas talle mannerguga pähe. Pärast pandi
kirja, et sai haavata vaenuliku külaelaniku rünnaku tagajärjel. Jah, eks nähti
siin igasugust.
Joonas: Kas sõdurid siis
päris mõisas elasid ?
Karla: Mõisas ikka. Kus
mujal. Kord olin soos karjas, kui algas paugutamine. Hüppasin välgu kiirusega
jõkke. Kohalik Omakaitse tegi haarangut ja kaks punaväelast võeti vangi. Need
olid näljas ja lõdisesid hirmust. Üks siis palus, et lõigake mul keel ära aga
jätke kõrvad alles. Eks politrukid olid mehi hirmutanud, et sakslased lõikavad
vangidel keeled suust ja kõrvad peast. Anti neile süüa ja saadeti mõisa tööle.
Mehed olid segaduses, said peksu asemel hoopis hea elu peale. Läksid siis nad
üks päev metsa lõikama. Kahekesi läksid ja neljakesi tulid tagasi. Tulid
vabatahtlikult punased välja.
Mati: (tuleb uksest
sisse) Oh, kes külla tulnud. Karla isiklikult. Kuidas õppemajand õitseb
nõukogude viljakates tingimustes. Iidne eesti rahva toit mais mühab nii mis
hirmus. Kas teie olete ka tähele pannud, et praegu on ka sital hoopis parem
lõhn, kui oli kodanlikus Eestis.
Karla: Õige bravuurikas
täna. Sa ole oma sõnadega ettevaatlik. Siin majas on ka seintel kõrvad.
Mati: Lõikame ära nagu
vene vangidel.
Karla: Neil jäid keel ja
kõrvad alles, aga sinu terav keel võib küll kärbitud saada.
Mati: Tohoh. Hetk tagasi
pidi Jaan küll pea- aegu keelest ilma jääma.
Karla: Mis sa räägid?
Mati: Tuli teine suure
jutuga, et Jänijões silla all meetrine luts peesitab. Panime jõe poole jooksu
ja oh imet, oligi luts seal. Tõesõna. Jaan viskas võrgu sisse ja sai väikse
rapsimise järel teise kätte. Aga sellist kalameheuhkust tuleb ju kärpida. Kui
siis talle pabeross ulatati, oli seda tubakapuru vähese püssirohuga täiendatud.
Tead kui Jaan suitsu süütas, kui käis säärane kärgatus. Oleksite te poisi nägu
näinud. Endal juuksed peas püsti, nina tahmane, suitsust polnud jälgegi.
Karla: Pole ajadega
midagi muutunud.
MUUSIKA
IV STSEEN
Poisid lesivad voodis
loevad raamatut. Tuppa astub kehalise kasvatuse õpetaja Fjodor.
Fjodor: Terekest. Nüüd
poisid on kuri karjas.
Poisid: Tere
Mati: Mis siis juhtus ?
Fjodor: Mati, sina tead,
tulevad ametikoolidevahelised spordivõistlused.
Mati: Oo, jaa. Koolil on
sellega suured ootused. Pole ju Jäneda poisid kunagi spordiradadelt auhinnata
lahkunud.
Fjodor: Kõik on õige, aga
üldvõitu pole veel saanud. Selletarvis vaja igal alal esineda täis koondise ja
parimate tulemustega.
Mati: Eks ta ole jah. Kas
mõnel alal siis esindaja puudu.
Fjodor: Puudu jah.
Maadluses üks mees puudu. (Vaatavad mõlemad Joonast)
Joonas: Ärge mind
vaadake. Ma olen juba näiteringis. Ma pole kunagi kellegagi kättki surunud.
Jätke järgi.
Fjodor: Pead tulema
ainult kohale. Kolmanda kursuse Jaanile ei saa keegi vastu. Seisad tema vastas.
Joonas: Jätke järgi. Mul
on kondid nagu õlekõrred. Ma võin talle luuletust lugeda aga maadlema ei hakka.
Mati: No, kes siis matil
vastasele luuletust loeb. – Tulen linnast lumesadu, tööd ei leidnud kusagilt.
(maadleb samal ajal Joonasega)
Joonas: Jäta järgi.
Fjodor: Meil oli korra
nii. Poiss nagu karu oli Peeter, aga polnud maadelnud, siis oli meil
meistersportlane Kivi. Saatsime Peetri võistlustele ja matile ka. Enne tegime
väikse õppetunni, et ta ikka teaks kuidas liigutada. Kivi oli aga osav kukkuma,
siis see Peeter seisis pea- aegu ühe koha peal ja Kivi muidkui lendas. Aga, et
asi aus oleks lõpu eel, läks Peeter siiski selili. Aga vastased vaatasid, et
kus see on tugev mees. Kõik olid pärast vigastatud ja haiged, ei tahtnud keegi
temagi kokku minna. Ja kaks esimest kohta olidki meie omad. See ongi nagu
teater. Seda sa ju oskad.
Joonas: Ei, ei. Ma ei
tule.
Mati: Kool vajab sinu
keha, riik vajab vaimu, vanematele jäävad koolimaksud. Tule nüüd lähme proovime.
(Lükkab uksest välja)
Muusika
V STSEEN
Kooli aula.
Mati (pidulikult riides): Lugupeetud seltsimehed!! Neiud ja noormehed sotsialistliku kooli kasvandikud. Alustame meie tanstuõhtu taidluskavaga. Teie ees on esimese kursuse tudeng Joonas. Kuulete Juhan Liivi luuletust „Metsa hääled“
Mati (pidulikult riides): Lugupeetud seltsimehed!! Neiud ja noormehed sotsialistliku kooli kasvandikud. Alustame meie tanstuõhtu taidluskavaga. Teie ees on esimese kursuse tudeng Joonas. Kuulete Juhan Liivi luuletust „Metsa hääled“
Joonas:
Kui lustil kõndisin kauge
karjamaale
Kui kodunt saatis mind mu
emake
Kui näitas tema ligi
lille raale,
Kust kenamad ma andsin
temale
Ja kui ma sügisega koju
tulin
Ja kooli saatis mind mu
emake,
Siis puude salaline sügav
sahin
Mul oli jäänud järjest
südame.
Mati: Esineb teise kuruse
õpilane Kaarel lauluga „See oli ennemuistel aal“.
Vello: Kaarel jäi haigeks.
Ma olen Vello.
Mati: Esineb teise kuruse
õpilane Vello lauluga „See oli ennemuistel aal“.
Vello: Mul oli see
heeringalugu.
Mati: See on see sama.
Vello: Kindel vä. Kuule,
ma ei mängi klaverit
Mati: Ma saadan ise.
Vello: See oli
ennemuistsel aal
Kui heeringas elas kuival
maal
Tema hiiri, rotte hävitas
Teda peeti kassi asemel
Siis kaljas kahe mastiga
Läks teel soolalastiga
Sel ajal sool oli kallis
kraam
Ja sada kuldnat maksis
aam
Seal laeval oli heeringas
Kes hiiri, rotte hävitas
See heeringas oli maiasmokk
Tal maitses hästi
soolavakk
Ta pugis soola hoolega
Just mõlema suu poolega
Ei pannud süües tähele
Kui näris augu laevasse
Siis kaljas kahe mastiga
Läks põhja soolalastiga
See peale Neptun vihastas
Ja ütles kuule heeringas
Et kaljasesse augu sõid
Ja uue laeva põhja lõid
Selle karistusesk pead
nüüd sa
ka merevee sees elame
Sest ajast tõsilugu see
On merevesi soolane
Mati: Alustame tantsuõhtuga.
(Kõlab muusika. Poisid
seisavad ja vaatavad saali poole. Nügivad teineteist. Mati ja Joonas lähevad
üheaegselt ja paluvad saalist sama neidu tantsule. Mati lükkab Joonase kõrvale
ja palub ise. Joonas võtab esimese ettejuhtuva, vaadates samal ajal tantsijaid,
avastab, et temaga käsikäes seisab hoopis meesterahvas. Kummardavad ja saadavad
kohale).
VI STSEEN
Joonas magab voodis. Sisse
astub Mati. Õnnetu olemisega.
Mati: No nüüd on siis
käes. Lendan siit koolist.
Joonas: Mis sa seletad.
Mati: Vahele jäin.
Joonas: Mille vahele.
Mati: Mitte mille, vaid
kellele.
Joonas: Mis see kell on ?
Mati: Mitte nii palju, et
pimedus oleks varjanud.
Joonas: Mis juhtus siis?
Mati: Pulliühing
organiseeris peale pidu väikese väljasõidu. No meil tekkis peale pidu plaan
minna tüdrukutele külla. Tüdrukutel oli aken lahti jäetud. Meil ei olnud vaja
muud teha kui aknast sisse ronida. Korraga lööb taskulambi tuli särama. Mina
ripun kättpidi räästa küljes. Dire ja Fjodor on all ja sa taevas, mis sõnadega
meid rünnati. Lasin käed lahti ja mõtlesin, et saan ajama. Maandusin tuhkpuu
põõsasse ja võtsin jalad selga. Kuulen selja taga sammud tulevad järele. Tormasin
kooli uksest sisse. Hoog oli aga nii
suur, et ei võtnud 180- kraadist kurvi välja, et trepist üles oma tuppa jõuda.
Nii põrutasingi piki koridori pesuruumi ja sealt edasi kempsu. Kükitasin augule
ja jäin vakka. Kuulen - keegi on
pesuruumis. Piilun tasakesi välja. Näen kaks kuju seisavad pimedas. Kükitan
edasi. Põlved juba tuimad. Ja siis umbes 10 min. pärast kostab dire hääl „Noh,
kui kaua teil seal veel läheb“ Pidin välja tulema. Viidi ülekuulamisele.
Hommikul on komsomoli komitee koosolek minu personaalküsimuses.
Joonas: Et sul ka nii väike häda oli, äkki oleks veel
istunud, oleks ära läinud.
Mati: Mul ei olnudki
häda.
Joonas: Mis sa seal
kempsus siis tegid.
Mati: Peitsin ennast.
Joonas: Mispärast.
Mati: Sa kuulasid ka mis
ma sulle rääkisin või. Me tahtsime tüdrukutele külla minna.
Joonas: Oh, sa paganas.
Mati: Nüüd võtab kohe
vanduma.
Joonas: Siis on sinuga ju
kehvad lood.
Mati: No, mida ma siis
räägin kogu aeg.
Joonas: Hommik on õhtust
targem. Keera praegu magama. Hommikul mõtleme midagi välja.
MUUSIKA
VII STSEEN
Tuppa astub ülikonnas
lakutud soenguga dirketor. Istub laua taha.
Siseneb ka Mati.
Direktor: Mati. Tore sind
ma ostisingi.
Mati: Tervist seltsimees
direktor.
Direktor: Nagu sa kuulsid
pole õpilased sinu käitumisega koolis rahul.
Mati: Jah.
Dirketor: Komsomoli
komitee palus kaaluda sinu õppetööst kõrvaldamist.
Mati: Jah.
Direktor: See on
keeruline olukord ka kooli jaoks.
Mati: Jah.
Direktor: Ei tee ju kooli
mainele head, kui siit õpilased välja kukuvad. Kui neid kukkujaid liiga palju
on, võin ka mina kukkuda.
Mati: Jah
Direktor: Joonas, ma
usun, et sa mõistad, et sa oled meid kõiki oma käitumisega pannud väga
täbarasse olukorda.
Mati: Jah.
Direktor: No muidugi kui
te oma tegudega näitaksite, et olete meie koolipere vääriline õpilane, võiksime
kaaluda sulle väikese katseaja andmise võimalust.
Mati: Milliste tegudega?
Direktor: No vaadake
Joonas. Nõukogude ühiskond on veel nii noor ja loomulikult on siin inimesi, kes
sooviksid õõnestada meie helget tulevikku.
Mati: Jah.
Direktor: Noo ...
Mati: Mida?
Direktor: Mis te sellest
arvate?
Mati: Kindlasti on jah.
Direktor: Nii.et sa oled
sellest kuulnud.
Mati: Ei, ma lihtsalt
niisama
Direktor: Mida siis on
räägitud?
Mati: No et vanasti oli
sõnnikul rammusam olek.
Direktor: Ja. Mis mõttes
?
Mati: No vedelat oli
vähem.
Direktor: Aa. Kes nii
rääkis.
Mati: Mida ?
Direktor: Et vedelat oli
vähem.
Mati: Ma ei tea
konkreetselt.
Direktor: Mul on vaja
nimesid.
Mati: Kõik, kes laudas on
käinud, räägivad nii.
Direktor: Öelge nüüd
veel, et lehmad avaldasid arvamust. Nimed palun.
Mati: Noo. Punik ja
Kirjak.
Diektor: Mitte lehmade.
Kas sa teed minuga nalja. Sa pead mõistma, et sinu olukord on niivõrd
keeruline, et iga vale sõna võib sind siit koolist minema saata. Õõnestajate
nimesid on mul vaja.
Mati: Mina ei tea tõesti
kedagi.
Dirktor: Aga sinu
toanaaber Joonas.
Mati: Mis temaga on?
Direktor: Tema on ju kulaku
võsu.
Mati: Mis kulaku. Vaevu
tulevad ots-otsaga kokku.
Direktor: Ja. Aga sinki söövad
küll. Pealegi on kuuldud teda räägitavat, et nõukogude Eestis on taevas
pilvine.
Mati: No ja, mis teha kui
kogu aeg sajab.
Dirketor: Ah nii, et ka
sind on jõudnud ta oma suhtumisega nakatada.
Mati: Mis suhtumisega?
Kas teie pole siis õues käinud. Sajab ju.
Dirktor: Jälgige siis
ajalehest ilmatedaet. Millegipärast ei tea nemad sellest midagi. Kes veel nii
räägib?
Mati: Kõik räägivad.
Direktor: Kes kõik?
Mati: Kui õues sajab,
siis kõik räägivad, et sajab ja et vilja ei saa kätte.
Dirktor: Nii. Nüüd
süüdistate nõukogude noort riiki ka näljahäda põhjustamises.
Mati: Mis näljahäda? Ma
räägin, et viimasel ajal sajab vihma.
Direktor: Tundub, et
olukord on hullem, kui ma arvasin. Õõnestajad on oma võrsed sügavalt meie
kooliperre ajanud. Mati. Ma ütlen sulle otse. Sind päästab koolist
väljaarvamisest see, kui kõigist negatiivsetest ilmingutest mulle kohe ette
kannate.
Mati: Et kui sajab või.
Dirktor: Just. Kui sajab
ja kui keegi seda kritiseerib. Eriti tähelepanelik olge oma toakaaslase vastu.
Tundub, et tema kodust on pärit sellise suhtumise alged.
Mati: Jah.
Direktor: Kas teil on
selge. Ma tahan kuulda igast jutukesest siin koolimajas. Ja teie olete siin
minu kõrvadeks. Selge. Ainult siis võite oma kooliteed jatkata.
Astub uksest välja.
Muusika
VIII STSEEN
Mati istub toas. Siseneb
Joonas.
Joonas: No räägi. Mis
otsustati.
Mati: No, mis seal ikka.
Pakin asju.
Joonas: Ja kohe suunati
pakkima ja ei pakutud mingit võimalust.
Mati: Pakuti. Tahtsid, et
ma ...
Joonas: Mida siis.
Mati: noo. Ei midagi.
Kuule, ega sa oma isaga pole viimasel ajal kohtunud.
Joonas: Mis temaga siis
on.
Mati: Aha ma nii sama, et
millest teie räägite, kui kohtute.
Joonas: Ah, millest ikka.
Eks maast ja ilmast.
Mati: Ilmast?
Joonas: No jah. Sajab
viimasel ajal ju kogu aeg, ei saa vilja kätte.
Mati: Kas see on tema
meelest nõukogude ühiskonna süü?
Joonas: Ära plära. Kuidas
saab ilm kellegi süü olla. Sa oled õite imelik.
Mati: Anna andeks. Ma ei
tea , mis ma räägin.
Joonas: Ära mossita. Ma
mõtlesin välja.
Mati: Mida?
Joonas: Kuidas sind
sellest jamast välja aidata.
Mati: Noo.
Joonas: Luba käsi südamel
komsomoli komiteele, et sa käid ühiskondlikus korras kohalikele talunikele
loenguid pidamas. Ma tulen sulle appi. Ma rääkisin kohaliku majandi esimehega.
Ta oli rõõmuga nõus vastu võtma lektoreid, kes uuema aja tehnoloogiaid
töölistele tutvustaks.
Mati: Mõte on hea, aga ei
aita vist. Mulle öeldi, et võin jatkata vaid juhul kui koputajaks hakkan.
Joonas: Koputajaks. Aa.
Sellepärast sa alguses ... mu isa kohta küsisid.
Mati: Anna andeks. Ma ei
tea, miks ma seda tegin.
Joonas: No, rahu. Kutsume
kokku uue koosoleku.
Mati: Ah. Võib- olla
lähengi loenguid pidama. Töömehi on samuti alati vaja.
(Paneb asjad kohvrisse ja
lahkub).
Muusika.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar